O tempores, o mores

musta hurma ejk

Sanotaan että maailma muuttuu mutta ihmiset eivät. Onko se näin? Eikö yleisen muutoksen myötä muutu myös ihmisen ajatusmaailma ja arvot, jos ei meidän sukupolvessamme niin seuraavassa, ja pitääkö näin olla? Itse olen patavanhoillinen, muinaisjäännös kaukaisuudesta niin mielipiteiltäni kuin ulkonäöltäni. Arvostan kohteliaisuutta, hienotunteisuutta ja hyvää käytöstä ylipäätään. Arvostan vahvaa miestä, johon voin tukeutua ja joka tarvittaessa kertoo missä kaapissa seisoo. Eiku miten se meni :) Arkielämässä yritän muistaa sanonnan ”joskus suurinta huomaavaisuutta on, kun ei ole huomaavinaan”.
Mitä mieltä olette, viekö huonokin kehitys mukanaan, seurataanko yleistä ”trendiä”?
Tästä on varmasti jo tehty aloitus vuonna tikari ja miekka, tai ainakin kommentoitu johonkin tuhansista ketjuista joita en ole huomannut lukea. Anteeksi siltä osin. :D

33

113

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k/k

Mailma on muuttunut ihan pimeeksi ja ihymiset pakoilee vastuutaan.
      Olipa mikä asia tahansa niin ensiksi huuretaan,kuka maksaa kuka vastaa.
      Mikään asia ei tunnu enää kuuluvan kellekkään,yhteiskunta vastatkoon

• ihymiset

kännisä?

• ihymiset kirjoitti:

kännisä?

Visastelija

• ihymiset
        koti-kiusattu kirjoitti:

Visastelija

Olenksmä ? hito !

• pihvalotsyttyi
        ihymiset kirjoitti:

Olenksmä ? hito !

Sieko se känissä? En mie ainakaan.

• ihymiset kirjoitti:

Olenksmä ? hito !

Tyhjempi ei uksoisi muta ole sä

• ihymiset
        pihvalotsyttyi kirjoitti:

Sieko se känissä? En mie ainakaan.

Khuka son ? sit
        hito !

• ihymiset
        koti-kiusattu kirjoitti:

Tyhjempi ei uksoisi muta ole sä

Mhitä sä vhiisastele oikke ?
        Thollo ?

• ihymiset kirjoitti:

Mhitä sä vhiisastele oikke ?
        Thollo ?

Josa mä vanno eten visastel ukssoks

• jaaaa, latinakin muuttuu, Ciceron aikaan se oli vielä tempora...

Mutta, ihminen muuttuu paljon hitaammin kuin kulttuurien muutos antaisi olettaa. Siitä kai johtuvat kaikenlaiset kolinat ihmisten kesken...

• isoäiti*

Ciceron aikan ei varmaan ollut vielä naisprofessoreja, joita pitäisi nykyään kutsua emeritoiksi.
        Kirjoitusvirheitä täynnä näyttää olevan kommenttini, mutta onneksi ei kieli ole
        täysin unohtunut, vaikka hyvää kieltä kuulenkin harvoin.
        Yritän usein vielä sinnitellä ilman silmälaseja, kun on mukamas hyvää treeniä silmille, eli näitä ekskuuseja ( en muista suom. sanaa) löytyy.
        Jatketaan kolinointia.

• isoäiti* kirjoitti:

Ciceron aikan ei varmaan ollut vielä naisprofessoreja, joita pitäisi nykyään kutsua emeritoiksi.
        Kirjoitusvirheitä täynnä näyttää olevan kommenttini, mutta onneksi ei kieli ole
        täysin unohtunut, vaikka hyvää kieltä kuulenkin harvoin.
        Yritän usein vielä sinnitellä ilman silmälaseja, kun on mukamas hyvää treeniä silmille, eli näitä ekskuuseja ( en muista suom. sanaa) löytyy.
        Jatketaan kolinointia.

