Kesäkuun alusta saa parkkeerata kadun vasemmalle puolelle myös menosuuntaan. Saa nähdä miten se sujuu? Onko hyvä uudistus? Voi pelti rytistä ja joku pyöräilijä jäädä vahingossa auton alle.
Kesäkuun alusta saa parkkeerata kadun vasemmalle puolelle menosuunt
48
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä pelti rytisee ja ihmiset on vauhkona. Autot karkailevat käsistä ja luisuvat kitkarenkailla toisiiin autoihin. Tämä oli erittäin huono uudistus.
- Anonyymi
Ai, pitäisikö käyttää nastarenkaita?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai, pitäisikö käyttää nastarenkaita?
Totta kai. Et kai oikeasti ole niin tyhmä, että käytät kitkarenkaita?
- Anonyymi
Eipä tuo muuta mitään ainakaan täällä Pohjois-Satakunnan pääkaupungissa.
Täällä TLL on niin vähäpätöinen asia, ettei sen rikkomisesta saa edes huomautusta.
Ei ole yhdeksään vuoteen tarvinnut edes "pilliin" puhaltaa, tiedän toki, että rattijuopumuksesta on rangaistus määrätty rikoslaissa.- Anonyymi
Heh! Itse olen viimeksi puhaltanut pilliin keväällä 2014 eikä sen jälkeen ole poliisi kertaakaan pysäyttänyt. Viime kesänä tosin olin kaverin kyydissä kun poliisi pysäytti hänet. Kyseessä oli ihan rutiininomainen liikennevalvonta. Muuten eivät poliisit ole "häirinneet" viime vuosina.
En pidä uudistusta välttämättömänä, mutta kai siihen tottuu. Hyväksymällä autojen pysäköinnin kumminpäin vain, nurkkia tuntematon autoilija menettää mielestäni tärkeän nykytiedon siitä, että onko kyseessä yksisuuntainen katu tai ei.
- Anonyymi
Täysin tarpeeton muutos. Aiheuttaa vain turhia riskejä, ei tuota mitään hyötyä.
Tyypilinen bernerin ajan jäänne, kansliapäällikkö persiäisen ideoitako?- Anonyymi
Juuri niin.
Miksi muuttaa sääntöjä ellei ole hyviä perusteita muutokseen.
Suurin osa muutoksista on Berner - tasoa.
Luulisi liikennevaliokunnalla olevan velvoite arvioittaa ajatuksiaan ammattilaisilla, joita he eivät päätöksien perusteella ole.
Veio4 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri niin.
Miksi muuttaa sääntöjä ellei ole hyviä perusteita muutokseen.
Suurin osa muutoksista on Berner - tasoa.
Luulisi liikennevaliokunnalla olevan velvoite arvioittaa ajatuksiaan ammattilaisilla, joita he eivät päätöksien perusteella ole.
Veio4Polttopullo veijo, katsotko jotenkin olevasi "ammttilaistasoa" joka pystyisi liikennevaliokuntaa paremmin arvioimaan sääntöjen muutosta?
- Anonyymi
Noita vasemmalle puolelle nokka menosuuntaa olevia"pysäköintejä" on ainakin ollut täällä kaakon kulmalla jo vuosia, jotka vasta nyt kesällä tulevat sitten laillisiksi. Olisi ollut parkkipirkoille kyllä mehevät tulonsiirrot, jos vaan valvoisivat lakia paremmin. Helsingissä asia varmaan toinen.
- Anonyymi
Helsingissä on aivan sama tilanne, porukka on luullut jo pitkään että saa pysäköidä mitenpäin tahansa. Sen vielä ymmärtää että ulkomaalaiset tekee näin (omassa maassa sallittu), mutta kun ihan paikkakuntalaisetkin.
Kyllä siinä alkaa tulla peltikolareita lisää kun joutuu tuuppaamaan autoa väärältä puolelta liikenteeseen sokkona, vastaantulevan liikenteen kaistankin yli. Voihan tuota testata laillisesti jo nyt kun yrittää lähteä liikenteeseen yksisuuntaisen kadun vasemmalta laidalta.
Kadun liikennesuuntaa ja ryhmittymissääntöjä ei pidä päätellä pysäköityjen autojen mukaan, se on katsottava aina liikennemerkeistä. Jopa niinkin hassusti kuin millä reunalla suojatietä on suojatiemerkki.
- Anonyymi
Nyt pitäisi saada heijastimet myös auton keulaan, takana heijastimet ovat pakollisia juuri pysäköinnin takia.
Sekaannuksia luvassa, törttöjä liikkeellelähtöjä, kömpelöitä taskuparkkeja väärälle puolelle. - Anonyymi
Täysin turha uudistus. Vaikea hahmottaa menosuuntaa tai onko katu yksisuuntainen. Lisäksi ei ole ihan helppoa alkaa havannoida myös vasemmalta menosuuntaan liikkeelle lähteviä autoja. Miten pyöräilijät selviää molemmilta puolilta tietä liikkeelle lähtevien autojen seassa. Minusta riittää havainnoida omaa kaistaa ja samalle puolelle parkkeeraavia autoja. Täytyy toivona ettei mene kovin vaikeaksi. Ja miten sitten vastaantulevat älyää väistellä.
