Vapaa kuvaus

Aloituksia

256

Kommenttia

738

1. "Nykyään+”tiedetään”,+että+Aurinko+on+51+km+halkaisijaltaan+ja+kulkee+4800+km:n+korkeudella+litteänMaan+yläpuolella.+Ja+tähdet+ovat+Aurinkoa+160+kilometriä+ylempänä."Upeita+todisteita+litteästä+maasta+olet+esittänyt,+kiitos+niistä.Mutta+itse+uskon+että+aurinko+on+matalemmalla+koska+se+illalla+näyttää+näennäisesti+laskevan.+Veikkaan+noin+2800-3000km+auringon+korkeudeksi.Kuun+ja+auringon+koosta+olen+lähes+samaa+mieltä,+mutta+niitten+pitäis+mielellään+olla+vähän+pienempiä,+ehkä+40km+jotta+ne+voi+illalla+kadota+ja+pienetä+perspektiivin+katoamispisteeseen+niinkuin+taivaalla+näemme+tapahtuvan.
  2. Vääpeli+huusi+minulle+naama+punaisena+suomen+puolelta+silloin+kun+olin+pari+metriä+ruotsin+puolella+ja+revin+sotilaspassini+ja+heitin+riekaleet+rajan+yli+suomen+puolelle.Suomen+armeijan+vääpeli+ei+virkaa+tehdessään+saa+astua+metriäkään+ruotsin+puolelle+joten+hänen+käskyilleen+voi+nauraa+ja+haistattaa+paskat+kun+rajan+on+saanut+ylitettyä.Ruotsissa+rajalla+on+ehkä+kerran+kuukaudessa+poliisi+ja+muutama+sotilas.+Ovat+oikeen+leppoisia+poikia+ja+nauroivat+kun+kerran+juttelin+heidän+kanssaan+ja+otin+viinaryyppyjä.Suomi+on+kusipäinen+maa+ja+kansa.+Jo+hapitsussa+haaparannalla+ihmiset+on+paljon+rennompia+kuin+suomessa.+Kaupassa+ventovieras+myyjä+morjestaa+ruotsissa+jokaista+asiakasta+kuin+vanhaa+tuttuaan+ja+meininki+on+rentoa.Haaparannan+matkakeskuksessa+näkyy+myös+jo+torniosta+ja+suomesta+eroava+kulttuuri.Jos+menen+valkoihoisena+yksin+istumaan+haaparannan+matkakeskuksen+penkeille+niin+minun+vierelle+istuu+nopeasti+joka+puolelle+muita+valkoihoisia+kansalaisia+jotka+ovat+valmiina+suojelemaan+minua+ihonvärini+vuoksi,+ja+ruotsissa+samaa+ihonväriä+olevat+on+aina+heti+samaa+porukkaa.+Torniossa+tämä+ei+toimi,+mutta+10-metriä+tornion+rajalta+ruotsin+puolelle+haaparannan+matkakeskuksessa+toimii.Mustat/+värilliset+istuvat+omissa+porukoissaan+ruotsissa+AINA.+Sama+pätee+vaaleaihoisiin.Ruotsissa+olet+heti+"in"+ja+kuulut+porukkaan+kun+olet+valkoihoinen.+Saat+kenestä+tahansa+valkoihoisesta+ruotsissa+kaverin+kun+menet+jollekkin+vaalealle+juttelemaan.Sama+ei+toimi+suomessa.+Korpi+junttilassa.