Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
maanmittari.Koo
profiilit
maanmittari.Koo
maanmittari.Koo
Vapaa kuvaus
Aloituksia
14
Kommenttia
208
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kokkolasta+ei+ole+kokemuksia+muuten+kuin+läpikulku-+ja+kyydinodottelupaikkana,+enimmäkseen+Kaustiselle+joskus+80-luvulla,+mutta+täytyy+sanoa,+että+on+siellä+komeita+naisia,+oikein+rotunaisia!+Onko+sielä+vielä+se+kellaridisko+Punainen+Lyhty?+Siellä+silmä+lepäsi+😻.
09.11.2021 22:38
Dobryj+vetšer.+Joko+Pietarissa+sataa+lunta?
08.11.2021 21:16
Perustele+jotenkin.
Olen+käynyt+Porissa+syntymässä+ja+koulunkin+aloittamassa.+Pinomäen+koulu+oli+kyllä+paskin+koulu+mitä+olen+käynyt.+Siellä+ei+tunnettu+muita+arvoja+kuin+kuri+ja+järjestys+ja+herranpelko.
Myöhemmin+kyllä+kävin+muutaman+kerran+jazzeilla,+jee,+se+oli+jautaa....👏
31.10.2021 19:20
Kokemusta+on+Kokemäeltä+60-luvulta.+Peipohjassa+oli+Räisälän+kansanopisto,+30-luvun+ideologinen+museo.+Iltaisin+oli+todella+vaarallista+edes+kävellä+aseman+R-kioskille,siellä+notkui+sosiaalisesti+kehitysvammaisia+nahkatakkihamppareita+vasiten+riitaa+haastamassa.+Vastanimitetty+rehtorikin+(alle+kolmekymppinen+tamperelainen)+sai+siellä+silmänsä+mustaksi.
31.10.2021 19:00
Pohjantähti+sattuu+nyt+olemaan+melkein+Maan+pyörimisakselin+suunnassa.+Tähtitaivaan+näennäinen+pyöriminen+johtuu+Maan+pyörimisestä,+kuten+myös+Auringon+ja+Kuun+nousu+ja+lasku.+
”Kiintotähdistä”+ja+”kiertotähdistä”+puhuttiin+vielä+joskus+1950-luvulla+kun+itse+kävin+alakoulua.
Joskus+pimeällä+keskiajalla+kuviteltiin+tähtien+olevan+taivaankannessa+olevia+reikiä+joista+pääsee+läpi+vähän+taivaan+valoa.
Kyllä+tähdetkin+liikkuvat+toistensa+suhteen,+tyypillisesti+muutamia+kymmeniä+km/s+(samalla+kun+kiertävät+Linnunradan+keskusta+tällä+kohtaa+n.+240+km/s),+mutta+kun+lähimpiinkin+tähtiin+on+etäisyyttä+kymmeniä+biljoonia+kilometrejä,+eivät+tähtikuviot+ehdi+ihmisiän+aikana+muuttua+lainkaan+silmämitalla+havaittavasti.+Ne+ovat+vielä+suurin+piirtein+samannäköisiä+kuin+antiikin+Kreikassa,+missä+ne+pääpiirteittäin+hahmoteltiin.
27.10.2021 23:31
Sama+tuli+mieleen+minulle.+Kuten+myös+tapaus+70-+luvulta.+Silloin+Neuvostoliiton+suurlähettiläs+pahoitti+mielensä+kaljapullon+etiketistä:+miten+Karjalan+vaakuna+on+niin+sotainen+ja+idän+ja+lännen+ristiriitoja+korostava.
Seuraavana+päivänä+Karjala-olut+melkein+ostettiin+loppuun+kaupoista.
19.10.2021 21:44
Maassa+maan+tavalla,+tai+takaisin+puuhun!
