Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
exhellari86
profiilit
exhellari86
exhellari86
Vapaa kuvaus
Aloituksia
52
Kommenttia
2626
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Nettiaika on paljastanut hyvin selvästi evoluutioteorian olleen vain uskomusketju joka ei kestä tieteellistä tarkastelua."
Oletkin varmaan nyt valmis paljastamaan listasi kreationismia tukevista vertaisarvioiduista tutkimuksista. Olen sitä kysynyt pari kertaa mutta olet varmaan ollut niin kiireinen, ettet ole ehtinyt.
23.06.2014 08:21
"Näkisit kuitenkin siis tarvetta jonkinasteiselle kaksoisstandardille muihin kansoihin ja uskontoihin nähden,kun kysymys on juutalaisista tai Israelista"
Niin kuin millä lailla? Tappaminen muuten kuin äärimmäisenä keinona itsepuolustukseksi on aina väärin ja erityisesti lasten tappaminen. Se koskee niin natseja, juutalaisia kuin muslimejakin. Mitä kaksoisstandardia siinä on?
22.06.2014 18:15
"Ainahan ensin israelilaiset sitten juutalaiset itse ovat määritelleet kansalliset ja uskonnolliset rajansa ja niin tekevät KAIKKI kansat ja KAIKKI uskonnot."
Niinhän ne ovat tehneet eikä juutalaisuus ole siinä suhteessä pahempi tai parempi kuin mikään muukaan. Juutalaiset eivät näytä enää toteuttavan VT:n verisiä lakeja eivätkä menettele kuten aikanaan amalekilaisten suhteen. No, pientä säädän tarvetta ehkä vielä olisi...
22.06.2014 11:56
Tämän on Jerusalemin teatterin vieressä olevan synagogan rabbi minulle kertonut. Luulisi hänen tietäneen.
22.06.2014 09:12
"Että pohjoiruotsissa oli yli 3000 kristittyä Norbottenissa"
Mitä ihmettä ne loput ovat? Muslimeja?
22.06.2014 08:35
"Ja tätä rataa kun mennään nin kohta lapsemme ovat kaikki todellisia tiedeihmisiä ja vapaita kaikista niistä uskomuksista joita nykyevokkisukupolvi on täynnä."
Juu, todellisia tiedeihmisiä.
Kysynpä vielä kerran, missä ovat kreationistisen uskomusvapaan tieteen vertaisarvioidut tutkimukset, Ovatko ne lähellä navettaa jossa hirvinautaa pidetään?
21.06.2014 22:21
Puolisoni tausta ei ole vanhoillis- vaan esikoislestadiolaisuudessa joka ei ole saanut kuuluisuutta näistä hyväksikäyttötapauksista. Tosin kaiketi on hyväksikäyttöjä ollut niissäkin piireissä. Olen kuullut tällaiselta kasvatusisänsä hyväksikäyttämältä pojalta hänen tarinansa. Kun hän oli kertonut sen en varmaan nukkunut viikkoon kunnolla. Pelätä siinä seitsemän- kahdeksanvuotiaana peiton alla vapisten milloin se pas'kiainen tulee taas...
Tapaus tuli julki kun pojan opettaja huomasi jotain olevan vialla, Hän sai pojan kertomaan asiasta. Opettaja soitti saman tien poliisille ja sen jälkeen poika tapasikin isänsä vasta kun tämä oli päässyt vankilasta. Kuulusteluissa kaveri joutui kohtaamaan asiat vielä uudelleen.
Tulee mieleen se raamatunpaikka "joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, parempi olisi että myllynkivi..." Vaikka miten pitäisi sovittaa anteeksiantamisa, se on vain jotenkin vaikeaa. On varmaan hyvä että yhteiskunta on privilegioinut rankaisun itselleen.
20.06.2014 23:02
Jos tyypillä ei ole esittää ketubaa eli vihkitodistusta jossa hänen juutalainen äitinsä on toisena osapuolena, ei hän virallisesti ole juutalainen.
Säännöt asiassa ovat ihan selvät. Onhan noita liberaaleja ryhmiä siellä sun täällä jotka väittävät sitä sun tätä mutta jutalaisen lain mukaan asiassa ei ole mtn epäselvää.
20.06.2014 15:01
"mutta kukaan ei sitten kerrokaan että millä perusteilla homous on luonnollista."
