Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
lampinajadi
profiilit
lampinajadi
lampinajadi
Vapaa kuvaus
Aloituksia
9
Kommenttia
1399
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ole hyvä vain. Ei voisi vähempää kiinnostaa.
03.11.2012 00:47
Ai siihen ehti kiikittäjä väliin. Mun työpassillani saa kuljettaa enemmän matkatavaraa kuin tavallisella turistipassilla, plus että esim venäjällä se avaa kirjaimellisesti portteja jotka on muilta suljettu.
03.11.2012 00:44
Jos lentämällä kulkee, niin sitä passia tarvitaan eu-maissakin. Ainakin multa ja työkavereilta on kysytty joka ikinen kerta lentokenttien lähtöselvityksissä riippumatta siitä minne ollaan oltu matkalla.
Jos mulla olis mahdollisuus päästä jonnekin missä voi syödä appelsiineja suoraan puusta, lähtisin niin vauhdilla ettei musta näkyis kuin pölypilvi. :D
03.11.2012 00:36
Ei meidän tarvinnut, onneksi. Kissan ruokahalu alkoi palautua jo seuraavana päivänä siitä kun ensimmäisen viestini laitoin joten jäimme vielä seuraamaan tilannetta, ja nyt syö jo normaalisti. Juttelin kuitenkin kasvattajan kanssa ja hän sanoi että ainakin hänen leikatuilla tyttökissoillaan on ollut aika tavallista että ne syövät huonosti viikon tai pari leikkauksen jälkeen. Leikkauksessa kuitenkin joudutaan lävistämään joukko kaikenlaisia kudoksia ja siirtelemään tavaraa pois tieltä, ja kestää aikansa ennen kuin elimistö tottuu uuteen "järjestykseensä".
Kissa ei sentään ollut totaalisesti syömättä, vaan otti suullisen silloin ja toisen tällöin, niin että sen elimistö sai kyllä tekemistä pitkin aikaa, joskin hyvin vähän.
Joka tapauksessa se syö nyt normaalisti, paino on palautunut ja kissa on normaali vilkas oma itsensä. Onneksi! Pakkosyöttöä ei tälle kissalle voi tehdä, koska se oksentaa heti jos sen suuhun laittaa väkisin jotakin. Tuli kokeiltua kun sille aiemmin tuli silmätulehdus ja jouduimme kikkailemaan lääkekuurin kanssa. Ei ole epätavallista että eläin oksentaa saatuaan lääkettä suuhunsa, mutta tämä oksensi myös kun kokeilimme laittaa ihan tavallista jauhelihaa pienen palan sen suuhun. Entisetkin syömiset päätyivät lattialle.
Toivottavasti pysyy vastedes terveenä! En haluais ruveta siihen ruljanssiin toista kertaa. :)
03.11.2012 00:20
No jaa, otsikon "koiramaiset pulinat" allahan sanotaan ihan selvällä suomen kielellä, että "Päästä koira hetkeksi irti ja keskustele muiden koiraihmisten kanssa maailman menosta ja vaikka ihmissuhteista". ;)
Täällä ei siis ole mikään pakko puhua koirista, ja käytämme tilaisuutta sumeilematta hyväksemme. :D
Sen takia kai täällä on niin paljon muita ketjuja jotka ei liity koiriin tai edes eläimiin ylipäänsä mitenkään. (virnistän)
Voi ollakin muutoksia passien hakemisen suhteen joko tullu tai tulossa. En tullu kesällä kysyneeks kun uusin työpassini. Helppo hakee kun asema on parin korttelin päässä asunnosta. Mutta se ainakin oli muuttunu sitten edelliskerran, että nykyään otetaan sormenjäljet passia varten joka kerta kun sen uusii, myös työpasseihin joihin ei ennen tarvinnu sormenjälkiä ollenkaan.
03.11.2012 00:00
Tai onko laatikossa hiekkaa tarpeeksi että kissa voi kaivaa tarpeeksi syvän kuopan tarpeilleen? Meillä kissa kaivaa paljon syvemmän kuopan kakoilleen kuin pissimistä varten ja kaapii päälle kunnon keon hiekkaa.
02.11.2012 23:24
Ausseja, sanoisin. Toivottavasti joku muu osaa sanoa varmuudella.
