Vapaa kuvaus

Olen hyvää parisuhdetta arvostava uusiosinkku, jonkin verran elämää ja maailmaa nähnyt 60+ nainen. Joskus tunnen itseni vanhaksi, väsyneeksi ja/tai vihaiseksi. Useimmiten olen kuitenkin hyväntuulinen, optimistinen, positiivisesti elämään ja ihmisiin suhtautuva, pilke silmäkulmassa provosoiviakin ajatuksia ilmaan heittävä, innokas keskustelija.

En kuitenkaan koskaan tarkoituksella ilkeä tai pahantahtoinen, enkä katsele toisia alaspäin - paitsi useinkin fyysisesti pituuteni vuoksi.

PS: "En halua kertoa" -vastaus on mielestäni tylsä, mutta en osannut valita tarjotuista vaihtoehdoista.

Musiikkimakuni: vaihtelee tilanteen ja mielialan mukaan.

Jos voittaisin miljoonan: ajattelisin, että markkoina olisin hallinnut summan paremmin.

Vapaa-aikanani: liikun ulkona, uin, melon, luen, tapaan ystäviä, matkustelen, nautin hyvästä ruuasta, kokkaan, lojun (rankan työpäivän jälkeen) sohvalla ja katson televisiota, ajattelen, valokuvaan, opiskelen, kirjoitan ym.ym.

Elokuvat: katselen mielelläni monenlaisia elokuvia, useimmin eurooppalaisia. Esim. Almodovar on yksi lempiohjaajistani. Katson myös piirrettyjä.

Pukeudun: tilanteen mukaan. Niin että itse viihdyn ja erotun ympäristöstä riittävästi, ettei minua vahingossa ammuttaisi hirvenä metsässä tai luultaisi sohvatyynyksi sisätiloissa.

Postia voit halutessasi lähettää minulle osoitteeseen:

[email protected]

Facebook-kutsuihin en valitettavasti voi vastata, koska O-O:lla ei ole omaa fb-sivua.

Kotimaa: ---

Koulutus: ---

Ammatti: Muu

Siviilisääty: ---

Lapset: ---

Messenger: [email protected]

Aloituksia

225

Kommenttia

5833

1. Hei Bessie,
    yritin vastata kommenttiisi jo edellisellä kertaa, mutta estolistalla oleva IP-osoite esti sen.
    Nyt taisi onnistua.

Kiitos, että jaoit pohdittuja ajatuksiasi meille lukijoille ja avasit asioita omasta
    henkilökohtaisesta - mielestäni viisaasta - aikuisen naisen näkökulmasta.
    Tekstiäsi on kiva lukea riippumatta siitä onko samaa vai erimieltä. Mielestäni erilaiset kirjoittajat ovat palstan rikkaus, joku osaa kiteyttää ajatuksensa muutamiin lauseisiin, toinen kirjoittaa laveammin, samoin kuin live-keskusteluissa, - ja jotkut keskittyvät vain arvostelemaan toisia.

Mieleeni nousi monia ajatuksia, kuten, että olemmekohan onnistuneet pääsemään lähemmäksi todellista tasa-arvoa - ikään ja sukupuoleen katsomatta.

Olen usein joutunut toteamaan, että median tarjoamat mielikuvat ja todellisuus ovat kaukana toisistaan. Joskus tilastotiedot vahvistavat sen.

Tänne kirjoittaessani heitän useimmiten huolettomasti ilmaan ajatuksia ja jätän vastuun aikuisille lukijoille. Joskus etsin tietoa, joskus haluan jakaa ajatuksiani, joskus provosoida. Tänne voi poiketa pitämään taukohetkeä ja keskustelemaan ihmisten kanssa.