19.10.2021 20:58
Joo,+Rammstein+ja+Nightwish+ovat+kyllä+rautaisia+bändejä,+mutta+niiltäkin+ne+soittavat+muutamia+samoja+biisejä+kymmeniä+kertoja+päivässä,+se+on+vain+pieni+siivu+koko+laajasta+tuotannosta.+Valikoima+on+samaa+kokoluokkaa+kuin+80-luvun+kaljakuppiloiden+jukeboxeissa.+(Autenttisemman+näytteen+sen+ajan+baarien+äänimaisemasta+saa+Helmi-radiosta.)+Se+on+kuitenkin+plussaa,+etteivät+soita+räppiä.
08.09.2021 15:06
Tosi+on.++Näitä+kurkeloita+ja+teräsniskoja+(!)+sun+muita+piipittäviä+tipuja+ei+minun+sävelkorvani+oikein+pysty+erottamaan+toisistaan.
*ai+niin,+kommenttihan+on+jo2,5v+vanha,+eikä+mikään+ole+muuttunut+🥱.
02.09.2021 14:33
Marko+Maunukselan+äänen+kuullessani+minäkin+yleensä+vaihdan+kanavaa+(Olga+K.+on+sentään+opetellut+puhumaan+hyvää+ja+kaunista+suomenkieltä)+jos+kohta+se+itse+ohjelma+onkin+sitä+iankaikkisen+tylsää+soittolistamössöä.
Mutta+junttikanavan+juntein+ohjelma+on+ilman+muuta+Kansan+radio.+Akustinen+versio+puolen+vuosisadan+takaisesta+Turun+Sanomien+yleisönosastosta.+Varaventtiili+niille+vanhoille+höppänöille,+jotka+eivät+osaa+purkaa+turhaumiaan+edes+täällä+suoli24:llä.
02.09.2021 14:12
Minulla+niille+hölpöttäjille+vakiovastaus:+”Kuule+poika,+hanki+ammatti.+Putkimiehiä+aina+tarvitaan!+Tai+”tyttö,+hanki+ammatti.+Hoitsuja+aina+tarvitaan!”
22.08.2021 21:39
Suosittelen+luettavaksi+pari+Erich+Frommin+kirjaa:+Pako+vapaudesta+ja+Tuhoava+ihminen.+Sieltä+löytyy+osuvaa+analyysiä+sekä+Lutherista+että+Calvinista.+Jättivät+harhansa+ja+traumansa+perinnöksi+sadoillemiljoonille+ihmisille.
11.07.2021 15:50
Karhu+ei+ole+koskaan+ollut+minun+varsinainen+suosikkini,+jos+kohta+olen+joskus+ostanut+alkosta+sitä+tosivahvaa+8%sta.+Nyt+joku+zuubi-duubi-suvaitsevainen+tradenomi-neropatti+luuli+keksineensä+varsinaisen+myyntivaltin,+mutta+luulen+että+myynti+enemmänkin+notkahtaa.+Joku+keräilijä+ehkä+voi+ostaa+koko+sarjan+englannin+pronomineilla+koristeltuja+tölkkejä+ajankuvana+2020-luvulta,+mutta+sitten+—+se+on+siinä👎.
Jos+sitä+suuremmoista+suvaitsevaisuutta+kannetaan+kuin+paskaa+tikun+nokassa,+se+kohta+haiseekin+siltä+itseltään.
02.07.2021 20:48
Mitenkähän+tuli+mieleeni+etäisesti+vastaavanlainen+tapaus+vuodelta+1940,+kun+Saksa+hyökkäsi+Norjaan.+Sumuisena+huhtikuun+aamuna+huomattiin,+että+Oslonvuono+oli+täynnä+saksalaisia+sotalaivoja.+Suurkäräjät+kokoontui+hätäistuntoon.+Pitkän+diskuteerauksen+päätteeksi+päätettiin+kutsua+ensi+hätään+puolet+reserviläisistä+sotapalvelukseen.+Kutsut+lähetettiin+kirjattuna+kirjeenä,+joka+itsekunkin+vastaanottajan+piti+henkilökohtaisesti+tai+valtakirjalla+hakea+postitoimistosta+(minun+ikäluokkani+muistaa+vielä+sellaisenkin+kommunikointivälineen).
