Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
mdk.mdk
profiilit
mdk.mdk
mdk.mdk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
162
Kommenttia
2982
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
viestisi jollekin toiselle :-)
09.10.2005 14:38
kanssasi, että raha ei tee ihmistä onnelliseksi.
Ison rahan mukana voi tulla paljon sellaisia huolia, joita ei tavallisella pulliaisella ole.
Minun reissaamiseni eivät ole mitään todellisten
maailmanmatkaajien rinnalla!
Eräs meiliystäväni on yksin purjeveneellä liikkeellä, aikoo purjehtia maailman ympäri.
Pari vuotta on jo ollut matkalla ja tällä hetkellä hän on Venezuelan rannikolla Margarita-nimisellä saarella.
Parin vuoden päästä laskelmoi olevansa taas turvallisesti kotona Ruotsissa.
Matkustamisessa on se hyvä puoli, että näkee että ihmisten huolet ja murheet ja ilon aiheet ovat samanlaisia missä päin maailmaa sitten asutaankin ja mikälainen ihon väri meillä sitten onkin.
Sanotaan, että matkustaminen avartaa ja se on totta.
Pelko, epäluuloisuus ja ennakkoluuloisuus kaikkea vierasta kohtaan hälvenee kun tutustuu muihinkin kuin suomalaisiin.
Ihanaa syyssunnuntaita sinulle ja kaikille muillekin toivottelen!
09.10.2005 14:29
sellainen ihminen, joka tieten tahtoen haluaa vahingoittaa ja tehdä pahaa toisille ja aiheuttaa pahaa mieltä ja kärsimystä, olipa kysymyksessä tuttu tai tuntematon.
Olen varma että tuollaisella ihmisellä itsellään on paha olla.
Ehkä toisten vahingoittaminen helpottaa jotenkin omaa pahaa oloa, jos sen voi siirtää jonkun toisen kärsittäväksi?
Olemmehan lukeneet esim. nuorista tytöistä jotka viiltelevät haavoja itseensä tunteakseen ruumiillista kipua, joka veisi ajatukset pois omasta henkisestä kivusta ja antaa helpotuksen tunteen.
Tällaisten henkilöitten ei tarvitse olla "pahoja ihmisiä", otin vaan pahanolon tunteen siirtämisen itsestä muualle esimerkkinä.
Kroonisen paha ihminen on varmasti sairas ihminen.
09.10.2005 12:05
nopeasti kun työttömät halusivat tehdä töitä ja elättää itsensä ja lähtivät rohkeasti sinne missä työtä tarjottiin.
Muistan 60-luvun alkupuolen, että ns. kilometritehtaita, valtion hätäaputöitä oli, mutta ne työikäiset, jotka halusivat turvallisen työpaikan ja asunnon, lähtivät Suomesta muualle onneansa etsimään.
Kuka työtön uskaltaisi tänä päivänä lähteä viimeiset rahat taskussaan ulkomaille siihen luottaen että työtä ja asunto löytyy?
Ei varmaan monikaan, työttömyyskorvauksillakin kun pysyy tänä päivänä hengissä.
09.10.2005 11:39
kirjoitusvirheet, olivatpa sitten kenen tahansa tekemiä.
Itse sisältöhän on pääasia, vai mitä?
09.10.2005 11:26
saattaa olla totta, mutta ei johdu ehkä tuosta vieraasta sydämestä vaan siitä, että leikkauksen aikana pitää elintoimintoja yllä kone ja ennenkuin oma veri taas kiertää suonissa niin siirto "konevoimasta" oman sydämen työhön saattaa aiheuttaa sellaisen häiriön hermostossa että siitä johtuu (ehkä negatiivinen) jonkun asteinen persoonallisuuden muutos.
Tämä on kuulemma tavallista ns. by pass- eli ohitusleikkauksenkin yhteydessä, olen saanut kuulla luotettavalta taholta täällä kotona.
Ehkä teillä on joku läheinen tai tunnette jonkun jolle tuollainen leikkaus on tehty?
Oletteko huomanneet mitään, mikä olisi erilaista aikaisempaan verrattuna?
