Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
exhellari86
profiilit
exhellari86
exhellari86
Vapaa kuvaus
Aloituksia
52
Kommenttia
2626
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Hauska mielikuva miten karttakeppi ja etusormi pystyssä, lukulasit nenällä katselet kuritonta luokkaa yrittäen painaa kristinoppia koviin kalloihimme...
Jos sinun kuvaukseesi on uskominen, taivaaseen meno on todella ilotonta ja millintarkkaa puuhaa. Hiukankaan kun jalka lipsahtaa oikealle tai vasemmalle, taivaanisä on ison leipälapion kanssa valmiina antamaan läimäyksen persuuksille.
Luulen toki vähän muunkin näköisiä käsityksiä mahtuvan tähän porukkaan.
10.08.2013 08:52
"evoveli 1 esittää mitä käsittämättömimmän todisteidenvastaisan taru-esitelmän ja evoveli 2 huutaa kyseenalaistamatta perään "Aamen." "
Tiedätkö, varsinainen teidän välisenne ero on siinä, että kreationistit taustajoukkoineen eivät edes tutki mitään (puhun nyt tieteellisestä tutkimuksesta enkä uskonnollisesta "todistamisesta") kun taas evoluutiota tutkivat tiedemiehet noudattavat yleismaailmallinen kriteerejä. Niitä samoja, joihin mm. käyttämäsi tietokoneen, auton, pesukoneen ja talosi seinämaalin komponenttien kehittelyssä on käytetty.
Minäkään en ole itse tehnyt mitään evoluutiotutkimukseen liittyviä kokeita päinvastoin kuin multinikkimme jonka hirvinauta- ja reppuselkäenkelikokeet ovat jo laajalti tiedeyhteisön tiedossa. Nämä kokeet ovatkin saaneet arvoisensa vastaanoton. Eräitä tieteellisen tutkimuksen perusvaatimuksia ovat todistettavasti ja julkisuus. Seppäsen huvittuneisuus on tietysti huomionarvoista mutta kun tätä argumentointia ja asiantuntemuksen tasoa seuraa, ilman substanssiosaamistakin voi päätellä missä tiedetään ja missä luullaan.
Solon, please, jatka.
09.08.2013 23:00
"JA siis tuollaisen rämpsyn sait aikaan ilman mitään asiaa !"
Tottapa töriset. Vastaukseni asiapitoisuus on suorassa suhteessa kommentoitavan aivopierun asiapitoisuuteen. Koita siitä sitten repiä asiaa.
08.08.2013 15:36
"Meil Gazas rakennettaan savitiilistä pilvenpiirtäjiä "
No nii tehää Ramallahissakii. Asuntoja on tyhjillään tuhansittain ja rakennetaan joka puolella. En vaan tajua sitä yhtälöä... Ainoa mieleen tuleva on että joku pesee rahaa.
08.08.2013 08:52
"Avaukseni sisälsi karmean totuuden epäuskoisista."
Kukas se kissan hännän nostaa...
"Ei ihme että sen kuuleminen suututtaa heitä. "
Suututtaa? Ei sinne päinkään. Aivopieraisusi aiheuttavat vuorotellen huvittuneisuuden ja myötähäpeän tunteita. Ja kyse ei ole _vähimmässäkään_ määrin sisällöstä, vaan esitystavasta.
"kiemurtelevat parannussaarnan edessä kuin mato kuumassa tuhkassa."
Jos tuo kuviteltu parannussaarna - julistettu niin korkealta korokkeelta että tulet kerran satuttamaan itsesi kun putoat - olisi sitä mitä sanot, sen vaikutus olisi jotain ihan muuta.
Jos alettaisiin analysoimaan näitä kirjoituksia niin arvaapa kenen aikaansaannoksista löytyisi kiukkua ja sappea, haukkumasanoja ja oman oikeassaolemisen ylistystä eniten?
08.08.2013 08:45
" Eikö se olisi reilu peli, että työpaikat jaettaisiin työtaidon eikä suhteiden mukaan?"
Juu toki. Asenteestasi vaan tihkuu asenne, että on valtava haitta jos joku sukulainen sattuu olemaan vankilassa töissä, ja sellainen on jo lähtökohtaisesti kelvoton työskentelemään siellä. Oletko kateellinen?
"Tuollaisia mulkkuja te sukusiitetyt olette."
