Kreationismin opettaminen

Miten arvon kreaatit järjestäisivät oppinsa opettamisen perusopetuksessa jos saisitte päättää asiasta, ja jakaa jokaiselle tätä riemusanomaanne?

20

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskomusvapaata tiedettä pälä pälä pälä pälä pälä pälä jne.

      • O'ou

        Mitenkähän tuo uskomusvapaus sopii siihen, kun tieto on filosofian tietoteorian perinteisen määritelmän mukaan hyvin perusteltu tosi uskomus. Silloinhan täysin uskomusvapaa tiede on täysin vapaa myös tiedosta...


    • bibliofiilis

      Ihan vaan faktoja tuotaisiin lapsille näytille.

      Esim sellaisia että spontaanisynty on nykytieteen mukaan mahdottomuus, koska sitä ei ole voitu kokeellisesti havainnollistaa. Se on siksi uskonnollinen uskomus.

      Toinen asia on se että evoluution todellisuudeksi osoittavat puuttuvat renkaat yhä puuttuvat fossiilistosta jotenka ajatus puuttuvien renkaiden olemassaolosta on yhä uskomus, eli osa evouskontoa.

      Ja tätä rataa kun mennään nin kohta lapsemme ovat kaikki todellisia tiedeihmisiä ja vapaita kaikista niistä uskomuksista joita nykyevokkisukupolvi on täynnä.

      • "Ja tätä rataa kun mennään nin kohta lapsemme ovat kaikki todellisia tiedeihmisiä ja vapaita kaikista niistä uskomuksista joita nykyevokkisukupolvi on täynnä."

        Juu, todellisia tiedeihmisiä.

        Kysynpä vielä kerran, missä ovat kreationistisen uskomusvapaan tieteen vertaisarvioidut tutkimukset, Ovatko ne lähellä navettaa jossa hirvinautaa pidetään?


      • Vai olisiko aiheellista edes muutaman oppitunnin verran peruskoulussa kertoa miksi kreationismi on väärässä ja mitä he väittävät ja miten heidän väitteensä ovat ristiriidassa kaikkien tieteenhaarojen kanssa, jotta nuorille kehittyisi jonkinlainen käsitys tämän läpimädän ideologian olemuksesta ja tarkoitusperistä.


      • >Esim sellaisia että spontaanisynty on nykytieteen mukaan mahdottomuus, koska sitä ei ole voitu kokeellisesti havainnollistaa.

        Hehe. Jyrtsi ei tosiaan taida itse tajuta "logiikkansa" ontumista kaikilla jaloillaan. :D


      • Epäjumalienkieltäjä

        "spontaanisynty on nykytieteen mukaan mahdottomuus"

        Mielenkiintoista. Laitapa linkki tutkimukseen, jossa tämä todetaan.

        "Toinen asia on se että evoluution todellisuudeksi osoittavat puuttuvat renkaat yhä puuttuvat fossiilistosta..."

        Tarkoitat, että sinun mielestäsi kreationismin opetus tarkoittaa vain evoluutioteorian kieltämisyrityksiä? Oletko miettinyt miksei evoluutioteorian opetus keskity kreationismin (tai lamarcismin tms) kumoamiseen, vaan postitiivisiin evoluutioteoriaa tukeviin havaintoihin?


    • toni t

      Tässä tiivistelmä miten kreationismia voisi esimerkiksi opettaa:

      Sopeutuminen on ilmiö, jossa sukupolvien myötä eliöpopulaation geenivarastossa tapahtuu muutoksia. Ilmiön myötä populaatiossa esiintyvien alleelien toistumatiheys muuttuu. Tämän perusteella jälkeläiset eroavat kantamuodoistaan. Sopeutuminen perustuu muunteluun, muuntelun perinnöllisyyteen ja luonnonvalintaan. Sopeutuminen luonnossa on ilmiö ja sen lakeja ja vaikutusmekanismeja pyrkii selittämään luomisteoria.

      SOPEUTUMISEN MEKANISMIT

      Sopeutumisen mekanismeja ovat muun muassa luonnonvalinta ja sen muotona seksuaalivalinta, mutaatiot, migraatio ja geneettinen ajautuminen. Luonnonvalinnan ansiosta parhaiten ympäristöönsä sopeutuvat yksilöt populaatiossa menestyvät parhaiten ja saavat myös enemmän jälkeläisiä kuin heikommin sopeutuvat. Näin menestyneimmistä yksilöistä tulee lopulta populaation vallitseva tyyppi. Koska geenit määräävät eliöiden ominaisuudet, tämä merkitsee samalla, että sopeutuvimpien yksilöiden geenit yleistyvät populaatiossa.

