Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
exhellari86
profiilit
exhellari86
exhellari86
Vapaa kuvaus
Aloituksia
52
Kommenttia
2626
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Minulle+entisenä+hellarina+on+jokseenkin+mahdotonta+käsittää,+miten+KUKAAN+kristitty+voi+kannattaa+Trumpia.+Kuka+presidentti+tai+ehdokas+on+valehdellut+enemmän?+Kuka+on+suurempi+huoripukki?+Kuka+on+enemmän+halveksinut+ja+esineellistänyt+naisia?+Tämäkö+on+se+esikuva,+joka+uskovien+lapsille+halutaan+antaa?
Vaikka+olen+sekulaari,+ateisti,+ymmärrän+jhonkin+rajaan+asti+vieläkin+uskovien++ajatusmaailmaa.+Onko+homoseksuaalien+epätasa-arvoitaminen+ja+aseteollisuuden+massiivinen+rahoittaminen+ehkä+riittäviä+syitä?+Ilmastonmuutosdenialismi?++Fossiilisten+polttoaineiden+käytön+raju+lisääminen?+Muurien+rakentaminen?
03.11.2018 11:58
Et+ehkä+ymmärtänyt+mitä+pyysin,+vaikka+yritin+selittää+sen+niin+tarkoin+kuin+vain+pystyin.+Virkkeesi+”Syntiinlankeemus+on+biologisesti+se+hetki+kun+ihmiselle+kehittyi+selkäytimen+jatkoksi+mollukka,+aivot,+joilloin+siitä+tuli+itse+itsensä+itsenäinen+luoja”+kertoo,+että+olet+pihalla+kuin+lintulauta,+jos+edes+yritit+vastata+minun+kysymykseeni.
25.10.2018 14:06
T-torppa,+kirjoitat:+”Syntiinlankeemuksen+seurauksena+haitalliset+mutaatiot+tuhoavat+perimää+ja+aiheuttavat+kuoleman.”
Mikä+on+tieteellisesti+selvitetty+mekanismi+tälle+syntiinlankeemuksessa+tapahtuneelle+haitallisten+mutaatioiden+lisääntymiselle?+Voisitko+ystävällisesti+viitata+johonkin+tieteelliseen+tutkimukseen,+jossa+tämä+on+todettu+tai+saatettu+todennäköiseksi?+Tarkoitan+siis+nk.+tieteellisen+menetelmän+(tiedäthän,+mitä+sillä+tarkoitetaan?)+mukaista+tutkimusta,+en+pelkissä+nettikirjoituksissa+esitettyjä+luuloja+tai+uskomuksia.
25.10.2018 11:35
Ateistiseen+tieteeseen+ei+todellakaan+ole+luottamista,+Siksi+tiede+onneksemme+ei+olekaan+ateistista.+Tiede+suhtautuu+jumaluuksiin+kuten+muihinkin+entiteetteihin:+kiistattomat+ja+obkjektiiviset+todisteet+ratkaisevat.
11.10.2018 21:59
Toistan+tässä+vedenpaisumukseen+uskoville+jo+aiemmin+esittämäni+kysymyksen:
On+tuhansia+eläinlajeja,+joilla+on+äärimmäisen+spesifi+ruokavalio+(esim.+pandat).+Miten+pandat+löysivät+arkkiin?+Entä+laiskiaiset+ja+kengurut?+Eräs+palstalla+vieläkin+esiintyvä+kreationisti+ehdotti+muutama+vuosi+sitten,+että+nuo+eläimet+olisivat+tulleet+enkelien+reppuselässä+toisilta+mantereilta.+Ja+kerron+jo+etuäteen,+että+kuvitellun+vedenpaisumuksen+aikana+ei+ollut+yht+suurta+mannerta,+josta+sitten+eri+maanosat+olisivat+rauhallisesti+lpuneet+erilleen.
10.10.2018 20:15
Vastaamatta+on+myös+kysymys,+miten+Nooa+menetteli+sellaisten+eläinten+kanssa,+joilla+oli+äärimmäisen+spesifi+ruokavalio,+kuten+esim.+koalat.+Miten+mahtoivat+tulla+laiskiaiset+ja+kengurut+arkkiin+-+enkelin+reppuselässäkö,+kuten+eräs+älypää+muutama+vuosi+sitten+esitti?
