Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

3971

1. Itse olen tuota miettinyt töihin pyöräillessä siitä näkökulmasta että miksi sen pitäisi riittää. Jos mennään ajassa sukupolvi tai kaksi taaksepäin oltiin tilanteessa jossa mies toi leivän pöytään ja nainen hoiti kodin ja lapset. Lisäksi elinpiiri oli yleensä aika suppea joten se potenttiaalisten kumppanien määrä oli aika rajattu.

Siitä mentiin eteenpäin niin naiset tulivat työelämään ja nyt ollaan tilanteessa jossa naiset ovat korkeammin koulutettuja, heidän työtilanteensa on parempi sekä jos terveydelliset syyt eivät ole esteenä niin lapsi on vain valintakysymys. Vaikka miten tuota olen pohtinut niin miksi tyytyisi tavalliseen rakkauteen kun voisi saada vaikka luovan ihmisen (muusikko, valokuvaaja, taidemaalari) tai tekevän miehen (rakentaja, automekaanikko jne) rakkauden. Se että ympärillä on luovuutta tai osaamista ratkoa käytännön ongelmat on aina jotakin lisää tavallisuuteen verrattuna.

Ennen ei ihmisillä ollut varaa nirdoilla vaan otettiin paras mikä oli saatavilla tai sitten vähiten huonoin mutta nyt kun yhteiskunta on rakennettu perusturvalliseksi tukien ja esim ilmaisen koulutuksen ansiosta niin se tavallisuus joka ennen riitti hyvään juoksuun tarkoittaa nykyään että olet vasta asettunut telineesen.
  2. Luottamus- jos haetaan että luotanko ihmisiin niin kyllä. Me ollaan sopimusyhteiskunta ja homma ei toimi jos ei ole luottamusta. 1p

Huumorintaju- kaikilla on mutta onko lähetin samalla taajuudella kuin vastaanotin? 1/2p

Älykkyys-keskinkertaisena putkiaivona en nyt itseäni tuohon ryhmään tunne kuuluvani 0p

Kohteliaisuus- tuosta olen saanut siipeenikin joten aika harkitusti jatkossa. Perus käytöstavoilla 1/2p

Emotionaalisesti läsnä- kyllä vaikka usein kommentit ovat aika ratkaisukeskeisiä. 1p

Kunnianhimoinen- en varmaan siten kuin tässä haetaan eli kiipeämistä parempiin statuksiin tai palkkoihin. 0p

Ystävällinen- helpottaa kovasti ihmisten kanssa toimimista. 1p

Luotettava- moni varmaan näin näkee koska luottamustoimiinkin on äänestetty. 1p

Intohimoinen- vanhemmiten aina vähemmän mutta onko se sitten pysyvä suunta niin aika näyttää. 0p

Aito- joskun esim kokousteknisistä syistä hiukan joutunut epämukavuusalueelle mutta muuten kyllä. 1p

Antelias- yleensä mutta todelliseen tarpeeseen 1p

Hyvässä fyysisessä kunnossa- monella mittarilla kyllä. 1p

Osaa toimia johtajana, joka ei silti hallitse liikaa.- monessa tilanteessa todettu toimivaksi. 1p

Hyvät kommunikointitaidot- jos treffitapaamiset voi jättää huomiotta niin kyllä. Olisko 1/2 p silloin kohtuullinen pistemäärä.

Kärsivällinen- tätä elämä on opettanut. 1p

On läsnä, kun hänelle puhutaan eli ei esimerkiksi selaile silloin puhelintaan.- nimenomaan pyrin vähentämään ulkoisia häiriöitä 1p

Luova- en sitten yhtään 0p

Ennakkoluuloton- en vaan pyrin etukäteen miettimään asioiden hyvät ja huonot puolet ja miksi joku on näin tai tullaan tekemään niin. 0p

Suojelevainen- varsinkin työelämässä mutta siviilissä en ole mikään curling-ihminen joka harjaa muiden edestä rataa puhtaaksi. Kyllä ihmisillä on myös oma vastuu. 1/2p

Hyvä kuuntelija- ujolle miehelle ihan selkärankajuttu. 1p

13/20 eli pieni kivi haudalle riittää kun tulee vain yksi nimi.
  3. Itse olen ollut siinä oletuksessa että tuossa pääpaino on sillä että pistetään navat vastakkain ja naksutellaan; sekä välillä käydään verhokaupoissa. Jos oma toive on pidemmät kävelyt käsikkäin sisustuselementtiliikeissä ja joskus naksuttelua niin kannattaa tehdä jo aluksi selväksi. Kuten tietysti moni muukin tuohon suuhteeseen liittyvä yksityiskohta.

Itselleni periaatteessa voisi voisi toimia jos miettii pettymyksen näkökulmasta. Pari pitkää liittoa alla ja niissä kun oli toive loppuelämän kestävydestä niin ero oli kova paikka. Tuossa lähtökohta voisi olla että tämä ei kauaa kestä joten se loppuminen ei pitäisi ottaa niin pahasti voimille. Sen verran itseäni jo tuntien voisin sanoa että yhtä pahalta se tuntuisi.