Niinhän+siinä+kävi,+että+Saksa+valloitti+Norjan+kahdessa+kuukaudessa.
Aistiton+ja+aivoton+virus+ei+odota+kymmentä+päivää+lähteäkseen+leviämään+sitten+kun+tanssi+ja+karaoke+loppuu+kapakoissa.+Ei+piittaa+pätkääkään+Martin+Scheininin+lausunnoista.
Toisaalta+täällä+syrjäpitäjässä+on+tähän+mennessä+todettu+sormilla+laskettava+määrä+tartuntoja+eikä+yhtään+viimeisen+kahden+viikon+aikana.+Aamulla+kaupassa+pidin+naamalla+maskia+vain+näön+vuoksi+ja+paheksunnan+välttämiseksi+(on+muuten+ollut+sama+rätti+viimeiset+3+kk).🥴
26.02.2021 23:06
Ilman+muuta,+galakseista+aina+karkaa+tähtiä+galaksien+väliseen+avaruuteen,+kun+tähtien+keskinäisissä+ohituksissa+toinen+saa+vähän+lisää+vauhtia+ja+toinen+menettää.+Yleensä+pienempi+tähti+sinkoutuu+ulommas,+ja+suurempi+vajoaa+lähemmäs+galaksin+keskustaa.+Niin+voi+käydä+jopa+pallomaisille+tähtijoukoille,+kuten+NGC+2419+Ilveksen+tähdistössä.+Suurin+osa+galaksien+välisessä+avaruudessa+vaeltavista+tähdistä+on+punaisia+kääpiöitä,+joita+on+vaikea+havaita+jopa+meidän+kosmisesta+lähiympäritöstä,+saati+miljoonien+valovuosien+päästä.
Yhtään+suoranaisesti+sattumanvaraista+tähtien+törmäystä+ei+tietääkseni+ole+havaittu,+mutta+äärettömän+pitkien+ajanjaksojen+kuluessa+niitäkin+väistämättä+tapahtuu.
19.02.2021 23:50
Onhan+näitä.
Niko+Kazantzakis:+Kerro+minulle,+Zorbas.+
Jonkinlainen+valaistumisen+sysäys+kristillisistä+syyllisyydentunnoista+vapautuvalle+peräkammarinpojalle.
Robert+M.+Pirsig:+Zen+ja+moottoripyörän+kunnossapito.
Ajetaan,+ajetaan+ja+ajetaan+prätkällä+läpi+Amerikan,+isä+pyöränsarvissa,+poika+takasatulassa,+vertaiillaan+länsi-+ja+itämaista+filosofiaa.+
John+Barth:+Uiva+ooppera.
Sain+sen+joskus+joululahjaksi.+Harvinaisen+osuva+valinta+veljmieheltä,+mahtoiko+itsekään+tajuta.
Kyynisen+ovela+amerikkalainen+asianajaja+keksii+yksinkertaisen+tavan+ratkaista+kaikki+elämänongelmansa:+minäpä+tapan+itseni!+Ja+yks+lysti,+jos+siinä+samalla+menee+sata+muuta,+onpahan+näyttävä+lähtö.+Päivän+kuluessa+hän+kuitenkin+päätyy+toisenlaiseen+ratkaisuun+ja+oivaltaa+erään+perustotuuden:+Kaikki+arvot+ovat+suhteellisia.+Varsinainen+herkkupala+älykkään+mustan+huumorin+ystäville.