09.10.2018 20:34
Mitä+tuolla+kaikella+on+tekemistä+Darwinin+kanssa?+Suollat+tuota+samaa+tubaa+vuodesta+toiseen,+mutta+yhteys+Darwiniin+jää+vain+ksienheiluttelun+asteelle.+Tuo+yhteys+ei+muutu+faktaksi+ennen+kuin+osoitat+sen+-+pelkkä+väite+ei+riitä.
08.10.2018 07:19
"Käytä+pleace+tämän+verran+järkeä."
Mitä+kieltä+on+ja+mitä+tarkoittaa+edellä+käyttämäsi+sana+"pleace"?
25.09.2018 13:29
"Tappavat+syyttömiä+ja+pääsevät+kuin+koirat+veräjästä."
Milloin+ja+missä+(Suomessa)?
Niin,+pidä+vaan+rauhassa+käsityksesi,+mutta+kun+levität+niitä+julkisuudessa,+jonkun+tervejärkisen+pitää+vähän+oikaista.
02.09.2018 22:33
Poliisien+vallan+värinkäyttö+tulee+nykyisin+hyvin+ilmi+ja+siitä+sa+kovan+tuomion.+Mitä+edes+tiedät+poliisien+koulutuksesta?+Sinne+hakee+vuosittain+yli+500+ja+noin+25+pääsee.+Jätä+siis+tuo+höperihtiminen+tyyliin+”ei+muualle+pääse”.
Nykyään+yleisesti+vaaditaan+poliisien+määrän+lisäämistä.+Minkähän+takia?+Sinäkö+haluaisit+vähentää?+Minä+olen+myös+elänyt+lainkuuliaisesti+koko+lyhyen+ikäni.+Poliisi+on+silti+jo+monasti+auttanut+minua.+Se+alkoi,+kun+ollessani+15-vuotias+poliisi+antoi+minulle+mopoon+bensaa+kun+se+oli+loppunut,+oli+yö+eikä+ollut+asemia+lähellä+eikä+rahaa.
Virkamiesten+toimivallan+ylityksistä+ja+väärinkäytöstä+tehdään+lehtiin+isot+jutut+ja+se+on+ihan+oikein.+Poliisien+väärinkäytöksiä+paljon+suurempi+ongelma+on+uskonnollisten+yhteisöjen+vallan+väärinkäyttö+ja+rehottava+pedofilia.
02.09.2018 10:09
”poliisit+ovat+koulutettuja+väkivaltaan.”
Jospa+laittaisit+pientä+rajaa.+Et+varmaan+tiedä,+mikä+ero+on+voimankäytöllä+ja+väkivallalla.+Jos+poliisi+ei+saisi+käyttää+voimakeinoja,+olisi+sinunkin+elämäsi+paljon+nykyistä+turvattomampaa.+Oletko+noin+irrallaan+reaalimaailmasta?
31.08.2018 22:47
”Ei+se+ole+tieteellinen+todiste,+mutta+jokainen+nöyrästi+ja+rehellisesti+rukoileva+voi+saada+tämän+todistuksen.”
”Nöyrästi+ja+rehellisesti+rukoileva”+tarkoittanee+sellaista,+joka+jo+lähtökohtaisesti+pitää+MK:n+kertomuksia+totena+ja+kirkkoanne+oikeana.++Tiedätkö,+että+teini-ikäisenä+rukoilin+niin+nöyrästi+ja+rehellisesti+kuin+ihminen+vain+voi,+mutta+mitään+ilmestystä+MK:n+todenmukaisuudesta+ei+tullut.+Olisiko+johtunut+siitä,+että+rukoilin+helluntailaisten+enkä+mormonien+jumalaa?
16.08.2018 11:02
"Sinä+ymmärrät,+että+sillä+suhtautumisella+on+sitten+kyllä+hylättävä+koko+Raamattu+ja+voisi+mormonit+vaan+laittaa+samaan+porukkaan."
