Vapaa kuvaus

Moi! Olen pääkaupunkiseudulla asuva perheellinen (lapset tosin jo isoja) liberaali luonnontieteistä pitävä ateistiskeptikko; paljon lukeva ja paljon liikkuva darvinisti-evolutionisti. Ihminen pahimmasta päästä, jos kysytte kreationistipalstan jeesustelijoilta, mutta hehän eivät minua suinkaan tunne. Pidän kauneudesta, älykkyydestä, inhimillisyydestä, huumorista, luonnosta, eksotiikasta ja intiimistä tunnelmasta. Inhoan kvartaaliajattelua, epälojaaliutta, suvaitsemattomuutta, pinnallisuutta, itsekkyyttä, pröystäilyä, turhaa pönöttämistä, pokkurointia, laiskaa ajattelua, mielikuvituksettomuutta ja epärehellisyyttä. Olen täällä keskustelemassa, mutta saa minulle toki kirjoittaakin ([email protected]). Asiallisiin viesteihin saatan myös vastata. Keskusteluissa mieliaiheeni liittyvät luonnontieteisiin, erityisesti evoluutiobiologiaan sekä tieteiden ja uskontojen välisiin suhteisiin. Kreationismi on ehdottomasti rakkain viholliseni. Keskusteluissa arvostan fiksuja ihmisiä, joilla on mielipiteitä ja rohkeutta ja kykyä seistä perustellusti niiden takana ilman, että sortuvat epärehellisyyteen ja kyvyttömyyteen myöntää tarvittaessa erehtyneensä. Tyhmyyttä siedän vain rajallisesti, tahallista tyhmyyttä vielä vähemmän ja taikauskon sokaisemaa marttyrointia tai julistamista en juuri lainkaan. Minun kunnioitukseni ansaitaan; sitä ei tipu automaattisesti esim. uskonnolliselle vakaumukselle tai yhteiskunnalliselle statukselle. Tuo kunnioitus on kuitenkin kenelle tahansa mahdollista ansaita, en diskriminoi ketään. Minun puolestani keskustelu saa olla sävyltään tiukkaa, mutta edellytän kuitenkin rehellisyyttä; esim. nikkivarkaudet ovat kusipäisten raukkojen touhua. Että siis tällainen tapaus. Rempseää elämää - nauti siitä, koska se on ainoasi! Peace. Linkit: http://www.youtube.com/watch?v=D-ZUXyGWvJY, http://www.400monkeys.com/God/ Kotimaa: --- Koulutus: --- Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

339

Kommenttia

10048

1. Miksi ketään pitäisi toisaalta velvoittaa synnyttämään vastoin tahtoaan? Näin varsinkin aikana, jolloin ihmisiä on muutenkin valtavasti liikaa.

Tietysti abortti on hyväksyttävää ja raskaana olevan naisen täysin subjektiivinen oikeus; isältäkin voi toki mielipidettä kysäistä, jos nainen sattuu tarpeelliseksi katsomaan. On kuitenkin täysin vanhempien asia päättää onko lapsi toivottu, ja jos ei ole, niin abortti on heidän oikeutensa.

Siinä olen Dawkinsin kanssa eri mieltä, että vammaisen lapsen abortointi olisi moraalinen velvollisuus. Hyväksyttävänä, ymmärrettävänä ja jopa järkevänäkin tuota silti pidän. Ehkäisykeinona en kuitenkaan aborttia kannata, asiasta on huolehdittava yhdynnän aikana.

Abortointioikeus muuttuu kysymyksenä toiseksi, kun sikiö on vanhempi, mutta varhaisvaiheissaan abortti ei loukkaa kenenkään oikeuksia.

Miksi muuten kristityt eivät kanna huolta niistä miljoonista hedelmöittyneistä munasoluista, jotka putoavat vessanpönttöön kenenkään tajuamatta raskauden edes alkaneen? Tai niistä raskauksista jotka päättyvät muuten keskenmenoon? Raamatun kusipäinen jumala olisi (jos olisi olemassa) aborttiotohtoreiden kruunaamaton kuningas, Sikiöteurastajana vertaansa vailla.

Ihmiskunnan tulisikin mokoman abortttipuuhastelun sijaan etsiä keinoja hallittuun ihmiskunnan koon pienentämiseen. Tyttöjen koulutuksen lisääminen ja ehkäisyvälineiden saatavuus ovat tässä avainasemassa.

Kristittyjen aborttihurskastelun valossa on aika mielenkiintoista, että USA:n raamattuvyöhykkeellä tehdään abortteja per capita selvästi enemmän kuin vapaamielisemmissä osavaltioissa. Miksi?
  2. Ei tiede ole neutraalia, koska tieteellinen metodologia ei ole neutraali. Eikä haittaa.

Juju kun on siinä, ettei tiede voi olla kaikkea suvaitseva, koska on asioita, joille on olemassa arvioitavissa oleva perustelu kuten luonnonhavainnot, ja sitten on väitteenvaraisia asioita kuten draamatun scheisse. Draamatun scheissen tai sepalus-hölötyksen typeryyksien kelpuuttaminen tieteenä olisi perin onnetonta, koska silloin kaikki muukin väitteenvarainen sonta olisi validia tiedettä.

Hyväksy kreationismi, niin joiudut hyväksymään myös alkemian, astrologian, kummitustarinat, metsän pikku peikkoset ja muut puolimatkalaisen tiedekäsityksen mukaan validit selitykset.