Vapaa kuvaus

Aloituksia

52

Kommenttia

2626

1. Vähän samaa minullakin. Isoisä vei minut kirjastoon kahdesti viikossa ja noudatin hänen esimerkkiään kun kannoin aina kahmalollisen kirjoja mukanani. Kotona meidän tv:n katseluamme rajoitettiin huomattavasti mikä jätti tilaa lukemiselle. Mm. tästä olen ollut kiitollinen vanhemmilleni.

Perheessämme äiti oli enemmän kriittinen lukemisen suhteen mutta isä ja isoisä rohkaisviat siihen. Luulen lukemisen olleen pääsyynä siihen että varsinkin kirjallinen esitykseni oli aina luokan parhaita. Koulu ja myöhemmin opinnot pakottivat myös lähdekritiikkiin.

Pidän perhettämme esimerkkinä siitä että uskonnollisuus ei aina rajoita ajattelua kohtuuttomasti. Isäni mielestä Raamattu on niin vankalle pohjalle perustettu, että se kestää kaiken asiallisen kritiikin. Hän ei vain oikein tunnista itsessään sitä, että hänen perusasenteensa estää Raamatun kriittisen tutkimisen. Kaikkihan selitetään aina "parhain päin", samaan suuntaan kuin näyttää mormonienkin piirissä tapahtuvan.

Muut sisarukseni ovat enemmät tai vähemmän uskovaisia. Minä olen ainoa nk. musta lammas.

Puolisoni on lestadiolaistaustainen, olenhan sanonut sen? Olin puolitoista vuotta sitten hänen isoäitinsä hautajaisissa Lahdessa. En ikinä unohda kun mustiin pukeutunut varmaan kolmesataapäinen saattojoukko voimalla lauloi arkkua hautaan laskettaessa

"O Jeesu lainaa viisautt'
    ett' välttää pi'run kavaluutt'
    tääll murheen laaksoss' voisin
    ja tuloos' aina muistaisin
    synnistä itsen' suistaisin,
    kaikille hyvää soisin.
    Kosk' kuolema rintaan' kolkuttaa,
    sydäntän' taudill' ahdistaa'
    o Jeesu, ota huomaas,
    ruumiin' ja sielun' suojaas.

Menon juhlallisuus, koruttomuus ja yksinkertaisuus oli kerrassaan mykistävää... Musiikki on varmaan siksi vuosisatoja ollut vahva uskonnollisen vaikuttamisen väline, koska siinä valjastetaan monet epäuskonnolliset tunteet uskonnon palvelukseen ja yhdistetään siihen. Kun itse olen herkkä musiikille, minuun olisi helppo vaikuttaa sitä kautta ellei rationaalisuus olisi ohjaamassa takaisin oikeille poluille.

Tuossa vuoden 1701 virsikirjassa on paljon muitakin mahtavia sanoituksia. Itselläni on painos vuodelta 1841. Se hauskin osa on ajan=tieto. Tiesittekö milloin Muskovaa, Ryssän valtakunnan pääkaupungia alettiin rakentamaan?
  2. "Koitko, etteivät sinulle tutun uskonnon normisto ollut sinua varten vai antoiko uskonto ymmärtää, ettet ollut normeihin sopiva?"

Oikeastaan alun perin hyväksyin uskonnon normiston ja jopa puolustin sitä. Mutta koska oma olemukseni oli niin jyrkästi sitä vastaan mitä helluntailaisuudessa ja sen sukupuolimoraalissa pidettiin oikeana, minun oli pakko selvittää asia. Ja huomasin myös tuolloin, että sukupuolisuuteni kieltäminen ajatuksia myöten (Vuorisaarnan mukaanhan jo huoruuden ajatteleminen on synti) on täysin mahdotonta.

Kaikki tämä pakotti minut lukemaan ensin raamattua ja sitten muuta hengellistä kirjallisuutta. Moni seikka johti minut miettimään voiko tämä olla edes totta (mitä ajatusta itsessäni suorastaan kauhistuin koska ajattelin että nämä ovat heIvettiin menin ensi portaita). Tiedonjanoni vaan lisääntyi ja... no, tässä sitä nyt ollaan.