Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Makriina
profiilit
Makriina
Makriina
Vapaa kuvaus
Aloituksia
42
Kommenttia
1681
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kun+ei+ole+sodassa,+eivät+sodan+säännötkään+päde.
Niinpä+voidaan+siviilejä+kohdella+kuinka+vaan.
Kun+ei+olla+sodassa,+voidaan+hajottaa+maan+tasalle+vastapuolen+kaupungit+ja+estää+evakuointi,+ja+kun+oma+lippulaiva+ammutaan+pohjaan,+on+oikeus+pitää+muistojuhlat+ja+ryhtyä+sitten+kostoretkelle.+Siihen+varmaan+kansaltakin+saa+tukea.
17.04.2022 07:12
Eihän+ne+maaliman+pääkaupungit+mielessä+pysy.+Tuttuja+nimiä+mainittiin,+vaikea+niistä+on+se+pääkaupunki+nimetä.+Varmaan+puolet+jaksoin+muistaa.
Mutta+Suomen+paikkakunnat+muistin+hyvin,+vain+yhdessä+erehdyin,+siinä+Lapin++itärajan+tuntuman+kaupungissa.
17.04.2022 07:06
Pitkäperjantain+hartautta+yhteiskuntakin+vaali.+Radiosta+ei+tullut+mitään+hymyä+herättävää,+ja+juhlimista+ravintoloissa+ja+teattereissa+oli+rajoitettu.
Tanssitkin+oli+lauantaina+kielletty+kirkkopyhän+alla.+Hyviin+tapoihin+kuului,+ettei+kyläilty+perjantaina,+vaan+perheet+pysyttelivät+kotona+keskenään.
Ruokailusta+ei+ole+jäänyt+minulle+mitään+eritystä+mieleen.+Ehkä+kalaa?+Varmaan+pitkäperjantain+menyy+oli+erilainen+kuin+sunnuntaina,+jolloin+oli+pöydässä+mm.+keitettyjä+kanamunia+ja+mämmiä.+Lasten+hupina+oli+kananmunien+koristeleminen+vesiväreillä.+Pöytäkoristeina+oli+keltaisia+tipuja,+jotka+säästettiin+sitten+taas+seuraavaan+vuoteen.
Joskus+löytyy+kauppahallista+hienoa+aladoopia,+mutta+harvemmin+sitä+en+lautaselleen+saa.
17.04.2022 07:00
Ihmiset+osaavat+pitää+välimatkaa.+Kun+olen+käynyt+kauppakeskuksissa,+olen+huomannut,+että+vaikka+parkkipaikka+on+täynnä+autoja,+niin+asiakkaat+ovat+hajaantuneet+myymälöihin+niin+että+tungokseskta+vältytään,+eikä+kassajonoissakaan+ole+monta+ihmistä+kerrallaan.+
Uskon,+että+antiikkimessujen+kävijät+osaavat+pitää+reviirinsä.+Minä+ainakin+väistän+tungosta.
Pakko+on+ollut+liikkua+julkisissa+kulkuneuvoissa+ja+opetella+väistämään+kanssakulkijoita.+Siihenkin+tottuu.
17.04.2022 06:44
Outo+kevät+tänä+vuonna,+kun+lumet+vain+sinnikkäästi+peittävät+kaikki+varjopaikat.+Kävin+eilen+kolhimassa+kinoksia+lapiolla,+mutta+ihan+jäässä+ne+ovat.+Levitin+isoja+palasia+sulaneelle+maalla,+mutta+ei+aurinko+niihin+paljonkaan+pystynyt+vaikuttamaan.
Kännykässäni+on+muutama+viime+vuotinen+valokuva,+joista+hyvin+näkee+kevään+tulon.+Tänä+vuonna+ollaan+vielä+aivan+talvisissa+tunnelmissa.+
Pääsiäisen+viettoa+ei+tunnu+oikein+kukaan+harrastavan.++Mökkiläisille+pääsiäisenä+mennään+kevään+ensi+käynnille+nauttimaan+mökkiläisyydestä.+Teillä+kova+liikenne.+Uutisista+en+ole+huomannut+auto-onnettomuuksia+tänä+vuonna.