Itselleni tuollainen tuskin sopisi ja kaikkein vähiten aikana jolloin minulla olisi muutenkin vaikeaa. Vertaisin omalla kohdalla lohturuokaan. Aamulla katselee peiliin ja toteaa että onpahan pyöreyttä kertynyt ja masentuu. Lohdutukseksi syön perhepitsan ja pari litraa kermajäätelöä ja taas seuraavana aamuna ihmettelen että olen llihonut. Se että tuossa tilanteessa etsisin tuollaista suhdetta tuntuu kuin toivoisin itselleni terapeuttia ja kosketusautomaattia. Jos oma elämäntilanne on vaikea niin kohtuutonta toivoa toisesta pelastajaa enkä ole ollenkaan varma että pystyisin samalla tavalla antamaan siihen suhteeseen.

Minulle tämä ei olisi siis mikään lama-ajan juttu vaan hyvien aikojen juttu. Kun elämä on hyvin noin perustasolla ja osalla sektoreita jopa onnellista niin siihen jatkeeksi tällainen voisi mennä ikäänkuin elämän keitoksen lisämausteena. On voimia ja jaksamista kestää tämän suhteen haasteet ja pystyt tuomaan sen vastavuoroisuuden suhteeseen jota se tarvii onnistuakseen.

Kokeilemalla tuo selviäisi eikä varmaan ehdokkaista pulaa ole mutta itse miettisin että pystynkö oikeasti nauttimaan toisen läheisyydestä jos tiedän että sähkölaskun eräpäivä on mennyt. Jos taas olet sähkölaskun jo maksanut ja se ei vaivaa enää niin paljon paremmin voit keskittyä siihen toiseen ja suhteeseen; ihan riippumatta mitä kirjainyhdistettä siitä haluaa käyttää.
  4. Aika haastava tuo termi liian hyvännäköinen mutta pari näkökulmaa tulee mieleen. Käytännössä liittyy pidempiaikaisiin vaikutuksiin tai heijastuksiin parisuhteessa.

Ensin voisin ajatella näin jos ulkonäkö on hankittu terveyden kustannuksella tai terveyttä tietoisesti vaarantaen. Ensinnä tulee mieleen kauneus jota parannellaan kirurgisesti. Kun jostakin poistetaan tai johonkin lisätään ja rypyt prässätään suoriksi niin siinä on omat riskinsä. Terveysalan ihmiset varmaan osaavat paremmin niistä kertoa mutta verenmyrkytykset tai sisäiset vuodot nyt näin ihan maallikon näkökulmasta.
    Toinen asia joka varsinkin miehillä korostuu on toive isoista lihaksista ja matalasta rasvoista. Näitä lähdetään salilta tavoittelemaan mutta jos treemataan väärin, ruokailu on mitä sattuu eikä unikaan ole laadukasta niin liha ei vaan tartu luiden päälle. Tähän kun lisätään ettei geenitkään tuo lihaskasvua tai tavoitellaan pikavoittoja eikä treenata tarpeeksi pitkään saattaa olla että jossakin vaiheessa aletaan taikapapuja napsimaan.
    Tulosta alkaa sitten kertyä mutta sisuskaluille tulee muutakin ongelmaa kuin ilmavaivat ja pääkallon sisäosatkin ovat ihmeissään.
    Naisista kun en hirveästi ymmärrä niin saattaa olla että moni on ihan pähkinöissä kun aamukahvilla katsoo lihaksista kehoa ja miettii että mitähän jännää tänään on tiedossa kun mies nykyään kilahtaa niin helposti kun tunnesäätelyn mekanismit aivoissa eivät ole ihan jiirissä.
    Joku taas vaihtaisi lihakset ja kympin rasvat pieneen keskivartalopyöreyteen ja hoikempiin käsiin jos elämä olisi vakaanpaa eikä miestä tarvitsisi pelätä.

Toinen ajatus tuli mieleen että vaikka itselle se kumppani ei ole liian hyvännäköinen niin saattaa muiden mielestä ollakin esim työelämässä aiheuttaen kateutta. Ei ehkä niinkään koske haalareissa ja maski päässä työtä tekeviä vaan enmmän jakkupuku- ja kravattikansalaisia. Saattaa olla että ulkonäkö on uraa edistänyt siihen malliin että on menty jo oman osaamisen, kokemuksen tai koulutuksen yläpuolelle ja tämä alkaa näkyä työsuorituksissa. Työpaikasta riippuen saattaa olla että virheen jälkeen ei tule tsemppitoivotuksia vaan ensin puukkoa selkään ja seuraavalla kerralla suolat perään. Tällainen tilanne saattaa sitten kuormittaa henkilöä ja se ajan mittaa heijastu parisuhteisiin.
    Tietysti on mahdollista että kumppani on saanut vaikka ylennyksen ihan työteknisillä ansioilla mutta työkavereille on jäänyt epäilys tai henkilö itse lulee niin. Tällöin tulee helposti tarve todistaa epäilyt vääräksi. Työpäivät pitenee, työtä tehdään kotona, stressataan eikä palauduta kunnolla vaan pidemmän ajan kuluessa väsytään tai jopa poltetaan kynttilä loppuun. Tämäkin kuormittaa sitten parisuhdetta ja arjen pyörittämistä.

