ikonit&Neitsyt Maria

outo juttu

Miksi hellarit eivät käytä ikoneita eivätkä kunnioita Mariaa esirukoilijana ja jokaisen kristityn äitinä?

8

440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 08/15

syö heidät suuhunsa.

• Samapa tuo

Miksi apostolit eivät myöskään käyttäneet ikoneita, tai kunnioittaneet Mariaa esirukoilijoina?

• "Kuka on minun äitini ja ketkä ovat minun veljeni?" Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: »Katso, minun äitini ja veljeni! Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni, sisareni ja äitini.»" (Mt.12:48-50).

• Samapa tuo
        ekivaari kirjoitti:

"Kuka on minun äitini ja ketkä ovat minun veljeni?" Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: »Katso, minun äitini ja veljeni! Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni, sisareni ja äitini.»" (Mt.12:48-50).

kysymyksiin tyhjentävästi..

• Kysyt:
      >Miksi hellarit eivät käytä ikoneita eivätkä kunnioita Mariaa esirukoilijana ja jokaisen kristityn äitinä?<

Maria ei ole kristityn äiti. Kristitty ei ole syntynyt miehen tahdosta eikä häntä ole enempää Maria kuin kukaan muukaan nainen kristityksi synnyttänyt. Kristityksi synnytään Jumalan tahdosta ja voimasta(Joh. 1:12-13) ja "kätilönä" toimii evankeliumi. Kätilöksi sopii myös mies, niinkuin Paavali kirjoittikin:"...minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa." (1 Kor. 4:15). Anteeksi tuo kätilövertaus, jos se loukkasi jotakuta.

Maria esirukoustehtävästä raamattu ei puhu mitään, mutta kylläkin, että Jeesus on esirukoilijamme ja myös Pyhä Henki rukoilee uskovaisten puolesta (esim. Rm. 8:26, 34). Ikoneista en myöskään ole lukenut raamatustani.

Maria oli Jeesuksen äiti ja hänellä oli esikoisensa lisäksi ainakin neljä muuta poikaa ja kaksi tytärtä. Jeesus kasvoi vanhemmilleen alamaisena, mutta muistutan raamatun kohdasta, johon vastaukseni lopetan:

Matteus 12:47-50
      "Niin joku sanoi hänelle: "Katso, sinun äitisi ja veljesi seisovat ulkona ja tahtovat sinua puhutella".
      Mutta hän vastasi ja sanoi sille, joka sen hänelle ilmoitti: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
      Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
      Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

• Ekivaari olikin jo lainannut käyttämääni raamatun kohtaa, mutta minulla oli viestinnän kanssa kolme tuntia ongelmia. Tämä selitykseksi.

Nyt taas on aika mennä nukkumaan. Hyvää yötä ja Jeesus mötä.

• ei ymmärrä ikonien merkitystä, yhtä vähän kuin se ymmärtää mitä kaikkea Mariaan "sisältyy". Oletan!

• m.b.

ei ole mitään tekemistä todellisen Neitsyt Marian kanssa, joka Jeesuksen synnytti. Ne jotka palvovat Mariaa eivät itse asiassa palvo sitä Mariaa josta Uusi testamentti puhuu, koska hän ei sellaista palvontaa ota vastaan. Ortodoksikirkon ja katolilaisten Marialle osoittama palvonta menee siis vihollisen leiriin, niin karmeaa kuin se onkin.

Jeesuksen maallinen synnyttäjä eli Neitsyt Maria sanoi itse Jeesuksesta: "Kuulkaa häntä." Muistanko oikein? Korjatkaa jos muistin väärin. Onko UT:ssa tällainen kohta?

Maria ei ole "ikuinen neitsyt" vaan myöhemmin synnytti lapsia luonnollisen avioyhteyden kautta ja siinä mielessä eli luonnollista perheenäidin elämää.

Maria-kultti juontuu jo paljon varhaisemmista, apostolien aikaa edeltäneistä vaiheista, jotka ei edes liity juutalaisuuteen. Tämä kultti tekee katolisen kirkon avoimeksi lopunajan henkivirtauksille, joissa sielunvihollinen ns. New Age -eksytysten kautta tuo demonivoimansa niihin kirkkokuntiin joihin valvomattomuus ja epähengellinen spiritualismi suo sille pääsyn. Tästähän on esimerkkeinä lukuisat Maria-ilmestykset (joissa siis ei ilmesty Raamatun Neitsyt Maria!) ja niihin liittyvät sielulliset tuntemukset ja jopa "parantumiskokemukset".

Ikoneista:
      Ikonit eivät ole ainoastaan välikappale hiljentymiseen. Ainakin ortodoksikirkon opissa ja ajattelussa ikoni EDUSTAA sitä "pyhimystä" eli henkilöä jota se kuvaa. Heidän opetuksensa mukaan tuo henkilö on läsnä ikonin kautta tai jopa ikonissa. Kumartuessaan ikonin edessä ortodoksit siis ajattelevat konkreettisesti seurustelevansa sen kanssa jota ikoni kuvaa ja että hän ottaa heidän palvontansa vastaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      247
      10812
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      127
      6923
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5593
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      33
      4878
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      40
      4144
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3659
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3464
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3392
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      20
      2829
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      57
      2628
    Aihe