02.11.2012 23:16
Kyllä on ollu hauskaa lukea tätä ketjua! Jotkut ovat tehneet ison numeron siitä, että poliisilta ei haeta mitään asiakirjoja. Vähänpä tunnette maailmaa te jotka niin väitätte. Ihan tavallinen passi, joita itselläni on kaksi, on asiakirja, ja se on itse haettava poliisiasemalta. Olen työni takia joutunut passejani uusimaan muutamia kertoja, ja aina olen ne itse hakenut kun olen saanut viestin, että tilaamani asiakirjat ovat saapuneet ja noudettavissa.
Muitakin vastaavia juttuja voi olla, en tiedä, ettekä takuulla tiedä tekään, joten mitähän jos ottaisitte asioista selvää ennen kuin alatte lyttäämään ihmisiä asioissa joista ette itse tiedä yhtään mitään.
02.11.2012 22:57
Sitä mekin ollaan kengittäjän kanssa ihmetelty, mutta kaviot kasvaa näillä tosi hitaasti, kengät pysyy hyvin paikoillaan eikä naulatkaan ala sojottaa tai sellasta. Se kolmisen kk on kyllä takaraja, sen pidempää väliä ei voi pitää. Yleensä meilläkin se väli on 10-11vk, mutta sen nyt lasken jo olevat "noin 3kk".
Kantahokit ovat kesäisin sen takia, että tosiaan ratsastetaan enimmäkseen nurmipohjalla (kun kenttää ei ole), ja aika paljon metsäpoluilla, missä on hokit havaittu hyviksi, koska hevoset muuten helposti liukastelevat mäkisessä maastossa.
Mekin epäilimme alun perin kantahokkien kestokäyttöä, mutta kun kysyimme siitä kengittäjän mielipidettä, hän sanoi että voi käyttää, mutta jalkoja pidettävä silmällä rasittumisen varalta. Sanoi, että jos alkaa vaikuttaa siltä että ei ole hyvä, niin sitten hokit pois. Toistaiseksi mitään merkkejä rasituksesta ei ole ollut näiden reilun 20v aikana, mutta edelleen pidämme niitä tarkoin silmällä. :)
02.11.2012 22:42
Riippuu hevosesta ja sen käytöstä. Toisilla, kuten omillani, riittää kengitys n. 3kk välein, kun taas toiset on kengitettävä kuukausittain. Samat kengät voi laittaa uudestaankin jos ovat pysyneet hyvässä kunnossa. Meillä yleensä vaihdetaan, koska kengitysvälit ovat pitkät ja poneilla on kantahokit kesäisin joten kenkien kärki kuluu enemmän. Talvikengät ovat tavallisesti pitkäikäisemmät millä tahansa hevosella, koska niissä on 4 hokkia jotka estävät kenkiä kulumasta samalla tavalla kuin kesäkengät.
01.11.2012 18:50
Okei. Meillä oli kai ollu samalla kertaa noi muutkin jutut. Madotukset, rokotukset ja sirutukset ja mitä muuta lienee. :)
Olis se 300e ollutkin aika suolanen hinta yhdestä sirusta...
01.11.2012 03:49
Toinen mikä voisi auttaa, on jättää koira kertakaikkiaan huomioimatta kun se innoissaan tulee tervehtimään. No joo, ainakin itsestäni tuntuisi pahalta jättää huomiotta toisen tervehdys, mutta jos ihminen tekee itsestään tylsän koiran silmissä, se rauhoittuu. Yleensä... Ja jos saat koiran rauhoittumaan, pitäisi pissailunkin loppua tai ainakin vähentyä.
Tuli myös mieleen, että tietynlaiset rutiinit saattaisivat auttaa arkuuteen ainakin jossain määrin. Esim vaikka että kotiin tullessasi koira odottaa jossain sopivassa kohdassa kunnes saat takin päältäsi, tai lenkille lähtiessä istuu ovella kun pantaa laitetaan kaulaan, tai että se menee omalle pedilleen kun joku tulee tms. Tämä jälkimmäinen osa on siis pelkkää mietiskelyä, kun itselläni ei ole koskaan ollut arkoja koiria, mutta jotain tuon tapaista varmaankin kokeilisin.
01.11.2012 03:39
Eläinlääkärit siruttaa, kyllä. En tiedä hintaa, meidän kissa oli sirutettu jo kun pentune meille tuli, mutta ellen ihan väärin kuullu tai muista, kasvattaja olis puhunu jotain muutamasta satasesta (lähempänä tamperetta), eli ei ole ihan ilmasta. Kannattaa soittaa eläinlääkärille ja kysyä, sillä tavalla saat kaikkein varminta tietoa.
