Mä+en+oikein+ymmärrä+tätä+sisävesien+inhoa.+Suomessa+on+ehkä+maailman+kaunein+järvistö+ja+samaa+purjeilla+liikkumisen+riemua+voi+saada+pienellä+purjejollalla+kuin+satajalkasiella+jahdilla.+Ei+tarvitse+olla+miljonääri+kalliine+veneineen,+vaan+muutamalla+tonnilla+pääsee+jo+kesäksi+vesille.+Toki+olosuhteet+ovat+erilaiset,+mutta+käykääpä+meripurjehtijat+joskus+Saimaalla+tai+Päijänteellä.+Saatatte+yllättyä+positiivisesti+alueen+upeaa+luontoa,+hiljaisuutta+ja+luonnonsatamia.+Kanavat+luovat+myö+oman+idyllinsä.+Palveluita+ei+ehkä+ole+yhtä+tiheään+kuin+merellä,+mutta+riittävästi.+Navigointi+on+haastavampaa,+mutta+kapeiden+väylien+luoviminen+kysyy+myös+taitoa.+Ja+vastassa+ei+ole+keskisormea+heiluttavia+moottoriveneilijöitä.+:)+Mä+olen+ainakin+yhden+Saimaan+kesän+jälkeen+täysin+myyty+järville.+Saaristokin+toki+hieno,+mutta+järvet+vielä+paljon+hienompia+ja+reittejä+on+paljon.+Jos+hankkii+helposti+traileroitavan+veneen,+hyvin+pienellä+vaivalla+on+käytössä+Saimaan,+Päijänteen+ja+Näsijärven+vesistöt+kaupunkeineen+ja+kylineen.+Hieman+pidemmällä+ajolla+saavuttaa+Oulunjärven+ja+Inarinjärven,+joista+varsinkin+tuo+pohjoisempi+täynnä+eksotiikkaa.+Ja+tietty+voi+vietää+kesän+myös+merisaaristossa.