Vapaa kuvaus

Aloituksia

52

Kommenttia

2626

1. Minulle+entisenä+hellarina+on+jokseenkin+mahdotonta+käsittää,+miten+KUKAAN+kristitty+voi+kannattaa+Trumpia.+Kuka+presidentti+tai+ehdokas+on+valehdellut+enemmän?+Kuka+on+suurempi+huoripukki?+Kuka+on+enemmän+halveksinut+ja+esineellistänyt+naisia?+Tämäkö+on+se+esikuva,+joka+uskovien+lapsille+halutaan+antaa?Vaikka+olen+sekulaari,+ateisti,+ymmärrän+jhonkin+rajaan+asti+vieläkin+uskovien++ajatusmaailmaa.+Onko+homoseksuaalien+epätasa-arvoitaminen+ja+aseteollisuuden+massiivinen+rahoittaminen+ehkä+riittäviä+syitä?+Ilmastonmuutosdenialismi?++Fossiilisten+polttoaineiden+käytön+raju+lisääminen?+Muurien+rakentaminen?
  2. ”Mormonien+asioista+on+hyvin+vähän+rehellistä+ja+puolueetonta+tutkimusta.+Sen+takia+on+hyvä+tutustua+myös+huolellisesti+kirkon+omiin+väitteisiin+eikä+pelkästään+kriitikkojen+väitteisiin.”Olet+sikäli+oikeassa,+että+molemmat,+niin+kirkon+kuin+kriitikkojenkin+väitteet+on+tutkittava,+eikä+kumpiakaan+voi+oletusarvoisesti+pitää+tosina.+Tämän+ohella+pidän+oleellisena+myös+molempien+argumentointitapaa.+Eniten+luottamusta+herättää+se,+joka+parhaiten+viittaa+kiistämättömään+tutkimustietoon.+Molempien++ongelmana+voi+olla+asenteellisuus.+Epäilyttävin+on+kuitenkin+apologeetta,+koska+hän+AINA+hakee+ideologialleen+tai+uskonnolleen+suosiollisimman+tulkinnan+ja+pyrkii+vaientamaan+kritiikin.+Kriitikoillakin+on+toisinaan+haitallista+asenteellisuutta.Itse+olen+lähtenyt+samasta+ajattelusta+kuin+Raamatun+tutkimisessa,+missä+Raamattu+hävisi+tieteelle+6-0.+Jos+Raamattu+ja+Mormonin+kirja+ei+puhu+totta+helposti+tutkittavista,+’isoista’+tapahtumista+kuten+vedenpaisumuksesta,+auringon+pysäyttämisessä+taivaalla+(molemmat+tieteellisesti+osoitettu+mahdottomiksi,+mitään+jälkiä+ei+ole+jäänyt),+miljoonien+ihmisten+väitetysti+eläneistä+kulttuureista+joista+ei+ole+jäänyt+hiventäkään,+ei+kolikkoakaan,+miten+kukaan+voi+perustaa+ajatteluaan+ja+autuuttaan+sellaiseen+teokseen?Mormoniapologeettojen+olen+kuullut+ja+lukenut+sanovan,+että+tällaisia+kulttuureja+olisi+VOINUT+olla+olemassa.+Se+nyt+vain+ei+riitä.+Ja+geenitutkimus+on+aukottomasti+osoittanut,+että+Mormonin+kirjan+vaellushistoriat+ovat+sepitettä.+Annapa+minulle+yksikin+hyvä+syy,+miksi+minun+pitäisi+ryhtyä+rukoilemaan+sellaista+jumalaa,+joka+kätkeytyy+kun+siihen+pitäisi+uskoa,+ja+jonka+teoista+kertovat+kirjalliset+lähteet+ovat+lievimmin+sanoen+epäluotettavia?+Varmuuden+vuoksiko,+jotta+varmistaisin+taivaspaikkani,+JOS+ne+kuvaukset+SATTUISIVATKIN+olemaan+totta?En+ole+antimormoni.+En+aseta+mormonismia+sen+kummoisempaan+asemaan+kuin+muitakaan+uskonsuuntia.+Perinteinen+kristinusko,+jehovalaisuus,+mormonismi+ovat+uskottavuudessaan+tasan+samalla+viivalla.
  3. Tuota...+jos+itse+pystyisit+heteronormatiiviseen+sukupuolielämään,+Jyri,+työntäisit+omaa+virtsaamiselintäsi+naisen+synnytyselimiin.+Onko+se+luonnollista?+Toiseksi,+nikkivarkaus+on+rumaa+ja+lapsellista.