Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
santtu_1975X
santtu_1975X
santtu_1975X
Vapaa kuvaus
Aloituksia
92
Kommenttia
6153
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Siis H:ki - Bkk ja Finnairillako?
Nyt otettuna näyttää Finnairin sivut Elokuulle 2026 halvinta yhdensuunnan menolippua hintaan 651€, eli oletuksellisesti otettuna jo jokunen aika sitten?
30.04.2026 12:24
Hans, sinä valikoiva kirjoittaja.
Muistahan että samalla 40v. ajanjaksolla on SDP ollut hallituksessa 28:n vuoden ajan. Mutta tuskin heidän tekemisistään mitään vikaa löydät..?
29.04.2026 21:13
Nopeusmittarin puuttuminen polkupyörästä ei poista velvollisuutta nopeusrajoitusten noudattamiseen, näin se vain on.
Samalla tavoin kuin vaikkapa tietämättömyys jostain laista ei poista sen noudattamisvelvollisuutta.
29.04.2026 17:48
Nykyajan polkupyörätehtaat ovat pitkälti "kokoamis tehtaita" joissa kootaan valmiit pyörät eri puolilta maailmaa tulevista osista.
Mutta jos Ranskalaista polkupyörä-osien tutantoa mietitään, niin huipputason maantie sekä Gravel pyöriä valmistavalla Ranskalaisella Look:lla on eidän Top end hiilikuiturunkoja valmistava tehdas Ranskassa.
29.04.2026 12:26
Kannattaa muistaa että Malia vuodesta 2020 johtanut sotilasjuntta halusi kansainväliset (Ranskan johtamat) joukot pois Malista jotka sitten viimevuoden aikana poistuivatkin ja ”tilalle” tuli Venäjän Afrikan Corps palkkasoturijoukot jotka eivät nyt sitten saa noita kapinallisjoukot kuriin..:
29.04.2026 01:29
Nyt kun SAAB:n valmistamat tutkavalvontakoneet ovat vihdoin Ukrainan toimesta saatu operatiiviseen toimintaan, niin näiden liitopommeja kuljettavien ja ”ampuvien” koneiden toiminta muuttuu selvästi haastavammaksi kuin aikaisemmin:
Koneet kun joutuvat lentämään suhteellisen lähelle Ukrainan aluetta pommeja tiputtaessaan.
29.04.2026 01:07
Ihan vain tiedoksi että Tullin toimintaan ei kuulu ihmisten, vaan tavaraliikenteen tarkastaminen.
Rajavartiolaitos on se taho joka vastaa ihmisten liikkumisesta valtiorajojen yli.
27.04.2026 14:23
Niin, en nyt tiedä mihin taikka keneen tällä "köyhien elämällä" viitattiin, mutta ainakin minusta on ennemminkin järkevää taloudenpitoa maksaa samasta hyödykkeestä (esim. vaikkapa nyt lennot) mieleummin vähemmän kuin enemmän.
Itse lukeudun oman käsitykseni mukaan tulojen ja omaisuuden puolesta "Suomalaiseen keskiluokkaan" taikka oikeastaan tulot sekä nettovarallisuus jonkinverran ylittävät Suomalaisten keskimääräisen mediaanitulon/varallisuuden.
Kun käyttää rahoja "älykkäästi" niin niistä riittää enempään ja ei tarvitse loppujenlopuksi juurikaan tinkiä mistään.
Itselläni on omat työkuvioini olleet "yrittäjämäistä" jo kohta 15v. ajan (osakkaana yrityksessä missä työskentelen, mutta omistusosuus kuitenkin vain sellainen että työskentelen Tyel:n alaisena joten en en virallisesti ole siitä näkökulmalta yrittäjä) joten pystyn tiettyjen raamien sisällä vaikuttamaan omiin työaikoihini ja työkuvioni ovatkin pääosin olleet vuosikausia samansuuntaiset jolloin tietyt kuukaudet (Touko- ja Lokakuu) ovat ollee6 sellaisia että ne olen jo hyvissä ajoin tiennyt että jos niissä olen halunnut reissuun lähteä niin esteitä ei niiden osalta ole ja mahdollisia ulkomaanmatkoja/lentoja (vaikkapa Thaimaa) olen niihin voinut varata hyvissäkin ajoin vaikkapa tarjouskamppanjoista jos niin olen halunnut.
Sitten taasen muissa ajakohdissa lomailumahdollisuudet avautuvat/selviävät lähempänä ajankohtaa ja lukuisia reissuja olenkin ottanut sitten alle viikon varoitusajalla "äkkilähtöinä" jos vaikkapa edulista lentoa on löytynyt.
Tosin viimeisten muutaman vuoden aikana tuo minun nykyinen harrastukseni on vaihtanut loma-valintaa ulkomaanreissusta kotimaan kohteisiin, mutta se sitten oma asiainsa ja molempia voi tietysti tehdä rinnakkain.
27.04.2026 11:15
Niin, kyllähän itse olen ”tarkan markan mies” joka koittaa pitää ostosten ”kustannukset” edullisina aina kun mahdollista..
Lentolippuja usein ostanut eri tarjouskampanjoidta kuin sitten myös nopeina äkkilähtöinä ostanut matkatoimistojen lentopaikkoja pois (paikat siis ihan normaaleille reittilennoille mutta ostopaikka matkatoimisto Finnairin sijaan ja monasti hinta ollut noin 50%:a sen hetken Finskin hinnaston hinnasta).