Ehkä noille esimerkeille löytyy parempaakin terminologiaa kuin liian hyvännäköinen mutta menköön nyt nämä näkökulmat sen alle.
  5. Itse kun laitoin auton pois niin menot ovat mukavasti pienentyneet. Itsellä siinä mielessä hyvä tilanne että kaikki on pyörämatkan takana.
    Vakuutukset olen jo kilpailuttanut ja sähkökin on kiinteähintaista joten pörssisähköä ei tule seurattua. Vedenkulutuskin on aika pientä kun käyn usein salilla suihkussa.

Harrastuksiin ei mene rahaa kun vuoden salikortin saa epassilla maksettua ja sukset on jo investoitu. Ehkä harrastuksiin voi laskea kalastamisen, marjastuksen ja vaellukset jotka kyllä voisi jättää pois mutta itse näen ne enemmänkin investointina omaan mielenterveyteeni. Parempi vaihtoehto minulle on kulkea kaverin kanssa hillasoita kuin olla yksin täällä mökissä.

Se missä voisin säästää on säätää jäteastioiden tyhjennysväliä pidemmäksi. Nyt eivät aina ehdi täyttyä ennenkuin tyhjennys on ajankohtainen. Rahaa jäisi myös itselle enemmän jos en maksaisi lasten puhelinliittymiä sekä lainaisi rahaa exälle vaikka tiedän etten sitä rahaa ikinä saa takaisin. Molemmat lapset tekee osa-aikatyötä ja exällä nyt menee muuten kurjasti joten samapa se vaikka minä kaikkia vähän jeesaan kun kerran siihen pystyn.

Itse vähän miettinyt myös tulojen lisäämistä varsinkin jos meillä vuorosysteemi muuttuu sellaiseksi että siinä on kuusi vapaapäivää. Voisi mennä johonkin vuokrafirmaan kirjoille ja ottaa vastaan joitakin yksittäisiä keikkahommia silloin tällöin. Neljä päivää kävisi töissä ja vapailla sitten yhtenä harrastuksena olisi työnteko muualla.
  6. Oikeastaan voisi jakaa kolmeen sektoriin.

Yksi on talous tai jopa materiaali. Pyrin siihen että aina kuun lopussa olen tienannut enemmän kuin käyttänyt. Aina ei onnistu mutta useimmin kyllä. Kun tietää että selviää kuukausia vaikka rahan tulo kokonaan tyssäisi antaa turvallisuuden tunnetta. Materiaalilla tarkoitan esineitä joilla pystyn reagoimaan mikäli tulee yllättäviä asioita eteen. Tällaisia esineitä ovat esim vaahtosammuttimet, ea-kaapit yms ja sitten myös kattavasti työkaluja mikäli remontti yllättää tai se remontti on suunniteltu.

Toinen asia on fyysinen hyvinvointi. Tähän lasken myös unen ja ruuan joka muodostaa liikunnan kanssa kokonaisuuden. Mitään tavoitteellisuutta en ole asettanut paitsi säännöllisyyden. Työmatkapyöräily, hiihto ja vaellukset on ihan hyvä pohja aerobiselle ja siihen kun lisää salitreenit niin jos ei nyt kehity niin ainakin siirtää taantumista eteenpäin. Sellainen kohti hyvää ja toimintakykyistä vanhuutta tässä lähdetään tavoittelemaan.

Kolmas asia on henkinen puoli ja kulkee itselläni ajatuksella "laadukas yksinäisyys". Siinä yksi kantava teema on kalenteri eli työkierron tiettyinä päivinä siivoan, pesen pyykiä jne eli satsaan kodin viihtyvyyteen. Ei täällä siis mitään viherlandiaa ole, saati tuoksukynttilöitä tai sohvatyynyjä vaan sellainen perussiisti kämppä jossa tavarat on paikoillaan.
    Parisuhdetta kun ei ole niin omien lapsien ja ystävien/kavereiden/tuttujen merkitys korostuu. Tuttuja ja kaveeita on tässä vuosien saatossa ehtinyt kertyä ja on ihan mukava vaihtaa muutama sana ja kysellä kuulumisia. Ystäviä nyt pari löytyy mutta enemmän heidänkin kanssa mennään keveimpien aihepiirien kautta kuin että avattaisiin syntyjä syviä.