Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
pilkkuviivaviiva.novikov
profiilit
pilkkuviivaviiva.novikov
pilkkuviivaviiva.novikov
Vapaa kuvaus
Aloituksia
13
Kommenttia
269
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Scorsesen+ohjaama+Kazantzakiksen+romaaniin+perustuva+Kristuksen+viimeinen+kiusaus+on+myös+hyvä+Jeesus-elokuva.+Tuo+hyvin+esiin+inhimillisen+Jeesuksen+kamppailemassa+kokemansa+jumalallisen+kutsumuksen+kanssa.
28.03.2020 14:15
Mikäs+tuossa+aloituksessani+nyt+oli+sitä+huutamista?
28.03.2020 13:33
Tarkoitus+ei+todellakaan+ole+pilkata+eikä+halveksia+ketään.+Tarkoitukseni+oli+pohtia+ja+herättää+keskustelua+noiden+tuttujen+kristillisten+tarinoiden+taustalla+olevasta+todellisuudesta+ja+sitä+kautta+merkityksestä+meille.+Kovin+vilkkaan+keskustelun+herättäjäksi+tämän+tyyppisestä+aloituksesta+ei+edelleenkään+tällä+palstalla+näytä+olevan.+Mielenkiinto+suhtautuu+ihan+muihin+aiheisiin.
28.03.2020 11:41
Kävin+aikoinaan+katsomassa+tuon+elokuvan.+Oli+kyllä+sadistin+märkä+uni+koko+elokuva.+Tarkoitus+lienee+ollut+"uskovien"+tunteisiin+vetoaminen,+jossa+yleisön+joukosta+kantautuvien+itkunpyrskähdysten+perusteella+onnistuttiin.++Mietin+tuolloin,+että+pohtiikohan+kukaan+noista+hurskaasti+itkeskelevistä+"uskovista"+millaista+jumalaa+he+palvovat;+sadistista+(ja+miksei+tässä+tapauksessa+masokististakin)+hirviötä,+joka+ei+ilman+ihmisuhria+kykene+anteeksiantoon.
28.03.2020 09:09
Miksi+koet+aloitukseni+raivokkaaksi+kampanjoinniksi?+Huusinko+minä?+Olet+aivan+oikeassa+siinä,+että+ylivoimainen+enemmistö+ei+näitä+asioita+pohdi.+Toiset+taas+kokevat+aiheen+mielenkiintoiseksi+ja+tutkivat+näitä+uskomuksia.
28.03.2020 08:10
Vieläkö+Pietarsaaren+nuoret+tapaavat+käydä+Evijärvellä+ja+Halkosaaressa+tantsuloissa+dokaamassa,+tappelemassa+ja+naisissa?+Evijärven+ja+Halkosaaren+busseissa+oli+joskus+tunnelmaa...
27.03.2020 13:34
Niin+kaunis+kuin+tämä+ortodoksinen+pääsiäistropari+onkin,+niin+se+lähinnä+heijastelee+kristinuskon+opinkappaleiden+muotoutumista+pakanamaailmassa,+joka+ei+enää+ymmärtänyt+UT:n+tekstien+umpijuutalaista+symboliikkkaa.+Toki+tämäkin+tropari+ajaa+asiansa,+jos+se+otetaan,+kuten+UT:n+tekstitkin,+eli+symboleina,+midrashina,+opettavaisena+kertomuksena.
27.03.2020 13:31
Tietenkään+kuolleet+eivät+Jeesuksen+aikana+nousseet+takaisin+elämään+sen+enempää+kuin+nykyäänkään.+Ylösnousemuskokemukset+ovat+kuitenkin+jotakin+todellista,+vaikka+niihin+ei+tietenkään+ole+liittynyt+mitään+todellista+kohtaamista+teloitetun+Jeesuksen+kanssa,+ei+fyysisesti+ylösnousseen+sen+enempää+kuin+minkään+henkiolennonkaan+kanssa.+Mainittakoon,+että+Jeesuksen+teloitus+ei+välttämättä+ole+tapahtunut+juutalaisten+pääsiäisjuhlinnan+aikaan.+Paavalin+uhriteologia+on+voinut+vaikuttaa+siihen,+etä+evankelistat+myöhemmin+sepittivät+pääsiäistapahtumat+Jeesuksen+viimeisten+päivien+viitekehykseksi.+Samoin+Jeesuksen+teloituksen+ja+ns.+ylösnousemuskokemusten+sekä+opetuslasten+Jerusalemiin+paluun+välissä+on+todennäköisesti+huomattavasti+pidempi+aika,+kuin+evankeliumit+antavat+ymmärtää.+Osa+evankelistoistahan+jopa+väittää,+että+opetuslapset+eivät+olisi+paenneet+Jerusalemista+Jeesuksen+vangitsemisesta+pelästyneenä,+joka+kuitenkin+on+ollut+todennäköinen+ja+luonnollinen+reaktio+uhkaavassa+tilanteessa.