09.10.2005 04:42
Olen saanut inspiraation eräästä englantilaisesta TV-ohjelmasta, missä autetaan ihmisiä hävittämään kaikenlainen tarpeeton roju nurkista.
Olen lajitellut hyljättäviä vaatteita kahteen läjään: sellaisiin, jotka voin jättää pelastusarmeijan myymälään ja sellaisiin, jotka vien kaatopaikalle.
Vuosi sitten vein aikamoisen määrän T-paitoja ja pikeepaitoja, shortseja ym. SriLankalle.
Varastot eivät paljon pienentyneet!
Kaatopaikalle vietävää roinaa on vaikka kuinka paljon. Vanhoja mattoja, kattolamppuja, valtava määrä kukkaruukkuja, kaikkea törkyä mitä on säästänyt kaiken varalta.
Meistä kaikista löytyy hamsteri :-)
09.10.2005 04:24
Siinäpä päänvaivaa, kun ei ole suomalaista sanakirjaa :-) Hakumoottorikin löytää molemmat vaihtoehdot, siis ole-dole-doff...
Olen joskus kertomut miksi roikun täällä Suomi24:llä ja se on että yritän säilyttää sen vähäisen suomen kielen taidon, minkä olen ehtinyt hankkia ennen Suomesta muuttoa.
40 vuotta vieraassa kieliympäristössä ei voi olla jättämättä jälkiä, mutta toivottavasti yhden kirjaimen virhe ei kaada koko lastia.
Teen varmasti samanlaisia virheitä muillakin kielillä kirjoittaessani!
09.10.2005 04:09
viestien poistoihin sitäkin mahdollisuutta mitä ruotsalainen omistaja itse palstoillaan käyttää, nimittäin että rekisteröidyt kirjoittajat voivat itse poistaa viestinsä, jos tulevat katumapäälle.
Siinä missä lukee "Ilmoita asiattomasta viestistä" on alempana (esim. olisi nyt tässä tapauksessa) "MdK-MdK voi poistaa tämän viestin" ja klikkaamalla tuota tekstiä teksti häviäisi, siinä samalla muutkin, esim. häirikköviestit jotka perässä roikkuvat.
Palstoilla on kuitenkin moderaattorit ja voivat tarvittaessa puuttua rekisteröimättömien kirjoittajien viesteihin.
08.10.2005 11:57
vaan siitä että VIHDOINKIN uskalletaan puhua niinkin kipeistä asioista kuin lasten kokemuksista sodan jaloissa.
Tähän saakkahan on puhuttu pelkästään sodassa olleitten miesten kohtaloista, heidän kärsimyksistään, eikä mitään ole voitu verrata tai rinnastaa heidän kokemuksiinsa.
Lapset on keskusteluissa unohdettu kokonaan.
On luultu, että lapset eivät kuule, eivät näe, eivätkä ymmärrä tai muodosta käsityksiä omalla tasollaan asioista. Ei olla välitetty kuinka ehjinä tai rikkinäisinä he tulevat olemaan aikuisiässä, kunhan vaan ovat sodasta hengissä selvinneet.
Ei ole paljon käsitelty niitten lasten kohtaloita, jotka joutuivat kärsimään muun perheen kanssa sodasta kotiutettujen isien sodan jättämistä vaurioista, esim. alkoholismista, psyykkisistä vaivoista ym.
Sota kauhuineen oli ollut turvallisen matkan päässä, sota alkoi monessa perheessä vasta sitten kun isä tuli kotiin.
07.10.2005 18:36
P---aviestit joutaa poistettavaksi ja joka on sellaiseen viestiin vastannut, saa syyttää itseään jos viesti menee lantalapiota heilutellessa :-)
07.10.2005 15:14
Näitten sivujen omistaja on ruotsalainen yhtiö ja he ovat toteuttaneet omilla foorumeillaan kaikkien palstojen yhteistä roskakorimenetelmää, jonne voi näränsä purkaa aivan vapaasti.