      MUTAATIOT

      Mutaatio on eliön DNAssa tai sen kopioitumisessa tapahtuva satunnainen muutos tai virhe. Mutaatioista suurin osa on neutraaleja, toisin sanoen ne eivät johda havaittaviin muutoksiin eliön eloonjäämismahdollisuuksissa tai sopivuudessa elinympäristöönsä. Hyödyllisten mutaatioiden todennäköisyys eliössä on pieni. Lisäksi, jotta kyseinen hyödyllinen mutaatio voisi periytyä jälkeläisille, sen täytyy tapahtua sukusolulinjassa jossa se ei tapahdu kuin äärimmäisen harvoissa tapauksissa. Mutaatioista, jotka eivät ole neutraaleja, suurin osa on vahingollisia tai haitallisia.

      LAJIUTUMINEN

      Lajiutuminen on yhden lajin haarautumista sukupolvien myötä useammaksi, kun sen populaatioiden välille syntyy jostain syystä lisääntymiseste.

      Lajiutumiselle erotetaan kolme mekanismia:

      - Allopatria: populaation osat elävät maantieteellisesti erillään.
      - Sympatria: populaation osat elävät samassa maantieteellisellä alueella, mutta eri ekologisissa lokeroissa.
      - Parapatria: populaation osat elävät maantieteellisesti vierekkäin.
      Kaikissa tapauksissa osapopulaatioiden geneettiset ominaisuudet eriytyvät satunnaisesti kumuloituvien mutaatioiden seurauksena yhä enemmän toisistaan. Lopulta eri populaatiot ovat geneettisesti niin kaukana toisistaan, etteivät ne pysty enää saamaan keskenään lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä. Näin on syntynyt kaksi lajia.

      Parapatrian erikoistapaus on niin sanottu rengaslaji, jossa on kyse monesta vierekkäisestä populaatiosta, jotka kaikki lisääntyvät naapurinsa kanssa, mutta ääripäät eivät enää lisäänny keskenään.

      Ehkä tunnetuin esimerkki lajiutumisesta on darwininsirkkujen erikoistuminen 13:ksi eri sirkkulajiksi Galápagossaarilla yhdestä saarille saapuneesta kantalajista. Niiden nokat ovat erikoistuneet erilaisten ravintolokeroiden täyttämiseen.

      SOPEUTUMISEN TODISTEET

      Sopeutuminen voidaan suoraan havaita populaatiossa geenifrekvenssien muutoksina geenikartoituksella ja sekvensoimalla ympäristön muuttuessa. Sekundääritodisteita voidaan hakea historiasta, jolloin todisteet ovat epäsuoria.

      Nämä kaikki havainnot sopeutumisesta on loogisinta tulkita ja selittää luomisteorian kautta sillä nämä havainnot tukevat luomisteoriaa. Eli kreationismia tulisi opettaa luonnossa havaituilla tosiasioilla jotka saavat aikaan sopeutumista ja lajiutumista.

      Huomioi että koska (luomisteorian mukaan) organismit luotiin levittäytymään ja täyttämään tyhjät ekologiset sopukat yhdestä keskeisestä pisteestä käsin (Nooan arkin kantalajit) mukaanlukien että niiden täytyi sopeutua ympäristön muutoksiin ja rappeutumiseen niin sopeutuakseen ne vaatisivat kyvyn merkittävään muunteluun. Ilman tätä sisäänrakennettua geneettistä joustavuuttaa suurinta osaa nykyisistä populaatioista ei olisi enää olemassa. Tästä syystä biologisen muutoksen konsepti on ajatuksena ennustettu Raamatullisessa mallissa eikä pakotettu siihen ainoastaan koska sen kaltaisia muutoksia on tapahtunut.

      • Toni sentään yritti. Hyvä niin.