26.03.2020 10:42
Eipä+ole+kummoinen+ylösnousemus,+jos+sillä+on+merkitystä+vain+hyvinä+aikoina.
25.03.2020 13:22
Palstan+siistinä+pitäminen+on+toki+hyvä+ja+kannatettava+tavoite.+Mielivaltaisella+moderoinnilla+palstan+keskustelujen+taso+ei+kuitenkaan+minun+mielestäni+ole+parantunut.+Hyvät+ja+asialliset+keskustelijat+ovat+pitkälti+jättäneet+palstan.+Syvällisiä+ja+perusteltuja+aloituksia+ja+komentteja+ei+enää+juuri+tehdä,+koska+on+suuri+vaara,+että+täysin+asiallinen+kirjoitus+poistetaan+/+poistatetaan.+Asiallinen+ja+perusteltu+kirjoitus+vaatii+(ainakin+itseltäni)+jonkin+verran+panostusta.+Ei+juuri+kannata+panostaa,+kun+mielivaltainen+tekoäly+tai+ilmoitus-painikkeeseen+rakastunut+toisinajattelija+voi+hetkessä+pilata+koko+keskustelun.+
Palstalla+on+ja+pysyy+edelleen+ilman+näköjään+mitään+vaaraa+poistamisesta+aivan+uskomatonta+roskaa.+Näin+oli+omana+aktiiviaikanani+palstalla+ja+sama+meno+jatkuu+edelleen.+Hyvät+aloitukset+ja+kommentit+ovat+kyllä+jos+eivät+ihan+kokonaan+hävinneet,+niin+kuitenkin+huomattavasti+harvinaisempia+kuin+aiemmin.+Sääli.+Täällä+oli+joskus+hyviä+keskusteluja.
05.03.2020 15:45
Nykyään+kai+ruikkijoita+on+vähemmän.+En+ole+varma,+koska+nykyään+harvemmin+tänne+kirjoitan.+Josku+kirjoittelin+enemmän+ja+vietin+aikaani+runsaammin+täällä.+Jonkinmoisen+kusiojan+saisi+aikaiseksi+sillä+lorotuksella,+jota+minäkin+niskaani+sain.+Johtopäätökseni+on,+että+juuri+muuta+ei+"uskovilta"+voi+odottaakaan.
30.11.2019 11:54
Etsihän+vanhoja+keskustelujani+vaikkapa.+Tuolloin+nimimerkkini+oli+pelkkä+pilkkuviivaviiva.
30.11.2019 10:32
Oma+kokemukseni+täällä+on,+että+nimenomaan+"uskovien"+taholta+sitä+solvausta+tulee+ja+kusitolpaksi+joutuu+keskustelija,+joka+käyttää+ja+myös+pyytää+perusteluja+näkemyksilleen.
30.11.2019 09:41
Omituinen+kysymys.+En+ole+koskaan+kokenut+enkä+maininnut+kokevani+tuputusta+tällä+palstalla.+Omituisia+mielipiteitä+ja+käsityksiä+olen+kohdannut.+Niihin+kun+olen+kysellyt+perusteluja+olen+kyllä+tullut+kohdanneeksi+vihaa+ja+minua+on+nimitelty+jos+vaikka+miksi.+Olen+täällä+siksi,+että+nimenomaan+minua+kiinnostaa+keskustella+uskonnosta,+jumalakäsityksistä+jne,+ja+todellakin+haluan+kuulla+(tai+siis+lukea)+perusteluja+noille+käsityksille.+Perusteluja+tosin+harvemmin+näkee,+paitsi+joitakin+muka-raamatullisia+kehäpäätelmiä.
21.11.2019 18:51
En+ota+kantaa+mainittuun+aloitukseen+ja+sen+poistamiseen,+koska+en+ao.+aloitusta+koskaan+ole+nähnyt.+Palstan+poistopolitiikka+on+kuitenkin+näköjään+kestoaihe,+ja+syystä.+Palstan+sensuuri+on+mielivaltaista+ja+poistot+pitkälti+perusteettomia,+varsinkin+kun+vertaa+kaikkeen+siihen+aivo-oksennukseen,+joka+palstalle+saa+jäädä.+Sananvapauden+nimissä+sensuurista+palstalla+tulisi+luopua+ja+ainoastaan+rikoslaissa+mainittuihin+tapauksiin+puuttua.+Vähimmilläänkin+sensuuri+tulisi+olla+läpinäkyvää+ja+perusteet+poistoille+esittää+ja+samoin+mahdollinen+ilmoituksen+tehnyt+nimimerkki,+joka+myös+voisi+joutua+esittämään+perusteet+ilmiannolleen.
