Vapaa kuvaus

Aloituksia

59

Kommenttia

8447

1. Annat kokonaan uuden ulottuvuuden peräpukamille.
  2. Kristinuskossa kaikki tuntuu kiertyvän uskon ympärille, se on koko touhun primus motor, jonka perusteella ihmisille luvataan hyvää tai pelotellaan pahalla. Minun mielestäni taivas/hellvetti -ajattelu osoittaa inhimillistä, yksinkertaista ajattelutapaa. Miksi markkinoida sitä, mitä tapahtuu jos ei usko? Ihminenhän kuolee joka tapauksessa, joten miksi tehdä ei-uskomisesta Jumalaan vielä rangaistavaa? Lyhyesti todettuna taivas/hellvetti -ajattelu oli sivistymättömän, uskonnollisella ajattelutavalla kyllästetyn ihmisen naapurikateutta: ei se mitä minä saan, vaan mikä on naapurilta pois - jos ei usko niin kuin minä.

Tuota kadotuksen ja pelastuksen teologiaa voisi ajatella niin, että joukko ihmisiä seisoo Khao Lakin rannalla odotellen tsunamia ja joku punapaitainen alkaa levittää tarinaa siitä, että tsunami ei iske punapaitaisiin. Siinä tsunamia odotellessa asiasta alkaa varmasti löytymään loogisia ja oikeudenmukaisia näkökulmia: miksei, ehkä aalto pelkää punaista paitaa?

Vielä voisin horista pelkistäen: yritetään riisua selittelyä hellvetti-ajattelusta. Ihmiskunnan historiahan on täynnä jumalien palvomista ja jumalille uhraamista, mutta suurimmalta osin hyötyä haettiin tähän elämään: hyvää sato ja menestymistä elämässä jne. Oli kyllä Haadesta, Valhallaa ja Elysiumia, mutta ne eivät olleet niinkään uskon asioita vaan ajateltiin, että jumalat vaikuttavat ennemminkin tässä ja nyt. Sitten yksi ihminen uhrattiin ja nyt elävistä seitsemästä miljardista viisi käristyy ikuisesti helvetissä. Tässä vaiheessa voisi sanoa, että ennen kaikki oli paremmin.
  3. "Kumpi kuulostaa paremmalta ratkaisulta? Kehua ja mielistellä vai laukoa ikävä totuus päin kasvoja?"

Varsinkin kun Kaverin rangaistukset olivat aika suurpiirteisiä: perhe, suku, heimo, kaupunki, kansa tai melkein koko maapallon biodiversiteetti sai kärsiä rangaistukset. Eikä edelleenkään unohdeta Egyptin esikoisia, jotka murhattiin sen takia, että he olivat egyptiläisiä esikoisia.