Vapaa kuvaus

Aloituksia

15

Kommenttia

618

1. Eihän+tuossa+ollut+mielestäni+mitään+uskomatonta.+Minäkin+olin+parina+keväänä+lippomassa+kuoretta+80-luvulla.+Edellä+mainitun+Timonkin+tapasin+siellä+tuolloin.+Paikka+oli+Saavankallion+puolella,+siinä+Kissakarin+vastapäätä.+Toinen+paikka+oli+kaupunginniemessä,+rajavartioston+vastapäätä.+Siellä+myös+lipottiin+eli+haavittiin.+Varsinkin+tuolta+voimalaitoksen+puolelta+hyvin+nousi+kuoretta.+Kun+Timo+oli+saanut+kaikki+muovisaavit+täyteen,+täytti+hän+vielä+henkilöauton+peräkärrynkin+laitoja+myöten+täyteen.+Satoja+kiloja+oli+muutaman+tunnin+saalis.+Hänellä+tuo+olikin,+enemmän+ammattimaista+toimintaa.+Minulle+riitti+muutama+sangollinen+pystykorvan+evääksi.+Maistelinpa+tuota+pahalta+haisevaa+herkkua+silloin+voissa+paistinpannulla+paistettuna,+mutta+ei+se+minusta+muikun+veroista+ollut.+Ja+voi+hitto+sitä+käsiin+tarttunutta+hajua,+ei+sitä+meinannut+saada+millään+pois.
  2. Ensin+paloivat+päreet,+sitten+tulivat+öljylamput.+Sähkölamput+seurasivat+jonossa+tästä.+Näin+ovat+näreet.Hyvä+aloitus.+Minä+synnyin+sähköistettyyn+kotiin+viisikymmentäluvulla+Savoakin+lännempänä.+En+nyt+tarkemmin+kerro+missä.Missä+ajassa,+ja+muistaako+kuka,+milloin+Lieksassa+alkoivat+palaa+yleisemmin+asuinhuoneissa+sähkölamput.+Kun+minut+pikkupoikana+isäni+työn+perässä+kyydittiin+Lieksaan,+korjaan,+Pielisjärvelle,+niin+silloin+jo+oli+siinä+kodissani+sähköt.+Eikä+kovin+kauan+tarvinnut+odottaa+kun+jo+oli+Telefunken+ja+RinTin+Tin.+Aika+oli+50-60-luvun+taitekohta.+Pinta-asennetut+sähköjohdot+olivat+muistaakseni+aivan+eri+materialista+kuin+nykyiset+MMJ-johdot.+Nyt+tarkistamatta+asiaa,+en+uskalla+väittää,+että+olisi+ollut+vaippana+jotain+pehmeää+metallia,+onkohan+kenelläkään+pinta-asennettuna+todella+vanhoja+johtoja,+bakeliitti+rasioita+ja+valokytkimiä.+Jotenkin+alkaa+tuntua,+että+niillä+olisi+ainakin+tunnearvoa.