Kreationismin opettaminen

Miten arvon kreaatit järjestäisivät oppinsa opettamisen perusopetuksessa jos saisitte päättää asiasta, ja jakaa jokaiselle tätä riemusanomaanne?

20

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskomusvapaata tiedettä pälä pälä pälä pälä pälä pälä jne.

      • O'ou

        Mitenkähän tuo uskomusvapaus sopii siihen, kun tieto on filosofian tietoteorian perinteisen määritelmän mukaan hyvin perusteltu tosi uskomus. Silloinhan täysin uskomusvapaa tiede on täysin vapaa myös tiedosta...


    • bibliofiilis

      Ihan vaan faktoja tuotaisiin lapsille näytille.

      Esim sellaisia että spontaanisynty on nykytieteen mukaan mahdottomuus, koska sitä ei ole voitu kokeellisesti havainnollistaa. Se on siksi uskonnollinen uskomus.

      Toinen asia on se että evoluution todellisuudeksi osoittavat puuttuvat renkaat yhä puuttuvat fossiilistosta jotenka ajatus puuttuvien renkaiden olemassaolosta on yhä uskomus, eli osa evouskontoa.

      Ja tätä rataa kun mennään nin kohta lapsemme ovat kaikki todellisia tiedeihmisiä ja vapaita kaikista niistä uskomuksista joita nykyevokkisukupolvi on täynnä.

      • "Ja tätä rataa kun mennään nin kohta lapsemme ovat kaikki todellisia tiedeihmisiä ja vapaita kaikista niistä uskomuksista joita nykyevokkisukupolvi on täynnä."

        Juu, todellisia tiedeihmisiä.

        Kysynpä vielä kerran, missä ovat kreationistisen uskomusvapaan tieteen vertaisarvioidut tutkimukset, Ovatko ne lähellä navettaa jossa hirvinautaa pidetään?


      • Vai olisiko aiheellista edes muutaman oppitunnin verran peruskoulussa kertoa miksi kreationismi on väärässä ja mitä he väittävät ja miten heidän väitteensä ovat ristiriidassa kaikkien tieteenhaarojen kanssa, jotta nuorille kehittyisi jonkinlainen käsitys tämän läpimädän ideologian olemuksesta ja tarkoitusperistä.


      • >Esim sellaisia että spontaanisynty on nykytieteen mukaan mahdottomuus, koska sitä ei ole voitu kokeellisesti havainnollistaa.

        Hehe. Jyrtsi ei tosiaan taida itse tajuta "logiikkansa" ontumista kaikilla jaloillaan. :D


      • Epäjumalienkieltäjä

        "spontaanisynty on nykytieteen mukaan mahdottomuus"

        Mielenkiintoista. Laitapa linkki tutkimukseen, jossa tämä todetaan.

        "Toinen asia on se että evoluution todellisuudeksi osoittavat puuttuvat renkaat yhä puuttuvat fossiilistosta..."

        Tarkoitat, että sinun mielestäsi kreationismin opetus tarkoittaa vain evoluutioteorian kieltämisyrityksiä? Oletko miettinyt miksei evoluutioteorian opetus keskity kreationismin (tai lamarcismin tms) kumoamiseen, vaan postitiivisiin evoluutioteoriaa tukeviin havaintoihin?


    • toni t

      Tässä tiivistelmä miten kreationismia voisi esimerkiksi opettaa:

      Sopeutuminen on ilmiö, jossa sukupolvien myötä eliöpopulaation geenivarastossa tapahtuu muutoksia. Ilmiön myötä populaatiossa esiintyvien alleelien toistumatiheys muuttuu. Tämän perusteella jälkeläiset eroavat kantamuodoistaan. Sopeutuminen perustuu muunteluun, muuntelun perinnöllisyyteen ja luonnonvalintaan. Sopeutuminen luonnossa on ilmiö ja sen lakeja ja vaikutusmekanismeja pyrkii selittämään luomisteoria.

      SOPEUTUMISEN MEKANISMIT

      Sopeutumisen mekanismeja ovat muun muassa luonnonvalinta ja sen muotona seksuaalivalinta, mutaatiot, migraatio ja geneettinen ajautuminen. Luonnonvalinnan ansiosta parhaiten ympäristöönsä sopeutuvat yksilöt populaatiossa menestyvät parhaiten ja saavat myös enemmän jälkeläisiä kuin heikommin sopeutuvat. Näin menestyneimmistä yksilöistä tulee lopulta populaation vallitseva tyyppi. Koska geenit määräävät eliöiden ominaisuudet, tämä merkitsee samalla, että sopeutuvimpien yksilöiden geenit yleistyvät populaatiossa.

