Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
demeter1
profiilit
demeter1
demeter1
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
6837
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Minulla ei ole sitäkään taitoa, Mkr. En siis osaa pelata kuin mustaapekkaa, jos sitäkään enää, mutta tiedän kyllä näitä "vanhojen rouvien" korttirinkejä, mukavaa ajankulua se varmasti on. Myös bingoa pelataan, olen kuullut.
21.02.2023 13:03
Heh, liekko. Taitaa minulla sittenkin olla vähän huumorintajua, kun nauratti tuo savolaisvitsi..))
Minusta muutkin savolaisvitsit ovat hyviä, leppoisaa tahatonta huumoria,,,
Fingerpori menee minultakin joskus yli hilseen. Liian älykästä varmasti ?
Vain pari Fingerporia on jäänyt mieleen: toisessa toimittaja kysyi kirkkoherralta: "mikä on homokantanne ?" "Kymmenentuhatta" vastasi kirkkoherra.
21.02.2023 12:59
Mitäkö puhumme kahvipöydässä ? Mitä milloinkin, riippuu seurasta.
Kun kahvipöydässä on yleensä vain tuttuja, aiheet kulkevat laidasta laitaan kuitenkin sivuten asioita, jotka ovat kaikille yhteisiä. Tietysti nämä vanhuuden vaivat pitää ensin puhua alta pois, sitten voi siirtyä keveimpiin aiheisiin.
Leikkiä lasketaan usein ja nauretaan, ellei nyt sitten kokoonnuta jonkin vakavamman asian äärelle, vaikka usein hautajaiskahvitkin ovat lämminhenkisiä tilaisuuksia kun jaetaan yhteisiä muistoja.
Kyllä me politiikkaakin joskus puhumme, ainakin silloin kun on miehiä seurassa. Vain kerran muistan, että joku olisi ottanut nokkiinsa persuista puhuttaessa..))
Sen jälkeen on aihetta tietysti vältelty kuten usein vältellään myös lapsenlapsista puhumista jos/kun tiedetään, että kaikilla ei niitä ole, ja se voi olla kipeäkin aihe jollekulle tai sitten vain ikävystyttävä, kun ei ole yhteistä jaettavaa.
21.02.2023 12:46
Kiva että Aromapesiä vielä löytyy, omani saattavat olla jo parinkymmenenvuoden ikäisiä. Hyvin ovat palvelleet vaikka ovat jatkuvassa käytössä. Viimeksi eilen laitoin sinne bataattikeiton kypsymään.
Hesarissa oli jokin aika sitten lukijoitten energiansäästövinkkejä. Varmasti toteuttamiskelpoisia monet. Minulle viisaammat ovat sanoneet, että pakastin ja uuni, isoimmat energiasyöpöt kotitaloudessa, myös luovuttavat lämpöä, mikä tietysti vaikuttaa ainakin sähkölämmitteisessä talossa, jollainen itselläni on.
Itse en jaksa kovasti pihtailla esim tuossa ruokahuollossa, mutta teen sen lämmityksessä: isossa talossani on vain kaksi huonetta, jossa pidä 21 astetta, muissa lämpö vaihtelee 10 ja 16:n asteen välillä. Vähän epämukavaa välillä, mutta näkyy kulutuksessa.
Insinööriveljeni oli sitä mieltä, etteivät talon rakenteet kärsi edes kylmillään olosta, jos vain ilmanvaihto on kohdallaan.
21.02.2023 12:24
Noin minäkin koen, Ano 11.59. Eräässä työympäristössäni oli paljon sukututkijoita ja sain tutustua heihin. Heidän olemuksessaan oli sellaista levollisuutta ja rauhaa josta pidin ja myös taito innostua olematta hallitseva tai hyökkäävä.
21.02.2023 12:09
Ei ehkä yksityinen ihminen (ole kiinnostunut vieraista suvuista), ellei ole itse sukututkija.
Näistä mainituista arkistoista ovat ainakin kansatieteilijät kiinnostuneita, käsittääkseni.
21.02.2023 11:38
Huvittaa ? Selityksiä ?