Vapaana en kissaa pitäisi ulkona, syistä joita on tässä ketjussa jo lueteltukin. Kaulapannassa kissalla on se huono puoli, että se saattaa jäädä siitä kiinni ja kuristua tunkiessaan läpi jostain pienestä aidankolosta tai pensaikon läpi tms. tai voi vain juuttua kiinni ja kuolla sitten siihen aikanaan kun ei irtikään pääse. Mutta yhteystietojen kannalta se on kyllä hyvä.
31.10.2012 20:10
Ei käy kateeksi... Onneks meillä auttoivat tavallinen räsymatto edellisen, ja luonnonpuu nykyisen kanssa. Tosiaan ei meilläkään niistä kaupan tuotteista tykänny kumpikaan ja sen takia turvauduimme muihin ratkaisuihin. Se räsymatto mikä entiselle hommattiin, ei ollu mikään virallinen kissan raapimismatto, vaan ihan tavallinen ihmisten lattiamattoräsy joka annettiin kissan käyttöön.
Toivottavasti se maton palastelu teillä auttaa ja muut matot saa sitten olla rauhassa. :)
31.10.2012 19:43
En usko pätkääkään väitteeseen että ohuemmat kuolaimet olisivat pehmeämmät. Mitä vähemmän pinta-alaa, sen enemmän paineentunnetta eli tehoa, ja silloin hevoseen sattuu helpommin.
On myös älytöntä yleistää, ettei paksu kuolain mahtuisi hevosen suuhun. On toki hevosia joilla on ahdas hammasloma ja silloin ohuempi kuolain on todellakin parempi, mutta normaalisti hevonen saa suunsa vaivatta kiinni vaikka olisi paksukin kuolain. Sitä paitsi kuolaimen istuvuus tulisi tarkistaa joka kerta kun hevoselle hankkii uudet kuolaimet. Tallillla jossa aikoinaan kävin, asia tarkistettiin automaattisesti kun käyttöön otettiin uudet kuolaimet, ja silloin tällöin vaikka samat kuolaimet olisivat olleet käytössä jo pitkään. Ja tapa on juurtunut itsellenikin.
Mutta kolmilavasta olisin kyllä taipuvainen olemaan samaa mieltä Lilliksen kanssa.
31.10.2012 19:22
Kiitoksia, Chic22. Mukava kuulla etten ole ainoa joka ajattelee näin. :)
Lisätäkseni noihin vuohiskarvoihin, ei niistä karvoista kiskominen paljon auta sillonkaan jos hevonen ei nosta jalkaansa. Ellei sitä ole opetettu nostamaan jalkaa kun karvoista vedetään, se ei tiedä kiskomisen merkitystä. Hevosen kannalta katsottuna sen viereen vain tulee joku ja alkaa vetää karvoista. Jos kavio sillä keinoin nouseekin, hevonen oppii pian yhdistämään jalkoja käpälöivän ihmisen kipuun, ja seurauksena voi helposti olla potkiva hevonen. En minäkään antaisi kenenkään koskea jalkoihini jos se aina tekisi kipeää.
Useimmat hevoset nostavat jalkansa automaattisesti, kun kättä liusuttaa niiden jalkaa pitkin alaspäin, ja jos ei, niin toistaiseksi on auttanut viimeistään se, että nojaa hevoseen samalla kun pitää kädellä kiinni vuohisesta. Siis vuohisesta, ei vuohisen karvoista. Toisille riittää kevyt nojaaminen ikään kuin vihjeeksi siitä mitä sen halutaan tekeevän, mutta joitakin saa tuupata kunnollakin ennen kuin se jalka sieltä nousee. Hellävaraisempaa hevoselle ja vaivatonta ihmiselle. :) Kannattaa ainakin kokeilla.
31.10.2012 19:05
Eihän hitaudessakan sinänsä sen kummempaa vikaa ole, mutta toisaalta esim haukkuminen autossa saattaa aiheuttaa kuulovaurioita (tutkittu juttu) jos koiralla on kova tai tarpeeksi kimakka ääni, ja sen takia pidän haukkumista yleisesti asiana joka on syytä saada loppumaan nopeasti. Tosin ehkä suhtaudun meteliin hieman eri tavalla kuin useimmat ihmiset, koska minulla on yliherkkä kuulo, ja liian kovat äänet, kuten haukkuminen pienessä tilassa tuntuu korvissani fyysisenä kipuna.