Ei kestä kiitellä. lainaus wikipediasta:
"Homoseksuaalista käyttäytymistä on havaittu noin 1 500 lajilla, joista 500:lla se on hyvin dokumentoitua. Homoseksuaalisuutta esiintyy eläinkunnassa etenkin sosiaalisten eläinten, kuten vesilintujen ja -nisäkkäiden, apinoiden ja ihmisapinoiden keskuudessa. Yleisintä se on Australiassa elävillä mustajoutsenilla, joiden pariskunnista noin neljännes on keskenään samaa sukupuolta, useimmat koiraspareja. Useimmat näistä pariskunnista hoivaavat yhdessä joko omaa tai muilta ryöstettyä jälkikasvua, ja koirasparien hoivaamilla poikasilla on jopa suurempi eloonjäämisprosentti kuin heteroparien hoivaamilla."
Sitä esiintyy luonnossa muillakin lajeilla kuin ihmisellä.
Siksi.
20.06.2014 14:05
Hmmm... ehkä niin sitten. Olet varmaan ihan oikea psykologi kun käytät ammatillista termistöä noin sujuvasti.
Missä sait koulutuksesi?
20.06.2014 09:02
" yritä ymmärtää näkemästäsi jotakin. Se on todellista vertaisarviointia evouskomuksille."
Repe jo selittikin asian sinulle - ja minulle.
Nonis, voisitko antaa linkit niihin pyytämiini tutkimuksiin?
20.06.2014 08:52
Viidentoista vanhana olisin saanut aika lailla tuon kaltaiselta olennolta pesää ja pari kertaa yritettiinkin mutta miten minulta syntymähomolta sellainen olisi onnistunut? Ei oikein tehnyt mielikään vaikka yhteisön paineen takia oli pakko yrittää.
Olenko minä joku evokkitieteen tai jonkun väärinkäsityksen uhri?
20.06.2014 07:17
"Tämä on uskomusvapaan tosi tieteen havainto jonka jokainen meistä voi omin silmin havainnoida."
Uskomusvapaan kreationismin edustaja voisi esitellä meille viimeisten sadan vuoden aikana tehdyt uskomusvapaan kreationsmin parhaat vertaisarvioidut tieteelliset tutkimukset. Vaikkapa viisi riittää, näin aluksi.
Kiitos jo etukäteen.
20.06.2014 07:13
Vähän samaa minullakin. Isoisä vei minut kirjastoon kahdesti viikossa ja noudatin hänen esimerkkiään kun kannoin aina kahmalollisen kirjoja mukanani. Kotona meidän tv:n katseluamme rajoitettiin huomattavasti mikä jätti tilaa lukemiselle. Mm. tästä olen ollut kiitollinen vanhemmilleni.
Perheessämme äiti oli enemmän kriittinen lukemisen suhteen mutta isä ja isoisä rohkaisviat siihen. Luulen lukemisen olleen pääsyynä siihen että varsinkin kirjallinen esitykseni oli aina luokan parhaita. Koulu ja myöhemmin opinnot pakottivat myös lähdekritiikkiin.
Pidän perhettämme esimerkkinä siitä että uskonnollisuus ei aina rajoita ajattelua kohtuuttomasti. Isäni mielestä Raamattu on niin vankalle pohjalle perustettu, että se kestää kaiken asiallisen kritiikin. Hän ei vain oikein tunnista itsessään sitä, että hänen perusasenteensa estää Raamatun kriittisen tutkimisen. Kaikkihan selitetään aina "parhain päin", samaan suuntaan kuin näyttää mormonienkin piirissä tapahtuvan.
Muut sisarukseni ovat enemmät tai vähemmän uskovaisia. Minä olen ainoa nk. musta lammas.
Puolisoni on lestadiolaistaustainen, olenhan sanonut sen? Olin puolitoista vuotta sitten hänen isoäitinsä hautajaisissa Lahdessa. En ikinä unohda kun mustiin pukeutunut varmaan kolmesataapäinen saattojoukko voimalla lauloi arkkua hautaan laskettaessa
"O Jeesu lainaa viisautt'
ett' välttää pi'run kavaluutt'
tääll murheen laaksoss' voisin
ja tuloos' aina muistaisin
synnistä itsen' suistaisin,
kaikille hyvää soisin.
