- Varasin juuri meno-paluu lennot kahdelle hengelle Bangkokiin Turkkilaiselta hintaan 880€ sisltäen lisäkulut mm istuinpaikkamaksut.
Pelkän lennon hinta 396€ per matkustaja.
Finskillä hinta 672€ per matkustaja. Lisäkuluista en tiedä.
Qatarilla hinta 596 per matkustaja. Lisäkuluista en tiedä
Lentovertailu samoille päiville. - Lähetä rahaa TransferWisen kautta, niin saat parhaan kurssin. Vaatii muuten rekisteröinnin sivulle ennenkuin voit lähettää.
Lähetin tänään rahaa 200€ ja kurssi oli 34,4975/€ Tarkistin muuten pankin kurssiin, joka oli 31,81/€.
Vastaanottaja sai 536 THB enemmän rahaa, koska pankkien kulut jäivät pois. - Toyota on maailman vahvin "auto". Se jaksaa vetää perässään 10 auton letkaa vaivattomasti. Huom. "auto" heittomerkkien sisällä.
- Jaaha, taas tämä nimeään tietämätön riitelee itsensä kanssa.
- hmm, sangen asiallista keskustelua Pattayan palstalla Rakentamista ja elämää Thaimaassa.
- elämää Thaimaassa.
Aamulla tulee herättyä kukonlaulun aikaan, koska kukot alkavat kiekumisensa noin kello viisi. Vähän jälkeen kuuden kyläpäällikon päivän "edistola" kuuluu kaiuttimista ympäri kylää. Munkit lähtevät kierrokselleen noin kello seitsemän. Vaimo menee usein antamaan heille ruokalahjoitusta ja munkki lukee rukouksensa aina näille lahjoittajille.
Itse lähden usein Mekong joen rantaan kävelylle aamuisin kun joelta tulee vilvoittavaa tuulta ja lämpötila on vähän yli 20 astetta.
Thai yhteisö huolehtii hyvin toisistansa ja hyvin usein naiset istuvat lattialla ja syövät keskustelevat(juoruavat) keskenään.
Kerran eräs mies tuli kysymään, että saisiko hän leikata ruohot meidän maalta, koska tarvitsisi vesipuhvelille ruokaa. Tietenkin vaimo lupasi ja siinä he vaihtoivat Wai kiitoksia/tervhdyksiä.
Vuosi sitten eräs naapurin rouva kuoli. Kyläläiset järjestivät jonkun muistojuhlan tämän vainajan muistoksi. Kadulle pystytettiin katokset, päydät ja tuolit. Hieman syrjemmälle pystytettiin keittiö, jossa monta kokkia laittoi ruokaa koko väelle. Vaimokin vei ruokatarvikkeita paikalle ja antoi myös rahaa yhteisölle.
Muistojuhlat kestivät neljä päivää ja minäkin osallistuin juhlintaan. Muutamilla Thaimaalaisilla tuntui olevat kunnia asiana saada farangi humalaan. Pari kertaa vaimo talutti minut kotiin, koska tuli otettua para kaljaa liikaa.
Juhlien jälkeen tämä vainaja vietiin saattueessa jonnekin. Kolme munkkia käveli saattueen edessä.
Ainakin näin pienessä kaupungissa Buddhalaisuus tulee erittäin voimakkkaasti esiin ja hallitsee ihmisten jokapäiväistä elämää.
ps. aamulla oli taas videoyhteys rakennukselle. Laatoitustyöt olivat hyvässä vaiheessa. Vaimo halusi Thaimaalaisen keittiön ja sen rakentaminen oli myös hyvässä vaiheessa.
Tämä "halpatyö" Burmalainen on erittäin taitava kaveri näissä rakennustöissä. Videokuvan perusteella työn jälki hyvää.
Näin eletään ja rakennetaan Thaimaan pienessä kaupugissa. Pattayan ja muiden turistikohteiden elämisestä ja rakentamisesta en tiedä mitään, koska olen ollut ainoastaan hotelleissa. - thaimaanystävä
25.7.2018 16:00
Palkkaisin taloni laajennuksen rakentajaksi Burmalaisen siirtotyöläisen ja itse lähdin lomalle Cambodiaan. Tänään kävin katsastamassa Angkor Watin ja muutamia muita temppeleitä.
Täällä on muuten käypä valuutta dollarit.
Anonyymi=resupetteri, joka ei tiedä nimeään
1.8.2019 15:08
thaimaanystävä kirjoitti:
SenssuChiangMai
"Vain hullu täällä Thaimaassa palkkaa itselleen Burmalaisen työntekijän ja henkilö joka alkaa säästämään jo majoittaen minkä maalaisen tahansa telttaan, on lähtenyt jo starttiviivoilla järjettömään säästökampanjaan jonka lopputulos varmuudella on pelkkää sutta."
Saanen olla kanssasi hieman eri mieltä Burmalaisesta.