Nono, älä nyt tukehdu kiukkuusi. Suurena salaisuutena voin kertoa, etten ole ollut - eikä kukaan perheenjäsenenikään ole ollut vankilassa töissä. En varmaan edes pärjäisi siellä.
Kerropa, milölä tavalla ihminen tulee kelvottomaksi hakeutumaan vankilaan töihin jos siellä on sukulaisia töissä.
"Kyllä minuakin kyrpisi, jos olisin mielestäni mahtava vartija isin tai sukulaisen avustuksella,"
Hiukkasen laittaa hymyilyttämään kun ammukset menevät ihan hukkaan. Mutta ammu sinä poika/tyttö vaan.
07.08.2013 22:33
"Asia ei ole noin yksinkertainen, koska ateistit (kuitenkin) nojaavat tieteeseen."
Yksittäiset ateistit saavat kukin nojautua mihin haluavat. He tekevät sen yksilöinä. Käsitys (siis ei hypoteesi tai teoria tai fakta) jonka mukaan jumalia ei ole on nimeltään ateismi.
07.08.2013 18:05
"Mikset myönnä, ettei ateismille ole tieteellistä perustetta. Olemme jutelleet jo niin kauan, että sinun täytyy olla perillä asioista :-)"
En tiedä onko ateismilla tieteellistä perustetta mutta se ei kaipaakaan sitä. Näetkös, loppujen lopuksi ateismi on vain käsitys että jumalia ei ole.
Ateismi = käsitys jonka mukaan jumalia ei ole. Sama asia toisin sanoin: ateismi on jumaluskon puuttumista. Ateismi ei siis sisällä oikeassa olemisestaan mitään todistetta. Ateismi on _käsitys_.
Jokohan tämä tuli kyselijä-jyrkillekin selväksi?
07.08.2013 15:12
Kävin riparin osin vanhempieni ehdotuksesta vaikken koskaan ole ollut edes kirkon jäsen. Uskonasiat olivat tuolloin vahasti läsnä, kävin painia oman homouteni kanssa ja yritin sovittaa sitä uskonelämääni. Olen helluntailaisesta kodista kuten nikistäni varmaan huomaat.
Ei onnistunut, minusta tuli ajan oloon ateisti.
Mutta tästä huolimatta osakseni tuli aivan käsittämätön siunaus: näin erään kundin katselevan minua "sillä silmällä", oltiin yhdessä joka tavalla jo leirillä ja monta vuotta myöhemmin solmin rekisteröidyn parisuhteen tämän lestadiolaistaustaisen kaverin kanssa ja olemme edelleen yhdessä, uskollisina ja syvästi rakastuneina.
Niin että kyllä se rippileirin käyminen voi kannattaa. Homollekin. Ateistillekin.
07.08.2013 14:32
"Jumala on hyvä, ei saisi leikkiä hänen sanoillaan ja teoillaan perättömästi."
Varsinkin kun pitä pönkittää raamatun horjuvaa arvovaltaa, silloin kaikki keinot on sallittu, mielikuvitus saa lentää vapaasti ja älyllinen rehellisyys nakataan romukoppaan.
07.08.2013 13:53
"Minä en luule mitään itsestäni."
Luuletpas: näkeväksi, Jumalan lapseksi, armoitetuksi, synnit anteeksi saaneeksi, taivaaseen menijäksi...
Luulet esimerkiksi olevasi jollakin ihmeellisellä tavalla näkevä vaikka olet ihan yhtä umpisokea kuin kaikki muutkin kaltaisesi.
"Ihan noin tyhmäksi en osannut arvata sinua"
On herttaisen yhdentekevää pidätkö minua tyhmänä vai viisaana. Joka toisia haukkuu se on ite, lällällää! :)
"Olethan tietääkseni helluntailaisten jälkeläisiä kuitenkin?"
Pitää paikkansa. Molemmat vanhempani ovat edelleenkin helluntailaisia. Etkö sinäkin edusta käsitystä, jonka mukaan usko on henkilökohtainen asia? Vanhemmat voivat opettaa uskoon ja uskontoon liittyviä asioita tiettyyn rajaan asti, sen jälkeen heidän vaikutusmahdollisuutensa yleensä vähenevät. Oletko itse kokenut tätä sekä lapsena että vanhempana ollessasi? Minulta tuo jälkimmäinen kokemus puuttuu.
