Vapaa kuvaus

Aloituksia

52

Kommenttia

2626

1. "Mistä johtuu ateistien paha olo, joka näkyy kiukkuna ja vihana Jumalaa ja uskovia kohtaan ?"

En tunne esittelemääsi tutkimusta enkä voi väittää näin ollen vastaankaan. Väitteesi ei vain vastaa omaa kokemustani.

Kun vapauduin uskonnon tuottamista aiheettomista syyllisyydentunteista (voin mm. rakastella samaa sukupuolta olevan puolisoni kanssa), muutuin paljon onnellisemmaksi kuin aikaisemmin. Ei tarvinnut enää yrittää mitään taivaallisen partapellen pelon takia. Haluan toimia oikein ja tehdä hyvää lähimmäisille, sekä olla yhteiskunnalle hyödyksi. Siinä koko juttu, vähän yksinkertaistaen.

Monet uskovat kulkevat rypyt otsallaan silmät kyynelissä yrittäessään miellyttää jumalaansa ja muistellessaan miten paha sydän (sic!) heillä on, miten turmeltuneet ajatukset ja miten huonoja lastenkasvattajia... Höpö höpö. Tee parhaasi ja elä ihmisiksi.

Tunnen lukuisia ihmisiä jotka ovat kokeneet samoin. Mutta kuten sanoin, en voi kumota tutkimustulostasi koska minulla ei ole kompetenssia arvioida sen luotettavuutta. Olethan tarkistanut lähteen ja sen että tutkimus on vertaisarvioitu?
  2. "Missään tapauksessa Jumala ei oikeasti halunnut Aaprahamin uhraavan poikaansa, vaan se oli testi jonka Jumala järjesti Aaprahamille."

Kaikkivaltiaan Jumalan piti siis testata Aabrahamia jotta saisi selville tämän mielenlaadun? Kaikkivaltias ei siis muuten tiennyt tätä?

"He ovat rakentaneet alttareita polttaakseen lapsiaan tulessa uhreina Baalille. Sitä minä en ole käskenyt heidän tehdä, sellainen ei tulisi mieleenikään!"

Mutta muunlainen massamurhaaminen (ks. Samuelin kirja) kyllä sopii. Pata kattilaa soimaa.

"olivat ostaneet maan paikallisilta, jotka tilannetta käyttivät hyväkseen"

Mitä valittamista siinä on kenelläkään että joutuu maksamaan ostamastaan tuotteesta markkinahinnan? Oman kokemukseni mukaan juutalaisen jos kenen pitäisi tämä ymmärtää. Nämä maata ostaneet juutalaiset eivät tässä ole mikään ongelma olleet.

"arabivaltiot eivät tällaista jakoa hyväksyneet koska katsoivat olevansa sotilaallisesti ylivertaisia ja tuhoavansa koko juutalaisvaltion yhdellä kertaa"
    '
    Korjaus: ...koska heitä ei jaossa juuri kuultu.

"Länsirantakin oli ennen osa Jordaniaa, mutta eivät arabimaat sinne mitään itsenäistä valtiota perustaneet vaan pitivät itsellään"

Tarkoitat siis, että Länsiranta ei kuulu Israelille ja että siirtokuntalaiset ovat siellä laittomasti. Aivan totta.

"Arabimaissa näin ei ole toimittu, vaikka periaatteessa rahaa ja maapinta-alaa olisi"

Suomalaisten olisi varmaan pitänyt sanoa ruotsalaisille että teillä kun niin hel'vetisti tuota rahaa ja maata niin antakaa meille. Ei, meillä oli sentään oma maa mihin omat voisiin sijoittaa. Käsitteletkö kaikkia arabimaita yhtenäisenä massana?

Tiedätkö mitään väkivallasta ja etnisestä puhdistuksesta jota Länsirannalla nykyaan harjoitetaan? Siedätkö siirtokuntalaisten harjoittamasta systemaattisesta terrorista, joka tapahtuu Israelin puolustusvoimien suojeluksessa?
  3. "Pysy vahvana Kristuksessa jatka taistelua!"

Oikein erityisen lämmin kiitos sinulle, aselon. Olet ensimmäinen uskova pitkiin, pitkiin aikoihin, joka edes yrittää omien ennakkoluulojensa ohi ymmärtää mitä oikeastaan sanon.

Totean vielä, etten suinkaan ole hylännyt Jumalaa tai valinnut ateismia. Tarkoitan siis, että kyseessä ei ole tietoinen päätös tyylillä "hei tänäänpä kokeilen miltä tuntuu olla homo ateisti". Tosiasiat - tai seikat jotka sellaisiksi tulkitsen - ovat ajaneet minut tähän tilanteeseen. Olen laajalti kiertänyt kiusaamassa uskovaisia löytääkseni jonkun, joka voisi uskottavasti (en tarkoita tässä uskonnollista uskoa) kumota argumenttini. Jos sellainen löytyy, alan välittösti ja peittelemättömän opportunistisesti seuraamaan uutta, kirkaampaa valoa.