Näin eri tavoin me voimme asiat kokea.
Minä olin suorastaan riemastunut tästä keskustelusta. Viesteistä välittyi mielestäni juuri sellaista elämänviisautta, mitä itse pidän arvossa: näkemisen voimaa, oikeanlaista nöyryyttä, tasapainoa...
21.02.2023 08:56
Etkös Mkr ole tarjonnut tuota aineistoasi Kansallisarkistoon, Suomen sukututukimusseuralle tai SKS:lle Suomalaisen kirjallisuuden seuralle ? Ainakin ensin mainitun luulisi olevan kovinkin kiinnostunut aineistostasi.
Tietysti niissäkin voivat puhaltaa uudet tuulet. Siitä on aikaa kun olen niiden kanssa asioinut.
Mutta arvokasta työtä olet tehnyt ja materiaalisi ansaitsisi tulla oikein kohdelluksi ja asianmukaisesti säilytetyksi. Siis sinun jälkeesi..))
20.02.2023 12:02
Varsinainen tragedia varmasti, niin äidille kuin lapsellekin, tuo lapsesta luopuminen, Ano 13.58. Onneksi siitäkin on alettu puhua nykyisin...
"Puhuminen hopeaa, vaikeneminen kultaa" ei vain taida päteä aina, kaikissa asioissa.
19.02.2023 14:05
Minullekin tuo anteeksi antaminen on ollut vaikeata, Ano 12.56, kun en oikein ymmärrä mitä pitäisi antaa anteeksi. Sitäkö, että toinen on erilainen ihminen ja toimii toisin kuin itse toimisin ?
Tahallista ilkeyttä taitaa sittenkin olla aika vähän. Sen kohtaaminen voi aiheuttaa harmistusta mutta myös surua. Surua siitä, että ei pystytä kohtaamaan, ymmärtämään toisiamme, olemaan toisillemme rakennukseksi.
Kosto, kostaminen on minulle täysin vierasta, ellei kostoksi katsota sitä, että etääntyy, lakkaa yrittämästä.
19.02.2023 13:58
Hyvä pointti, Ano 12.55 ja varmasti koettua monen kohdalla.
Ainakin itse olen joskus joutunut kokemaan, että toisen/toisten kyvyttömyys nähdä itsensä osapuolena tekee avuttomaksi, puhumalla asiat eivät selviä, vaikka niin väitetään. Täälläkin on nähty ja todettu, että ne voivat puhumalla sotkeutua vielä enemmän..))
Ei välttämättä päästä samalle aaltopituudelle, luonne-erot ovat liian suuret. Irti päästäminen on ainakin minulle jäänyt ainoaksi vaihtoehdoksi.
Nykyisin korostetaan kovasti tuota "turhaa" syyllisyyttä, ei uskota sen olevan hyväksi kenellekään. Minusta se on tuon hyväksymisprosessin osa, ei siihen ole pakko juuttua, vaikka sitä voisi hetkellisesti tuntea.
19.02.2023 13:41
Vielä jatkan tuosta edellisestä:
Onkohan nykyisin vallalla sellainen näkemys, että ellei jollakulla ole varmaa kantaa johonkin asiaan, häntä pidetään joko tyhmänä tai nössönä - ei lukuun otettavana kuitenkaan ?
Jos taas sattuu vaihtamaan tuota "varmaa mielipidettä" sinut leimataan takinkääntäjäksi tai muuten epäluotettavaksi, vaikka kyse voisi vain olla uuden näkökulman löytämisestä tai erilaisesta painotuksesta jonkin asian tarkastelussa.
Muistan tuttuni vähän pilkanneen minua kun kerroin äänestäneeni vaaliehdokasta, koska tämä oli epävarma..)) Minun mittarillani se tarkoitti avointa ja kehityskelpoista...
Sanotaan, että tuo "varmuus" on meille jonkinlainen turvallisuuskysymys ja että epävarmuuden sietokyky on tarpellinen selviytymysväline meille ja sehän edellyttää juuri tuota asioiden auki jättämistä...