Säteilyasiasta: Olen tavannut satunnaisesti sellaisia ihmisiä ja tunnen muutamia,
    jotka tuntuvat säteilevän posiitiivista lämpöä ympärilleen ja saavat muut ihmiset tuntemaan olonsa hyväksi heidän läheisyydessään. Jotkut ovat luultavasti aina sellaisia, jotkut säteilevät hyvinä päivinään, kun tuntevat itse olonsa hyväksi. Eilen kohtasin yhden ihastuvan, säteilevän ihmisen ruuhkaisessa asiakaspalvelutilanteessa, ja äskettäin yhden, komean nuoren lääkärin, jolla tuntui olevan uskomattoman karismaattinen ote tehtäviinsä ja vilpitön halua auttaa asiakkaitaan. - Toivon lisää sellaisia kohtaamisia.;)
  2. Hei OravaPienoinen,
    olet varmaan toiset ihmiset huomioon ottava ja hyvä kaveri. Ystäväsi haluaa sinut mukaan juhliinsa ja sinä onnistut varmaan ylittämään mielessäsi pyörivät esteet.

Jospa katsoisit vaatekaappiisi, mitä siistejä vaatteita sieltä löytyy. Voisitko ehkä ostaa tai lainata jotain, mikä tekisi asustasi juhlavamman. Tärkeintä on se, miltä sinusta itsestäsi tuntuu.

Ehdotan, että vastaat kutsuun myöntävästi. Päätät jo samaan aikaan, miten pukeudut, ja laitat vaatteesi kuntoon, jos ne kaipaavat pesua ja/tai silitystä.Pakkasessa ulkoiluttaminen raikastaa raskaammat materiaalit. Kengät kannattaa huoltaa etukäteen, jos ne kaipaavat lankkausta, tee työ etukäteen. Älä valitse yhtään sellaista vaatekappaletta, joka ei tunnu sinun päälläsi sopivalta, kiristää tai tuntuisi vaativan koko ajan kohentamista.

Ellet tiedä miten pitäisi käyttäytyä, voit katsella rauhassa miten muut toimivat ja seurailla mukana. Eihän sinun tarvitse olla ensimmäisenä ja näyttää muille mallia. - Jos jokin yksityiskohta vaivaa mieltäsi etukäteen, voit kysyä joltain joka tietää tai voit heittää tänne kysymyksen. Juhlissakin voit tarvittaessa kysyä lähellä olevalta ihmiseltä.

Juhlapäivänä: Valmistaudu kaikessa rauhassa, varaa siihen tarpeeksi aikaa, rentoudu hetki, käy suihkussa, hoida hiuksesi ja kasvosi juhlakuntoon. Et kertonut oletko mies vai nainen, mutta aloita pukeutuminen valitsemalla parhaat alusvaatteesi ja ehkä uudet sukat. Tärkeintä on, että Sinä itse tunnet olosi hyväksi. Voit muistella yhteistä aikaanne ja miettiä mukavia muistoja. Ehkä jokin asiaa herättää huulillesi hymyn. Siitä voisit ehkä kertoa tilaisuuden tullin juhlissakin, joko kaverillesi tai muille.

Katso peiliin ennen lähtöä, huomaat, että sieltä katsoo ihan mukavan näköinen ihminen. Ehkä jopa tavallista hauskemman näköinen. Voit lähteä hyvillä mielin matkaan. Sinä olet sinä, eikä sinun tarvitse yrittää esittää jotain muuta. Ystäväsi kutsui Sinut. Kun sinä tunnet olosi hyväksi, se heijastuu myös ympärillesi.

Perillä voit vilkaista vielä peiliin ohimennen ja tarkistaa kaiken olevan kunnossa. Sen jälkeen unohda oman itsesi tarkkailu, keskity muihin asioihin ja ihmisiin.

Jos luulet kaikkien katsovan ja arvostelevan sinua, mieti oletko niin tärkeä ja kiinnostava. Oletko? Ellet, voit rentoutua. Jos keskityt itseesi, et ehdi huomata muita. Kun keskityt muihin, unohdat itsesi. Voit iloita vanhojen tuttujen tapaamisesta, ehkä sinne on kutsuttu muitakin vanhoja kavereita. Kukaties voit auttaa jotain lähelläsi olevaa ihmistä rentoutumaan ja nauttimaan juhlista. Et varmastikaan ole ainoa, jota saattaa hieman jännittää. Katso ihmisiä silmiin, ja anna silmiesi hymyillä, niin sinulle uskalletaan jutella.