Silmälasit jos on määrätty, niitä kannattaa käyttää. Minullakaan ei ollut laseja minkäänkaisia ennen ensimmäisten lukulasien hankkimista, nyt ilman rillejä tuskin tätä konetta tästä nenän alta löytäisi...

• tii-na-...

joskus haluaisin vahvan miehen johon tukeutua enää harvemmin koska olen myös itse vahva tarpeen tullen myös mieheni voi tukeutua muhun muuten täysillä maailman menon mukana ja ne ajat mun mielestä on menny ohi jo ajat sitten kun joku vielä määräs kaapin paikan se on tätä nykyä ehkä enemmän luonteessa jos näin on että mies vielä huushollissa määrää kaapin paikan.

• niice

ei ole tosi?
        mies voi tukeutua muhun?
        hahaahaaaa!

• tii-na-...
        niice kirjoitti:

ei ole tosi?
        mies voi tukeutua muhun?
        hahaahaaaa!

no joo sarjassamme taas ihan sama mitä kirjoittaa... onks joku laki joka sanoo että että miehen on oltava aina vahvempi kun nainen.

• k/k
        tii-na-... kirjoitti:

no joo sarjassamme taas ihan sama mitä kirjoittaa... onks joku laki joka sanoo että että miehen on oltava aina vahvempi kun nainen.

Annetaan fiksujen viisastella, huomasin yhren tutun tulleen iloksemme.
        Mä ainakin oon sovinnolla se heikompi, vaimo saa hakee lehren aamu pimeessä.

• tii-na-...
        k/k kirjoitti:

Annetaan fiksujen viisastella, huomasin yhren tutun tulleen iloksemme.
        Mä ainakin oon sovinnolla se heikompi, vaimo saa hakee lehren aamu pimeessä.

näin tehdään mää en oo koskaan tehny enkä nähny mitään eroo naisen ja miehen välillä muuta kun sen yhden se on vaan niinkun joku semmoinen kirjoittamaton sääntö että miesten pitää olla aina vahvoja mutta musta se on väärin.

• tii-na-... kirjoitti:

näin tehdään mää en oo koskaan tehny enkä nähny mitään eroo naisen ja miehen välillä muuta kun sen yhden se on vaan niinkun joku semmoinen kirjoittamaton sääntö että miesten pitää olla aina vahvoja mutta musta se on väärin.

Erilaiset roolit ja mallit istuu lujassa meiän ikäsissä.
        sen verran minäkin oon vanhojen mallien perään etten vaimoani laita polttopuita tekemään.
        Kesällä huomasin miten hyvää teki kun se perinteisesti heikompi tuli ja anto kunnon halin, porukalla ollaan vahvempia.

• maailma muuttuu..

OK. Sun "tavaramerkkis" on yhteenkirjoitettu pötky asioita, joista on vaikea saada selkoa.

Jotenkin olin ymmärtiväni, että sinä määräät sen "kaapinpaikan", siin minun tulkintani mukaan olet kotisi hengetär ja miehesi sopeutuu hyvin sinun valintoihin
        .
        Ei paha. Miehistä on mukavaa sopeutua siihen, että vaimo hoitaa kaiken, siis sen "kaapinpaikankin"! Äidillänikin oli aina valmiina puhtaat pyykit ja vaihtovaatteet isälleni saunailtoina, kuten myös meille lapsille.

Mutta kuka on orja ja "kaapinmäärääjä"? Aloittaja on juuri kaltaiseni vanhanaikainen ja meidän on vaikea mukauttaa ajatusmaailmaamme nykyaikaan, jossa naiset vaatii miehiltä ns. "kotitöitä" ja lasten hoitoa olipa kumpi hyvänsä tai molemmat työelämässä. Itse kun olin työelämässä lasteni ollessa pieniä, kuten miehenikin. Minä olin se, joka hoidin pyykit, ruoat ja siivoukset.