      MUTAATIOT

      Mutaatio on eliön DNAssa tai sen kopioitumisessa tapahtuva satunnainen muutos tai virhe. Mutaatioista suurin osa on neutraaleja, toisin sanoen ne eivät johda havaittaviin muutoksiin eliön eloonjäämismahdollisuuksissa tai sopivuudessa elinympäristöönsä. Hyödyllisten mutaatioiden todennäköisyys eliössä on pieni. Lisäksi, jotta kyseinen hyödyllinen mutaatio voisi periytyä jälkeläisille, sen täytyy tapahtua sukusolulinjassa jossa se ei tapahdu kuin äärimmäisen harvoissa tapauksissa. Mutaatioista, jotka eivät ole neutraaleja, suurin osa on vahingollisia tai haitallisia.

      LAJIUTUMINEN

      Lajiutuminen on yhden lajin haarautumista sukupolvien myötä useammaksi, kun sen populaatioiden välille syntyy jostain syystä lisääntymiseste.

      Lajiutumiselle erotetaan kolme mekanismia:

      - Allopatria: populaation osat elävät maantieteellisesti erillään.
      - Sympatria: populaation osat elävät samassa maantieteellisellä alueella, mutta eri ekologisissa lokeroissa.
      - Parapatria: populaation osat elävät maantieteellisesti vierekkäin.
      Kaikissa tapauksissa osapopulaatioiden geneettiset ominaisuudet eriytyvät satunnaisesti kumuloituvien mutaatioiden seurauksena yhä enemmän toisistaan. Lopulta eri populaatiot ovat geneettisesti niin kaukana toisistaan, etteivät ne pysty enää saamaan keskenään lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä. Näin on syntynyt kaksi lajia.

      Parapatrian erikoistapaus on niin sanottu rengaslaji, jossa on kyse monesta vierekkäisestä populaatiosta, jotka kaikki lisääntyvät naapurinsa kanssa, mutta ääripäät eivät enää lisäänny keskenään.

      Ehkä tunnetuin esimerkki lajiutumisesta on darwininsirkkujen erikoistuminen 13:ksi eri sirkkulajiksi Galápagossaarilla yhdestä saarille saapuneesta kantalajista. Niiden nokat ovat erikoistuneet erilaisten ravintolokeroiden täyttämiseen.

      SOPEUTUMISEN TODISTEET

      Sopeutuminen voidaan suoraan havaita populaatiossa geenifrekvenssien muutoksina geenikartoituksella ja sekvensoimalla ympäristön muuttuessa. Sekundääritodisteita voidaan hakea historiasta, jolloin todisteet ovat epäsuoria.

      Nämä kaikki havainnot sopeutumisesta on loogisinta tulkita ja selittää luomisteorian kautta sillä nämä havainnot tukevat luomisteoriaa. Eli kreationismia tulisi opettaa luonnossa havaituilla tosiasioilla jotka saavat aikaan sopeutumista ja lajiutumista.

      Huomioi että koska (luomisteorian mukaan) organismit luotiin levittäytymään ja täyttämään tyhjät ekologiset sopukat yhdestä keskeisestä pisteestä käsin (Nooan arkin kantalajit) mukaanlukien että niiden täytyi sopeutua ympäristön muutoksiin ja rappeutumiseen niin sopeutuakseen ne vaatisivat kyvyn merkittävään muunteluun. Ilman tätä sisäänrakennettua geneettistä joustavuuttaa suurinta osaa nykyisistä populaatioista ei olisi enää olemassa. Tästä syystä biologisen muutoksen konsepti on ajatuksena ennustettu Raamatullisessa mallissa eikä pakotettu siihen ainoastaan koska sen kaltaisia muutoksia on tapahtunut.

      • Toni sentään yritti. Hyvä niin.


