Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
loanshark
profiilit
loanshark
loanshark
Vapaa kuvaus
Aloituksia
1
Kommenttia
12
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Korko pitää olla tuossa tapauksessa 0,326% ellei lainasopimuksessasi mainita jotain tuosta negatiivisesta viitekorosta.
16.08.2015 16:10
Julkisen sektorin pienentäminen on helppoa, jos halua löytyisi.
Asetetaan aikajanalle kaikki julkisen sektorin menolisäykset, kuntien velvoitteet yms. Sitten lähdetään nykypäivästä taakse päin niin kauan, kunnes toivottu säästö on saavutettu. Toki jos lähihistoriassa sattuisi olemaan oikeasti tärkeä menolisäys, voidaan sen karsiminen hypätä yli, jos riittävän suuri enemmistö on sitä mieltä.
Arvelisin, että emme päätyisi edes -80 -luvun tasolle, kun riittävä säästö olisi jo saatu aikaan. Ja -80 -luvulla elintaso oli vielä aivan kelvollisella tasolla.
Mielestäni suurin ongelma on kuitenkin poliitikkojen asenteissa: ei koskaan mietitä mikä on taloudellisesti järkevää ja kestävällä tasolla. Sen sijaan jotain ehdotetaan, koska ideologia.
Käsittääkseni Suomi on kuitenkin tarkoitettu suomalaisia varten eikä koko maailman ongelmien ratkaisijaksi. Jos tämä nähdään liian ahdasmielisenä ajatuksena, voitaisiin ajatella, että Suomi on kuin kerhon jäsenyys. Jotta saa kerholaisen edut, pitää maksaa jäsenmaksu. Jäsenmaksu olisi tietysti riittävä työhistoria Suomessa.
16.08.2015 10:01
Myyvät vuokra-asuntorahastoille tukkualennuksella vähintään -15%. En käsitä miksi kukaan maksaa tänä päivänä uudesta asunnosta listahinnan. Kannattaa myös vähän kysellä niistä muista asunnoista, kun ostaa asunnon, ettei vahingossa muuta keskelle vuokrakasarmia.
23.05.2015 23:45
Oikea aika myydä on silloin kun tarvitset rahaa tai kun osakkeet ovat kalliita. Oikea aika ostaa on silloin kun osakkeet ovat halpoja.
Milloin osake on halpa? Tähän on erilaisia mittareita, P/e, P/b, P/S etc. Nämä kun opettelet niin pääset alkuun.
Sitten oma osansa on psykologialla. Kun osakkeet kiinnostavat kaikkia ja julkisuudessa puhutaan suurista voitoista ja kurssit näyttävät menevän vain ylös päin, alkaa olla aika myydä. Kun osakkeet ovat ensin laskeneet pitkään ja sitten hiipuneet tylsän tasaiselle tasolle, ja osakkeista ei kuule puhuttavan missään, on todennäköisesti aika ostaa rajusti. Toki nämä ääripäät eivät jatkuvasti vuorottele näin selvästi.
14.04.2015 16:18
Hankintahinta on se mitä osakkeiden arvo oli kun sait ne. Jos olet saanut niitä useaan otteeseen niin joka kerralta pitäisi saada oma hankintahinta. Katso vaikka kyseisen päivän päätöskurssi ja sen mukaan hankintahinta, tai pyydä työnanajalta tiedot.
10.04.2015 18:17
Jos myyt ensin puut ja sitten metsän, niin siinä on sellainen ongelma, että maksat verot puun myynnistä.
Jos sen sijaan myyt palstan puineen, niin veroa tuskin menee lainkaan, koska olette tod. näk. arvostaneet palstan käypään arvoon perunkirjoituksessa.
10.04.2015 18:08
Sosiaaliturvatunnus. Rakennusten veronumero on eri juttu. Soitin verotoimistoon ja kysyin asiaa.