Mitäpä noista enää. Lapselleni (tytär)en ole osannut samaa välittää, mutta vaikea on selittää hänelle, että vaimon "velvollisuus" on hoitaa kotinsa tip´top ja mies saa mennä harrastuksiinsa aivan halunsa mukaan vaikka vaimokin käy töissä.

• tii-na-...
        koti-kiusattu kirjoitti:

Erilaiset roolit ja mallit istuu lujassa meiän ikäsissä.
        sen verran minäkin oon vanhojen mallien perään etten vaimoani laita polttopuita tekemään.
        Kesällä huomasin miten hyvää teki kun se perinteisesti heikompi tuli ja anto kunnon halin, porukalla ollaan vahvempia.

joo en määkään oo polttopuita tehny en mää tiedä kuuluuko se miehelle mutta sopii ainakin paremmin tiedän kyllä monia naisia jotka tykkää tehdä polttopuita ja jos mää tykkäisin kyllä mää varmaan tekisin kanssa mutta kaikista hommista ei voi tykätä eikä tarttekkaan yks mikä meillä on niin miehen ei tartte tehdä ruokaa mutta tietysti jos se haluais en pistäs vastaankaan mutta mieluummin tulee valmiille tietysti kyllä auttaa jos haluan.

• tii-na-...
        maailma muuttuu.. kirjoitti:

OK. Sun "tavaramerkkis" on yhteenkirjoitettu pötky asioita, joista on vaikea saada selkoa.

Jotenkin olin ymmärtiväni, että sinä määräät sen "kaapinpaikan", siin minun tulkintani mukaan olet kotisi hengetär ja miehesi sopeutuu hyvin sinun valintoihin
        .
        Ei paha. Miehistä on mukavaa sopeutua siihen, että vaimo hoitaa kaiken, siis sen "kaapinpaikankin"! Äidillänikin oli aina valmiina puhtaat pyykit ja vaihtovaatteet isälleni saunailtoina, kuten myös meille lapsille.

Mutta kuka on orja ja "kaapinmäärääjä"? Aloittaja on juuri kaltaiseni vanhanaikainen ja meidän on vaikea mukauttaa ajatusmaailmaamme nykyaikaan, jossa naiset vaatii miehiltä ns. "kotitöitä" ja lasten hoitoa olipa kumpi hyvänsä tai molemmat työelämässä. Itse kun olin työelämässä lasteni ollessa pieniä, kuten miehenikin. Minä olin se, joka hoidin pyykit, ruoat ja siivoukset.

Mitäpä noista enää. Lapselleni (tytär)en ole osannut samaa välittää, mutta vaikea on selittää hänelle, että vaimon "velvollisuus" on hoitaa kotinsa tip´top ja mies saa mennä harrastuksiinsa aivan halunsa mukaan vaikka vaimokin käy töissä.

niinkin voi sanoo minä määrään ja hän siirtää
        joskus kyllä haluaisin että joku määräis mun puolesta
        mutta en voi mitään että mieheni on niin mukavuuden haluinen
        näin hän ainakin itse väittää tiedä sitten onko perää
        mulla ei oo kyllä puhtataita pyykkejä laittaa saunailtana
        mies hoitaa meillä sen puolen
        ja osaa ottaa puhtaat vaatteet kaapista
        toi on pelottavaa toi vaimon velvollisuus hoitaa koti tip top
        onneks et oo saanu siirrettyä sitä tyttärelles
        poikkesin pötköstä.

• ...

O tempora, o mores.

Näinhän se on, ennen osattiin latinaa. Niin se aika muuttuu.

=DW=

• isoäiti*

Kyllä mies saa olla vahva, mutta ei määräilijä kaapinkaan suhteen, sillä olen tasa-arvon kannattaja.
      Kannatan liberaalifeminismia ja olin aikoinaan Yhdistys 9:n jäsen.
      Emeritus professori Elina Haavio-Mannila yhdistyksen jäsenenä tutki miesten ja naisten tasa-arvoa kuten myöhemmin myös Riitta Jallinoja ja monet muut.
      Toivottavasti he ovat työllään avanneet monien silmiä tässä tärkeässä asiassa.