Juurikin+näin.+You+got+the+point.+
Ymmärrän,+että+Raamatussa+on+vertauskuvalliseksikin+tarkoitettua+aineistoa.+Tulkinta+siitä,+mikä+on+vertauskuvallista+ja+mikä+ei,+vaihtelee+tulkitsijasta+toiseen+ja+asettuu+sen+mukaan,+mikä+on+omalle,+jo+lukitulle+ajattelutavalle+edullisinta.+Tämä+koskee+havaintojeni+mukaan+niin+kristittyjä+kuin+mormonejakin.
Lähtökohtaisesti+on+suorakerronnallista+narratiivia+pidettävä+todeksi+tarkoitettuna.+Eihän+noiden+tekstien+lukemisessa+ole+muuten+mitään+mieltä.+Vai+väännetäänkö+vertauskuvalliseksi+kaikki+sellainen,+mikä+on+myöhemmässä+tarkastelussa+osoitettu+virheelliseksi?+Niinpä,+ja+siksi+vertauskuvallisen+aineiston+määrä+onkin+viime+vuosikymmeninä+-+olen+lukenut+myös+ennen+syntymääni+kirjoitettua+-+kasvanut+räjähdysmäisesti.
14.08.2018 21:16
”Mormonien+asioista+on+hyvin+vähän+rehellistä+ja+puolueetonta+tutkimusta.+Sen+takia+on+hyvä+tutustua+myös+huolellisesti+kirkon+omiin+väitteisiin+eikä+pelkästään+kriitikkojen+väitteisiin.”
Olet+sikäli+oikeassa,+että+molemmat,+niin+kirkon+kuin+kriitikkojenkin+väitteet+on+tutkittava,+eikä+kumpiakaan+voi+oletusarvoisesti+pitää+tosina.+Tämän+ohella+pidän+oleellisena+myös+molempien+argumentointitapaa.+Eniten+luottamusta+herättää+se,+joka+parhaiten+viittaa+kiistämättömään+tutkimustietoon.+Molempien++ongelmana+voi+olla+asenteellisuus.+Epäilyttävin+on+kuitenkin+apologeetta,+koska+hän+AINA+hakee+ideologialleen+tai+uskonnolleen+suosiollisimman+tulkinnan+ja+pyrkii+vaientamaan+kritiikin.+Kriitikoillakin+on+toisinaan+haitallista+asenteellisuutta.
Itse+olen+lähtenyt+samasta+ajattelusta+kuin+Raamatun+tutkimisessa,+missä+Raamattu+hävisi+tieteelle+6-0.+Jos+Raamattu+ja+Mormonin+kirja+ei+puhu+totta+helposti+tutkittavista,+’isoista’+tapahtumista+kuten+vedenpaisumuksesta,+auringon+pysäyttämisessä+taivaalla+(molemmat+tieteellisesti+osoitettu+mahdottomiksi,+mitään+jälkiä+ei+ole+jäänyt),+miljoonien+ihmisten+väitetysti+eläneistä+kulttuureista+joista+ei+ole+jäänyt+hiventäkään,+ei+kolikkoakaan,+miten+kukaan+voi+perustaa+ajatteluaan+ja+autuuttaan+sellaiseen+teokseen?
Mormoniapologeettojen+olen+kuullut+ja+lukenut+sanovan,+että+tällaisia+kulttuureja+olisi+VOINUT+olla+olemassa.+Se+nyt+vain+ei+riitä.+Ja+geenitutkimus+on+aukottomasti+osoittanut,+että+Mormonin+kirjan+vaellushistoriat+ovat+sepitettä.+Annapa+minulle+yksikin+hyvä+syy,+miksi+minun+pitäisi+ryhtyä+rukoilemaan+sellaista+jumalaa,+joka+kätkeytyy+kun+siihen+pitäisi+uskoa,+ja+jonka+teoista+kertovat+kirjalliset+lähteet+ovat+lievimmin+sanoen+epäluotettavia?+Varmuuden+vuoksiko,+jotta+varmistaisin+taivaspaikkani,+JOS+ne+kuvaukset+SATTUISIVATKIN+olemaan+totta?