Ensimmäiset viestit ovat yleensä karmeita, sitten ei kukaan jaksa niitä lukea eikä jatkaa, vaan ketjut ovat kuin tähtisadetikkuja: räsähtävät vähäksi aikaa ja sammuvat nopeasti.
07.10.2005 15:09
voi varmaankin esiintyä muissakin kuin parisuhteissa.
Itselläni on pikkusisko joka on mustasukkainen äidin ja minun suhteelle ja on tehnyt kaikkensa sen tuhoamiseksi.
Ehkä se johtuu siitä että asun niin kaukana ja sisko pelkää että äidin rakkaus minua kohtaan on suurempi kuin häntä kohtaan.
Pienenä esimerkkinä voin kertoa että lähetin hänelle kerran rahaa että hän ostaisi äidille kauniita ruusuja äitienpäivänä, kun ei itselläni ollut mahdollisuutta tulla Suomeen.
Hän oli ostanut mahtavan ruusukimpun ja vienyt äidille.
Kun sitten soitin äidille ja onnittelin ja kysyinkin onko sisko tuonut kukkaseni, niin äiti oli aivan hämmästynyt että kyllä sisko on käynyt ja tuonut kukkia mutta ei ole puhunut minusta mitään!
Se teko unohdettiin ja anteeksi annettiin.
Seuraavana vuonna sama juttu. Sisko lupasi toimittaa kukat terveisteni kera.
Tälläkin kertaa hän oli ostanut rahoillani mahtavat ruusut mutta kirjoittanut onnittelut omissa nimissään ruusujen mukana.
Minulta hän oli vienyt puolikuolleen ruukkukrysantemumin, jonka äiti sanoi nähneensä siskon keittiön pöydällä jo kuukauden päivät!
Puhelimessa sitten taas ihmeteltiin, kuinka aikaihminen voi olla noin lapsellinen!
En ole enää luottanut siskooni "kukkalähettinä" :-)
07.10.2005 13:39
on varmasti kamalaa ja kuluttavaa, ei vaan sille joka on mustasukkainen vaan koko perhe joutuu siitä kärsimään ja yhden perheenjäsenen huomioonottaminen pienimmissäkin asioissa on kuluttavaa ja vaikuttaa jokapäiväiseen elämään.
Kerrot, että vaimosi oli hyvästä ja ehjästä perheestä, mutta ehkäpä lasten kasvatuksessa (että heistä tulisi kuuliaisia ja hyvinkasvatettuja) oli jotakin sellaista joka istutti vaimoosi jättämisen tai hylkäämisen pelon?
Ennen vanhaan ei vanhempien kasvatusmenetelmät olleet erityisen psykologisia ja loppuun ajateltuja, hyvää he tietenkin uskoivat tekevänsä, jos pistivät lapsen vaikka pimeään komeroon ja uhkasivat jättää sinne jos ei ole kiltti tai antavansa lapsen mustalaisten mukaan tai jotakin muuta lapsen mieltä järkyttävää. Pääasia että lapsen mieleen jäisi pelko, että voit jäädä yksin jos et taivu vahvemman tahtoon.
07.10.2005 12:45
On Birgitan päivä täällä meillä ja sanotaan että koska se on Pyhän Birgitankin päivä niin sen päivän seutuvilla on aina lämmintä ja aurinkoista.
Pitää paikkansa, tällä viikolla on ollut joka päivä n 20 astetta ja huomenna on luvattu jopa 25 asteen lämpötilaa.
Meitä on porukka valmistelemassa huomiseksi oikein ihanaa syysretkeä Vätternin rannalle ja Ombergille.
Otamme kertakäyttögrillin mukaan ja hyvää grillattavaa tykötarpeineen ynnä kahvia ja hyviä pullia, jotka varmasti tekevät kauppansa kun olemme kiivenneet Ombergin huipulle, mistä kirkkaalla säällä näkee 24 kirkon tornia.
Ombergin juurella on myös kuuluisa lintujärvi Tåkern, missä näin syksyllä näkee tuhansia muuttolintuja kaislikossa ja pelloilla.
