Vapaa kuvaus

Aloituksia

133

Kommenttia

4798

  1. Saahan+sitä+nainen+ihmetellä,+kunhan+hoitaa+kotityöt+siinä+samalla.
  2. Ketju+on+pitkä,+joten+vastaaminen+on+turhaa,+mutta+teen+sen+silti.Ensimmäiseksi+on+sanottava,+etten+tiedä+mitä+onnettomuus+eli+onnellisuuden+puute+on.+Kaiketi+se+on+jotakin+alakuloisuutta,+masentuneisuutta,+jota+olen+kokenut+useankin+kerran,+mutta+kaikesta+huolimatta+olen+aina+kokenut+olevani+onnellinen,+jopa+silloinkin+kun+itsemurha+on+käynyt+mielessä.Mitä+onni+on?+Siihen+vastaaminen+on+kenties+parempi+aloittaa+sen+vastakohdasta,+mikä+aloittajan+tapauksessa+taitaa+olla+toivottomuutta.Kun+ihmisellä+ei+omasta+mielestään+ole+toivoa,+tuntuu+kaikki+turhalta.+Miksi+ylipäätään+enää+edes+olla+elossa,+kun+kaikki+toivo+mistään+paremmasta+on+mennyt?+Odotettavissa+on+vain+ikävämpää+kurjuutta+päivä+päivän+perään.+On+kuitenkin+selvää,+että+ihmiset+jaksavat+toivoa+mitä+epätodennäköisimpiä+tapahtumia+omalle+kohdalleen,+eiväthän+he+muutoin+lottoaisi.+Miksi+sitten+arkielämässä+ajautuu+sellaisille+ajatusradoille,+ettei+näe+enää+mitään+valonpilkahdusta+tulevaisuudessä?Olen+pohtinut+asiaa+omalta+kohdaltani+ja+voin+sen+perusteella+sanoa,+että+ihminen+tarkastelee+menneisyyttä,+nykyisyyttä+ja+tulevaisuutta+tiettyjen+elämän+käännekohtien+avulla.+Kukaan+ei+muista+koko+elämäänsä+sekunnilleen,+vaan+hän+muistaa+tietyt+mieleen+jääneet+tapahtumat.+Eräille+jäävät+paremmin+mieleen+positiiviset+tapahtumat,+vaikka+niitä+olisi+mitättömän+vähän,+ja+toisten+mieli+on+kuin+kärpäspaperi,+jonne+jää+vain+kaikki+lika.+Kun+kaikki+mieleenjäänyt+on+tahraa,+ei+tulevaisuudelta+odota+mitään+sen+kummempaa.+Jos+sen+sijaan+mieli+pyrkii+muistamaan+päivänpaisteen+risukasaan,+odottanee+sen+paistavan+sinne+jonain+päivänä+uudelleen,+jolloin+tietty+perustoiveikkuus+pysyy+yllä.Onnen+puute+saattaa+olla+myös+turvattomuutta.+Kun+lapsuuden+perusturva+on+järkkynyt,+ei+välttämättä+ole+luottamuksellista+pohjaa+jolle+toivonsa+asettaisi.+Kun+perusta+on+pelon+päälle+rakennettu,+ei+ole+tilaa+turvalle+ja+luottamukselle,+mikä+saattanee+johtaa+tilaan,+jossa+persoonaa+rakennetaan+ainoastaan+negatiivisten+kokemuksien+varaan.+Toisin+sanoen+kepin+ja+porkkanan+tapauksessa+mieleen+jää+vain+keppi.Olipa+asetelma+mikä+tahansa,+onnelliset+ihmiset+eivät+ole+tapaamassa+sinua+ärsyttääkseen+sinua.+He+ovat+ainoastaan+olemassa+sellaisina+kuin+ovat.+Kenties+he+eivät+voi+jakaa+onneaan+kanssasi,+vaikka+sitä+toivovatkin,+ja+kenties+sinä+tulet+katkeraksi+nähdessäsi+heidän+onnensa,+jota+olet+itse+vailla.+Minusta+onni+on+kuitenkin+jakamista,+ei+omimista.Ja+mitä+tulee+omimiseen,+katkeroitunut+ihminen+kääntyy+itseensä,+kiertyy+henkisesti+kerälle+kuin+hyökkäysvalmiina+oleva+käärme+ja+sylkee+myrkkyä+kaikkien+lähelle+yrittävien+päälle.+Kenties+onnesi+puute+onkin+katkeruutta,+jota+minulla+ei+ole+mahdollista+tänään+avata+tämän+enempää.Kuten+olen+jo+yllä+avannut,+onnen+kokemisen+puute+ei+johdu+pelkästään+onnellisten+tapahtumien+vähyydestä+elämässäsi,+sillä+moni,+jonka+elämä+on+täynnä+onnellisia+kokemuksia+saattaa+kokea+täysin+samoin+kuin+sinä.+Ja+päinvastoin,+moni+kurjasti+elänyt+on+ikionnellinen+kaikista+vastoinkäymisistä+huolimatta.+En+voi+sanoa,+että+kyse+olisi+asenteesta.+Pikemminkin+me+kasvamme+vähitellen+tulkitsemaan+ympäristöämme+ja+kokemuksiamme+tietyllä+tavalla.+Sinä+tulkitset+elämäsi+omalla+tavallasi,+voitko+syyttää+siitä+jotakuta?
  3. Vaihda+baaria
  4. Jos+sinkkukotona+ei+ole+hädän+yllättäessä+vessapaperia,+sitä+sitten+vain+rohkeasti+naapurin+nätiltä+tytöltä+taikka+komealta+pojalta+lainaamaan.+Mikä+voisi+enää+olla+luontevampi+alku+pitkälle+naapurituttavuudelle+kuin+jonkin+arkisen+tarvikkeen+lainaaminen.Muistat+sitten+palauttaa+rullan+sopivalla+hetkellä+takaisin.+"Huomasin+ikkunasta,+että+tulit+baarista+kännistä+ilman+seuraa,+tulin+siksi+vain+palauttamaan+tämän+vessapaperirullan."Hädässä+ystävä+tunnetaan+ja+tarpeessa+tuetaan.