Vapaa kuvaus

Aloituksia

18

Kommenttia

9589

  1. Kun+Länsi+pyrkii+vaikuttamaan+venäläisten+mielipiteisiin,+se++on+sananvapautta.+Kun+Venäjä+pyrkii+vaikuttamaan+Lännen+mielipiteisiin,+se+on+hyökkäys.++Kun+Venäjä+pyrkii+rajoittamaan+Lännen+vaikutusta,+se+on+sananvapauden+rajoittamista.+Kun+Länsi+pyrkii+rajoittamaan+Venäjän+vaikutusta,+se+on+demokratian+ja+sananvapuden+puolustamista.
  2. Alkukristillisten++kirkkoisien,++kirkon+ankaruus,++on+vaihtunut+matkan+varrella++syntien+anteeksiantamisen+ja+armollisuuden+opiksi,++koska+ankaruus+on+osoittautunut++sorroksi+ja+elämästä+kieltäytymiseksi.+Kirkko++yrittää+siis+itse+armahtaa+itseään,++mutta+heillä+on+kuitenkin+perisynti-oppi++eli,+++he+kantavat+isien+tekoja+opillisesti,+mutta+sanovat+etteivät+ole+vastuussa+siitä,++mitä+entiset+ovat+tehneet.++Perisynnin+mukaan+ovat.++Jos+he+uskoisivat+viimeiseen+tuomioon,++oikeasti,+he+eivät+julistaisi+anteeksiantamusta++itselleen,+ilman+katumusta.+++Olen+kuullut+sanottavan;++ei+kirkko+anna+mitään+anteeksi+Jumala+antaa,+meillä+on+vain+tämä+oppi+syntien+anteeksiantamisesta.++Hyvä+on,+jätetään+sitten+Jumalan+huomaan.+++Kannataisi+vähän+pelätä+kuitenkin,+sitä+kun+ei+tiedä,+että+mitä+siellä+sitten+on.++Asiahan+ei+minulle+tietenkään++kuulu+eikä+minua+koske+ollenkaan,+olen+vapaa+sielu-ihminen.+Olen+vapaa+käyttämään+myös+Sanaa,++ja+minulle+se+on+Sana,+++ei++filosofisesti+Poika+minun+isältäni+lähetetty+logos+tai+jotain+muuta+kummallista+mysteerioppia.+Tarvitsen+vain+sellaista,++josta+on+hyötyä+käytännön+arjessa,++tässä+elämässä.+++Kuolemassa+en+tarvitse+enää+mitään,+kaikki+surutkin+loppuvat+ja+työn+raskaan+ies+raukeaa,+se+on+lepo,+ikuinen+lepo.
  3. Moraaliopetukset...+alkukristillisyydessä+"Tertullianus+kannatti+tiukkaa+itsehillintää+ja+itsekuria,+ja+hän+oli+muiden+afrikkalaisten+isien+tavoin+yksi+varhaiskristillisen+kieltäytymisen+ja+ankaruuden+johtavia+edustajia.+Tämä+saattaa+olla+yksi+niistä+syistä,+jonka+vuoksi+hän+kääntyi+montanolaisuuteen+joka+oli+askeettisuudessaan+hyvin+ankara,]+ja+uskoi+millenarismiin+(kiliasmiin)+ja+profeetallisten+lahjojen+jatkumiseen+maan+päällä.+Hänen+ankara+suhtautumisensa+näkyy+ohjeissa,+joita+hän+antoi+koskien+muun+muassa+julkisia+huvituksia,+naisten+asemaa+ja+neitseiden+hunnuttamista.Tertullianus+opetti,+että+saastaiset+asiat+saastuttavat+katsottuna+tai+kuultuna,+ja+tämän+vuoksi+ihmisten+ei+tule+katsoa+tai+kuunnella+sellaisia+asioita,+joita+heidän+ei+tule+itse+tehdä.+Tästä+syystä+hän+julisti,+että+kristittyjen+tulee+pysyä+poissa+teattereista+ja+amfiteattereista,+sillä+niissä+esitettiin+pakanallisia+rituaaleja+ja+lausuttiin+pakanallisten+jumalien+nimiä,+kohtuullisuus,+puhtaus+ja+inhimillisyys+olivat+sivussa,+eikä+kristillisten+hyveiden+vaalijoille+ollut+sijaa.+Naisten+tulisi+luopua+kultakoruistaan+ja+kallista+kivistään[]+ja+neitseiden+tulisi+noudattaa+Paavalin+naisille+määräämiä+sääntöjä+ja+pitää+itsensä+tiukasti+hunnutettuina.+Hän+ylisti+naimattomuutta+korkeimpana+tilana,[varoitti+kristittyjä+luopumasta+selibaatin+hyveestä+Vestan+neitsyiden+ja+egyptiläisten+pappien+vuoksi,+sekä+julisti+toisen+avioitumisen+olevan+eräs+haureuden+laji.+"+"Tertullianus+(Quintus+Septimius+Florens+Tertullianus)+(noin+155–230)+oli+kirkollinen+johtaja+ja+merkittävä+kirjailija+kristinuskon+varhaisina+vuosina.+Tämän+vuoksi+hänet+luetaan+kirkkoisien+joukkoon.+Hän+syntyi,+eli+ja+kuoli+Karthagossa,+nykyisessä+Tunisiassa."https://fi.wikipedia.org/wiki/Tertullianus+"Tertullianuksen+kirjoitukset+kattavat+aikansa+teologian+kokonaisuudessaan.+Niihin+lukeutuu+apologetiikkaa+pakanoita+ja+juutalaisia+vastaan,+poleemisia+kirjoituksia,+politiikkaa+ja+etiikkaa+sekä+ohjeita+erilaisiin+krsitillisen+opin+ja+elämän+kysymyksiin.[8]+Teokset+antavat+kuvan+alkukristillisen+ajan+kristillisestä+elämästä+ja+ajattelusta.+"