En ole huomannut kohteliaisuuden tai huomaavaisuuden vähenemisestä arkielämässä, mutta eri kulttuureissa nämä saatetaan ilmaista eri tavoin, ja silloin voi esiintyä väärinymmärrystä.
      Sukupolvien välinen ero on aina ollut olemassa ja tulee luultavasti aina olemaan, mutta muinaisjäänteeksi kukin siirtyy ajallaan.

• Mulle ihan sama missä se kaappi seisoo mutta voi sitä ukkelia joka tulis tänne määrään missä mun tietokone saa olla!

• bessie*

Juuri tietokoneen paikasta saisi kumppani sanoa oman kantansa. Koen jotenkin epämukavaksi, jos joudun pakosta olemaan/kulkemaan koneella olevan selän takana. Haluan myös, että koneen ääressä on kaksi hyvää työtuolia.

Kaapin paikoista ja mitkä tavarat millekin hyllylle yms. haluaisin päättää joko itse tai sitten yhdessä. Lähtökohtana mm. pituuteni ja se, että ilmeisesti teen kumppania enemmän kotiaskareita sisätiloissa.
        Autotalleihin ja muihin varastotiloihin, kumppanin mahdolliseen omaan työhuoneeseen tai harrastustiloihinsa en puutu (ellei pyydetä). Harvemmin piha/puutarhatöihinkään.
        Määräilläkin minua saa, mutta on otettava myös määräyksiä vastaan. Kerrankos noita joutuu komentelemaan, tyyliin "kyllä me nyt ainakin pikaisesti käymme siellä ja sillä siisti! Vaihda nyt äkkiä jotain muuta päällesi ja nauhoita se ohjelma".

• satu

O tempora, o mores!

Sanonta on vanha kuin taivas, ja se todistaa, että suhtautuminen nuorisoon ainakin on ennallaan.

• suom.huom

suomennen
      oi aikoja oi tapoja

• Pirre*

Ihan kuin maailma oisi joku jossain, - kyllä me ihmiset olemme tämän maailman luoneet, turha sitä on taivastella. :)

Ja seurataan, näkyyhän se sokeallekin, - kaikki on fascebookissakin, jopa pikkukakrut päivittävät naamakirjassa sivujaan...

Ja kellä ei oisi Danonia jääkaapissa :)

• "Ajat muuttuvat ja me niiden mukana"

• lejanna,

Onneksi on tullut muutoksia normaalien ihmisten mieleenkin. Lastakin pidetään jo ajattelevana ihmisenä, eikä vaimokaan ole enää hellan ja nyrkin välissä, useimmilla. Mies saa itkeä, ihan häpeilemättä, olematta silti vähempää mies. Ihmisten maailmankuvan mustavalkoisuus on harmaantunut.

Tavat, siis toisten kohtaaminen fiksusti, on joillakin kokenut inflaation.
      Joukkosieluisuus valtaa alaa, toisaalta taas pyritään äärimmäiseen yksilöllisyyteen. Hölöpäntööryydellä on mediamarkkinat.

Mies ja nainen, janan ääripäät. Ihan on yhteistä ja eroavuutta, kuin yksilöiden välillä aina. Voimakkaampi ja heikompi, kumpikin välillä. Mikä pakko toisen on aina olla vahva, kun on vain ihminen. Mitä vanhemmaksi tulee, sen inhimillisempiä piirteitä puolisossaan näkee, kuin toki itsessäänkin. Niitä puolittaen, tullaan toimeen, omalla tavallamme.

Hyvä aloitus, vaikken kaikkea haluamaani osannut sanoakaan. Jatketaan, jos jaksetaan.
      .

• Jäin ihmettelemään, mistä yleisestä trendistä sinä kirjoita. Maailmassa tapahtuu monenlaisia kauheita asioita, joihin me tuskin voimme vaikuttaa. Omaan elinympäristöön voimme sen sijaan vaikuttaa monin tavoin, ja tarvittaessa voimme vaihtaa sitä.