Tällä Burmalaisella on oma talo lähellä meitä ja hänen vaimonsa pitää pientä ruokapaikkaa heidän talossaan.
Burmalaisen kanssa tehtiin myöskin urakkasopimus, joten vastuuasiat ovat myös kunnossa.
Olen pahoillani, jos sinulla on huono käsitys Burmalaisista. Minulla on taas pelkkiä positiivisi kokemuksia, samoin toisilla hänen rakentamissaan taloissa asuvilla ihmisillä.
Näytä lisää
Koska tämä sinun valtaisa lisärakennusprojektisi valmis koska palkkasit Burmalaisen 25.7.2018. Huom. vuosiluku.
Kommentoi
Uusi
Anonyymi=Niuvanniemen hoidokki
1.8.2019 15:14
thaimaanystävä kirjoitti:
SenssuChiangMai
"Vain hullu täällä Thaimaassa palkkaa itselleen Burmalaisen työntekijän ja henkilö joka alkaa säästämään jo majoittaen minkä maalaisen tahansa telttaan, on lähtenyt jo starttiviivoilla järjettömään säästökampanjaan jonka lopputulos varmuudella on pelkkää sutta."
Tällä Burmalaisella on oma talo lähellä meitä ja hänen vaimonsa pitää pientä ruokapaikkaa heidän talossaan.
Burmalaisen kanssa tehtiin myöskin urakkasopimus, joten vastuuasiat ovat myös kunnossa.
Olen pahoillani, jos sinulla on huono käsitys Burmalaisista. Minulla on taas pelkkiä positiivisi kokemuksia, samoin toisilla hänen rakentamissaan taloissa asuvilla ihmisillä.
Näytä lisää
Juttus muuttui Thaimaan ystävä.
"Pakko tunnustaa, että rakennusmiehet on Burmalaisia halpatyöläisiä" onkin nyt paikallinen arvostettu rakentaja.
Kovin on rakkailla tarttuvainen tuo juttujen muuttuminen käden käänteessä ja jopa samassa keskustelussa.
Jutut eivät ole muuttuneet missään vaiheessa. Sopiessani Burmalaisen kanssa rakentamisesta seuraava vuonna, emme tehneet vielä mitään urakkasopimusta. Valmista tulee syyskuun 2019 loppuun mennessä. - SenssuChiangMai
Olen pahoillani, jos sinulla on huono käsitys Burmalaisista. Minulla on taas pelkkiä positiivisi kokemuksia, samoin toisilla hänen rakentamissaan taloissa asuvilla ihmisillä. - Minä kerroin tietäväni ainoastaan oman talon lisäsiiven rakentamisesta Thaimaassa. Tosin oeln Suomessa rakentanut kaksi taloa, joten hitusen on tietoa ja kokemusta suomalaisista ja virolaisista rakennusmiehistä.
Olen hieman eri mieltä kun väität Burmalaisten olevan pohjasakkaa. Tämä palkkaamani Burmalainen on rakentanut noin kaksikymmentä loma-asuntoa tässä kaupungissa ja kukaan ei ole vielä moittinut häntä huonosta ammattitaidosta. Burmalaisella on muuten Thaimaalaiset aputyövoimana.
Kerran paloi päreet virolaiseen kun pyysin häntä laittamaan kirveeseen varren kiinni. Eikös tämä "kirvesmies" saanut laitettua varren väärin puolin kiinni.
Varren pään mutka oli ylöspäin.
Teetättämistäni piirustuksista ymmärsin ainoastaan mitat, kuvat, raudoituksien tiedot, ym. Tekstistä en ymmärtänyt mitään.
Piirustukset tämä insinööri teki Cad-ohjelmalla.
Rakentamisesta sen verran, että linjapukit tehtiin bambusta. Kehikko laajennusosan ympärille, josta Burmalainen vei linjalangat.
Kaikki tarvittavat paalut hän tilasi paikallisesta rautakaupasta. Pystytys tapahtui nosturiautolla. Jostan syystä paalujen mitoitus osui kohdalleen kun ne pystytettiin hänen tekemien perustusten päälle ja valettiin paikoilleen.
Tällä hetkellä vaimollani on päivittäinen videoyhteys Burmalaiseen jolloin pysymme kärryillä työn etenemisestä. Tietenkin meillä on myös oma valvoja paikan päällä.
Thaimaalaisesta rakennusalan koulutuksesta en tiedä höikäsen pöläystä.
Sen tidän, että Thaimaassa on kymmeniä käsityöläisammatteja joita ulkomaalaiset eivät saa tehdä. - En tosiaan tiedä Burmalaisten ja Thaimaalaisten rakennusalan koulutusta. Minulla sellainen tuntu, että he osaavat tämän kivistä ja tiileistä rakentamisen hieman paremmin, kuin suomessa rakentavat virolaiset halpatyöntekijät.
