Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. No vaikkapa siksi että ihmisen lienee oman kuolemansa jälkeen vähän vaikeahko mitään kirjoitella, Mooseksen kirjoissa kerrotaan Mooseksen kuolemasta ja siitä kuinka Jumala hautasi hänet niin ettei hänen haudastaan tänäkään päivänä mitään tiedetä. -- Mooseksen kirjat ovat kirjoitetut paljon mooseksen aikaa myöhemmin ja monen kirjoittajan toimesta. Niissä yhdistyy useampia kertomusperinteitä, jotka on nivottu yhteen.
  2. Mahdatko oikein pystyä objektiivisiin arvostelmiin itsesi sa oman saastaisuutesi ja syntisyytesi suhteen: ettet vaan, verratessasi nykyistä elämääsi nuoruutesi idealistiseen kuvaan uskovasta ihmisestä, tuomitsisi itseäsi liian ankarasti. Tuomitsetko itse itsesi ja kuka muu sinut tuomitsee? Onko se Jeesus? Onko se Jumala? Onko tuomari tietynlaisten uskovien omaksumat käsitykset (jotka itsekin olet ilmeisesti nuoruudessasi sisäistänyt) siitä millaisen uskovan pitäisi olla, millaista hänen elämänsä tulisi olla ja mihin hänen tulisi kyetä ja pystyä? Todennäköisesti olet herkkine (ehkä sairaalloisenkin herkkine) ominetuntoinesi ja inhimillisine heikkouksinesi paljon inhimillisempi kuin monet kirkasotsaiset "superuskovat", jotka kyllä saattavat olla päältä kauniita ja puhtaita mutta ovat kuitenkin sisältä täynnä "kuolleitten luita" ja muuta moskaa ja kaiken lisäksi "hakkaavat niitä Raamatulla päähän", jotka eivät täytä heidän jumalallisia mittojaan. Syntisyydestäsi en tiedä enkä ole kiinnostunutkaan, mutta jos ne ovat luokkaa,tupakoiminen ja ryyppääminen, niin ovat kyllä melko mitättömiä syntejä. Toinenjuttu on että ne ovat epäterveellisiä tapoja ja rahaakin niihin menee pirusti. Sivumennen sanoen, Luther puhui aikanaan kai jotain sellaista että oikeita syntejä alkavat olla mm. omien vanhempiensa tappaminen ja sen sellainen. Ihmiset piehtaroivat turhaan ihan mitättömien asioiden kanssa. Saattaisi olla kenties hyväksi jos voisit vähän jotenkin unohtaa sekä pyhyytesi että pahuutesi ja elää eteenpäin päivän kerrallaan.
  3. No, ainakin Hän kuulemma antaa aurinkonsa paistaa niin pahoille kuin hyvillekin ja sataa, niin vanhurskaille kuin väärillekin. Siitä, miten Hän suhtautuu Vapaamuurareihin, en ole kuullut aikaisemmin. - Sivumennen sanottuna ,Vapaamuurarius kai sai tavallaan alkunsa Keskiajan kirkonrakentajista, jotka kiertelivät ympäri silloista Eurooppaa rakentamassa temppeleitä eli kirkkoja. Kyllähän ne tosin tuon ajan jälkeen ovat tainneet olla kaikkea muuta kuin leipänsä perässä kulkevia ammattimiehiä laastikauhoineen.