Mielestäni kohteliaisuus ja hyvät tavat eivät ole kadonneet minnekään. Sitä saa mitä tilaa, pätee varmaan kaikessa ihmisten keskeisessä kanssakäymisessä. Jokainen kai valitsee myös itse oman kumppaninsa.

Millainen on sinun mielestäsi vahva mies?

Voisin omasta puolestani todeta lyhyesti, että tosimies on oikea Ihminen, jonka ei tarvitse käyttää perinteisiä "toimiehen" temppuja yrittäessään esittää sellaista.

Parhaimmillaan parisuhde on mielestäni sellainen, jossa kumppani tai puoliso on sekä paras ystävä että rakastettu. Läheisten käyttäytymiseen voi vaikuttaa vain esimerkin avulla, ei käskemällä tai komentamalla. Kun itse käyttäytyy kohteliaasti ja noudattaa hyviä tapoja, läheiset toimivat samoin. Jos kohtelias käyttäytyminen ja huomaavaisuus jää jossain ympäristössä jatkuvasti ilman ansaitsemaansa ystävällistä huomiota, ne saattavat unohtua vähitellen.

Kun kohtaa jokaisen ihmisen ystävällisen kohteliaasti, huomaa pian, että ihmiset vastaavat useimmiten samalla tavoin. Optimistina luulen, että nekin ihmiset jotka melkein yrittävät kävellä ylitseni, kun olen avannut kaupan tms. oven, saattavat toimia seuraavalla kerralla toisin, kun huomaavat minun astuvan sivuun, pitävän heille kohteliaasti ovea auki ja sanovan (pikku-piru olkapäällä virnuillen ja) pilke silmäkulmassa, hymyilleni: "Olkaa hyvä!"

Miehelleni ei tulisi mieleen yrittääkään sanoa, missä jonkin kaapin paikan pitää olla yhteisessä tai minun kodissani. Hän ehdottaa ja kysyy mielipidettäni ja me teemme ratkaisun yhdessä. Jos asia on jommallekummalle tärkeä, se näkökulma tulee luultavasti valituksi.

Nykyisin kai naisetkin tarttuvat mainitsemiisi miekkaan ja tikariin, mutta miten on kovaäänisen huutamisen kanssa? Kuuluuko se mielestänne naisellisiin vaikutuskeinoihin?

• lejanna'

Kohteliaisuus ja hyvät tavat?
        Mieheni työpaikallaan ottaa vastaan tettiläiset. Hänet tietäen, voin taata, että hän on sydämellinen ja vastuunsatunteva.
        Nykyisin hän ihmettelee, kuinka tavattomia ovat tulevat. Kädet taskussa, itseään esittelemättä tulevat. Eikö todellakaan omat vanhemmat opeta lapsilleen alkeellisimpiakaan käyttäytymistapoja, monille? Kouluhan on niille vain kainalosauva.

Hyvä oli kirjoituksesi, sen allekirjoitan. Parhaimmillaan, minun mielestäni, avioliitto on rakkaussuhde ja suurin elämän ystävyys, kerallakäynti.
        Meidän rakkauteen on aina kuulunut ilo ja huumori, vaikka läpi kyynelten.

Kaapit saavat minun puolestani olla mihin mahtuvat.
        Itse en kaapissa asu.
        Minä olen aika-ajoittan aika torvi, melkoinen pasuuna.
        .

• görgyj

Ihminen käyttää kaiken kekseliäisyytensä rahan ja tavaran lisäämiseen.
      Materialismi on ainoa oppi.
      Siinä samalla tuhoutuu luontokin, mutta se on tämän kehityksen hinta.
      Henkisesti ihminen oli huomattavasti kehittyneempi antiikin aikana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1394
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      52
      1316
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      105
      1095
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      120
      1046
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      65
      687
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      165
      646
    7. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      562
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      368
      538
    9. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      505
    10. Valehtelu

Oletko valehdellut kaivatullesi?
      Ikävä
      71
      483
    Aihe