Jos rahasi antavat myöten niin käypä katsomassa Sukothain ja Ayutthayan kaupunkeja. Jostain ihmeellisestä syystä noin tuhat vuotta vanha uskonnolliset rakennukset ovat vieläkin pystyssä. Sukothaissa on myös Ankor Wat pienemmässä mittakaavassa rakennettuna.
Suomessa tämä rakennusalan koulutus on mennyt huimasti eteenpäin, koska nykyisin insinöörit ja rakennusmestarit osaavat suunnitella ja rakentaa hometaloja. Thaimaalaiset ovat tässäkin suhteessa suomalaisia tuhat vuotta jäljessä, koska en ole tavannut Thaimaassa hometaloja.
ps. tämä oli ensimäinen ja viimeinen vastaus anonyymille. Ressukka ei tiedä nimeään. - Jotakin ehkä tietäisin rakentamisesta Thaimaassa, koska rakennutan tällä hetkellä vaimoni omistamaan taloon laajennusta. Pakko tunnustaa, että rakennusmiehet on Burmalaisia halpatyöläisiä. Suunitelmat teetätin paikallisella rakennusinsinöörillä.
- Jos ja kun menet Cambodiaa tai Laosiin niin sinulla täytyy olla mukana uusia passivalokuvia, koska passikuva liitetään viisumianomukseen. Asioi ainoastaan virkapukuisten henkilöiden kanssa rajalla.
- Mene lentäen omatoimisesti ja nauti matkastasi. Minulla ei ollut mitään ongelmia matkallani.
thaimaanystävä
20.12.2018 15:35
Viime heinäkuussa olin Siem Reapissa kolme päivää. Hotelli kolme yötä 46 dollaria yhteensä, sisältäen aamupalan. Ei kallis. Hotellissa uima-allas katolla ja kolme tähteä. Hotellin sisäpuolella ei saanut muuten kulkea kengät jalassa. todella siisti hotelli. Päivän skootteritaksi 15 dollaria. Temppelilippu päiväksi 37 dollaria. Kentältä hotelliin 5 taalaa. Takaisin sama hinta. Kolme kilometriä tuktukilla 2 taalaa. Ei paha.
Iltaisin tuli käveltyä markkinapaikalla. Kaikki on halpaa ja ihmiset ystävällisiä.
Kommentoi
1 VASTAUS:
thaimaanystävä
20.12.2018 15:37
Viisumi lentokentältä 30 taalaa. Meinasi unohtua. - Vaihdoin pankissa euroja bateiksi 23.6.2019. Kurssi oli 34,42 THb/euro. Pankista saa parhaan kurssin ympäri Thaimaata. Kurssi vaihtelee päivittäin.
- Menin Laosiin 12.6.2019 Mukdahanista ja viisumin hinta oli 1500THB. Viime vuotinen viisumivapaus ei ole enää voimassa.
- Pekka ja Pätkä neekereinä on paras elokuva.
https://www.youtube.com/watch?v=b03RIY25Amo - Eläimiin ei kannata sekaantua.
- Kaupunki on vähän vanha ja ränsistynyt, mutta ilmasto on ok ja hotellit halpoja. Kaupungista on lyhyt matka Myanmariin, jossa kannattaa vierailla jos pohjoiseen menee. Olen käynyt ko. paikassa ja olen matkaani tyytyväinen. Tämä kultainen kolmio on myös katsomisen arvoinen paikka. Ei pidä myöskään unohtaa Valkoista temppeliä, joka Chiang Rai lähellä. Oopimimuseossa voi voi tutustua unikon kasvatukseen ja jalostukseen heroiiniksi. Ei pidä myöskään unohtaa vierailla vuoristoheimojen kylissä. Nämä Long Neck Karen kylien naiset hieman ihmetyttivät rengaskauloineen.
Matkustin muuten Huan Xaista jokilaivalla pitkin Mekong jokea Laon entiseen pääkaupunkiin Luang Prapangiin ja sieltä bussilla Vientianeen ja sillan yli Thaimaahan. Tulipahan nähtyä myös Laon maalaiselämää samalla. Pak Beng ja Vang vieng olivat myös vierailujen kohteena. - Jostain ihmeellisestä syystä palstan valtiaaksi on tullut Anonyymi. Lerppa on hävinnyt kuin pieru saharaan.
- Ylinopeus, humala ja kaahaaminen tappaa joka puolella maailmaa. Cambodiassa tuk tukit ovat ns. vankkuri tuk tukeja, joissa skootterin perässä peräkärry matkustajia varten. Matkustaja on täysin turvaton, jos joku känninen törmää kovalla vauhdilla tähän tuk tukiin.
Itse olen matkustanut kymmeniä kertoja tällaisella vankkuritaksilla, enkä tuntenut oloani turvattomaksi, koska kuski ajoin hiljaa ja varovasti.