- Made ja siikasaaliit ovat mielestäni huomattavasti huvenneet Pielisestä, ainakin suuremmilta seliltä, joilla olen kalastellut. Onko syynä ylisuuri kuhakanta? ”Linmolokin” ei tarvitse vaivautua, mutta jos vaikka joku aito asiantuntija osaisi asiaa valaista. Onkos kukaan pyytänyt matikkaa istuvalla tirolilaisella matikkakoiralla;)
https://www.youtube.com/watch?v=Wmk-OPOTsq0 - Eihän tuossa ollut mielestäni mitään uskomatonta. Minäkin olin parina keväänä lippomassa kuoretta 80-luvulla. Edellä mainitun Timonkin tapasin siellä tuolloin. Paikka oli Saavankallion puolella, siinä Kissakarin vastapäätä. Toinen paikka oli kaupunginniemessä, rajavartioston vastapäätä. Siellä myös lipottiin eli haavittiin. Varsinkin tuolta voimalaitoksen puolelta hyvin nousi kuoretta. Kun Timo oli saanut kaikki muovisaavit täyteen, täytti hän vielä henkilöauton peräkärrynkin laitoja myöten täyteen. Satoja kiloja oli muutaman tunnin saalis. Hänellä tuo olikin, enemmän ammattimaista toimintaa. Minulle riitti muutama sangollinen pystykorvan evääksi.
Maistelinpa tuota pahalta haisevaa herkkua silloin voissa paistinpannulla paistettuna, mutta ei se minusta muikun veroista ollut. Ja voi hitto sitä käsiin tarttunutta hajua, ei sitä meinannut saada millään pois. - Ai niin, taas meinasi eilinen ja huominen kanssanne unhoittua.
https://www.youtube.com/watch?v=umNVwCr9GJw - No, miksi uteliaisuus vielä jotenkin pitäisi palkita? Mikä nyt niin oleellista ja relevanttia tämän kera olisi?
Sika on muuten aika viisas;) - Olen kamuttajan suhteen aina ajatellut sillä tavalla, että ei hänen millään tavalla tarvitse haluamattaan asuntoa ostaa Lieksasta. Koska hänellähän on aivan oma ”luola”, ja jokikin Lieksassa.
Naamioitumisessa on monimuotoista elämän kaikenlaista mekaniikkaa ja muuta. Hyvyyttä on, ja pahuutta. Kirkkautta ja sitä vastaan pilvisiä aikoja, jotta ette aurinkoa silmillenne aina, paatokseen asti saisi tai näe. Pimeyden jälkeen kirkkaus on sokaiseva. Kirkkaudesta taas, pimeään huoneeseen tullessamme, silmät jäävät edelliseen kirkkauteen. Järki ja silmät sitten tätä käsittelevät;)
Huvittavaa, että ihminen on ymmärryksessään niin pieni. Yrittää nyt sitten maapalloa repiä kappaleiksi.
Yksittäiset maat nyt repivät tuntojaan, vaaleissa ja tulevissa muissa tuoksinoissa.
Olkaamme kuitenkin laivapoikia ja prinsessoja. Asukaa hyvin, omissa kodeissanne. Antakaa annetulle elämällenne arvo. Oma antakaa itsellenne ja arvo toisille kuuluva.
Seuraava ei ole mikään kevennys. Se on.
https://www.youtube.com/watch?v=k0v2i3d5z-U - No joo, hyvällä sonnillakin on rengas nenässä talutettavakäekseen.
On se vain ihme ja kumma, miten me ihmiset olemme niin ”viisaita” sanojemme kanssa;)
Suvaitsevuutta ja suvaitsemattomuutta tuntuu olevan ilmoilla.
No, kyllä tämä palsta osin siitä molemmista, ja optioistakin niistä, huolen pitää.
PS. Minä katson työnhakijaa silmiin koko ajan. Jos hän etsi poiston, selitellen, ei siinä tatuoinnit kovin merkitse. Helposti muutenkin ovat sellaisia tapauksia. - Hyvät, Te kaikki. Lohi, sähkö ja voimalaitos asioissa olen alemmalla tasolla rinnallanne.
Tietynlainen sanailu monien ajatusten kera, ja toisin ajatellen, viehättää minua suuresti. Lähteet pohjavesiä myöten, olivatpa sitten korkealla, tai matalalla. Luonnolla on järkeä, onko meillä samoin?
Sopimukset, taannoin tehdyt, ovatko miten kelpoja? No, kyllä. Ellei joku lakiperustein toisin osoita.
Laki? Mikä laki?
Lähiviheltäen.
https://www.youtube.com/watch?v=yOTBceC3vPI
https://www.youtube.com/watch?v=EdrkNzeu-Pw
Mikä ero on omalla niskalla, ja joen niskalla? - Aloittajan otanta Lieksan poliiseista on aika suppea ja niukka. Aloituksesi tekstistä on havaittavissa suurta epäjohdonmukaisuutta. Tai olet sitten punavihervärisokea. Tai toisena vaihtoehtona tulkitsen, että et tiedä mikä on niiden peilien käyttötarkoitus ajoneuvon kuljettajalle. Yhtä kaikki. Kerran keksittyä aina epäillään. Oma vika, jos kännissä joskus ajelit. Häpeä sitä, ja suuresti. Tiytysti titityy ymmärtää sen, mitä voi kännikalalle sattua, kun laittaa yleiseen liikenteeseen tonnin painavan tykinkuulan lasten sekaan? Haloo...