Toisaalta mulla ei myöskään ole kärsivällisyyttä kuluttaa viikkoja tai kuukausia siihen, että ainoastaan kehumalla opettaisin koiralle jotakin minkä se kiellä-ja-kehu-taktiikalla oppii jutusta riippuen parissa päivässä tai viimeistään parissa viikossa, ja kai sen takia tuo pelkkien kehujen avulla kouluttaminen tuntuu jotenkin ajan haaskaamiselta.
Ihailen kuitenkin ihmisiä joiden kärsivällisyys siihen riittää.
Hyvinvointiin meilläkin tähdätään, mutta nähdäkseni se ei kärsi mitenkään siitä, että koiralle kerrotaan, mitä sen halutaan tai ei haluta tekevän. Ja kuten sanoitkin, varsinkaan turvallisuuden ollessa kyseessä ei kannata ruveta hyssyttelemään.
31.10.2012 09:14
No joo, ei ehkä kannata itse ruveta hieromaan ellei siitä puuhasta yhtikäs mitään tiedä, mutta jos osaa hieroa ihmistä, niin ei koira siitä niin hirveästi poikkea muuten kuin sillä että hieronnan on oltava hellävaraisempaa ettei käy vahinkoja. Itse kyselin hierojalta asiasta varsin tarkasti ennen kuin siihen ryhdyin.
Ja varmasti riippuu tapauksestakin onko järkevää hieroa itse vai onko parempi antaa ammattilaisen tehdä. Meillä ei onneksi ollut sinänsä vakavaa ja hieroja sanoi oma-aloitteisesti siinä jutellessa, että koiraa voi mainiosti hieroa kotona itsekin, ja siksi aloinkin siitä puolesta kysellä tarkemmin.
Kannattaa siellä hierojalla käydä joka tapauksessa ainakin muutama kerta ennen kuin alkaa itse hieroa.
31.10.2012 08:55
Mikäli kissanne aiemmin käytti omaa raapimapuutaan, tulisi ensinnä mieleen ostaa vaikka kirpputorilta joku halpa rähjäinen sisalmatto ja kietoa se kissan raapimapuun ympärille. Ehkä tuo hienojakoisempi sisalmatto on sille mieleisempää raavittavaa kuin raapimapuun karkea köysipinta. Joten tarjotkaa sille oma matto.
Mikäli kissa ei alunperinkään ole raapimapuutaan käyttänyt, se saattaa raapia mieluumimn vaakatasoisia pintoja. Meillä edellinen kissa ei vilkaissutkaan raapimapuuta vaan kynsi aina mattoja ja varsinkin sohvan selkänojaa. Lopulta hankimme sille pienen räsymaton lattialle, ja sen jälkeen matot saivat olla rauhassa. Toisin sanoen kokeilkaa myös räsymattoa tai jotain vastaavaa. Tai vaikka raakalaudan pätkää, mutta siitä voi ja luultavasti tuleekin tikkuja mattoon.
Tämänhetkiselle kissalle (maine coon) ei myöskään ostettu raapimapuu kelvannut, mutta ulkoa tuotu luonnonpuu (pihlaja) on ollut suuressa suosiossa. Tosin voi olla että johtuu siitä, että raapimapuussa on niitä tasojakin, ja ne ovat niin lähekkäin että kissa ei mahdu kunnolla venyttämään itseään raapiessaan. Ja tämä haluaa raapia korkealta.
Miten sitten saa kissan lopettamaan väärien paikkojen raapimisen, niin meillä avainsana oli vesipistooli. Sekä edellisen että nykyisen kissan kanssa.
Sanoit, että teidän kissa on kolli. Raapiminen voi olla reviirimerkintääkin. Siihen mahdollisuuteen ainakaan mulla ei ole mitään rakentavia ideoita.
30.10.2012 22:50
Siksihän keskusteluja käydäänkin. Esitetään ja vertaillaan näkemyksiä ja poimitaan niistä sitten parhaalta tuntuvat vaihtoehdot. :)
Kaipa sitä itse kukin oppii jotakin kun näitä keskusteluja tarpeeksi lukee ja niihin osallistuu. Ellei muuta, niin katsomaan asioita useammalta kannalta.
Tässä tapauksessa en itse tullut ajatelleeksi mahdollisuutta että hevoset voivat hyppiä seinille pelätessään raippaa, tai että voi olla kiellettyä pitää raippaa mukana kun hevosta käsittelee. Ehkä sen voisi vain ripustaa johonkin näkyville..? Silloin se ei olisi käytössä, mutta hevonen tietäisi että se on siinä?
Mä pidän sun asenteesta, Ötökkäfani!
30.10.2012 22:30
59 / 70