09.10.2019 11:41
Olen+kirjoittanut+aiheesta+palstalle+laajemminkin+joskus,+mutta+nyt+vain+lyhyesti;+kyseessä+on+evankelista+Matteuksena+tuntemamme+kirjoittajan+sepitetty+tarina,+jolla+pyritään+selittämään+Jeesuksen+epämääräinen+ja+juutalaisen+käsityksen+mukaan+ei-toivottu+syntyperä.+Matteus+esittää+daavidilaiseen+sukulinjaan+kuuluvina+esiäiteinä+neljä+naista,+jotka+hekään+eivät+selviä+puhtoisina+moraalisesta+tarkastelusta,+kuten+ei+Mariakaan.+Jeesuksen+mitä+ilmeisimmin+avioton+syntymä+todennäköisesti+pakanaisän+siittämänä+oli+niin+yleisesti+tiedossa+ettei+sitä+voinut+kieltääkään,+joten+sille+piti+kehitellä+teologinen+selitys.
17.09.2019 17:21
"Tämä+"bismillah":han+on+tämä+pvv..."
Nämä+kysymykset+palstalle+kirjoittavien+"henkilöllisyydestä"+näyttävät+kiinnostavan+vuodesta+toiseen.+Muutama+vuosi+sitten+joku+epäili+minua+ja+nimimerkkiä+mummomuori+yhdeksi+ja+samaksi+henkilöksi+ja+nyt+näyttää+siltä,+että+olen+saanut+kerralla+useamman+nimimerkin+kontolleni.
Niin+merkityksettömiä+kuin+nämä+spekulaatiot+ovatkin+kertaan+vielä+käyttämäni+nimimerkit,+koska+näköjään+joku+jaksaa+olla+kiinnostunut.+Minulla+on+ollut+muutama+nimimerkki,+mutta+ei+koskaan+useampaa+kuin+yksi+kerrallaan.+Aloitin+kirjoittelun+aikoinaan+kirkko+kuulolla-palstalle+käyttäen+rekisteröimättömänä+nimimerkkinäni+välimerkkejä+,--
Kun+pelkät+välimerkit+eivät+enää+käyneet+nimimerkiksi+muutin+nimimerkkini+muotoon+pilkkuviivaviiva,+jonka+sitten+myös+rekisteröin.+Päätin+huonolla+menestyksellä+poistua+palstalta+tymåäännyttyäni+täällä+harjoitettavaan+sensuuriin+ja+samalla+poistin+rekisteröidyn+nimimerkkini.+Koska+en+osannut+olla+poissa+palstalta+kovin+kauan+palasin+ja+kirjoitin+hetken+nimimerkillä+De+Rerum+Natura,+jonka+myös+poistin+varsin+lyhyen+ajan+jälkeen.+Nykyisin+kirjoitan+vain+ja+ainoastaan+tällä+rekisteröidyllä+nimimerkilläni.+Täältä+tähän...
17.09.2019 17:15
Antakaa+elää+omaa+elämäänsä+ja+keskittykää+itse+omaanne.
25.08.2019 19:44
"mitä+kristityille+pitäisi+tehdä?"
Ei+mitään,+kaikkein+vähiten+ottaa+tosissaan.
25.08.2019 18:40
Tuttu+tunne,+voin+samaistua+aloittajaan+hyvin+vahvasti.+Omalla+kohdalani+olen+kuitenkin+joutunut+huomaamaan,+että+jonkin+asteinen+addiktio+on+päässyt+syntymään.+Kokonaan+en+ole+tästä+palstasta+päässyt+irti.+Aikoinaan+kyllästyin+palstan+poistopolitiikkaan,+joka+vei+erinäisiä+tekstejäni,+vaikka+voin+niistä+sanoa+aivan+varmasti,+että+ne+eivät+sääntöjä+rikkoneet.+Nyt+en+enää+ole+näihin+tuotoksiini+viitsinyt+panostaa,+joten+olen+kai+omalta+osaltani+syypää+palstan+tämän+hetkiseen+tasoon.+Anteeksi,+kiitos+ja+hyvää+jatkoa+aloittajalle+ja+muillekin,+jotka+ehkä+ovat+täältä+poistumassa.
20.08.2019 18:50
9 / 14