Itse olen useinkin esittänyt epäröiden kysymyksen "hienossa seurassa", jonkin uuden asian kohdatessani. Minulle opetettiin käyttäytymis- ja ruokailuetiketit jo lapsena kotona. Siitä on ollut etua maailmalla työasioissa liikkuessani, varsinkin kun olen usein ollut ainoa nainen seurueessa. Naiset joutuvat usein ensimmäisiksi monissa tilanteissa. Yllätyksiä tulee varmasti edelleen. - Mieleen muistui yksi esimerkki: Oltiin illallisella hienossa ravintolassa ja eteeni tuotiin ensimmäistä kertaa elämässäni hummerin puolikas ja hummerihaarukka muiden ruokailuvälineiden lisäksi. Mietin kauhuissani, ettei minulla ollut aavistustakaan siitä, miten pitäisi toimia. Kun rohkaisin mieleni ja kysyin, sain kuulla että vain yksi neljästä ihmisestä tiesi. Syntyi hauska keskustelu, ja me kolme opimme jotain uutta.

Olen ehtinyt jo elää pitkään, ja olen useinkin ollut juhlissa, joissa muiden ihmisten palkkatulot ja tiedot ovat olleet merkittävästi omiani suuremmat. Iloitsen siitä. Olen saanut nähdä vilauksia asioista, jotka eivät kuulu omaan elämänpiiriini. Olen saanut tavata mielenkiintoisia ihmisiä ja paljon uutta tietoa. Kun hyväksyn itseni ja keskityn muihin asioihin, muutkin tekevät niin, ja kotiinlähtiessä voin yleensä todeta viihtyneeni.

Toivon, ette sinä jättäisi tilaisuuttasi käyttämättä. Ajattele positiivisesti, hymyile niin elämä hymyilee sinulle!

PS: Kerro pian, joko vastasit kutsuun myöntävästi?
  3. Tässä olisi yksi löytämistäni Titanic-runoista:

Aavan Atlannin ulapoita
    kiiti Titanik innoissaan
    ei se säikkynyt aallokoita
    eikä hyökyjä ollenkaan.

Se oli maailman suurin laiva
    tulos kiihkeään kilpailuun
    mukavuudet ne parhaat siihen
    oli uskottu laitetun.

Ensi matkalle Englannista
    läksi laiva tuo uhkea
    kaikki katseli kummastellen
    kuinka se oli muhkea.

Tehty raudasta teräksestä
    oli laiva niin verraton
    kaikki luulivat meren mahti
    sille on ihan voimaton.

Miljonäärit ja tietomiehet
    huvimatkalle läksivät
    laiturilla myös siirtolaiset
    hyvästejänsä jättivät.

Vettyi silloin moni silmä
    moni vaimo jäi ikävään
    moni morsian sulhoansa
    rannalle jäi itkemään.

Toivo kuitenkin oli heillä
    että omaiset palajaa
    että armaille Amerikka
    raha aartehet avajaa.

Laiva irtausi laiturista
    koneet kummasti puhkuivat
    mielet miekkosten matkamiesten
    hilpeyttä ne uhkuivat.

Nytpä sattui jo outo enne
    satamasta kun lähdettiin
    touvit katkesi toisen laivan
    mutta törmäys vältettiin

Kynti sitten laiva merta
    viilsi hyvää vauhtia
    tahtoi saada ennätyksen
    jottei muilla vertoja.

Mutta kylmä merivirta
    jäitä napamailta tuo
    suuria kuin jylhät vuoret
    ihan laivan väylän luo.

Niinpä nytkin oli kuultu
    että jäitä kuljeksi
    toiset laivat Titanikkiin
    siitä kohta ilmoitti.

Titanikin kapteenina
    Smith ol miesi urhokas
    mutta Istmay isännäksi
    liian oli uskalias.

Täysi höyry päällä käytiin
    vaikka vaara uhkasi
    vaikka tuhansien henki
    vaarassa ol alati.

Oli ilta kaunis tyyni
    taivas välkkyi tähdissä
    Titanikin salonkeissa
    kuului tanssin töminä.