Nytkin tuossa edellä omistat paljon tekstiä uskonnollisten itsestäänselvyyksien luetteloimiseen ja minun oletetun tyhmyyteni esittelemiseen. kokeilepa huviksesi vasta esittämiini asiaväitteisiin. Jos siis uskallat.
07.08.2013 12:41
Kiitos kun omistat minulle ihan oman avauksen. Tässä onkin hyvä kommentoida noita harhojasi ja itsestäsi esittämiäsi suuria luuloja.
"väitteitä esittänyt henkilö ei tiennyt mitään siitä, mistä Raamatussa puhutaan noissa jakeissa"
Tuo on vain oma perustelematon miepiteesi.
"Raamattu on siitä ihmeellinen kirja, ... edessä) ja pyytää apua Jumalalta, niin silloin Pyhä Henki avaa vähitellen"
Normaalia diipadaapaa, jolla peitä oman tietämättömyytesi.
"vähitellen useampien vuosikymmenien kuluessa käsittämään Raamatun tekstejä."
Jotenkinhan nämä rajoitukset on muotoiltava siten, että itse mahdut näiden itse rakentamiesi karsinoiden sisään mutta mahdollisimman moni muu jää ulkopuolelle.
Loppu onkin sitten taas perustelematonta tuubaa.
"Ihmiset eivät kunnoita Luojaansa joka on m iljardeja kertoja viisaampi kuin koko ihmiskunta yhteensä."
Olisi ollut monta tuhatta vuotta aikaa näyttää ylivertainen viisautensa. Mutta sen sijaan - tarujenne mukaan - hän on välillä massamurhannut ihmisiä, välillä muutellut mieltään, välillä ei ole tiennyt asioita, joita kaikkivaltiaan takuulla tulisi tietää. Ja kaiken hyvän lisäksi, ihmisistä jota hän tarun mukaan rakasti yli kaiken, ei pystynyt pelastamaan kuin pienen murto-osan.
Ja tätä sanotaan kaikkivaltiaaksi. Anna mun kaikki...
"Yksi näyttö Jumalan viisaudesta ja voimasta on tuntemamme maailmankaikkeus planeettoineen"
Maailmankaikkeuden synnyssä jumalat ovat täysin tarpeettomia oletuksia. Asiasta ei vielä tiedetä kaikkea, mutta jumalille jääneet aukot pienevät huimaa vauhtia.
07.08.2013 10:20
"Näillä palstoilla ei ole kukaan paavia ylistänyt, ei ikinä"
Väittikö Saara jonkun tällä palstalla ylistelleen paavia?
"Sinua lukuun ottamatta ei ole edes järjen valossa kypsytettyä ihmislihaa ylistetty."
Unohditko minut?
"Sinun on parasta olla tuomitsematta ketään susiksi "
Sinänsä hyvä neuvo, mutta oletko sinä ainoa joka palstalla saat uomita toisia? Ai niin, sinähän et tuomitse, vaan varoitat :)) Olet todella hyvä kätkemään oman pahuutesi ja ilkeytesi raamatun taakse. Enhän minä mutta kun raamattu vaatii...
"koska oma toimintasi tällä palstalla on ollut erittäin Jumalan sanan ja Kristuksen rakkauden käskyn vastaista"
Oma toimintasi näet sitten rakkauden ja Jumalan Sanan mukaisina? Sinä saat käyttää kaikenlaisia alapävilmaisuja lähimmäisistäsi mutta muilta se on kielletty?
07.08.2013 10:08
"Minä tiedän jo, ettei Kristus ole sinun kuninkaasi"
So what? Oletpa sinä neropatti kun olet tuon havainnut. Onnitteluni.
"Käyttäydyt naivisti kuin kusiainen"
Selvästikin on mielipidekysymys, kuka käyttvytyy naiivisti ja kuka ei.
"Luulitkosinä ihan tosissasi...tuomiopäivä ja Tellus muuttuu atomeiksi avaruuteen?"
En luullut. Koska mitään jumalaa ja Kristusta siinä merkityksessä kuin sinä kerrot ei ole olemassa, ei ole olemassa heidän nimeään kantavaa valtakuntaakaan. Eikä sellainen voi näin ollen edes tulla.