Kosk' kuolema rintaan' kolkuttaa,
sydäntän' taudill' ahdistaa'
o Jeesu, ota huomaas,
ruumiin' ja sielun' suojaas.
Menon juhlallisuus, koruttomuus ja yksinkertaisuus oli kerrassaan mykistävää... Musiikki on varmaan siksi vuosisatoja ollut vahva uskonnollisen vaikuttamisen väline, koska siinä valjastetaan monet epäuskonnolliset tunteet uskonnon palvelukseen ja yhdistetään siihen. Kun itse olen herkkä musiikille, minuun olisi helppo vaikuttaa sitä kautta ellei rationaalisuus olisi ohjaamassa takaisin oikeille poluille.
Tuossa vuoden 1701 virsikirjassa on paljon muitakin mahtavia sanoituksia. Itselläni on painos vuodelta 1841. Se hauskin osa on ajan=tieto. Tiesittekö milloin Muskovaa, Ryssän valtakunnan pääkaupungia alettiin rakentamaan?
19.06.2014 12:53
Mannerheimin kerrotaan sanoneen jossain kuppilassa: "Minun kiroukseni on se että satun tietämään mille hyvä ruoka maistuu." Voisiko soveltaa tähänkin?
19.06.2014 10:56
" Itse olet aiemmin fanittanut Hamasia kritiikitta."
Annapa joku esimerkki. Yksikin.
19.06.2014 10:10
"Arveletko, että uskontoon ei tarvinne enää palata?"
En todellakaan tiedä. Jos jostain alkaisi yhtäkkiä paistamaan kirkkaampi valo kuin mitä minulla nyt on, olen valmis seuraamaan sitä. En kuitenkaan sokeasti enkä tutkimatta.
Minun vakuuttamiseni on ollut aina vaan vaikeampaa mitä enemmän aikaa on kulunut.
19.06.2014 10:09
"Koitko, etteivät sinulle tutun uskonnon normisto ollut sinua varten vai antoiko uskonto ymmärtää, ettet ollut normeihin sopiva?"
Oikeastaan alun perin hyväksyin uskonnon normiston ja jopa puolustin sitä. Mutta koska oma olemukseni oli niin jyrkästi sitä vastaan mitä helluntailaisuudessa ja sen sukupuolimoraalissa pidettiin oikeana, minun oli pakko selvittää asia. Ja huomasin myös tuolloin, että sukupuolisuuteni kieltäminen ajatuksia myöten (Vuorisaarnan mukaanhan jo huoruuden ajatteleminen on synti) on täysin mahdotonta.
Kaikki tämä pakotti minut lukemaan ensin raamattua ja sitten muuta hengellistä kirjallisuutta. Moni seikka johti minut miettimään voiko tämä olla edes totta (mitä ajatusta itsessäni suorastaan kauhistuin koska ajattelin että nämä ovat heIvettiin menin ensi portaita). Tiedonjanoni vaan lisääntyi ja... no, tässä sitä nyt ollaan.
19.06.2014 06:32
Saman verran meni aikaa ennen kuin Cathrin Ashton (EU:n ulkoministeri) sai ahterinsa penkistä. Ei kunniaksi EU:lle, kun Hamasin tekoset tuomitaan yleensä parissa päivässä (mikä on tietysti oikein).
18.06.2014 19:16
Henkilökohtaisesti en ymmärrä - ehkä siksi kun olen hylännyt kristinuskon ja muutkin uskonnot - miksi pitää olla niin fiksoitunut juuri ristiin. Helluntailaisuudessa jotkut ylihengellistävät ristin symbolina ja ajattelevat että sielinvihollinen pelkää ristiä ja se liittyy kaikkiin jotka eivät halua käyttää sitä symbolina.
Risti on aikoinaan valikoitunut symboliksi mutta joku ehkä vain haluaa käyttää jotain positiivista symbolia. Siksiköhän monet käyttävät auton perässä kalan kuvaa? Sitä näkee aika usein Palestiinassa ja Jordaniassa. Ainakin Beetlehemissä, Nablusissa ja Ammanissa on laajoja kristittyjen yhteisöjä jotka toimivat näin. Tosin en ole nähnyt ainuttakaan kristillistä (pl. mormonit) kirkkoa jossa olisi katolla muu kuin risti.
Miten on, onko se mormoneilta suorastaan kielletty, vai vain ei-suositeltu?
18.06.2014 17:33
61 / 132