      • >Huomioi että koska (luomisteorian mukaan) organismit luotiin levittäytymään ja täyttämään tyhjät ekologiset sopukat yhdestä keskeisestä pisteestä käsin (Nooan arkin kantalajit) mukaanlukien että niiden täytyi sopeutua ympäristön muutoksiin ja rappeutumiseen niin sopeutuakseen ne vaatisivat kyvyn merkittävään muunteluun.

        Nyt sinun pitäisi kyllä määritellä tuo luomisteoria varsin tarkoin, sillä tieteen piirissä sellaista ei tunneta.


      • "Nämä kaikki havainnot sopeutumisesta on loogisinta tulkita ja selittää luomisteorian kautta sillä nämä havainnot tukevat luomisteoriaa. Eli kreationismia tulisi opettaa luonnossa havaituilla tosiasioilla jotka saavat aikaan sopeutumista ja lajiutumista."

        Miten opetettaisiin sellaisia luonnosta löytyviä tosiasioita kuten vaikkapa Maan miljardien vuosien ikää todistavat eri mineraaleista löytyvät radioaktiiviset isotoopit ja kymmenistä jäätiköistä ja tuhansien järvien pohjista löytyviä häiriintymättömiä vuosilustoja kymmenien tuhansien vuosien ajalta, jotka osoittavat vastaansanomattomasti ei Nooan tulvaa koskaan ollut?


      • kekek-kekek

      • toni t
        moloch_horridus kirjoitti:

        "Nämä kaikki havainnot sopeutumisesta on loogisinta tulkita ja selittää luomisteorian kautta sillä nämä havainnot tukevat luomisteoriaa. Eli kreationismia tulisi opettaa luonnossa havaituilla tosiasioilla jotka saavat aikaan sopeutumista ja lajiutumista."

        Miten opetettaisiin sellaisia luonnosta löytyviä tosiasioita kuten vaikkapa Maan miljardien vuosien ikää todistavat eri mineraaleista löytyvät radioaktiiviset isotoopit ja kymmenistä jäätiköistä ja tuhansien järvien pohjista löytyviä häiriintymättömiä vuosilustoja kymmenien tuhansien vuosien ajalta, jotka osoittavat vastaansanomattomasti ei Nooan tulvaa koskaan ollut?

        Esim näin;

        http://www.luominen.fi/materiaalit/pdf/koulubiologian_analyysi_osa_2.pdf



      • tieteenharrastaja
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Toni sentään yritti. Hyvä niin.

        Vaikka taisikin loistaa pääosin lainavalolla.


      • toni t

      • Epäjumalienkieltäjä
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Vaikka taisikin loistaa pääosin lainavalolla.

        Tonin juttu "loisti" tasan niin kauan kun käyttövoimana oli "lanavalot". Toni oli selittänyt miten sopeutuminen ja lajiutuminen tapahtuu, mutta sitten lipsahti seemiläisen kansantaruston puolelle jättämättä perustelematta sen, miksi näkemämme biodiversiteetti ei ole pelkästään kuvatun sopeutumisen ja lajiutumisen seurausta.

        Tieteen kanssa flirttailevan kreationismin ongelma on se, että esimerkiksi lokkien keskinäiset ilmiselvät yhteneväisyydet perimässä (ja sitä myötä fenotyypissä) selitetään (sinällään uskottavasti) seuraukseksi yhteisestä kantamuodosta. Seuraavassa lauseessa kreationistien pitääkin sitten selittää, että yhtäläisyydet lokkien ja ruokkien yhtäläisyydet ovatkin seurausta Jumalan oikusta. Ja jos ne saattavat ollakin vielä periytymisen seurauksia, niin lokkien ja kahlaajien yhteläisyydet eivät ainakaan voida olla seurausta yhteisestä kantamuodosta.


      • toni t kirjoitti:

        Kyllä tuo sinun copypaste linkkisi on nimenomaan myrkytetty versio.

        Ole ystävällinen ja käy korjaamassa se totuudelliseksi. Kiitos.


      • No, thank you
        marsunkiillottaja kirjoitti:

        Ole ystävällinen ja käy korjaamassa se totuudelliseksi. Kiitos.

        Älä ihmeessä kehota tuollaiseen. Suomalaisesta wikistä eli Kämypediasta tulisi vielä lisäksi Kretupedia.



    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      121
      5717
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2090
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1922
    4. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      65
      1080
    5. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1073
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      977
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      957
    8. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      887
    9. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      882
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      745
    Aihe