Kameroitten patterit on ladattu ja voimme ikuistaa retken ja katsella filmiä kun syyssateet alkavat ropista ja pimeä syksy on täällä.
Kuinka te toiset aiotte nauttia näistä viimeisistä kesän henkäyksistä?
07.10.2005 09:46
sai sellaista tukea parin vuoden ajan isän hoidosta.
Ei hän sitä itse osannut tai ymmärtänyt hakea, vaan kunnasta oltiin tarjottu oma-aloitteisesti
sen jälkeen kun isän lääkärilläkäynnit lisääntyivät.
Summa ei ollut suuri, mutta äiti oli siitäkin iloinen ja sanoi että onhan hän saanut hoitaa tervettä miestä kotona monet vuosikymmenet kuin avutonta pikkulasta, mikä ettei sairasta miestä kun se nyt apua tarvitsee tosissaan.
Kun tuota tukea ruvettiin maksamaan, niin sen jälkeen tuli myös terveyshoitaja kotiin säännöllisesti ottamaan kokeita, lääkäri tuli kerran kuukaudessa (useammin jos tarvitsi), jalkahoitaja ja kuntouttaja, niin myös parturi tulivat kotiin, eikä isän tarvinnut lähteä kotoa mihinkään noitten asioitten hoitamiseksi.
07.10.2005 09:33
että hyvyys ja pahuus on meissä kaikissa, mutta että meillä on valinnanvapaus joko tehdä hyvää tai valita tehdä pahaa.
Paljonhan psykologit ovat tutkineet ja tehneet analyysiä pahuudesta ja sen puhkeamisesta.
Monet asiantuntijat ovat sitä mieltä, että kaikista tärkeimpiä ihmisen elämässä ovat ensimmäiset vuodet ja se kuinka turvallisiksi he itsensä lapsena tuntevat.
Nuo "turvallisuusmuistot" jäävät ikiajoiksi ihmisen kehoon ja jos ihminen on jo lapsena tuntenut itsensä turvattomaksi, saattaa se aiheuttaa sen että nuo muistot lapsuudesta aktivoituvat aikuisiässä, esim. mustasukkaisuusdraamoissa.
Mies tai nainen saattavat ilman syytä pelätä tulevansa jätetyksi.
Mustasukkaisuudessa tehtyjä kauhutekoja olemme saaneet lukea ja monia muita käsittämättömiä hirmutekoja, joissa saattaa taustalla olla traumaattinen lapsuus.
Psyykkiset sairaudet, alkoholi ja huumeet voivat myös olla laukaisevia tekijöitä, jolloin itsekontrolli pettää.
Useimmat meistä osaavat kuitenkin hallita itseänsä niin että hirmutyöt jäävät tekemättä.
07.10.2005 09:21
Naapurissa asuu (täsmälleen samanlaisessa talossa kuin minä) yksinäinen nainen, niinkuin itsekin olen. Hän on leski, minä eronnut.
Olemme molemmat eläkeläisiä, hänellä on jonkun verran suurempi eläke kuin minulla.
Hän kadehtii tekemiäni matkoja. Hänellä ei kuulemma olisi varaa matkustella sillä tavalla. Mutta pieniä iloja hänelläkin on oltava, polttaa tupakkaa askin toista päivässä ja käy ostamassa joka viikonloppu viiniboksin. Joka viikonloppu.
Rupesimme laskemaan, mitä hänen pikkuhuvinsa maksavat vuoden mittaan.
Tupakka-aski 4.22€ x 365 päivää= ~ 1.540 €/v
Viiniboksi 22€ ja ainetta menee vähintään 50 boksia vuodessa ~1100€/v + väkevämmät aineet päälle.
Hän hämmästyi itsekin kun näki summan, jolla voisi tehdä muutaman lyhyemmän tai pari pitkää matkaa.
Nyt hän aikoo "tehdä parannuksen" vuoden alusta lähtien, törsää vielä kuin viimeistä päivää tämän loppuvuoden :-D
Sitten alkaa uusi elämä kuntoilun ja terveellisempien elämäntapojen merkeissä.