Se tuskin tulee onnistumaankaan. (Tässä sinun kuuluisi sanoa: "Jumalalle on kaikkim mahdollista". Saa nähdä.) Tieto-nimisen Pandoran lippaan avaaminen merkitsee sellaisten tietojen vastaanottamista ja tiedon tasa-arvoisuuden hyväksymistä, että siltä tieltä harva palaa. Ymmärrän nyt entistä paremmin, miksi tuon lippaan avaamisesta niin paljon varoiteltiin helluntaiseurakunnassa. Mutta kuitenkin olen onnellinen että tein niin; tulevaisuudesta en tiedä.

Pari sanaa tuosta viittaamastasi, vedenpaisumusta koskevasta uutisesta. Siinä viitataan Mustanmeen alueella tapahtuneeseen PAIKALLISEEN tulvaan, ei sellaiseen joka peitti "korkeimmatkin vuorenhuiput".

Jos kohtaan kuolemani tietoisena lähestyvästä lopusta, saatan olla enemmän peloissani kuin sinä; minulla ei ole tulevaan elämään liittyvää - kuten oletan - valheellista lohdutusta. Nyt on kuitenkin melkein mahdotonta kuvitella tuota tilannetta. Eräs uskova ystäväni käytti juuri tätä pelko-argumenttia yrittäessään käännyttää minua. Mutta pelkokaan ei mielestäni ole mikään peruste, koska se tai sen puuttuminen ei millään tavalla liity kuolemanjälkeisen elämän olemassaolon tai olemattomuuden arviointiin.

Siihen, mitä kerroit omasta parantumiskokemuksestasi, pätee sama jonka sanoin jo aiemmin: en ole mikään kiistämään sitä mitä kerrot kokeneesi. Siihen, mistä se tapahtuma sitten johtuu ja juontuu, on monia selitysmalleja, mutten halua esittää niitä. Ei vain jotenkin tunnu oikealle puhua niistä tässä ja nyt.

Eilinen on mennyt, huomisesta en vielä tiedä, tänään elän ja rakastan.
  4. "Usko Herraan Jeesuksen poistaa antisemitismin ihmisen sydämestä."

Olisi kiva kuulla israelfundamentalistien mileipiteitä siitä, oikeuttaako Israelin asema Jumalan omaisuuskansana terroriin ja etniseen erotteluun jota se harjoittaa Länsirannalla. Arabimaiden harjoittama, ilmeisesti osin Koraanin tukena terrori on paljon kyllä näkyy ja kuuluu mutta Länsirannan asiat jäävät niiden varjoon.

Israelia ihannoivilla nk. hyödyllisillä idiooteilla on mielestäni Jeesus-silmälasit päässään kun ne arvioivat puhtaasti maallisia valtiollisia asioita.
  5. En suinkaan selvinnyt lankeemuksitta; rippileirillä (kävin sellaisenkin vaikka en kulunut enkä edelleenkään kuulu kirkkoon) viettelin erään lestadiolaispojan, jonka näin katselevan itseäni selvästi kiinnostuneena, ja josta sittemmin – huomattavsti myöhemmin - on tullut poikaystäväni ja kumppanini.

Kaikki tämä paine sai aikaan sen, että minun oli tutkittava tarkemmin uskoni ja ajatteluni perusteita. Eräänlaisena lähtölaukauksena oli uskovan isäni kerran sanoma asia: hänen mukaansa kristillinen usko on niin hieno ja arvokas asia, että se kestää kaiken rehdin ja tasapuolisen tarkastelun. Tätä ohjetta noudatin. Kävin keskusteluja niin uskovien kuin erilaisten filosofienkin kanssa. Kävin eri seurakuntien ja uskonsuuntien tilaisuuksissa, tein kysymyksiä, mietin ja pohdin. Oikeastaan halusin löytää varmuuden sille, että uskoni on oikealla perustalla.

Helluntailiikkeessä minua häiritsivät eräät ilmiöt, jotka mielestäni kertoivat eräänlaisesta älyllisestä epärehellisyydestä. Kielilläpuhuminen, jota olin itsekin saanut maistaa, oli ja on edelleenkin käsitykseni mukaan pääasiassa teeskentelyä. Muistan eräänkin tilaisuuden, jossa eräs mamma hurmiossaan lasketteli juttua tulemaan niin että sylki roiskui. Hieman huvittuneena ihmettelin, kuuluvatko taivaalliseen kieleen myös nuo Ruotsin kaupunkien nimet joita oli hänen puheensa seassa.

Kun tein kysymyksiä, minun uskoani alettiin epäillä. ”Uskova ei tee tuollaisia kysymyksiä, hän vain uskoo, mitä sanotaan”, oli vakiovastaus. Kun kummastelin, mistä Kain löysi vaimonsa, miten Jumala ei tiennyt ennen ihmisen luomista, että hänen luomansa ihminen tulee lankeamaan ja miten kammottavat seuraukset olisivat olleet sillä kun aurinko pysäytettiin taivaalle (maapallo pysähtyisi ja kaikki irtonainen jatkaisi fysiikan lakien mukaan matkaansa ja kaikki elollinen kuolisi mannerlaattojen liikkeen takia), minulle naurettiin ja kehotettiin vain uskomaan. Samanlaista oli muissakin uskonyhteisöissä.

Jatkuu...