- Anonyymi
Kyllä hinausautot tienaa ainakin! On niin monenlaista parkkeeraajaa,ja pelti kolisee,taskuparkkeeraus on kivaa,onhan puskurit.Vakuutukset eikun nousee.Tällä tavalla kitketään autojen käyttö miniimiin kaupungeissa.
- Anonyymi
Suurempi ongelma taitaa tulla siitä, että "kärkikolmion" merkitys muuttuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurempi ongelma taitaa tulla siitä, että "kärkikolmion" merkitys muuttuu.
Mikä muutos siihen tulee?
Pitäisiköhän tässä kaivaa kaikki muutokset mitä on tulossa voimaan. Tuosta miniminopeusmerkistä jo alkoikin kirjoittelu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurempi ongelma taitaa tulla siitä, että "kärkikolmion" merkitys muuttuu.
Millä tavalla se muka muuttuu? Lukaisin sen uuden säädösliitteen, jossa merkit on selostettu, eikä mikään viitannut siihen, että kärkikolmion merkitys olisi muuttumassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä tavalla se muka muuttuu? Lukaisin sen uuden säädösliitteen, jossa merkit on selostettu, eikä mikään viitannut siihen, että kärkikolmion merkitys olisi muuttumassa.
Luepa se vanhakin:
Nyt:Merkki 231
Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta
1.6.2020
B5
Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luepa se vanhakin:
Nyt:Merkki 231
Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta
1.6.2020
B5
Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja.Jahas, palataan vanhaan hyvään sääntöön, että kaikkia muita väistetään. Ennen (siis nyt vielä hetken) ei tarvinnut väistää vastaan tulevaa vasemmalle kääntyvää, vaikka tuli kolmiotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luepa se vanhakin:
Nyt:Merkki 231
Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta
1.6.2020
B5
Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja.En nyt oikein löydä tuosta eroa. Selittäisitkö hölmölle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä tavalla se muka muuttuu? Lukaisin sen uuden säädösliitteen, jossa merkit on selostettu, eikä mikään viitannut siihen, että kärkikolmion merkitys olisi muuttumassa.
Kolmion vaikutus muuttuu autojen myötä. Vanhalla autolla ei tarvitse väistellä älyautoja, eteen vaan, kyllä ne nöyrästi jarruttaa. Jes, olen aina etuajo-oikeutettu vanhalla autolla ajaessani.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En nyt oikein löydä tuosta eroa. Selittäisitkö hölmölle?
Vanhan asetuksen mukaan pitää väistää niitä jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Jos esim. joku saapuu vastakkaisesta suunnasta ja se ei ole etuajo-oikeutettu suunta, niin kolmio ei koske tästä vastapäisestä suunnasta tulevia. Näin siis nykysein, vielä voimassa olevan lain mukaan.
Uuden kesällä voimaan tulevan lain säädösliitteen määritelmän myötä muiden tulosuunnalla ei enää ole väliä. Jatkossa on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja, riippumatta mistä suunnasta ne tulevat risteykseen.
- Anonyymi
Vasemmasta reunasta on paha lähteä tila-autojen ja pakujen välisä kun istuu kuski "ojan puolella" ja ei nää omaa kaistaansa vastaantulevia.
- Anonyymi
Ilmeisesti saa sitten Helsingissä parkkeerata Mannerheimintien vasemmalle puolelle myös. Se tarkoittaa kurvailua yli ratikkakiskojen . Saa nähdä miten autoilijat mieltää leveitten väylien ylityksen vaikka yli kahden vastaantulevan kaistan. Ja siellä sitten parkkipaikan etsimisen. Ihmettelen jotain Mäkelänkatuakin jos siellä lähtee kovaa ajavien vastaantulevien autojen sekaan etsimään parkkipaikkaa.
- Anonyymi
Laki ei kuitenkaan tule sallimaan sitä, että muita sääntöjä saa rikkoa, kun pysäköi vastavirtaan. Eli miten tahansa ei saa ajaa pysäköidäkseen, ja parkista ei saa pippeli lähteä liikkeelle, jos ei voi tehdä sitä turvallisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laki ei kuitenkaan tule sallimaan sitä, että muita sääntöjä saa rikkoa, kun pysäköi vastavirtaan. Eli miten tahansa ei saa ajaa pysäköidäkseen, ja parkista ei saa pippeli lähteä liikkeelle, jos ei voi tehdä sitä turvallisesti.
Miten se turvallisuus määritellään, kun paekkeerataan vasemmalle kovaliikenteisellä kadulla? Joku voi tulla vastaan ja ottaa paikan nenän edestä. Miten sieltä sitten kurvataan takaisin omalle puolelle.
- Anonyymi
Mannerheimintiellä on kielletty tien ylittäminen mistä tahansa. Et voi kurvata yli ratikkakiskojen mistä kohdasta vaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laki ei kuitenkaan tule sallimaan sitä, että muita sääntöjä saa rikkoa, kun pysäköi vastavirtaan. Eli miten tahansa ei saa ajaa pysäköidäkseen, ja parkista ei saa pippeli lähteä liikkeelle, jos ei voi tehdä sitä turvallisesti.