Kyllä minäkin kännään joskus, tällä palstallakin, mutta liikenteessä on oltava ehdoton nollatoleranssi.
Tavatessani rattijuopon, poltan välittömästi. Uskontoon, rotuun, sukulaissuhteeseen tai muuhun katsomatta. Ajattelen niin, että saatan pelastaa jonkun henkikullan. Kaikkein pahinta, kun viaton lapsi kuolee rattijuoppotörpön takia.
Lieksan poliisit ovat aina olleet kohteliaita minulle, joskus jopa liian kohteliaita. Pieni ylinopeus on tulkittu, annettavaksi suulliseksi varoitukseksi, vaikka olisi ollut syytä... en tiedä. - Joku jo tämän ketjun osalta aiemmin totesi, että, ihme haloo asiasta. Olen pitkälti sama mieltä. Kuten jo aiemmin olen todennut, kasvisruoka on ihan ok. Ja ei sen lisääminen mielestäni kenenkään kuntoa heikennä. Eija Pulkki on aivan asialla, mutta kokonaisuus on paljon laveampi.
Puolustusministeri joutui selittelemään julkilausumiaan. No, aivan oikein hänelle. Hieman hätiköity ulostuleminen, ja ehkä oli harkitsematon. Ei aina käy niin kuin haaveillaan. Toisaalta, kyllä sekin luonnetta vaatii, että tekee virheensä julkisesti. Siitä pisteet hänelle.
Sitä ihmettelen, että hän noin voimakkaasti otti kantaa parin päivän kasvisruokavaliosta rauhan aikana. Ei se kunnon miestä viskaa mihinkään. Ehkä päinvastoin.
Juu, ja niin. Minä en tätä asiaa ajattele ensinkään poliittisen pyrkyryyden kannalta, vaan täysin realistiselta ruokavalion kannalta. Kyllä politiikassakin pitäisi olla enemmän joustavuutta, eikä liikaa oman edun tavoittelua. Hyvät poliitikot tuntuvat olevan muisto vaan;) - Oikea sissi, jos mahdollista, syö sekä kasvisruokaa, että lihaa. Sen pituinen se.
- En tuota sanomaasi yhtään epäile.
Hieman myös esiin tuotakoon rajojemme vartioinnista.
Edelleen,. 21. maaliskuuta ensi vuonna, 2019 on kulunut 100 vuotta siitä, kun itsenäistyneen Suomen maarajojen vartiointi määrättiin sisäasiainministeriön alaisten rajavartiostojen tehtäväksi.
Silloin rajavartiolaitos perustettiin, eli 21 maaliskuuta 1919. En yhtään epäile, etteikö sama tieto löytyisi netistäkin, mutta en nyt sitä siltä etsinyt;)
Lähde:
U. Peltoniemi
K. Säteri
I. Kirjavainen - Tuo esiin tuomasi asia, että osa kokelaista toimi PU:na, pitää täysin paikkansa. Tammikuussa 1977. Vahingonlaukauksia pistoolilla ja ruokala simputusta en kyllä muista.
- Saatan olla väärässä, mutta muistellen hehkulampputehtaita... Niin, oliko Onkamon seutuvilla yksi lampputehdas? Kontiorannassa, silloin aikoinaan, juttelin yhden lamppuinsinöörin kanssa näistä asioista. Hän kertoi hehkulangan kestävyydestä jo silloin minulle. Volframista, ja siitä, kuinka se saadaan kestämään tietyt tuntiluvut. Noiden keskustelujen jälkeen, oli hieman huvittavaa todeta hehkulamppuhuijaus myöhemmässä elämässä. En tiedä, miten lienee?
Se Suutarilan tehdas suljettiin vasta hiljattain. Mutta jos Onkamossa oli, se lienee ajat sitten suljettu? - Itse myös Kontiorannan käyneenä tulee noita samoja asioita mieleeni. Pehmeää leipää oli kyllä tarjolla, mutta se oli tarkoitettu vain hampaattomille ”puujalkakomppanian” varusmiehille.