"MInä tiedän sen, että helluntaiseurakunnassa ei näitä lopun aikaan liittyviä asioita käsitetä oikein"
Niin minäkin tiedän. Heillä on kummallisia käsityksiä jostain konkreettisesta tuhatvuotisesta valtakunnasta, jotka ovat täysin yhtä irrelevantteja kuin sinunkin käsityksesi. Mutta oikeassa olet, metsässä he ovat. Ehkä eri metsässä kuin sinä mutta kuitenkin.
"En esitä täällä mielipiteitäni pelastukseen liittyvistä asioista."
Esitätpäs. Ja tiedoksesi, että kristikunnassa (mm. helluntailaisissa, katolisissa, ortodokseissa...) on lukuisia ihmisiä joilla on ihan erilainen mielipide kuin sinulla. Esittämäsi on siis vain yksi mielipide muiden joukossa.
"Tämän valtakunnan kansalaisena, Jumalan huoneenhaltijana olen velvoitettu sanomaan sinullekin totuuden."
Jahas. Ja minä tevejärkinen tavallinen suomalainen olen velvollinen muistuttamaan sinua harhoistasi, joihin yrität viedä muitakin. Luovu harhoistasi ja käytä tervettä järkeäsi jota sinulla kuitenkin on yllin kyllin - jos käytät sitä.
" jätämme omat tekomme, vapaudumme järjestämme ja tahdostamme"
Olen kyllä huomannut sinun luopuneen järkikullastasi. Nähtävästi pystyt kuitenkin vielä hoitamaan päivittäiset asiasi, tai sitten olet avohoidossa. Ihan tasan samaa järkeä, mitä käytät päivittäisten ongelmiesi ratkomiseen, voit käyttää näissäkin asioissa.
Tiedän uskovia jotka suorastaan ylpeilevät sillä, että pystyvät sivuuttamaan aistiensa todistukset ja sanomaan että jos he vaikkapa näkevät mustan olevan valkoista mutta raamatun mukaan se on mustaa, niin se on sitten mustaa. Kuulutko sinä näihin?
"Meidän järkemme esimerkiksi sanoo erehtymättömän varmasti, että kolme ynnä seitsemän on kymmenen, mutta se ei voi ilmaista, mistä syystä niin on, eikä kuitenkaan voi väittää, että se olisi väärin.
Älähän nyt. Jos lähdet siitä, että arkielämän itsestäänselvyyksiä pitäisi alkaa todistella, olet hakoteillä. Matemaatikot pystyvät kyllä kertomaan sinulle, miksi 3 + 7 = 10 jos tarvitset sellaista. Ja sinulla on asiasta aistiesi kiistaton todistus. Vai eikö ole?
"Sama merkitys on kirkossakin järjellä, joka arvostelee ja hyväksyy opinkappaleita Hengen valistamana, jota järki ei voi todistaa, mutta josta se kuitenkin on aivan varma."
No kun ei ole. Tämä "Hengen valistus" ei suinkaan ole mikään universaali, kiistaton asia, vaan kokemus on osoittanut, että tämä valistus valistaa hyvin eri tavalla eri paikoissa ja eri aikoina. Sen sijaan perusmatematiikka (miten satuitkaan ottamaan juuri sen esimerkiksi) on universaalia, hyväksytty kaikkialla maailmassa ja kaikissa kulttuureissa. Ja jopa uskonnoista riippumatta.
Uskonnossa ei ole tällaisia kaikkialla yleispäteviä käsitteitä vaan lähes kaikki on kiistanalaista.
07.08.2013 09:59
"Ellei ateismista ole havaintoa, eikä sille ole tarvetta, niin millä perusteella ihmiset yleensä uskovat ateismiin?"
Joskus kannattaa palata ihan alkuun: ateismiksi kutsutaan käsitystä, jonka mukaan jumalia ei ole.
Tällä väitteellä, jos sitä pidetään lähtökohtana, on sitten monia seurauksia, mutta itsessään ateismi on vain yllämainittu käsitys. Kannattaa erottaa toisistaan se, mitä ateismi oikestaan on ja se mitä sen ympärille on pykätty.
Toistan: ateismiksi kutsutaan käsitystä, jonka mukaan jumalia ei ole.
Kysyt siis, onko havaintoa mielipiteestä, jonka mukaan jumalia ei ole. Vastaan: tällaisesta mielipiteestä ON havaintoja. Voidaan todistaa, että tällaisia mielipiteitä/käsityksiä esiintyy.