Joissakin+katolisissa+maissa+pääsiäinen+on+suurempi+kirkkojuhla+kuin+joulu,+ja+kansa+kulkee+kulkueissa+pyhäinkuvia+kantaen.+Totisille+suomalaisille+ei+tuollainen+uskonnon+juhliminen+käy,+kaikki+uskontoon+liittyvä+on+vakavaa+ja+juhlallista,+kirkkovaatteet+mustia+ja+jumalanpalveluksissa+ollaan+hiljaa+ja+hartaudessa.+Virret+mollissa+ja+hitaita.
Ihmettelin+Teemalla+esitettyä+dokkaria+mustien+amerikkalaisten+babtistien+riemullisista+jumalanpalveluksista,+joissa+kansa+osaa+laulaa+moniäänisesti+upean+kuoron+kanssa,+ja+gospel-laulajat+tekevät+musiikkia+ja+saarnaavat+työkseen+vuosikymmenet.+Uskonto+on+hallelujaa+ja+kiitosta,+tanssia+ja+ilonpitoa.+Ajattelin+taas+kerran,+kuinka+outo+maamme+mahtaakaan+olla++muualta+tulevien+siirtolaisten+silmissä.
16.04.2022 08:51
Ihmiskunta+on+aina+odottanut+maailmanloppua.+On+ennustettu+päivälleen+tuleva+tuho,+ja+hämmästytty,+kun++se+ei+sitten+tapahtunutkaan,
Monet+uskonnot+perustavat+koko+toimintansa+tulevalle+katastrofille,+ja+vain+tähän+liikkeeseen+sitoutuneet+selviytyvät+maailmanlopusta,+Jehovan+Todistajat+yksi+tällainen+liike.
Aina+on+tuhoutuminen+siirtynyt,+tuonpuoleiset+voimat+ovat+onnistuneet+sen+peruuttamaan,+mutta+pahankurinen+ja+syntinen+ihmiskunta+saa+pian+jumalalliset+voimat+taas+vihaisiksi.
Koettelemme+heitä+kaikin+tavoin,+tuhoamme+toisiamme,+näännytämme+nälkään,+emme+ojenna+auttavaa+kättä,+vihaamme+toisinajattelijoita,+tuhoamme+kokonaisia+kansoja,+sodimme+ja+alistamme.+Vielä+ei+olla+onnistuttu,+mutta+uusia+tapoja+aina+kokeillaan.
Luultavasti+emme+tarvitsisi+tuhoomme+muuta+kuin+liikakansoituksen,+joka+kuluttaa+kaikki+maapallon+varat+ja+näännyttää+ihmiskunnan++saasteeseen+ja+ravinnon++puutteeseen.
Osamme+itse+tuhota+maailmamme,+ja+hyvin+voidaan++kuvitella,+että+jonakin+hetkenä+onnistumme+siinä+ja+tuhoamme+ihmiskunnan+täsmäpommeilla.+Maapallo+jatkaa+järkkymättä+kiertokulkuaan,+mutta+ihminen+katoaa+kartalta,+kuten+on+kadonnut+niin+monet+muutkin+lajit+vuosimiljoonien+kuluessa.
Ei+me+täällä+ikuisesti+olla.
16.04.2022 08:28
Minä+ostan+kauraryynejä+pannukakkuun.+Kourallinen+kaurahiutaleita+maustaa+pannukakun+vielä+paremmaksi.+Kun+aikoinani+leivoin+sämpylöitä++tai+hiivaleipää+perheelle,+lisäsin+taikinaan+kaurahiutaleita+makua+antamaan.+
Kyllä+uskon,+että+kaurapuuro+on+ihan+hyvä+ruokalaji,+mutta+minulle+ei+maistu.
16.04.2022 00:15
En+ole+tällä+vuosituhannella+katsonut+kertaakaan.
Taylor+on+minulle+tuntematon+suuruus.
15.04.2022 15:40
Vaikealta+tuntuu,+kun+kuulee+itseään+paljon+nuorempien+siirtyneen+rajan+taakse.+Kuitenkin+monet+heistä+ovat+eläneet+pitkän+elämän.+Ilkka+Kanervakin+jo+huomattavasti+yli+eläkeiän,+silti+oli+edelleen+mukana+yhteiskunnan+johtopaikoilla.