Raharikkaat hienot herrat
    samppanjoita ne maisteli
    laivamiehetkin monet
    väkeviä haisteli.

Siirtolaiset toiset oli
    nukkumaan jo käynehet
    toiset oli valvehilla
    hilpehinä katsehet.

Kaikki oli pelotonta
    kuni huvilinnassa
    aavistaa ei tainnut kukaan
    että vaani kuolema.

Silloin laivajättiläinen
    jäiseen vuoreen törmähtää
    keulasta sen keskeen asti
    terässeinä repeää.

Sähkölangaton jo toimii
    sähköttäjät naputtaa
    avunpyynnön kaikkiin suuntiin
    Titanikki nyt uppoaa.

Venheet mereen lasketaan
    lapset naiset ensiksi
    mutta vaaran kantavuutta
    ei moni tunne aluksi.

Vaan jo vähitellen alkaa
    laiva hiljaa vajota
    silloin kauhu kammottava
    uhkuu kaikkien kasvoilta.

Venheitä on liian vähän
    kaikki niihin mahdu ei
    tuska ahdistus ja hätä
    monelta nyt maltin vei.

Syntyy pakokauhu suuri
    miehet monet raivostui
    toiset tyrkkii toisiansa
    toiset vedessä jo ui.

Siinä moni miljonääri
    suuret summat lupasi
    muttei muuttaa voinut raha
    meren pintaa kovaksi.

Kuolema tuo sana julma
    kerran edessä kuin oot
    silloin tahtos alle rikkaat
    köyhät tyystin taipukoot.

Ympärillä öinen taivas
    öinen meri hyiset jäät
    alla uppoava laiva
    mitä hirmuisempaa näät.

Valitukset itkut parku
    täyttää laivan kokonaan
    moni vaimo kera miehen
    pyytää päästä kuolemaan.

Mutta vaimot riistetään nyt
    väkivalloin venheisiin
    miehet itkusilmin huutaa
    ainiaaksi et erottiin.

Titanikin valot vaipuu
    mereen rivi kerrallaan
    soittaa orkesteri hymnin
    armoa anoo herraltaan.

Kauhun yössä jättiläinen
    perä kohos ilmahan
    laiva taittuu sitten kaikki
    vaipuu alle aaltohon.

Yöstä meren maininkeilta
    hätähuudot korviin soi
    hukkuvat ne huutaa siellä
    valitellen vaikeroi.

Yli tuhat kuusisataa
    Vellamo vei ihmistä
    seitsemälle sadalle viel
    ehkä koittaa elämä.

Vilkkuu viimein toivon tulet
    raketit ne sinkoaa
    aamun tullen Carpathia
    apuansa jouduttaa

Puoli tainnoksissa sitten
    jäännösjoukko pelastuu
    hermot järkkyy sydän itkee
    jäsenetkin herpaantuu

Kuka taitaa kuvaella
    kauhun yötä synkkää
    kuka tuskat tuskitella
    kuka voivotukset nää.

Lapset irtos isästänsä
    miehistänsä vaimot
    kyyneleinen [...]
    arvostella kukaan vois

Titanikin haaksirikko
    oli suurin laatuaan
    moni näyttää pelokkuutta
    toiset taasen rohkeuttaan

Mihin riittää ihmisäly
    [...]
    eessä luonnonvoimain suuren
    murtui kaikki laittehet.

Vaik on varma voitostansa
    ihminen niin jonkin syyn
    kautta voihan suoraan syöstä
    kuolon kylmään syleilyyn.

Tämä onnettomuus suuri
    saattoi meidät mietteisiin
    että vielä on viisautta
    tarvis ihmissydämiin.
  4. Ehdotuksia pikaisesti ja asiaan syvemmin perehtymättä:

Anna murrosikäisellesi tilaa kasvaa ja ottaa ITSE vastuuta OMASTA elämästään.

