Sellainen+uskonnollinen+tunnustus,+jonka+mukaan+ihminen+on+pahuudellaan+ansainnut+kuoleman,+on+luultavasti+haitallinen+terveydelle+ja+sairauksien+paranemiselle.+Ja+tietenkin+asiaa+pahentaa+paljon+se,+jos+keskeiset+oman+sosiaalisen+verkoston+jäsenet+paasaavat+tuollaista+oppia.+Tuollainen+typerä+ja+vahingollinen+syyllistäminen+voidaan+mainiosti+pukea+esirukouksen+kaapuun.+Se+on+hengellistä+väkivaltaa+ja+tuomittavaa.Yksi+hyvin+toimiva+ja+hinnaltaan+edullinen+armo+on+se,+että+armahtaa+itse+itsensä.+Ja+se+perustuu+yksinkertaisesti+tosiasioiden+myöntämiseen.Jos+tein+jotakin+väärin+menneisyydessä,+tein+sen+varustettuna+sillä+ymmärryksellä+ja+voimalla,+joka+minulla+oli.+Voin+myös+tunnustaa+toisille+virheeni,+pyytää+anteeksi+ja+kohtuuden+rajoissa+pyrkiä+hyvittämään+aiheuttamani+vahingot.+Kohtuuttomat+ja+valheelliset+syyllistämiset+minun+on+viisainta+vain+ohittaa+lempeästi+hymyillen.+Niitä+kyllä+riittää.Menneisyyttä+en+voi+muuttaa.+Mutta+tänään+ja+tästä+eteenpäin+voin+parhaani+mukaan+elää+sen+mukaan,+mitä+pidän+oikeana.+Tässä+tulee+taas+vastaan+oma+vastuu+ja+velvollisuus+itseä+kohtaan.+Se+tuottaa+hämmästyttävän+hyvää+moraalia.“En+päivääkään+vaihtaisi+pois,vaikk’+luoja+mun+uudelleen+lois,ja+jotain+jos+toimissain+väärin+mä+tein,suon+senkin+itsellein.”(Vexi+Salmi)Näillä+eväillä+voi+sitten+porskuttaa+vaikkapa+130-vuotiaaksi.