70-luvulla oli muuten vielä vartiossa ja päivystävällä kokelaalla muistaakseni kovat piipussa rynnäkkökiväärissä. Ei taida olla enää nykyisin käytäntö? - Juu, on muodissa. Sirkkoja, russakoita ja torakoitakin kasvatetaan ruuaksi. Niissä on kuulemani mukaan paljon proteiinia ja olematon hiilijalanjälki. Ei varsinaista kasvisruokaa, mutta kyllähän, jos sirkkoja on maha täysi, niin sillähän jo pitkälle marssii. Armeijakin vatsallaan;)
Vaikka nyt olenkin hieman humoristisella tuulella, niin armeija, ja varsinkin oma armeija on erittäin merkittävässä asemassa jokaisessa itsenäisessä kansakunnassa. J. Niinistön kommentit kasvisruuasta olivat mielestäni todella kömpelöitä. Olen monien kasvisruokien todellinen ystävä, ja ne ovat aivan ok. Tosin, liharuokakin kuuluu ruokavaliooni jatkuvasti, monin eri tavoin. Hyönteisten kokeilua myös vakavasti harkitsen. Eihän sitä tiedä ennen kuin kokeilee. Saattavat maistua hyvältäkin. - Kiitos vastauksesta. Mahtavat ovat sinulla nuo arkistot ja tietomäärä. Sähkö tuntuu olevan jotenkin erikoisosaamistasi, olen sen huomannut aiemminkin. Voihan se olla harrastus, tai jotenkin sivuta ollutta, tai miksei nykyistäkin toimenkuvaan, ainakin kaiken ko. asiaan liittyvän suhteen mielenkiintopohjalta. Sähkö on minuakin kiinnostanut pikkupojasta asti, ja siksi osallistun näihin pohdiskeluihin tältä osin keskimääräistä aktiivisemmin. Sähkön hintapolitiikka on sitten se tekniikan ja muun ohessa ollut myös listoilla. Se on sellainen asia joka tulevassakin koskettaa meitä kaikkia yhä enemmän. Näin veikkaan.
Lyijyksi arvelinkin muistikuvieni mukaan tuota pinta-asennusjohdon kuorta. Puhuin vain pehmeästä metallista, kun en ollut asiasta täysin vakuuttunut. - Molempia on metsästettävä, jotta kannat pysyvät kurissa. Niille, jotka väittävät, että kyllä luonto hoitaa ilman ihmistäkin, sanon, puppupuhetta. Ihminen on osa luontoa. Ammoisista ajoista ihminen on metsästänyt. Aikoinaan toki elääksensä, nyt metsästää enemmän muista syistä. Jos ihminen lopettaisi nyt kokonaan kaikenlaisen metsästyksen, se, se vastasta aiheuttaisi tasapainon järkkymisen. Esim. karhukannat kasvaisivat kestämättömän suuriksi. Samoin voisi käydä susikannan osalta. Tosin suurpetokannan räjähdysmäinen kasvu pitäisi hirvikantaa todennäköisesti pienenä. Rehellinen kun olen, niin maistuu se hirvenliha minunkin lautasella.
Tuo, miten nopeasti Lieksassa kaatuivat nuo 37 karhua, on osoitus siitä miten runsas on karhukantamme. Yksi lupa siitä puuttuu, mutta se ei käsittääkseni ole yleisessä käytössä.
Minä heitän lonkalta, että Lieksaan jäi erittäin elinvoimainen karhukanta. 100–120 yksilöä! Eli ei huolta heillä, jotka nalleja halajavat. - Ensin paloivat päreet, sitten tulivat öljylamput. Sähkölamput seurasivat jonossa tästä. Näin ovat näreet.
Hyvä aloitus. Minä synnyin sähköistettyyn kotiin viisikymmentäluvulla Savoakin lännempänä. En nyt tarkemmin kerro missä.
Missä ajassa, ja muistaako kuka, milloin Lieksassa alkoivat palaa yleisemmin asuinhuoneissa sähkölamput. Kun minut pikkupoikana isäni työn perässä kyydittiin Lieksaan, korjaan, Pielisjärvelle, niin silloin jo oli siinä kodissani sähköt. Eikä kovin kauan tarvinnut odottaa kun jo oli Telefunken ja RinTin Tin. Aika oli 50-60-luvun taitekohta. Pinta-asennetut sähköjohdot olivat muistaakseni aivan eri materialista kuin nykyiset MMJ-johdot. Nyt tarkistamatta asiaa, en uskalla väittää, että olisi ollut vaippana jotain pehmeää metallia, onkohan kenelläkään pinta-asennettuna todella vanhoja johtoja, bakeliitti rasioita ja valokytkimiä. Jotenkin alkaa tuntua, että niillä olisi ainakin tunnearvoa. - Unohdit minut. En toki siitä ole pahoillani. Yllätys, olipahan sitten asiakas, omainen, potilas tai hoitaja, voi tulla olan takaa. Joskus hoitajastakin voi tulla potilas;) Tuntematon potilas. No, antaa olla nyt enemmittä. Kutittakaa toisianne.
Muista aina liikenteessä...Nyt olen minäkin. Kaistallani. - Mielestäni hissanmaikk on nyt hurahtanut kirjoittamaan miltei täydellistä selkosuomea.
Pikaluvullakin tuo oli helppo. Mielestäni oikea käännös on tällä kertaa: ”Minä tiedän kaikki asiat paremmin kuin kukaan muu”. Tuo ”kuukkköaas” saattaa myös tarkoittaa kukkoilevaa kyykkyaasia.
Tuo vapaa käännös on kyllä paljon osuvampi, kielitieteellisesti rikkaampi ja tyyliltään tilanteeseen sopivampi.