Välillä+sitä+ihmettelee,+miten+itsellä+näitä+elonpäiviä+yhä+riittää.+Jonkun+nilkan+niukahduksen+lisäksi+ei+ole+muita+vaivoja+tuntunut,+kiltisti+pysyvät+tilanteet+lääkityksellä+kurissa.+
Maskipakkoa+on+vähennetty,+siitä+kiitos,+koska+olen+väistänyt+sen+käyttöä+niin+paljon+kuin+mahdollista,+kun+hengitys+ei+oikein+suju+sen+läpi.+En+tosin+ole+joutunut+kenenkään+vihan+kohteeksi+sen+vuoksi,+kuten+jotkut,+ehkä+nuoremmat+ja+virkeämmän+näköiset.+Sunnuntaina+yritän+päästä+Kaapelitehtaalle+antiikkimessuille.+Se+on+ollut+porukkani+jokavuotinen+kohde+jo+kauan,+ja+aina+siellä+on+niin+mukavaa+katsottavaa.
15.04.2022 12:55
Illalla+oli+hyytävä+dokumentti+naapurimaamme+Suuresta+Pojasta.
Olemme+psykopaatin+armoilla.
15.04.2022 10:23
Lapsena+ahdistuin+pitkäperjantaina,+ja+kun+aikanaan+perheessäni+oli+lapsia,+en+rasittanut+heitä+tällä+asialla.+Lapsi+kärsii+ja+pelkää,+lapsella+ei+ole+ymmärrystä+nähdä+laajoja+kokonaisuuksia,+vaan+hän+elää+nykyhetkessä.+
Suomalaiseen++luterilaiseen+uskontoon+ei+kuulu+pääsiäisen+ilosanoma+ylösnousemuksesta,+vaan+pitkäperjantain+kärsimys+ja+temppelin+esiripun+repeytyminen,+salamat+ja+jylinä.+Ei+ainakaan+minun+lapsuudessani,+jolloin+uskonto+elämään+vaikutti.
Sen+vuoksi+pääsiäispuput+aina+ihmetyttivät+minua,+ennemmin+kiinnostuin+Kyöpelinvuorelle+lentävistä+noidista.+
Vakituinen+pupuni+kävi+taas+aamusella+kurkkimassa.+löytyisikö+seinän+vierustalta+mitään+uutta+vihreää.+Onhan+se+poloinen+joutunut+popsimaan+koko+talven+pensaiden+oksia+ja+vanhaa+ruohoa+pälvipaikoilta.+Ei+ole+vielä+uutta+einettä+ainakaan+meidän+pihaan+noussut,+kyllä+se+lumi+aina+vaan+kaiken+peittää.+Aurinko+paistaa,+mahtaako+lämpöasteita+tulla+riittävästi+lumen+sulattamiseksi.+Toivotaan.
Eilen+seurasin+illalla+Aretha+Franklinin+gospel-konserttia+Teemalta.+Jos+ette+nähneet,+niin+toivottavasti+se+löytyy+Areenasta.+Vuosikymmeninen+takainen+upea+dokumentti.
Rauhaisia+pyhäpäiviä+kaikille.
15.04.2022 10:21
Lapsuuden+akanapuuro+vieroitti+minut+puuroista+vuosikymmeniksi.+Nykyisin+voin+joitakin+maistaa,+kuten+siis+ruispuuroa+ja+uunipuuroja,+mutta+kaurapuuro+ei+mene+vieläkään
Lapsilleni+keitin+puuroja,+koska+se+kuului+asiaan,+mutta+myöhemmin+keitin+vain+pyynnöstä.+Pakkopuuroa+ei+meillä+ikinä+syötetty.
15.04.2022 10:06
Mitenköhän+onnistuisi+hyvän+läskisoosin+teko+vuosikymmenten+jälkeen.+Olen+kyllä+joskus+nähnyt+kaupan+hyllyllä+siankylkiviipaleita+pakkauksissa.+Voisi+joskus+kokeilla.
Muistan,+kuinka+sianlihasta+piti+saada+rasva+irti+pannulle+niin+että+siinä+saattoi+ruskistaa+jauhot.+Ihan+hurjaa+ajatella+sitä+rasvan+määrää!
Ruispuuroa+olen+jonkun+kerran+tehnyt-+Hyvää+siitä+tulee,+kun+kauan+hauduttaa+ja+syö+voisilmän+kanssa.
Uunipuuroa+olen+myös+tehnyt,+mutta+riisistä.+Lapsuudesta+muistan+rikotuista+ohraryyneistä+keitetyn+puuron.+Se+oli+maukasta.+Sekin+menisi+uunipuurona+hyvin.
14.04.2022 18:31
Naton+raja+pitenee,+kun+Itämeri+jää+Natomaitten+keskelle.+Kalingrad+on+pussissa+Natomaitten+keskellä.+Se+ehkä+pidättelee+Venäjän+hyökkäysintoa+Suomen+rajoilla.