Opiskele vanhemmuutta, lue kirjoja ja lähde johonkin ryhmään oppimaan, tai mene keskustelemaan asioista ammattiauttajan kanssa. Netistä löytyy myös jokin keskustelu- tms. palsta, joka tarjoaa mahdollisuuden saada neuvoja ja ohjeita asiantuntijoilta.

Rajat pitää olla, mutta muuten komentaminen ja kokoaikainen vahtiminen herättää luultavasti vain uhmaa murrosikäisessä nuoressa. Muistatko vielä, miten itse ajattelit ja käyttäydyit murrosikäisenä. Mieti myös, haluatko poikasi tottelevan ja toimivan käskyjen mukaan ilman omaa tahtoa ja kykyä tehdä itsenäisiä päätöksiä? Mihin se saattaisi johtaa elämässä nyt ja myöhemmin? Mitä älykkäämpi nuori on, sitä enemmän hän tarvitsee tilaa käyttääkseen lahjojaan!

Osoita arvostusta ja kunnioitusta lapsellesi! Kysymys on hänen elämästään, EI sinun. Kirjoitat: "vuosi sitten SAIN viellä kuulustella läksyjä ja auttaa niissä" ja "opettajat tietää että kaikkeni yritän", mieti onko sinulla itselläsi suurempi kriisi kuin pojallasi!

Keskustelkaa yhdessä, kysy mitä poikasi itse ajattelee tilanteesta ja millaisia muutoksia hän itse siihen toivoisi? Et voi vahtia lastasi kodin ulkopuolella, etkä tietää millaisia valintoja hän siellä tekee - ellei suhteenne ole avoin ja rehellinen, eikä poikasi uskalla kertoa asioitaan sinulle esim. rangaistuksen tai muiden seuraamusten pelossa.

(Murrosikäisellä pitäisi mielestäni olla myös velvollisuuksia yhteisessä kodissa, eli työjaon voisi ottaa samalla tai seuraavalla kerralla puheeksi: mitä hän haluaisi tehdä ja missä hän on hyvä.)

Teillä molemmilla on kasvun paikka. Yritä itse kasvaa ja anna myös älykkäälle nuorelle miehelle siihen tilaa ja mahdollisuudet!
  5. Markkinat ovat mielestäni ihan mukavia: silakkamarkkinat, valkosipulimarkkinat, maalaismarkkinat, paikalliset markkinatorit yms. Ne tarjoavat hyvän tilaisuuden maistella ja löytää uusia herkkuja sekä tukea ahkeria suomalaisia pikkuyrityksiä, jotka kehittelevät omia tuotteitaan ja hankkivat suuren osan elannostaan markkinoita kiertäessään.

Eilen poikkesin ystävien luokse mennessäni Tikkurilan maalaismarkkinoilla, viihdyin yllättävän laajalla markkina-alueella melkein tunnin ja mukaan tarttui marinoituja valkosipulinkynsiä sekä itselleni uusia tuotteita: sotkamolaiset kylmänsavunporo- ja paholaisen lohilevitteet. Luin etiketit vasta illalla kotona ja manasin huomatessani porolevitteessä olevan (40 %) poronlihan lisäksi varmaan melkein yhtä paljon sianlihaa. Tuliaisiksi ostamani ahvenkukko maistui hyvälle.

Maalla asuneille markkinat ovat varmaan olleet tärkeä tapahtuma, ja kerran liikkeelle lähdettyä matkalla on hoidettu monenlaiset asiat. Kihlamatka markkinoille kuulostaa romanttiselta.

Ympäristön painostuksesta johtuen omat kihlajaiseni vietettiin juhannuksena ja juhlittiin päivällä kotona kaupungissa - ei edes mökillä. Jostain käsittämättömästä syystä taivuttiin vanhempieni tahtoon ja taidettiin melkein pilata muutamien muidenkin ihmisten kuin oma juhannuksemme. Karkasimme melko pian omista juhlista kahdenkeskisille jatkoille Seurasaareen, joten siitä päivästä jäi kaikesta huolimatta hyvät muistot.

