Vapaa kuvaus

Aloituksia

52

Kommenttia

2626

1. Kiitos kun omistat minulle ihan oman avauksen. Tässä onkin hyvä kommentoida noita harhojasi ja itsestäsi esittämiäsi suuria luuloja.

"väitteitä esittänyt henkilö ei tiennyt mitään siitä, mistä Raamatussa puhutaan noissa jakeissa"

Tuo on vain oma perustelematon miepiteesi.

"Raamattu on siitä ihmeellinen kirja, ... edessä) ja pyytää apua Jumalalta, niin silloin Pyhä Henki avaa vähitellen"

Normaalia diipadaapaa, jolla peitä oman tietämättömyytesi.

"vähitellen useampien vuosikymmenien kuluessa käsittämään Raamatun tekstejä."

Jotenkinhan nämä rajoitukset on muotoiltava siten, että itse mahdut näiden itse rakentamiesi karsinoiden sisään mutta mahdollisimman moni muu jää ulkopuolelle.

Loppu onkin sitten taas perustelematonta tuubaa.

"Ihmiset eivät kunnoita Luojaansa joka on m iljardeja kertoja viisaampi kuin koko ihmiskunta yhteensä."

Olisi ollut monta tuhatta vuotta aikaa näyttää ylivertainen viisautensa. Mutta sen sijaan - tarujenne mukaan - hän on välillä massamurhannut ihmisiä, välillä muutellut mieltään, välillä ei ole tiennyt asioita, joita kaikkivaltiaan takuulla tulisi tietää. Ja kaiken hyvän lisäksi, ihmisistä jota hän tarun mukaan rakasti yli kaiken, ei pystynyt pelastamaan kuin pienen murto-osan.

Ja tätä sanotaan kaikkivaltiaaksi. Anna mun kaikki...

"Yksi näyttö Jumalan viisaudesta ja voimasta on tuntemamme maailmankaikkeus planeettoineen"

Maailmankaikkeuden synnyssä jumalat ovat täysin tarpeettomia oletuksia. Asiasta ei vielä tiedetä kaikkea, mutta jumalille jääneet aukot pienevät huimaa vauhtia.
  2. "Minä tiedän jo, ettei Kristus ole sinun kuninkaasi"

So what? Oletpa sinä neropatti kun olet tuon havainnut. Onnitteluni.

"Käyttäydyt naivisti kuin kusiainen"

Selvästikin on mielipidekysymys, kuka käyttvytyy naiivisti ja kuka ei.

"Luulitkosinä ihan tosissasi...tuomiopäivä ja Tellus muuttuu atomeiksi avaruuteen?"

En luullut. Koska mitään jumalaa ja Kristusta siinä merkityksessä kuin sinä kerrot ei ole olemassa, ei ole olemassa heidän nimeään kantavaa valtakuntaakaan. Eikä sellainen voi näin ollen edes tulla.

"MInä tiedän sen, että helluntaiseurakunnassa ei näitä lopun aikaan liittyviä asioita käsitetä oikein"

Niin minäkin tiedän. Heillä on kummallisia käsityksiä jostain konkreettisesta tuhatvuotisesta valtakunnasta, jotka ovat täysin yhtä irrelevantteja kuin sinunkin käsityksesi. Mutta oikeassa olet, metsässä he ovat. Ehkä eri metsässä kuin sinä mutta kuitenkin.

"En esitä täällä mielipiteitäni pelastukseen liittyvistä asioista."

Esitätpäs. Ja tiedoksesi, että kristikunnassa (mm. helluntailaisissa, katolisissa, ortodokseissa...) on lukuisia ihmisiä joilla on ihan erilainen mielipide kuin sinulla. Esittämäsi on siis vain yksi mielipide muiden joukossa.

"Tämän valtakunnan kansalaisena, Jumalan huoneenhaltijana olen velvoitettu sanomaan sinullekin totuuden."

Jahas. Ja minä tevejärkinen tavallinen suomalainen olen velvollinen muistuttamaan sinua harhoistasi, joihin yrität viedä muitakin. Luovu harhoistasi ja käytä tervettä järkeäsi jota sinulla kuitenkin on yllin kyllin - jos käytät sitä.

" jätämme omat tekomme, vapaudumme järjestämme ja tahdostamme"

Olen kyllä huomannut sinun luopuneen järkikullastasi. Nähtävästi pystyt kuitenkin vielä hoitamaan päivittäiset asiasi, tai sitten olet avohoidossa. Ihan tasan samaa järkeä, mitä käytät päivittäisten ongelmiesi ratkomiseen, voit käyttää näissäkin asioissa.

Tiedän uskovia jotka suorastaan ylpeilevät sillä, että pystyvät sivuuttamaan aistiensa todistukset ja sanomaan että jos he vaikkapa näkevät mustan olevan valkoista mutta raamatun mukaan se on mustaa, niin se on sitten mustaa. Kuulutko sinä näihin?

"Meidän järkemme esimerkiksi sanoo erehtymättömän varmasti, että kolme ynnä seitsemän on kymmenen, mutta se ei voi ilmaista, mistä syystä niin on, eikä kuitenkaan voi väittää, että se olisi väärin.

Älähän nyt. Jos lähdet siitä, että arkielämän itsestäänselvyyksiä pitäisi alkaa todistella, olet hakoteillä. Matemaatikot pystyvät kyllä kertomaan sinulle, miksi 3 + 7 = 10 jos tarvitset sellaista. Ja sinulla on asiasta aistiesi kiistaton todistus. Vai eikö ole?

"Sama merkitys on kirkossakin järjellä, joka arvostelee ja hyväksyy opinkappaleita Hengen valistamana, jota järki ei voi todistaa, mutta josta se kuitenkin on aivan varma."

No kun ei ole. Tämä "Hengen valistus" ei suinkaan ole mikään universaali, kiistaton asia, vaan kokemus on osoittanut, että tämä valistus valistaa hyvin eri tavalla eri paikoissa ja eri aikoina. Sen sijaan perusmatematiikka (miten satuitkaan ottamaan juuri sen esimerkiksi) on universaalia, hyväksytty kaikkialla maailmassa ja kaikissa kulttuureissa. Ja jopa uskonnoista riippumatta.

Uskonnossa ei ole tällaisia kaikkialla yleispäteviä käsitteitä vaan lähes kaikki on kiistanalaista.