Juuri näin. Laki tulee voimaan 1. päivänä kesäkuuta tänä vuonna.
Uuden lain 36§1: "...Taajamassa vasemmalle puolelle tietä pysäyttäminen ja pysäköinti on sallittu myös kaksisuuntaisella tiellä, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä."
Eli aina vasemmalle pysäköitäessä tai siitä liikkeelle lähtiessä pysäköijä vastaa kaikesta.
- Anonyymi
Aika urpoja ovat liikenne ministeriössä?
- Anonyymi
Yksisuuntaisella kadullakin voi tulla vastasuuntaan pyöräilijöitä vasemmalla puolen katua.
- Anonyymi
Ilmeisesti voi risteyksessä kurvata heti vasemmalle puolelle vastaantulevien kaistalle jos näkee siellä tyhjän paikan. Tiedossa kivoja tilanteita.
- Anonyymi
Aika turha uudistus.
- Anonyymi
Joutuu varautumaan siihen, että omalla kaistalle tulee vastaantulevaa liikennettä jotka etsivät parkkipaikkoja. Täytyy nostaa valppausastetta, koska liikenne muuttuu yksisuuntaisesta kaksisuuntaiseksi omalla kaistalla eikä väistämismahdollisuutta ole. Nokkakolarit lisääntyy.
- Anonyymi
No ei kukaan ole niin v**un idiootti että tulee sun eteen etsimään vapaita paikkoja😂
- Anonyymi
Oma tulkintani on että liikenne omalla kaistalla muuttuu tosiaan kaksisuuntaiseksi, kun parkkipaikka etsivät liittyy joukkoon.
- Anonyymi
Suomalaiset ei tätä osaa. Persut on peet pökässä kun tulee uutta.
- Anonyymi
Eikös tuo ole aina ollut laillista??? sama mihin päin kaula on
- Anonyymi
Kaula voi olla mihinpäin vaan, mutta ajosuunnassa oikealle on pysäköitävä nykyään, paitsi Kankoonpeessä, jossa TLL ei ole voimassa.
- Anonyymi
Mitenhän jos alkais liikkumaan peruuttamalla pitkin kaupunkia
- Anonyymi
Lakimuutoksen takana on ilmeisesti yleistyvät sähköajoneuvot joiden latauspistokkeen paikka ei ole standardoitu ja voi sijaita lähes missä vaan. Muutos helpottaa tietyissä tapauksissa sähköauton lataamista kun sen voi ajaa "vastakarvaan" parkkiin.
- Anonyymi
Todellakin hyvä uudistus.. En ees tienny että laitonta ennekuin näin että tulossa lailliseksi :D Tyhmä pitää olla jos ei osaa parkkeerata toiselle puolelle tietä.
- Anonyymi
Kannattaa lukea UUDISTUS TARKEMMIN...Se koskee esim lähihoitajia ja heillä pitää olla siihen erityslupa...(syy kiireinen työ)...
EI KOSKE KOKO SUOMEN KANSAA!!!!
SITÄ MIELTÄ TÄÄLLÄ KUN LUETTE ASIAN TARKEMMIN,NIIN YMMÄRÄTTE...ASIAN.- Anonyymi
Laita linkki faktatietoon, niin on helpompaa tutustua aiheeseen.
- Anonyymi
Kun uusi tieliikennelaki astuu voimaan 1. kesäkuuta 2020, pysähtyminen ja pysäköiminen on mahdollista ajosuunnasta katsottuna tien vasemmalla puolella kaksisuuntaisella tiellä.
https://www.is.fi/autot/art-2000006387032.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun uusi tieliikennelaki astuu voimaan 1. kesäkuuta 2020, pysähtyminen ja pysäköiminen on mahdollista ajosuunnasta katsottuna tien vasemmalla puolella kaksisuuntaisella tiellä.
https://www.is.fi/autot/art-2000006387032.htmlKumma ettei Iltis mainitse ollenkaan tämän olevan voimassa vain taajamassa
"Taajamassa vasemmalle puolelle tietä pysäyttäminen ja pysäköinti on sallittu myös kaksisuuntaisella tiellä, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä."
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P36 - Anonyymi
no eipä ollu
- Anonyymi
Eli saa köytönnössä parkeerata minne vaan kun tyhjä kolo löytyy suunnasta viis. Mitenköhän suomalsiet selviää tälläisesta vapaasta sooloilusta ehjin nahoin. Sit vielä kun pitää kohdistaa huomio et saa sen tyhjän paikan niin joku mäntti vaan voi paukautta kylkeen kun siinä oikasen hänen kaistansa kautta, ja oma huomio on et ehdin siihen tyhjään parkkipaikkaan ennenkuin joku muu vie sen.
- Anonyymi
Sinä se mäntti olet, kun vaarannat liikennettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2246908Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442907- 442357
- 1022250
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382061Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2321530- 911527
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141401Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71345Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3901329