Vapaa kuvaus

Aloituksia

67

Kommenttia

1819

1. Minä+olen+jo+vuodesta+1991+pääsääntöisesti+tehnyt+niin.Löytyy+toki+muutama+ns.+"pakasta+vedetty"!15.000+km+pohjana+-+en+ole+mielestäni+joutunut+korjaamaan+autoja+mitenkään+erityisemmin.Nytkin+3v+liisaripalautus+alla.+Halvempia+kuitenkin+kuin+vastaavat+uudet.Vajaa+20+v+sitten+ennen+euroaikaa+kävi+niin,+ettei+automyyjä+osannut+laskea+välirahaa+esittelyautoon+hieman+alennettujen+verojen+mukaan.Sovin+siltä+istumalta+kaupat+vaikka+en+ollut+kauppaan+tullessani+edes+autonostoaikeissa.++Sopimukseen+kuului,+että+noudan+auton+loppuviikosta,+koska+rahoitusta+joutui+yllättäen+hieman+järjestelemään.Noutopäivän+ollessa+käsillä,+palasin+liikkeeseen+pankkivekseli+kourassa,+joka+silloin+oli+autokaupan+tavanomainen+maksutapa.+Myyjä+kertoi,+että+hänet+oli+liikkeessä+välipäivinä+haukuttu+pystyyn,+"ettei+autoja+noin+halvalla+tarvitse+myydä".+Hän+jatkoi+ja+sanoi,+ettei+ollenkaan+panisi+pahakseen,+ellen+tekisikään+kauppoja.Myyjä+oli+herrasmies+ja+pysyi+kuitenkin+sanassaan,+vaikka+kauppa+ilmiselvästi+myyjäliikkeeelle+oli+epäedullinen.Ei+hän+potkuja+saanut,+koska+näin+hänet+liikkeessä+myöhemminkin.Kannattaa+olla+hyvä+ja+nopea+päässälaskutaito!
  2. Olet+unohtanut+mainitun+sanonnan+loppuosan!+Se+loppu+menee+näin:.......+ja+rekisteriotteessa+lukee+Oma-auto!1960-luvulla+eivät+pankit,+eivätkä+niitä+lähellä+olevat+rahoittajat,+juurikaan+rahoittaneet+autokauppoja,+vaan+autoliike+rahoitti+mahdollisen+velan+itse.Tässä+tapauksessa+varmasti+itse+Konela+Oy.+Velkaa+lyhennettiin+ei+pankille,+vaan+suoraan+myyjälle.+Helsinkiläisen+piirimyyjäautoliikkeen,+joka+möi+Moskvitsheja,+Volgia,+Zimiä+ja+Tshaikaakin++Helsingin+Kruununhaassa+-+ns.+Pitkänsillan+kupeessa,+oli+nimittäin+juuriOma-auto+Oy,+jonka+nimi+velalla+ostaessa+tuli+rekisteriotteeseen+omistajan+paikalle.