29.01.2021 20:58
Carlos+Castaneda+on+kirjoittanut+kymmenkunta+omiin+kokemuksiinsa+perustuvaa+kirjaa+Meksikon+intiaanien+noituudesta.+Omasta+hyllystäni+niitä+löytyi+6+kpl.+Jos+niihin+haluaa+perehtyä,+kannattaa+ehkä+lukea+ensiksi+Don+Juanin+Opetukset++tai++Matka+Ixtlaniin.+Itselleni+sattui+ensiksi+käsiin+Tarinoita+Voimasta,+joka+on+oikeastaan+sarjan+viimeinen.+Asia+on+sikälikin+kimurantti,+että+kirjoja+ei+voi+sijoittaa+selvään+aikajärjestykseen,+vaan+ne+käsittelevät+naguaali-noituuden+eri+puolia.+Missään+tpauksessa+kyseessä+ei+ole+mikään+Harrypotter-tyylinen+romaanisarja+vaan+jotain+aivan+muuta.+Sitäpaitsi+suomennoksia+on+julkaistu+eri+kustantajilta,+ainakin+Otavalta+ja+Unio+Mysticalta.+Jotain+saattaa+olla+vielä+suomentamattakin.
Vähän+samaa+aihepiiriä+sivuaa+nykyshamanismin+perusteos,+Michael+Harnerin++Shamaanin+Tie.++Kävi+vielä+sellainen+tuuri,+että+noin+30+vuotta+sitten+(ennenkuin+olin+edes+näistä+asioista+mitään+lukenut)+tapasin+erään+M.+Harnerin+oppilaan,+ja+siitä+alkoi+minun+shamaanin+tieni...+mikä+taas+on+ihan+oma+juttunsa.
29.01.2021 20:09
Päivän+ja+yön+vaihtelua+ei+voi+olla+muualla+kuin+akselinsa+ympäri+pyörivillä+planeetoilla.
Planeetojenvälisessä+avaruudessa+Auringon+valo+himmenee+suhteessa+etäisyyden+neliöön.+Pluton+etäisyydellä+se+on+jotain+katulampun+luokkaa.+Alfa+Centaurin+etäisyydellä+(~4+valovuotta)+se+on+noin+magnitudia+0+.+Sattumalta++Alfa+Centauri+näkyy+meille+just+nyt+muutaman+tuhannen+vuoden+ajan+likimain+yhtä+kirkkaana+kuin+Aurinko+sinne.+Pohjoisella+taivaalla+Capella+on+näennäisesti+suunnilleen+yhtä+kirkas+ja+keltainen,+vaikka+onkin+oikeasti+kirkkaampi+ja+kauempana.
27.01.2021 22:10
Muistan+miten+pienenä+poikana+joskus+marras-joulukuun+iltana+kävelin+pihalta+pellolle+noin+50+päähän+pihavalosta.+Oli+pieni+pakkanen,+muutaman+sentin+verran+lunta.+Minulla+asialliset+sen+ajan+pikkupojan+talvivaatteet.+Kävin+selälleni+lumeen,+niin+että+maankamara+ja+koko+maisema+jäi+taakse+näköpiirin+rajoille.+Muistan+hyvin+sen+ihan+ruumiillisen+huimauksen,+kun+näin+vain+tähtiä.++Juuri+keskitaivaalla+oli+tähtikuvio+joka+minusta+näytti+isolta+perhoselta.+Myöhemmin+sain+selville,+että+muinaiset+kreikkalaiset+näkivät+siinä+valtaistuimellaan+keekoilevan+Etiopian+kuningattaren+Kassiopeian.+Ehkä+siitä+hetkestä+alkoi+minun+elinikäinen+kiinnostukseni++tähtiin+ja+avaruuteen.
27.01.2021 21:52
Ei+ne+ole+vähäjärkisiä,+ne+on+aidosti+vittumaisia.+Erehdyin+pari+vuotta+sitten+ostamaan+läppärin+jossa+oli+oletusasetuksena+W10+jota+ei+voinut+vaihtaa+muuhun,+enkä+kyllä+enää+mokomaan+paskaan+koske+kepilläkään.+Miksi+hitossa+piti+mennä+ajamaan+alas+ihan+hyvä,+ymmärrettävä+ja+kehityskelpoinen+W7?+
Onneksi+tunnen+yhden+it-ammattilaisen+joka+osti/vaihtoi+sen+sopuhintaan,+turha+selostaa+enempää,+nykyään+pärjäilen+suht+kohtuullisesti+Applen+tabletilla.
27.01.2021 21:07
5 / 11