Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

53

1. Kyllä+elämä+opettaa,+jos+haluaa+oppia,+ja+minä+olen+halannut+oppia+asioita+hyvin+monipuolisesti.+Siitä+päätellen,+mitä+saan+täällä+vastaani,+se+elämä+on+opettanut+aivan+liian+paljon.+Minulle+sellsinen+ajatus,+että+tarvitaan+joku+tietty+oppimäärä,+ei+ole+koskaan+kelvannut.+Kaikki+ne+oppimäärät+on+vajaita,+ja+sellaisen+päntänneet+on+tulleet+vain+ylpeäksi+osaamisestaan.+Uskovat+olevansa+kaikkitietäviä+varsin+vajavaisella+tietomäärällä+ja+ymmärryksellä.+Ei+millään+mahdu+kalloon,+että+osa+siitä+tiedosta+onkin+väärää.Minulla+sitä+elämän+opintietä+on+takana+68+vuotta.+Kyllä+se+vastaa+aika+monta+korkeakoulututkintoa,+kun+olen+ollut+kiinnostunut+aina+hyvin+monista+asioista.+Jos+jo+lukeminen+on+vastenmieleistä,+niinkuin+suurella+osalla+nykynuorista+on,+niin+miten+sitä+sitten+voisi+oppia.
  2. Kyllä+minä+ymmärrän+tuon+Navier-Stokesin.+mutta+ymmärtääkö+minun+vastaväittäjät.+Kaasuhan+on+painepullossa+fluidia.+Sen+asian+selitti+minulle+jo+yksi+kommentoija+aiemmin.+Täällähän+on+vastavättäjät+jankuttaneet,+niinkuin+joka+ikinen+menneisyydessä+keksitty+teoria+olisi+totta.+Niin+ei+vaan+ole,+vaikka+ilmeisesti+sinäkin+niin+uskot.+Olen+saanut+monista+niistä+teorioista+vanhan+tiedon+kumoavan+tiedon+tekniikan+tohtorilta.+Minkäs+sille+sitten+mahtaa,+jos+menneisyyteen+juuttuneet+hourupäät+ei+edes+usko,+että+sellainen+tohtori+on+olemassa.+Onhan+tuolla+yksi+sellainenkin,+joka+kuvittelee,+että+minun++työurani+on+kuvitteellinen.+Kyllä+minä+todellakin+ole+työskennellyt+hoitoalalla+ja+metalliteollisuudessa.+Niiltä,+jotka+kuvittelee+sen+kuvitteelliseksi,+puuttuu+ilmeisesti+se+työura+kokonaan.+Ne+jotka+uskoo+ehdottomasti+siihen+ilmastonmuutosuhkaan,+joka+perustuu+vanhoihin+teorioihin,+näyttää+menevän+yhä+pahemmin+sekaisin.Ei+tietenkään+ne+fysiikan+alkeelliset+teoriat,+joita+nimitetään+alkeiksi+ole+muuttuneet,+koska+niitä+ei+suostuta+muuttamaan.+Se+kuitenkin+johtuu+vain+siitä,+että+ne+jotka+niihin+uskoo,+ei+ole+pystyneet+keksimään+parempiakaan+teorioita.Tiede+on+siinä+suhteessa+hyvin+paljon+samanlainen+kuin+uskonto.+Niinkauan+kuin+on+riitävästi+niitä,+jotka+uskoo+vanhoihin+opinkappaleisiin,+mikään+ei+muutu.+Ilmiö+on+hyvin+tuttu+lääketieteessäkin.+Nyt+siellä+on+kuitenkin+käynnissä+melkoinen+mullistus.Vaimon+kanssa+vitsailtiin+1990+luvulla,+että+kohta+sitä+paskaakin+käytetään+lääkkeenä,+Nyt+sitä+käytetään,+ja+tutkijat+on+asiasta+innoissaan.