Olen luvannut olla tukena parhaani mukaan ja ehkä voimme tehdä jonkun matkan yhdessä, kun voimia vielä riittää.
Muuten olen sitä mieltä, että monet mieltä virkistävät ja kivat asiat eivät ole rahasta kiinni vaan ovat aivan ilmaisia.
Itse olen tyytyväinen eläkeläisolooni ja tarpeen vaatiessa olen valmis luopumaan sellaisista asioista, jotka tänä päivänä antavat päiviini kultareunukset, kuten esim. auto jolla pääsen liikkumaan silloin kun huvittaa, vaikka sen pidosta johtuvat menoerät voisin käyttää vaikkapa johonkin pitkään ulkomaanmatkaan ja täällä kotona voisin liikkua enemmän bussilla.
Mutta sekin päivä tulee koittamaan kun en enää ole itselleni enkä toisille turvallinen liikenteessä.
Ei kannata kadehtia ketään, jokainenhan päätämme itse mitkä asiat meille ovat tärkeitä, jos ruoan ja asumisen lisäksi käytämme rahojamme omaksi iloksemme, menipä ne vähäiset varat sitten matkoihin tai tupakkaan ja alkoholiin tai johonkin muuhun.
04.10.2005 12:28
ihanaa, värikästä syksyä ja onnea tulevalle avioliitollesi!
Tutustuin sinuun viime syksynä kun rupesin kirjoittelemaan satiirisia tekstejä "nyysioppaasta".
Tekstit muuttuivat pikku hiljaa savon murteeksi ja kohta meitä oli aikamoinen porukka laatimassa opetusohjelmaa palstahäirikön kuriin saamiseksi.
Jutut olivat poskettoman hauskoja ja sinusta sain yhden hengenheimolaisen: joskus on tarve latoa tekstiä, joka ei ole "tästä maailmasta", voi nauraa kaikelle, löytää asiasta kuin asiasta jotakin koomista, koska itku ei auta markkinoilla.
Toivottavasti ehdit kuitenkin joskus osallistua juttuihimme jatkossakin!
Ystäviä sinulla täällä on monia ja hampaitten kiristelijöitä ei kannata kovin paljon huomioida, koska he tekevät ilmapiirin epäystävälliseksi ja negatiiviseksi ja heidän viestejään ei jaksa lukea päivästä toiseen.
04.10.2005 10:29
Kahvipirtin perustaminen oli tosi hyvä ajatus!
Kun me 60+ palstalla teimme aloituksen Nyyssioppaan opiskeluun, perusti SkillaN tämän kahvipirtin, jonne oli hyvä tulla rauhoittumaan välillä. :-D
Varsinainen nyyssikoulun perustaminen jäi hamaan tulevaisuuteen ja nythän sitä ei näillä näkymillä tarvitakaan kun on saatu seriffi, joka on näyttänyt palstan häirikölle missä kaappi seisoo.
Kahvipirtissä on ollut kiva kokoontua isommalla porukalla, tai poiketa yksin pirttiin ja jättää viestiä käynnistään.
-------
Minulla on ollut nyt viikonloppuna vieraita Suomesta.
Veljelläni on vielä 2-vuotias "pahnan pohjimmainen" :-)) ja oli pojassa veto päällä jatkuvasti.
T-paidan rinnassakin luki "terminaattori"!
Välillä poika rupesi laulelemaan huulet torvella "tuu-tuu-kupakkarulla, mistäs tiesit tänne tulla..."
Tuo tupakkarulla oli vaikea lausuttavaksi, välillä siitä tuli pupakkarulla.
Lähtivät tänä aamuna 4.30 aikaan ajelemaan satamaan ja siellä se terminaattori nyt viilettää Viking Linella.
Kaunis syyssää jatkuu ja jatkuu, yöpakkaset ovat alkaneet maalata luontoa ihanilla ruskaväreillä.
Viikkoni alkaa lakanapyykillä ja pienoisella siivouksella.
Otan tässä vaan kahvikupposen ja lähden pyykkituvan puolelle.
Hyvää maanantaita kaikille!
03.10.2005 11:22
102 / 150