14.04.2022 12:22
Terveellisyys+on+onneksi+opittu+pontevan+ohjeistuksen+voimin.+Terveellisyydestä+en+aloituksessani+mitään+puhukaan.+
Nostalgia+ja+ihmettely+vain+heräsi+artikkelin+johdosta.+Muisteleminen+ei+lihota.
14.04.2022 11:07
Usein+pääsiäinen+on+jo+kevään+puolella,+ja+koska+silloin+aina+on+täysikuu,+on+usein+ilmakin+kirkas+ja+aurinkoinen.+Nyt+ei.
Nyt+ollaan+harmaassa+säässä,+yöpakkasissa+ja+nietosten+keskellä+aina+vaan.+Kahden+viikon+kuluttua+on+Vappu!+
Keväällä+alkaa+olla+kiire+tulla.
Olen+laskenut+asunnon+lämpötilaa+ja+palellut+siitä+asti.+Onkohan+siinä+joku+pyskolookinen+tausta,+koska+ei+mittarin+ilmoituksen+mukaan+ole+liian+matala+huonelämpö.+Yhä+se+on+20-21.+
Saattaa+olla,+että+Ukrainan+tilanteen+tuoma+alakuloinen+mieli+hyydyttää+verenkierronkin,+kun+muutenkin+on+jo+pandemian+takia+joutunut+elämään+yksikseen+ja+omien+ajatusten+kassa.+
Pääsiäinen+ei+ole+ollut+minulle+koskaan+suuri+juhla.+Lapsuudessani+voi+pahoin+koko+Pitkäperjantain,+eikä+ylösnousemuksen+riemua+perheessämme+korostettu.+Tänäkin+päivänä+ajatukseni+vain+kiertävät+ihmisten+julmuudessa+ja+pahuudessa,+eikä+asiaa+paranna+viime+aikojen+uutisanti.
14.04.2022 09:59
Venäläinen+rahvas+ei+voi+enää+pysyä+tietämättömänä+sodasta,+siitä+ei+vain+saa+puhua+ääneen.
Isänmaallisilla+venäläisillä+on+varmaan+suuri+tuska,+kun+eivät+saa+uskoa+maailmalta+tihkuvia+tietoja,+ja+silti+naapurin+poika+on+kadonnut+asepalveluksessa+ja+toisella+naapurilla+on+ukrainalainen+pesukone.
Kun+ajatellaan,+että+Venäjä+on+yksi+maailman++suurimpia+valtioita,+niin+voi+kummeksua+sitä+pelkoa,+jonka+vallassa+he+elävät.+Suomikin+koetaan+uhaksi,+jota+varotellaan+nyt+liittymästä+Natoon.+Miksi+yhden+pienen+valtion+toimet+kiinnostavat+naapuria+niin+suuresti,+ihmetellä+sopii.+
Tuntuu+siltä,+että+Putin+on+eristänyt+itsensä+kaikista+läheisistäänkin+ja+nostanut+niin+korkean+muurin+ympärilleen,+ettei+mikään+tieto+häntä+tavoita.+Hän+ei+halua+uskoa+muita+kuin+omia+harhakuvitelmiaan.+Hän+on+saanut+koulutuksen+KGP:n+upseeriksi,+ja+omaksunut+väärien+tietojen+maailman.+Hän+uskoo+väärät+todistukset,+jos+ne+sopivat+hänen+maailmankuvaansa.+
Siksi+sota+saattaa+jatkua+loputtomiin,+kuten+on+nähty+Ukrainan+ja+Krimin+rajoilla+jo+8+v.++Viha+kasvaa+yhä+suuremmaksi,+ja+sen+saavat+tuntea+sitten+vallatut+alueet,+joissa+mielivaltaa+ei+estä+mikään.+
Kun+näitä+joukkomurhia+alkaa+paljastua+yhä+enemmän,+ei+ole+kaukana+ajatus,+että+länsimaat+todella+puuttuvat+asiaan+ja+kolmas+maailmansota+alkaa.
14.04.2022 09:33
Kirjaa+en+ole+lukenut.+Panen+sen+muistiin+ja+yritän+löytää+kirjastosta.