  3. Kyllä+minä+vaadin+paljon+pätevämpiä+todisteita+kuin+nuo+sinun+väittämät,+koska+minulla+on+asiasta+vankka+käytännön+kokemus.+Sitä+nyt+vaan+yritettiin+täällä+aikanaan+kauheasti+poisselittää+kaikenlaisilla+teoreettisilla+väittämillä.+Ne+vättämät+on+vaan+niin+totaalisen+järjettömiä,+että+enhän+minä+niihin+usko.+Ennemmin+minä+uskon+omiin+havaintoihini.+Kyllä+siinä+minun+rakentamassani+aurinkokeräimessä+taatusti+tuotti+lämpöä+happeen+ja+typpeenkin+auringosta+tuleva+säteily,+joka+on+kylläkin+sähkömagneettista.Se+on+kummallinen+tuo+käsitys+lämpösäteilystä.+Lämpösäteilyhän+on+vain+yksi+energian+siirtymistavoista.+Yhtälailla+se+vaikuttaa+kaikkiin+aineisiin,+joihin+se+kohdistuu.+Minun+ammateissani+on+ollut+pakko+luottaa+juuri+omiin+havaintoihin.+Parhaat+havainnot+lämpösäteilyn+vaikutuksesta+tuli+Tampellan+valimossa+jo+1970+kuvulla.Kun+auringon+säteily+kohdistuu+suljettuun+tilaan,+sen+vaikutuksesta+voi+tehdä+havaintoja+ja+päätelmiä.+Avoimessa+tilassa+se+ei+onnistu.+Aurinkokeräimethän+peitetään+lasilla+tai+muovilla.+Muuten+niiden+teho+olisi+huono.+Ilmakin+lämpenee+siellä+lasin+takana+100+asteeseen.Ei+tällaisista+asioista+ole+ollut+yhtään+mitään+tietoa+ja+kokemusta+silloin+kun+ne+vanhat+teoriat+on+värkätty.+Taisi+olla+1970+luvulla,+kun+Ranskalaisen+rakensi+ensimmäisen+aurinkovoimalan.+Siellä+sulaa+rautakin.+Minä+olen+noita+aurinkovoima+asioita+seurannut+siitä+asti.Entisellä+työtoverillani+oli+jo+1980+luvulla+aurinkokeräimet+katolla.+Hän+oli+varmaan+yksi+edelläkävijöitä+Suomessa.+Olikohan+1970+luvuilla+kenelläkään+Suomessa.+Sitä+voi+väittää,+että+on+tuhansia+kertoja+laboratoriossa+mitattu,+mutta+onko+siitä+luotettavaa+tietoa+missään.Kun+siellä+aurinkokeräimessä+happi+ja+typpikin+lämpenee+100+asteesee,+niin+ei+ne+todellakaan+absorboi+heikosti.+Sen+kokeen+voi+kuka+tahansa+tehdä+kotipihallaan.
  4. Kaikki+raportit+ja+ilmastotutkimukset+on+virheellisiä+koska+ne+perustuu+virhellisille+perusoletuksille.+Täytyy+muistaa+minkälaisena+villinä+aikana+ne+perusoletuskset+syntyivät.++Se+oli+pseudotieteen+ja+tarinoiden+kulta-aikaa.Minäkin+olen+aikanaan+mielenkiinnolla+lukenut+matkaa+maan+keskipisteesees+ja+Mars+seikkailuja.+Minä+kuitenkin+ymmärsin,+että+ne+on+tarinaa.+Vernen+jutuista+osa+on+tavalla+tai+toisella+toteutunut.Myös+tarinan+kasvihuoneilmikön+keksimisestä+luin.+Minulle+se+oli+tarina.+Maailman+ilmastotiede+taas+on+ottanut+sen+täytenä+totuutena.+Minulle+se+on+edelleen+tarina.+Sellaista+se+1800+luvun+loppu+ja+1900+luvun+alku+oli.+Keksittiin+tarinoita,+jotka+ehkä+voisi+olla+totta.+Nyt+jotku+uskoo,+että+jo+silloin+tiedettiin+totuus.+Eipä+sinne+maan+keskipisteeseen+pääse,+eikä+ole+Marsissakaan+seikkailleet+kuin+robotit.+Tieteistarinat+alkoivat+tuolloin+1800+luvun+lopulla.Tarina+kasvihuoneilmiöstä+on+siis+1800+luvun+tieteistarina.+Sellaisena+minä+olen+sitä+aina+pitänyt.+Olen+siis+ollut+vapaa+etsimään+todisteita+puolesta+tai+vastaan.+Kun+on+paljon+tarinoita+lukenut,+ei+mitään+oikein+ota+kauhean+tosissaan.+Haluaa+aina+faktaa+pöytään.+Ilmastotieteellä+ei+sitä+ole.+On+vain+vanhoja+tarinoita.Fakta+löytyy+aivan+muualta+kuin+ilmastotieteestä.+Kyllä+kaikki+ilmakehässä+vaikuttavat+asiat+on+tiedossa,+mutta+ne+on+muilla+aloilla,+eikä+kokonaisuutta+ole+ymmärretty.+koska+se+on+varsin+monimutkainen.+Ilmastotiede+on+kompastunut+niihin+vanhoihin+tarinoihin.Ilmastofyysikot+on+tutkineet+mitä+kaikkea+ilmakehässä+tapahtuu+ja+miksi.+Avaruustutkimuksellakin+on+osansa.+Merentutkijat+on+tutkineet+merivirrat,+ja+niiden+lainalaisuudet.+Kaikki+tuo+on+tutkittu+ns.+puhtaalta+pöydältä.+Siihen+ei+ole+sotkettu+kasvihuoneilmiötä+eikä+ilmastonmuutosta.Minulle+kaikki+tuo+tieto+on+tullut+hyvin+monelta+taholta.+TV+dokumentit+on+ollut+yksi+tärkeä+tietolähde.+Jotain+on+tullut+tiedelehdistä.+Kaikista+tärkein+on+kuitenkin+ollut+käytännön+kokemus+lämpöopista.+Kokonaisuuden+on+joutunut+kokoamaan+itse.