Vapaa kuvaus

Aloituksia

162

Kommenttia

2982

1. kanssasi, että raha ei tee ihmistä onnelliseksi.
    Ison rahan mukana voi tulla paljon sellaisia huolia, joita ei tavallisella pulliaisella ole.

Minun reissaamiseni eivät ole mitään todellisten
    maailmanmatkaajien rinnalla!
    Eräs meiliystäväni on yksin purjeveneellä liikkeellä, aikoo purjehtia maailman ympäri.
    Pari vuotta on jo ollut matkalla ja tällä hetkellä hän on Venezuelan rannikolla Margarita-nimisellä saarella.
    Parin vuoden päästä laskelmoi olevansa taas turvallisesti kotona Ruotsissa.

Matkustamisessa on se hyvä puoli, että näkee että ihmisten huolet ja murheet ja ilon aiheet ovat samanlaisia missä päin maailmaa sitten asutaankin ja mikälainen ihon väri meillä sitten onkin.
    Sanotaan, että matkustaminen avartaa ja se on totta.
    Pelko, epäluuloisuus ja ennakkoluuloisuus kaikkea vierasta kohtaan hälvenee kun tutustuu muihinkin kuin suomalaisiin.

Ihanaa syyssunnuntaita sinulle ja kaikille muillekin toivottelen!
  2. että hyvyys ja pahuus on meissä kaikissa, mutta että meillä on valinnanvapaus joko tehdä hyvää tai valita tehdä pahaa.

Paljonhan psykologit ovat tutkineet ja tehneet analyysiä pahuudesta ja sen puhkeamisesta.

Monet asiantuntijat ovat sitä mieltä, että kaikista tärkeimpiä ihmisen elämässä ovat ensimmäiset vuodet ja se kuinka turvallisiksi he itsensä lapsena tuntevat.
    Nuo "turvallisuusmuistot" jäävät ikiajoiksi ihmisen kehoon ja jos ihminen on jo lapsena tuntenut itsensä turvattomaksi, saattaa se aiheuttaa sen että nuo muistot lapsuudesta aktivoituvat aikuisiässä, esim. mustasukkaisuusdraamoissa.
    Mies tai nainen saattavat ilman syytä pelätä tulevansa jätetyksi.
    Mustasukkaisuudessa tehtyjä kauhutekoja olemme saaneet lukea ja monia muita käsittämättömiä hirmutekoja, joissa saattaa taustalla olla traumaattinen lapsuus.
    Psyykkiset sairaudet, alkoholi ja huumeet voivat myös olla laukaisevia tekijöitä, jolloin itsekontrolli pettää.

Useimmat meistä osaavat kuitenkin hallita itseänsä niin että hirmutyöt jäävät tekemättä.
  3. Naapurissa asuu (täsmälleen samanlaisessa talossa kuin minä) yksinäinen nainen, niinkuin itsekin olen. Hän on leski, minä eronnut.
    Olemme molemmat eläkeläisiä, hänellä on jonkun verran suurempi eläke kuin minulla.

Hän kadehtii tekemiäni matkoja. Hänellä ei kuulemma olisi varaa matkustella sillä tavalla. Mutta pieniä iloja hänelläkin on oltava, polttaa tupakkaa askin toista päivässä ja käy ostamassa joka viikonloppu viiniboksin. Joka viikonloppu.

Rupesimme laskemaan, mitä hänen pikkuhuvinsa maksavat vuoden mittaan.
    Tupakka-aski 4.22€ x 365 päivää= ~ 1.540 €/v
    Viiniboksi 22€ ja ainetta menee vähintään 50 boksia vuodessa ~1100€/v + väkevämmät aineet päälle.
    Hän hämmästyi itsekin kun näki summan, jolla voisi tehdä muutaman lyhyemmän tai pari pitkää matkaa.
    Nyt hän aikoo "tehdä parannuksen" vuoden alusta lähtien, törsää vielä kuin viimeistä päivää tämän loppuvuoden :-D
    Sitten alkaa uusi elämä kuntoilun ja terveellisempien elämäntapojen merkeissä.
    Olen luvannut olla tukena parhaani mukaan ja ehkä voimme tehdä jonkun matkan yhdessä, kun voimia vielä riittää.

Muuten olen sitä mieltä, että monet mieltä virkistävät ja kivat asiat eivät ole rahasta kiinni vaan ovat aivan ilmaisia.

Itse olen tyytyväinen eläkeläisolooni ja tarpeen vaatiessa olen valmis luopumaan sellaisista asioista, jotka tänä päivänä antavat päiviini kultareunukset, kuten esim. auto jolla pääsen liikkumaan silloin kun huvittaa, vaikka sen pidosta johtuvat menoerät voisin käyttää vaikkapa johonkin pitkään ulkomaanmatkaan ja täällä kotona voisin liikkua enemmän bussilla.
    Mutta sekin päivä tulee koittamaan kun en enää ole itselleni enkä toisille turvallinen liikenteessä.

Ei kannata kadehtia ketään, jokainenhan päätämme itse mitkä asiat meille ovat tärkeitä, jos ruoan ja asumisen lisäksi käytämme rahojamme omaksi iloksemme, menipä ne vähäiset varat sitten matkoihin tai tupakkaan ja alkoholiin tai johonkin muuhun.