Tuona+aikana+oltiin+vielä+kaiken+lisäksi+niin+harhateillä,+että+kasvattajille+korostettiin,++että++ei+saa+antaa+lapsen++muistella+ja++puhua+surustaan+tai+kaipauksestaan.+Se+piti+unohtaa+ja+korostaa,+että+nyt+on+taas+kaikki+hyvin.+Mitä+vähemmän+asiasta+puhutaan+sitä+nopeammin+kasvava+lapsi+unohtaa.+
Omassa+perheessäni+oli+jonkin+aikaa+sukulaislapsi,+joka+oli+menettänyt+vanhempansa+traagisesti,+ja+äitini+korosti+minullekin,+että+"Siitä"+ei+sitten+sanaakaan,+muista!+Lapsi+oli+äärettömän+kiltti+ja+taipuvainen,+ja+vasta+aikuisena+olen+ymmärtänyt,+kuinka+tarkkaan+hän+oli+oman+itsensä+kieltänyt+ja+oppinut+tavan+selviytyä.+Kerran,+jo+eläkeiässään,+hän+puhkesi+puhumaan+minulle+ja+sanoi,+että+en+ilmeisesti+tiedä,+millainen+kohtalo+hänellä+oli+ollut.+Miltä+oli+tuntunut+menettää+koti+ja+vanhemmat,+eikä+siitä+uskaltanut+mitään+sanoa,+se+oli+jotenkin+hävettävää+ja+noloa.+Hän+hämmästyi+suuresti,+kun+kerroin,+että+olinhan+toki+tiennyt.
Turvattomuuden+ja+hylkäämisen+tunne+ei+varmasti+koskaan+katoa.
13.04.2022 13:31
Puheenvuorossani+haluan+korostaa,+että+ei+pidä+nuolaista+ennen+kuin+tipahtaa.+Hyvinvointialueiden+vaalit+olivat+minulle+ja+varmasti+monelle+muullekin+oudot.
Monet+ehdokkaat+vain+paneutuivat+vakuuttamaan,+että+heidän+pitäjänsä+terveyskeskusta+ei+lopeteta.+Jotkut+takertuivat+pensan+hintaan,+Vantaalla+keskusteltiin+raitiovaunusuunnitelmasta.+Palokunnista+ei+nähty+mitään+keskustelua+missään,+tv:n+anti+oli+heikkoa.+Kukaan+ehdokkaistakaan+ei+tuntunut+olevan+perillä+tulevista+velvollisuuksista.
Myöhemmin+on+nyt+kuultu+huippupalkoista,+joita+aluejohtajat+ehkä+tulevat+kuittaamaan,+eli+rahankäytössä+on+oitis+ihmettelemistä.+
Henkilökuntapula+on+aivan+sama+kuin+ennenkin,+jollei+hankalampi,+kun+suuttuneet+hoitajat+etsivät+muita+töitä+mahdollisen+pakkolain+takia.+
Vähitellen+meidän++jokaisen+on+opeteltava+lääketieteen+alkeet,+että+osaa+ja+ymmärtää+havaita+sairauden+oireet+ajoissa.+
Kun+ja+jos+olen+ymmärtänyt+kaiken+väärin,+ja+sote+onnistuukin+yli+odotustemme,+kirjoitan+mielenmuutoksestani+epäröimättä.
12.04.2022 10:25
Nythän+huoli+poistuu,+kun+uudet+aluevaltuustot+tarttuvat+toimeen.+Onnenpäivät+alkavat.+Hyvinvointialueet+on+luotu.+
Kaikki+saavat+vastaanottoajan+7+päivässä,+kiire+on+kaikonnut.
Vaaleilla+on+valittu+aikaansaavat+valtuustot,+jotka+panevat+kaiken+kuntoon.+Uskomme+ja+luotamme+vaalilupauksiin.
Terveyskeskuksia+yhdistetään+ja+tehostetaan.+Korkeasti+palkatut+aluejohtajat+ovat+organisoinnin+esitaistelijoita,+samalla+henkilökunnalla+saadaan+paljon+enemmän+aikaan,+kunhan+oikuttelevat+hoitajat+nyt+lopettavat+lakkoilemisensa.
Vuodenvaihteeseen+pitää+sinnitellä+vielä+näissä+järjestymättömissä+oloissa,+sitten+onni+aukeaa+ja+jokaiselle+riittää+apua+ja+hoivaa.
Turhaan+ei+ole+sotea+rakennettu+vuosikymmeniä.+Nyt+se+tulee.
Me+luitamme+tulevaisuuteen.
12.04.2022 05:43
21 / 85