Kihlautuminen ei ollut meille itsellemme ollenkaan tärkeä asia. Hääpäivä sen sijaan oli ja sen olimme päättäneet jo paljon aikaisemmin, muttemme kertoneet siitä muille. Ihmiset päivittelivät ja ihmettelivät, miksemme mene edes kihloihin vaikka olimme kulkeneet jo pitkään yhdessä. - Sehän oli suorastaan sopimatonta siihen aikaan, ja erityisesti naisen "kunniallisuutta" piti varjella . - Niin maailma ja arvot muuttuvan yhden ihmisiän aikana.
  6. Miksi pitäisi matkustaa ulkomaille, kun Suomessa on paljon mielenkiintoista nähtävää ja koettavaa?

Suositut ja edulliset valmismatkakohteet tarjoavat tottavie ainakin kielitaitoiselle ja omatoimiselle matkailijalle paljon muutakin kuin vain shoppailua ja bilettämistä. Matkatoimistotkin tarjoavat myös monenlaisia opastettuja retkiä lähikohteisiin.

Itse olen usein valinnut halvan valmismatkan ja olen lähtenyt sieltä omille retkilleni, kun olen tutustunut etukäteen kohteeseen ja sen lähiympäristöön. Paikallisista turisti-infoista saa paljon hyvää tietoa. Jos matkustan yksin, valitsen julkisen liikenteen palvelut, jos kumppanin kanssa, saatamme vuokrata muutamiksi päiviksi auton ja joskus myös veneen.

Jos matkustaisin esim. Fuengirolaan pariksi viikoksi, voisin hypätä bussiin ja tehdä yhtenä päivänä retken Granadaan, käydä tutustumassa upeaan Alhambran linnaan, joka on valittu Unescon maailmanperintöluetteloon, ja sen kauniiseen lähiympäristöön; toisena päivänä voisin lähteä katselemaan Marbellaan, miten rikkaat elävät ja millaisilla jahdiella kiertelevät maailmaa; yhtenä päivänä voisin vierailla Gibraltarilla; yhtenä menisin Malagaan, kulkisin kaupungilla ja katselisin ympärilleni, kun jalat väsyisivät, kietaisisin paikallista kulttuuria kunnioittaen huivin hiusteni suojaksi ja levähtäisin viileässä kirkossa sen tunnelmaa ja kauneutta aistien.
    Bussimatka Sierra Nevadan vuoristoon tarjoaa huikeita ja mielenkiintoisia näkymiä, eikä Sevillakaan ei ole kaukana.
    Voisin myös tehdä bussi-laiva-bussi -matkan Marokon puolelle, ja vierailla vaikkapa Ceutassa ja Tetuanissa tai jatkaa matkaa vielä Tangeriin.
    (Itse asiassa voisin lähteä kuvaamalleni matkalle uudelleen ja käydä katsomassa miten tutut kohteet ovat muuttuneet 1980-luvun jälkeen. Asuin silloin Costa del Solilla ja poikkesin katsomassa Fuengirolaa, jossa kuului siihen aikaan asuvan vain muutamia suomalaisia. Nyt olisi kiva vierailla sielläkin ja tutustua paikalliseen suomalaisyhteisöön.;))

Oikeastaan pitää varmaan myös alkaa katsella millaisia kohteita löytyisi Alanyan suunnalta. Turkkilaiset kuuluvat olevan erityisen ystävällistä, avuliasta ja vieraanvaraista kansaa.
  7. Heitän muutamia ajatuksia, kysymyksiä ja lempiajatelmiani oman elämänkokemukseni pohjalta kysymykseen, mitä sinun pitäisi tehdä.

"Hyväksy itsesi ja uskalla elää." - On muistaakseni jonkin kirjan nimi. Kun hyväksyt itsesi ja annat itsellesi luvan iloita positiivisesta muodonmuutoksestasi, itsetuntosi ja sen myötä myös muiden ihmisten arvostus kasvaa.

Jos yrität elää ja toimit jatkuvasti vain toista ihmistä miellyttääksesi, ko. henkilön arvostus tuskin lisääntyy. Olisi varmaan hyväksi miettiä, mitä Sinä itse haluaisit.