09.04.2015 18:24
Jos kuustonnia on sellaista rahaa, että et tarvitse sitä pitkään aikaan, niin ehdotukset:
1.aloita kuukausisäästö edullisiin rahastoihin, esim. seligson, jatka kunnes summa on sijoitettu, esimerkiksi vuoden - kahden aikana tuon voisi sijoittaa. Korkorahastoihin sijoittamisessa on vähän huono hetki, mutta jotain kehittyvää markkinaa voi sielläkin kokeilla kuukausisäästöllä.
2. osta kuutta suomalaista yhtiötä suoraan, ostot hajautettuina vaikka tonnilla joka toinen kuukausi. Katso että osinkoprosentti on vähintään 4% ja toimiala uskottava
3. Osta etf:iä tonnilla joka toinen kuukausi esim. Sinne voisi ottaa jotain Aasiaa ja Intiaa, USA:sta jotakin esim.
02.10.2014 18:29
Mulla on kanssa sellainen epäilys, että tuota ei näe joka paikassa, mutta voi tietysti olla, että vaatii tietyn määrän autoja toteutuakseen. Mun mielestä tuo ilmiö alkoi Lahden moottoritiellä ja on sieltä alkanut leviämään Turun ja Porvoon moottoriteille, mikä yhdistävä tekijä Lahden motarilla ajavilla sitten on, en tiedä.
Mutta tässähän ne lääkkeetkin on jo tullut: turvavälit molemmille kaistoille, ja ripeät ohitukset ja paluu oikealle, yritetään miettiä kokonaisuutta eikä vaan omaa ajoa. Esim. itse ohittaessa yritän kanssa kattoa, että en pussittaisi ketään, ja joko hidastaa tai kiihdyttää tarpeen mukaan ohitusta. Mutta eihän toi tietenkään aina ole mahdollista / onnistu / huomaa.
Vasemman kaistan roikkujille: käykää joskus roikkumassa vasemmalla kaistalla vaikkapa Saksan motarilla, tai jossain eteläisemmässa maassa. Muutenkin kaikille olisi terveellistä ajella muuallakin kun Suomessa, niin tulee vähän perspektiiviä.
30.09.2013 07:30
Liian pitkälle on menossa tuo harmaan talouden torjunta. Tuossa on vahva demarien kädenjälki. Hirvittää, miten joka suunnalta ajetaan koko ajan kontrolliyhteiskuntaa.
Paras harmaan talouden vastainen kampanja on kohtuullinen verotus.
Demarit ei taas suostu vähentämään julkisia menoja, ja näyttävät olevaan valmiita tuhoamaan tuota tavoitellessa loputkin yksityisistä työpaikoista.
29.09.2013 13:04
Juun näitä vasemman kaistan tapaita käyttäjiä ruuhkaliikenne onkin täynnä. Ei kannata ajatella liikenteen sujuvuutta vaan sitä, että "tämä ei ole ohituskaista, ajan tässä jos huvittaa, vaikka takana on kilometrien jono".
Ja alhaall yksi todistaa, että ei kertaakaan ole päästänyt ketään ohi.
Tää oli ihan tuttua tavaraa molemmissa kommenteissa, mutta ketjun tarkoitus olikin tiedustella, että miksi? Miksi sujuvuuden sijasta on itsekkyys?
Musta on aika naurettavaa, että leveäkaistatie vetää ruuhkassa paljon paremmin kuin moottoritie. Järjenvastaista.
29.09.2013 11:36
kysy kaupasta oikea viila, ja pyydä neuvomaan, miten sitä käytetään. Saman verran viilataan joka hammasta ja haritus tarkastetaan silloin tällöin.
Mun mielestä terä kannattaa terottaa kerran työpäivässä, jos ei ole ottanut osumaa kiviin tms.
Terävällä terällä on mukavampi työskennellä. Jotku neuvoo, että ei tarvi usein terottaa, mutta niillä ompi sellasia huipputehosia sahoja joilla katkee tylsälläkin terällä. Kun on terävä terä, bensaa säästyy, työ on helpompaa ja pienempikin saha riittää.
14.07.2013 11:55
1 / 1