19.02.2023 11:56
Kiitos palautteesta, Ano 14.20. Mielestäni vastasin sinulle jo päivällä mutta eipä näy ruudulla.
Kyllä tämä "hyökkäys" meni niinkuin ne yleensä menevät täällä: yksi heittää herjan, muut lähtevät mukaan. Joukossa on voimaa, hyvässä ja pahassa.
Itse tietysti lisäsin vettä myllyyn kun osallistuin "keskusteluun", mutta aina ei jaksa pysyä vaiti, vaikka hyvin tietää mitä siitä seuraa. Ei mitään..))
Kiva että olet kokenut minut noin kuin kuvasit. Kyllä kai meidän ikäluokan tyttölapset ovat vielä kiltiksi kasvatettuja, enkä ole itse nähnyt mitään syytä muuttaa linjaa..))
16.02.2023 19:48
Tuo edellinen oli siis minun. Kirjautuminen vanheni taas.
16.02.2023 18:37
Ei mitenköän (liity aloituksen keskusteluun). Anteeksi. Olin kyllä juuri pääsemässä Mari Leppäsen puheen kommentointiin, mutta jätän nyt väliin.
Ramoona kirjoitti siitä taas niin kattavasti, ettei siihen oikeastaan ole mitään lisättävää.
16.02.2023 16:01
Pikkuisen nyt on epämääräinen tuo viestisi, Ano 14.06. En osaa sovittaa itseeni, valitan.
16.02.2023 14:11
No yritin viitata maailmantilanteeseen, Ano 13.40. Juuri uutisissa kerrottiin, että Suomen tulee vahvistaa omia rajojaan, omaa puolustustaan. Kuka olisi uskonut, että Ukrainaan hyökätään ? Suurvallan naapurina mekin ollaan ja vielä neuvotellaan Nato-jäsenyydestä, mistä ei naapurissa tykätä.
Leipä ja sirkushuvit yritti olla se kuuluisa metafora kuvaamaan meidän tämänhetkistä elintasoa ja elämänlaatua. Velaksi eletään, tuhotaan luontoa entiseen maalliin, syödään tulevien sukupolvien elinmahdollisuudet, maailmanlaajuisesti. Nämä voivat mielestäni muodostua tuon riittävyyden esteeksi, ettei kovin pitkään voida jatkaa nykyistä menoa.
16.02.2023 14:03
Niin aina sanotaan, Ano 13.17. Ettei pidä ottaa vakavasti.
Aika pitkään huumorilla pärjää, mutta taitaa se ihmisluonto - vai omaniko vain ? - olla sellainen, että joskus korsi katkaisee kamelin selän. Jokin pieni herja voi sen tehdä kun sillä on taipumus nostaa pintaan myös aikaisemmin koetut ja muidenkin kokemat.
Mutta oikeassa olet: kenekään kunnia ei ole uhattuna..)) Eikä kukaan pakota täällä olemaan, etenkään tunnistettavana..))
16.02.2023 13:42
Perustelut. siis mille ? Ano 13.10.
16.02.2023 13:31
Eiköhän tuo ole tuttu määritelmä meille kaikille, Ano 10.12, jopa minulle, jota nyt on rasismista syytetty. Perusteita en tiedä eikä niitä ole minulle kerrottu pyynnöistäni huolimatta.
Ei siis voi olla näkemättä sitäkään, että rasismista on tullut myös lyömäase, riidan ja eripuran aiheuttaja, jonka avulla on helppo kohentaa omaa julkikuvaa ja halventaa toista, ellei tämä tulkitse asioita samoin kuin itse tekee tai näkee asiasta sellaista mitä ei itse näe tai tunnista.
Pikkujuttuhan tuo rasismisyytös täällä on, kun tämän foorumin luonteeseen kuuluu "sanoa suorat sanat", mutta en kyllä sitä tahtoisi ohittaakaan juuri tuosta syystä, minkä kerroin edellisessä vastauksessa. Eli vastuullisuudesta on mielestäni kyse, kai sitä täälläkin sopii peräänkuuluttaa ?
16.02.2023 13:27
33 / 342