26.04.2026 22:22
F35 hävittäjien ostopäätös tehtiin vuonna 2021 useamman vuoden kestäneen valintaprosessin päätteksi.
Kerrotko mikä oli Suomen NATO jäsenyyden tilanne vuonna 2021?
26.04.2026 17:20
Niin, hieman on eriliaisia kokemuksia sitten meillä. Itse tuossa joitain menneiden lentojen kuitteja löysin sähköpostistani (en kaikkia, kun tuota sähköpostia tulee aika-ajoin "siivottua" ja vanhat kuitt yms. äkkiä siirtyy roskakoriin).
Mutta mitä tuolta löysin, niin itselläni vain yksi +1000€ Suora H:ki-B:kk-H:ki lento (hieman yli 1200€, mutta siinä oli sellaista "jahkaamista" lähdetään/ei lähdetä niin jäi aika viime tippaan). Mutta muuten lähtökohtaisesti alle 1000€ lontoja olleet.
Halvin suoraan Finnairilta ostettu lento on ollut Toukokuulle 2019 jolloin KAKSI HENKEÄ lensimme hintaan 924,96€ (=462,48€/hlö).
26.04.2026 16:48
Olen itse lentänyt hyvin usein Touko-kesäkuussa (talven työputken jälkeen joka loppuu vappuna) H:ki-Bkk-H:ki lennot (Viime toukokussa viimeksi) ja tämä ajankohta on yleensä sieltä kyseisen reittivälin halvimmasta päästä vuositasolla. Nyt kun hintoja katsoo, niin en muista että näin kalliina olisi keskimääräiset lentohinnat olleet missään vaiheessa aikaisemmin kyseisellä ajankohdalla.
26.04.2026 16:13
Varmaankin yhtä todennäköistä kuin se että tämän palstan keskusteluilla olisi jotain vaikutusta Hallituksen toimintaan.
25.04.2026 17:15
Niillä ”muilla avustuksilla” ei pysäytetty Venäläisten etenemistä ja Ukrainan valtaamista, vaan se vaati aseita.
Ilman ulkomaiden aseapua Venäjä oli vallannut Ukrainan ja sekö olisi ollut sinun ”tavoite”?
22.04.2026 08:58
Turhaa se on nyt ja turhaa se oli aikaisemminkin, koska kukaan ei ole kiinnostunut SINUN mielipiteestäsi.
20.04.2026 22:49
Kiinalaisille sähköautolle tulee EU alueelle tuodessa noin 35%:n tullimaksu (hieman eroa valmistajakohtaisesti, mutta suuruusluokkana 35%:a), sitten lisäksi suomen 25,5%:n alv.
Kiinan sisäisessä ostaohinnassa on mukana myös Kiinan valtion myöntämä ostotuki sähköauton ostajalle.
Hinnassa pitää huomioida myös kuljetuskustannusten osuus Kiinan tehtaalta suomeen, mikä on luokkaa +1000-2000€/ajoneuvo.
20.04.2026 19:13
Kyse olikin enemmän eri ostopaikkojen (Motonet vs. Tokmanni) hintojen vertailusta, kuin suoraan itse pyyhkimistä.
Tuo Bosch:n AeroTwin kun löytyy molempien paikkojen hinnastoista, niin tuo kyseinen sulkamalli on silloin hyvä hintaverrokki kun kyseessä täysin sama tuote (mihin sitten Motonetissa saa myös asennuksen).
19.04.2026 22:18
Kukin tavallaan myös siltä kannalta katsottuna jos käyttää 4€ kpl maksavia pyyhkijänsulkija jotka ovat omalta osaltaan hyvinkin tärkeitä auton turvavarusteita... Onneksi itse ei tarvitse tuolaisia säästökohteita edes miettiä.
Ja kun Tokmannin hinnastoa katsoo, niin halvimmat sulat maksaa 6,49€/kpl eli sen noin 13€/pari.
Sitten kun mennään parempiin sulkiin, niin vaikapa Bosch:n AeroTwiniin mitä löytyy molemmista paikoista, niin Motonetin myyntihinta tuolle sulalle on jopa aavistuksen vähemmän kuin Tokmannilla, että se siitä perustelusta taas (tai jos haluaa 4€/sulat niin sitten, vaikka niitä ei Tokmannin listalta edes löydy).
19.04.2026 18:15
Siksi autoilu on sillalla kielletty, koska Helsingin kaupunginvaltuusto on aikoinaan sillan rakennuspäätöstätehdessään päättänyt että kyseiseen paikkaan rakennetaan silta joka palvelee vain raitiovaunu sekä kävely- että pyöräilyliikennettä ja tämän takia sillalle ei ole rakennettu kuin väylät yllä olevalle liikenteelle, eli siellä ei ole moottoriajoneuvoliikenteelle tarkoitettuja ajokaistoja ollenkaan olemassa.
19.04.2026 17:22
Toisaalta, hinnoiteltu hyvin houkuttelevaksi (osassa tilanteista riittää että maksat vain osan hinnan) ja tehty helposti saavutettavaksi.
Eli omasta mielestäni tuota palvelua ei kannata mitenkään aliarvioida.
Ei tietysti tarkoitettu sellaiselle joka itse tekee omat autoremontit, on siihen tarvittavat työkalut, paikka ja osaaminen. Muille sitten ihan reaistinen vaihtoehto.
19.04.2026 15:07
15 / 308