      • >Huomioi että koska (luomisteorian mukaan) organismit luotiin levittäytymään ja täyttämään tyhjät ekologiset sopukat yhdestä keskeisestä pisteestä käsin (Nooan arkin kantalajit) mukaanlukien että niiden täytyi sopeutua ympäristön muutoksiin ja rappeutumiseen niin sopeutuakseen ne vaatisivat kyvyn merkittävään muunteluun.

        Nyt sinun pitäisi kyllä määritellä tuo luomisteoria varsin tarkoin, sillä tieteen piirissä sellaista ei tunneta.


      • "Nämä kaikki havainnot sopeutumisesta on loogisinta tulkita ja selittää luomisteorian kautta sillä nämä havainnot tukevat luomisteoriaa. Eli kreationismia tulisi opettaa luonnossa havaituilla tosiasioilla jotka saavat aikaan sopeutumista ja lajiutumista."

        Miten opetettaisiin sellaisia luonnosta löytyviä tosiasioita kuten vaikkapa Maan miljardien vuosien ikää todistavat eri mineraaleista löytyvät radioaktiiviset isotoopit ja kymmenistä jäätiköistä ja tuhansien järvien pohjista löytyviä häiriintymättömiä vuosilustoja kymmenien tuhansien vuosien ajalta, jotka osoittavat vastaansanomattomasti ei Nooan tulvaa koskaan ollut?


      • kekek-kekek

      • toni t
        moloch_horridus kirjoitti:

        "Nämä kaikki havainnot sopeutumisesta on loogisinta tulkita ja selittää luomisteorian kautta sillä nämä havainnot tukevat luomisteoriaa. Eli kreationismia tulisi opettaa luonnossa havaituilla tosiasioilla jotka saavat aikaan sopeutumista ja lajiutumista."

        Miten opetettaisiin sellaisia luonnosta löytyviä tosiasioita kuten vaikkapa Maan miljardien vuosien ikää todistavat eri mineraaleista löytyvät radioaktiiviset isotoopit ja kymmenistä jäätiköistä ja tuhansien järvien pohjista löytyviä häiriintymättömiä vuosilustoja kymmenien tuhansien vuosien ajalta, jotka osoittavat vastaansanomattomasti ei Nooan tulvaa koskaan ollut?

        Esim näin;

        http://www.luominen.fi/materiaalit/pdf/koulubiologian_analyysi_osa_2.pdf



      • tieteenharrastaja
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Toni sentään yritti. Hyvä niin.

        Vaikka taisikin loistaa pääosin lainavalolla.


      • toni t

      • Epäjumalienkieltäjä
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Vaikka taisikin loistaa pääosin lainavalolla.

        Tonin juttu "loisti" tasan niin kauan kun käyttövoimana oli "lanavalot". Toni oli selittänyt miten sopeutuminen ja lajiutuminen tapahtuu, mutta sitten lipsahti seemiläisen kansantaruston puolelle jättämättä perustelematta sen, miksi näkemämme biodiversiteetti ei ole pelkästään kuvatun sopeutumisen ja lajiutumisen seurausta.

        Tieteen kanssa flirttailevan kreationismin ongelma on se, että esimerkiksi lokkien keskinäiset ilmiselvät yhteneväisyydet perimässä (ja sitä myötä fenotyypissä) selitetään (sinällään uskottavasti) seuraukseksi yhteisestä kantamuodosta. Seuraavassa lauseessa kreationistien pitääkin sitten selittää, että yhtäläisyydet lokkien ja ruokkien yhtäläisyydet ovatkin seurausta Jumalan oikusta. Ja jos ne saattavat ollakin vielä periytymisen seurauksia, niin lokkien ja kahlaajien yhteläisyydet eivät ainakaan voida olla seurausta yhteisestä kantamuodosta.


      • toni t kirjoitti:

        Kyllä tuo sinun copypaste linkkisi on nimenomaan myrkytetty versio.

        Ole ystävällinen ja käy korjaamassa se totuudelliseksi. Kiitos.


      • No, thank you
        marsunkiillottaja kirjoitti:

        Ole ystävällinen ja käy korjaamassa se totuudelliseksi. Kiitos.

        Älä ihmeessä kehota tuollaiseen. Suomalaisesta wikistä eli Kämypediasta tulisi vielä lisäksi Kretupedia.



    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      328
      7121
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      71
      4338
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3165
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2967
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1952
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      149
      1800
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      212
      1746
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1577
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1548
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1438
    Aihe