Mielipiteelle syntyy tarve kun on yksikin jolla on tuo mielipide. Tarvettakin siis ilmeisesti on.
Kysyt, millä perusteella ihmiset uskovat mielipiteeseen, jonka mukaan jumalia ei ole (=ateismiin). Vastaan: siksi, koska he - kukin omilla perusteillaan - eivät usko jumalien olemassaoloon. Kuulostaa kielenkäytön kannalta hiukan keinotekoiselle sanoa "millä perustella ihmiset uskovat ateismiin" mutta yritin nyt noudattaa sinun logiikkaasi.
07.08.2013 09:11
"Jumalan valtakunta tuli täydessä voimassaan maan päälle juuri sillä hetkellä, kun Jeesus nousi ylös taivaisiin ja Pyhä Henki helluntaina laskeutui keskuuteemme."
Matt. 16: 28: "Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan."
Vaatii melkoisesti älyllistä akrobatiaa jos väittää tätä muuksi kuin Kristuksen toisen tulemisen ennustukseksi, täysin fyysisellä tavalla. Mutta pakkohan sinun on väittää, koska muuten joudut tunnustamaan tämän(kin) kohdan pelkäksi virheelliseksi osoittautuneeksi ennustukseksi. Samaa menettelyähän joudutaan käyttämään nk. ihmeidenkin osalta (paitsi tietysti teuta, joka kiltisti uskoo kaiken krijaimellisesti).
Miten usein tiedät uskovan selviytyneen kuolettavan myrkyn juomisesta?
Onko sinulla yhtä kritiikitön arviointi kaikissa muissakin asioissa?
"sinua viisaammat kokeneet kristityt opettavat sinua Jumalan sanan kautta elämän tietä tuntemaan ja kulkemaan."
Eivät suuret sanat suuta halkaise. Ja sitä paitsi, lausuit mielipiteenäsi, että ihmisten kehittelemiin satuihin luottava pettyy päivittäin. Ja minä kommentoin tätä mielipidettäsi.
Sinun on nyt vain pakko tottua siihen, että mielipiteitäsi kommentoidaan tällä julkisella palstalla. Ja saattaa esiintyä mielipiteitä jotka ovat täysin vastakkaisia kuin sinun mielipiteesi. Eikö se ole mielestäsi normaalia?
07.08.2013 08:52
"Kaikki tapahtuu, mitään sellaista asiaa jonka JUmalan sanan mukaisesti olisi pitänyt tapahtua, ei ole jäänyt tapahtumatta."
Jumalan valtakunnan maan päälle piti toteutua ryminällä, ja osan läsnäolijoista vielä eläessä:
Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan." (Matt. 16:28)
Ja hän sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Jumalan valtakunnan tulevan voimassansa". (Mark. 9:1)
Tarkasteltaessa sanottua ihan normaalin arkijärjen valossa on aivan selvää mitä on tarkoitettu: lupaukset alkavat toteutua näkyvällä tavalla läsnäolijoiden eläessä, tai ainakin osan heistä. Totta kai aina voidaan yrittää kiertää selvä merkitys muuttamalla konkreettinen teksti allegoriaksi, mutta mistä voit päätellä sanojan tarkoittaneen niin?
Sama koskee Mark. 16:17-18: "Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."
"huonosti menee sinun elämäsi"
Ei mielestäni ollenkaan. Mistä niin päättelet?
07.08.2013 06:54
" tottahan profetiat sivustolla pitää profetioita olla"
Tottahan toki. Ja kaikkea sontaa sitä profetioiksi kutsutaan. Ja toiset sitten uskoo kun nimi vain on "profetia".
06.08.2013 22:52
"Asenne jo lähtökohtaisesti kierrossa"
Mutta sanojan asenne ehdottomasti kohdallaan, ÄO:kin näyttäisi olevan hiukkasen yli kengännumeron.
06.08.2013 20:57
"Tämä on viimeinen kesä! Viimeinen kesä ennen herätystä!"
Joku sisälläni sanoo - en kutsu sitä profetiaksi - että tällekin toteutumattomalle ennustukselle löytyy joku selitys vuoden kuluttua.
Eniten ihmettelen sitä, että vaikka tätä soopaa työnnetään tänne autokuormittain joka jumalan vuosi, aina on ihmisiä joilla vaan ei kellot soi.
06.08.2013 19:31
89 / 132