"Rakasta itseäsi, niin muutkin rakastavat sinua!" - On usein kuultu totuus, mutta kannattaa muistaa, että itserakkaus on ihan eri asia.

Mielestäni sinun kannattaisi pysähtyä pohtimaan, mitä itse elämältä ja parisuhteeltasi haluat? Mitkä ovat nykyisen parisuhteesi hyvät ja huonot puolet? Mitä odotat suhteelta? Mitä mies sinulle merkitsee? Rajoittaako miehesi elämääsi vai antaako hän sinulle sellaista, mitä ilman elämäsi laatu heikkenisi?

Toista ihmistä ei voi muuttaa, mutta tilanne muuttuu väkisin toisenlaiseksi, kun muuttaa omaa käyttäytymistään. Kannattaisiko aluksi kokeilla, mitä tapahtuu, kun et enää kysele ja "ruinaa". Ehkä voisit kysyä mieheltäsi, onko hänellä omia ongelmia itsensä ja oman miehuutensa kanssa. - Toisaalta myös, miksi hän yhä haluaa elää sinun kanssasi, vai haluaako todella.

Oletko taloudellisesti riippuvainen miehestä vai vain tottunut elämään yhdessä?

Millaisia muutoksia elämääsi haluaisit? Ellet ole tyytyväinen, miksi jatkat? Pelkäätkö muutosta? Osaisitko elää jonkin aikaa ilman miestä, ja tarkastella omaa elämääsi ja tulevia toiveita?

Muista: Sinä olet ihana nainen, ja elämä on täynnä mahdollisuuksia!

"Jokainen on oman onnensa seppä." - Alapa takoa, tyttöseni! ;))
  8. Jäin ihmettelemään, mistä yleisestä trendistä sinä kirjoita. Maailmassa tapahtuu monenlaisia kauheita asioita, joihin me tuskin voimme vaikuttaa. Omaan elinympäristöön voimme sen sijaan vaikuttaa monin tavoin, ja tarvittaessa voimme vaihtaa sitä.

Mielestäni kohteliaisuus ja hyvät tavat eivät ole kadonneet minnekään. Sitä saa mitä tilaa, pätee varmaan kaikessa ihmisten keskeisessä kanssakäymisessä. Jokainen kai valitsee myös itse oman kumppaninsa.

Millainen on sinun mielestäsi vahva mies?

Voisin omasta puolestani todeta lyhyesti, että tosimies on oikea Ihminen, jonka ei tarvitse käyttää perinteisiä "toimiehen" temppuja yrittäessään esittää sellaista.

Parhaimmillaan parisuhde on mielestäni sellainen, jossa kumppani tai puoliso on sekä paras ystävä että rakastettu. Läheisten käyttäytymiseen voi vaikuttaa vain esimerkin avulla, ei käskemällä tai komentamalla. Kun itse käyttäytyy kohteliaasti ja noudattaa hyviä tapoja, läheiset toimivat samoin. Jos kohtelias käyttäytyminen ja huomaavaisuus jää jossain ympäristössä jatkuvasti ilman ansaitsemaansa ystävällistä huomiota, ne saattavat unohtua vähitellen.

Kun kohtaa jokaisen ihmisen ystävällisen kohteliaasti, huomaa pian, että ihmiset vastaavat useimmiten samalla tavoin. Optimistina luulen, että nekin ihmiset jotka melkein yrittävät kävellä ylitseni, kun olen avannut kaupan tms. oven, saattavat toimia seuraavalla kerralla toisin, kun huomaavat minun astuvan sivuun, pitävän heille kohteliaasti ovea auki ja sanovan (pikku-piru olkapäällä virnuillen ja) pilke silmäkulmassa, hymyilleni: "Olkaa hyvä!"

Miehelleni ei tulisi mieleen yrittääkään sanoa, missä jonkin kaapin paikan pitää olla yhteisessä tai minun kodissani. Hän ehdottaa ja kysyy mielipidettäni ja me teemme ratkaisun yhdessä. Jos asia on jommallekummalle tärkeä, se näkökulma tulee luultavasti valituksi.