En+ole+antimormoni.+En+aseta+mormonismia+sen+kummoisempaan+asemaan+kuin+muitakaan+uskonsuuntia.+Perinteinen+kristinusko,+jehovalaisuus,+mormonismi+ovat+uskottavuudessaan+tasan+samalla+viivalla.
14.08.2018 07:20
Tutki,+rukoile,+usko...
Olen+päässyt+vasta+tuohon+tutkimisvaiheeseen.+Jos+rehellinen+ja+puolueeton+tutkimus+osoittaa+selvästi+mormonien+ja+Mormonin+kirjan+väitteet+tosiksi,+silloin+voin+alkaa+rukoilemaan.+Tällä+hetkellä+se+ei+näytä+kovin+todennäköiselle.
29.07.2018 22:34
Tuon+amalekilaisia+koskevan+kommentin+taustalla+näen+dilemman+hyvästä+ja+lempeästä+jumalasta.+Kristittyjen+käsityksen+mukaan+VT:n+ja+UT:n+jumala+on+sama.+Mutta+tuo+amalekilaisten+tappamista+koskeva+lainaus+osoittaa,+että+on+ollut+ja+potentiaalisesti+edelleenkin+on+olosuhteita,+joissa+jumala+käskee+tappamaan+naisia,+lapsia+ja+imeväisiä+summassa+ketään+erottelematta.+
Minun+turmeltuneen,+ateistisen+käsitykseni+mukaan+tuo+on+joukkotuhontaa,+jolle+ei+ole+älyllisiä,+loogisia+eikä+moraalisia+perusteita.+Ja+tuollaista+jumalaa+kristityt+palvovat+-+niin+itsekin+joskus.
26.07.2018 22:42
”Se+on+ikävää+että+homojen+yleisin+syy+sairaalakäynteihin+on+peräsuolirepeämä...”
Ehkäpä+esität+luotettavan+lähteen+tuolle+väitteellesi?+En+nyt+tarkoita+jotain+mielikuitus-lääkärärituttuasi+vaan+siis+ihan+oikean+lähteen,+jos+nyt+ymmärrät+mitä+tarkoitan.
10.07.2018 19:26
Tuota...+jos+itse+pystyisit+heteronormatiiviseen+sukupuolielämään,+Jyri,+työntäisit+omaa+virtsaamiselintäsi+naisen+synnytyselimiin.+Onko+se+luonnollista?+
Toiseksi,+nikkivarkaus+on+rumaa+ja+lapsellista.
08.07.2018 07:21
”...vaikka+ei+nitä+ikinä+missään+muualla+näy+kuin+telkussa+jokunen+joskus,+ja+silti+ihan+turhan+usein.+”
Minäpä+paljastan,+mistä+tuo+väärinkäsityksesi+johtuu.
Useimmat+homot+ovat+sekä+ulkonäkönsä+että+käyttäytymisensä+osalta+aivan+kuin+muutkin+ihmiset.+Se,+mikä+tulee+esim.+kumppanin+valintaan+ja+sukupuolielämään+on+sitten+toinen+juttu,+mutta+sitähän+eivät+hyvätapaiset+ihmiset+harjoita+turuilla+ja+toreilla,+pieniä+pusuja,+kylki+kyljessä+ja+käsi+kädessä+kulkemista+lukuun+ottamatta.+Eivätkä+homotkaan+tee+sitä+jatkuvasti.
Tässä+syy+siihen,+mikset+havaitse+homoja+niin+paljon.+Sinulla+on+hetero-olettama+ihmisistä,+jotka+käyttäytyvät+’sukupuolineutraalisti’.
05.07.2018 17:56
Kyllä+se+on+päänsisäisten+kokemusten+peilaamista+enemmän+tai+vähemmän+kaikilla,+hellareilla+vain+omanlaistaan.+Raamatun+sana+jättää+sijaa+tulkinnoille,+joita+kukin+sitten+tekee+oman+mielikuvituksensa+sekä+uskonnollisen+ja+kulttuurisen+taustansa+mukaan.
25.12.2017 12:14
9 / 132