Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

1709

1. Mulle+pistettiin+myös+Pfizer.+Pistoskohta+oli+seuraavana+päivänä+kosketusarka,+mutta+mitään+muuta+en+huomannu.+Tai+sit+oon+vaan+tottunu+siihen+ettei+olotila+ole+koskaan+hyvä,+ja+sillä+en+muita+sivuoireita+edes+huomannut.
  2. Kiitos+sanoistasi.+Tein+monia+virheitä,+joita+myöhemmin+kaduin.+Miksi+en+tehnyt+niin+tai+näin,+vaan+piti+mennä+itsensä+nolaamaan+kokonaan.+Monesti+mietteet+olivat+noita,+kun+seuraavana+päivänä+heräsi.+Kyllä,+löysin+sen+katseen+peilistä.+Pakenin+viikonloppuisin+baariin+juhlimaan,+kun+kotona+yksin+oleminen+ahdisti+niin+paljon,+että+oli+pakko+päästä+ihmisten+pariin.+Se+oli+itselle+pakopaikka.+En+ollut+niin+onnellinen,+kuin+mitä+olisin+voinut+olla,+mutta+piilotin+tuskan+ja+ahdistuksen+muilta.+Se+oli+kuitenkin+jatkuvasti+lähellä+pintaa,+ja+purkautui+tekoina+ja+sanoina,+joita+näin+jälkikäteen+häpeän.+Esitin+että+kaikki+on+hyvin,+vaikka+suunnittelin+elämäni+lopettamista,+kun+voimat+loppuivat.+Karkailin+päivystyksestä,+kun+ystäväni+olivat+soittaneet+poliisin+ja+ambulanssin+paikalle,+ja+joista+jälkimmäinen+oli+vienyt+minut+päivystykseen+lääkehiiltä+saamaan.+Lähdin+humalassa+ajamaan+kolmen+sadan+kilometrin+päähän,+mutta+onnekseni+ystäväni+olivat+ilmiantaneet+minut+poliisille,+enkä+ehtinyt+muutamaa+korttelia+pitemmälle+kodistani.+Vietin+uudenvuoden+yön+putkassa.+Olin+21v.+Sain+tuomion;+ajokieltoa+5+kk:tta+ja+sakkoja,+jotka+maksoin+ja+kärsin+kiltisti.+Otin+kerrasta+opikseni.Saatoin+lyödä+humalassa,+jos+joku+syytti+minua+jostain.+Harvemmin+näitä+tapahtui,+mutta+pari+kolme+kertaa+ehkä.+Kuulostan+ihan+Allulta,+kun+noista+tempauksistani+kerron.+Samanlaiselta.+Olen+tehnyt+samoja+virheitä+ja+mokia.Joten+joo,+olen+muuttunut+siitä+mitä+olin.+Sisältä+olen+edelleen+se+sama+vilkas+muksu,+joka+olin+lapsena.+Mutta+nuo+tempaukset+ja+teot+ovat+jääneet+pois.+Olen+edelleen+välillä+paha+suustani,+äkkipikainen,+ja+sanon+asioita+joita+kadun+jälkikäteen.+Mutta+siihen+ne+jää.+Sanoiksi.+Enää+ei+tarvitse+pelätä+itseään,+ja+sitä+mitä+kenties+tekee,+kun+jotain+pälkähtää+päähän.+Ehkä+tärkein+asia+ensimmäisen+vuoden+aikana+hypyn+jälkeen+oli+se,+että+sitä+yhtä+psyk.+sh:ta+lukuunottamatta,+joka+vaati+tiukasti+syitä+tekoon+pari+päivää+teholta+pääsyn+jälkeen,+kukaan+ei+syyttänyt,+haukkunut,+tai+edes+udellut+syitä+tekoon.+Heille+riitti+se,+että+selvisin+hengissä.+Sanoin+heti+sairaalasta+päästyä,+niin+psyk.+sh:lle,+jota+tapasin+vuoden+verran+sairaalasta+kotiuttamisen+jälkeen,+kuin+läheisille,+että+älkää+kysykö+koska+tahansa+siitä+kaikesta.+Jos+itse+aloitan+puhumaan+asiasta,+sitten+saa+kysyä.+Näin+pystyin+itse+päättämään+koska+vaikeista+asioista+puhuttiin+ja+koska+ei.+En+vaiennut+kokonaan+niistä+tapahtumista+ja+sen+syistä,+mutta+sain+aikaa+käsitellä+tapahtumat+omassa+tahdissa+mielessäni.+Jos+ihmiset+eivät+olisi+tehneet+kuten+pyysin,+niin+terveydenhuollon+ammattilaiset+kuin+tavalliset+tallaajat,+tuskin+olisin+selviytynyt+siitä+niin+hyvin+kun+selviydyin.Apua+oli+myös+siitä,+että+ei+kaikki+sairaalassa+viettämäni+aika+ollut+surkeaa.+Siihen+mahtui+niin+koomisia+hetkiä,+kuin+positiivisia+muistoja+ja+leppoisaa+kanssakäymistä+niin+hoitajien,+lääkärien,+kuin+toisten+potilaiden+kanssa.+Niitä+hetkiä+on+mukava+vielä+vuosienkin+jälkeen+muistella.+Tärkeintä+oli+se,+että+olin+itse+valmis+tekemään+mielelleni+jotain,+ja+halusin+muutosta.+Ei+kukaan+muu+voi+sitä+toisen+puolesta+tehdä.+Toinen+oli+se,+että+kun+sain+asiat+käsiteltyä+mielessäni+ja+itseni+kanssa,+en+vaiennut+siitä+millainen+olin+ja+mitä+tein.+Päätin+etten+halua+valehdella.+Jos+joku+kysyy,+kerron.+Olin+mieleltäni+sairas,+ja+sain+siihen+apua+saaden+ammattilaisilta+ne+työkalut+joilla+pystyin+tekemään+sen,+etten+enää+lyönyt+päätäni+samaan+muuriin+kerta+toisensa+jälkeen.+Elämä+kyllä+hakkaa+päätäni+seinään+edelleen,+mutta+toisin+kuin+aikanaan,+seinä+vaihtuu+joka+kerta.+Kolmas+keino+oli+konkreettinen.+Opettelin+puhumaan+niistä+asioista+ja+tunteista+mitkä+aiemmin+kasaantui+mielen+päälle,+ahdistaen,+ja+määräten+elämän+tahdin.+En+osannut+puhua+niistä+asioista+mitkä+olisi+pitänyt+ehdottomasti+päästää+ulos.+En+pystynyt+niistä+puhumaan.+Tämä+oli+se+tärkein+opetus,+josta+pidän+huolta,+ja+josta+jauhan+myös+muillekin.+Puhukaa,+puhukaa,+puhukaa.+Älkää+antako+vaikeiden+asioiden+kasaantua+mieleen,+kunnes+pato+murtuu+räjähdyksen+lailla.