Nykyisin kai naisetkin tarttuvat mainitsemiisi miekkaan ja tikariin, mutta miten on kovaäänisen huutamisen kanssa? Kuuluuko se mielestänne naisellisiin vaikutuskeinoihin?
  9. Heitän ilmaan muutamia ajatuksia pohdittavaksesi.
    Jokaisessa pitkässä parisuhteessa on läheisyyden ja etäisyyden kausia. Jokainen nainen haluaa tuntea olevansa haluttu. Pienet huomaavaisuuden osoitukset ilahduttavat aina. - Et kertonut minkä ikäisiä te ja liittonne on. Voisiko kyseessä olla mahdollinen ikäkriisi?

Ehdotan, että esität otsikon kysymyksen sijaan itsellesi esim. seuraavia kysymyksiä:

Rakastanko vaimoani?

Olenko muistanut kertoa ja osoittaa sen myös käytännössä hänelle? Kuinka usein, koska viimeksi? Pidänkö vaimoani ja suhdettamme itsestään selvänä asiana?

Tietääkö vaimoni, että ihan oikeasti haluan häntä edelleen?

Viehättääkö hän silmääni, ja olenko kertonut havainneeni hänessä tapahtuneen positiivisen muutoksen ja pitäväni siitä?

Kuinka usein osoitan oma-aloitteisesti hellyyttä vaimoani kohtaan?

Olenko jättänyt aloitteen tekemisen hänelle?

Mitä voisin itse tehdä suhteemme parantamiseksi?

Miten voisin ilahduttaa vaimoani ja saada tuntemaan itsensä rakastetuksi - kotona?

Miten voisin yllättää hänet, kun hän saapuu harrastuksensa jälkeen kotiin? Romanttinen iltapala kauniisti katetun pöydän ääressä... kaunis kukkakimppu...

Osaanko/haluanko/viitsinkö oikeasti kuunnella vaimoani, olenko aidosti kiinnostunut hänen harrastuksestaan ja kavereistaan? Yms.

Voisimmeko keskustella yhdessä siitä, miten voisimme parantaa suhdettamme?
    Koska voisimme lähteä yhdessä lemmenlomalle, matkalle, viettämään ravintolailtaa, harrastamaan jotain molempia kiinnostavaa?

Mitä vaimoni haluaisi?

Muistan nuoruusvuosilta, kuinka kurjalta kotiintulo mustasukkaisen aviomiehen luo joskus tuntui kollegoiden tai kavereiden kanssa vietetyn iloisen illan jälkeen. Hukkasimme monia hyviä hetkiä ennen kuin opimme luottamaan toisiimme ja ajatus palaamisesta kotona odottavan aviomiehen (tai vaimon) luokse alkoi tuntua suorastaan houkuttavalta. Toisen iloinen hymy ja toteamus: "Ihanaa, että tulit (rakas), minä olen odottanut sinua (malttamattomana). Oliko teillä hauskaa?", ei voinut olla tekemättä vaikutusta. - Ja mitä siitä sitten seurasikaan. ;))

Mieleeni on jäänyt hieman varttuneemman kollegan pilke silmäkulmassa esittämä toteamus, Iloitsen ja "käytän aina tilaisuutta hyväkseni", kun vaimo saapuu hyväntuulisena, "jo valmiiksi lämmitettynä" kotiin.

Itse olen päättänyt, että niin kauan kun haluan elää kumppanini kanssa luotan häneen, enkä suostu vakoilemaan häntä tai kuuntelemaan juoruja hänen mahdollisesti kuvitelluista tekemisistään. Tiedän omakohtaisesta kokemuksesta, että kun ihmiset tulkitsevat näkemäänsä oman näkemyksensä ja omien arvojensa mukaan, he usein erehtyvät. Kun olen työskennellyt ja harrastanut enimmäkseen "miesten maailmassa", olen antanut uteliaille kyttääjille usein juoruilun aiheita. En ole kuitenkaan koskaan ollut uskoton kumppanilleni sitoutuneen parisuhteen aikana. Ehkä siksi on helpompi luottaa myös omaan kumppaniin.;))
    Samaa toivon sinulle.