Vapaa kuvaus

Aloituksia

64

Kommenttia

530

1. Niin+he+sanoivat:+"Usko+Herraan+Jeesukseen,+niin+sinä+pelastut,+niin+myös+sinun+perhekuntasi."Ja+he+puhuivat+Jumalan+sanaa+hänelle+ynnä+kaikille,+jotka+hänen+kodissansa+olivat.Ja+hän+otti+heidät+mukaansa+samalla+yön+hetkellä+ja+pesi+heidän+haavansa,+ja+hänet+ja+kaikki+hänen+omaisensa+kastettiin+kohta.+(+Ap.t.+16:31-33)+23+Ja+kun+olivat+heitä+paljon+pieksättäneet,+heittivät+he+heidät+vankeuteen+ja+käskivät+vanginvartijan+tarkasti+vartioida+heitä.24+Sellaisen+käskyn+saatuaan+tämä+heitti+heidät+sisimpään+vankihuoneeseen+ja+pani+heidät+jalkapuuhun.25+Mutta+keskiyön+aikaan+Paavali+ja+Silas+olivat+rukouksissa+ja+veisasivat+ylistystä+Jumalalle;+ja+vangit+kuuntelivat+heitä.26+Silloin+tapahtui+yhtäkkiä+suuri+maanjäristys,+niin+että+vankilan+perustukset+järkkyivät,+ja+samassa+kaikki+ovet+aukenivat,+ja+kaikkien+kahleet+irtautuivat.27+Kun+vanginvartija+heräsi+ja+näki+vankilan+ovien+olevan+auki,+veti+hän+miekkansa+ja+aikoi+surmata+itsensä,+luullen+vankien+karanneen.28+Mutta+Paavali+huusi+suurella+äänellä+sanoen:+"Älä+tee+itsellesi+mitään+pahaa,+sillä+me+kaikki+olemme+täällä."29+Niin+hän+pyysi+valoa,+juoksi+sisälle+ja+lankesi+vavisten+Paavalin+ja+Silaan+eteen.30+Ja+hän+vei+heidät+ulos+ja+sanoi:+"Herrat,+mitä+minun+pitää+tekemän,+että+minä+pelastuisin?"31+Niin+he+sanoivat:+"Usko+Herraan+Jeesukseen,+niin+sinä+pelastut,+niin+myös+sinun+perhekuntasi."32+Ja+he+puhuivat+Jumalan+sanaa+hänelle+ynnä+kaikille,+jotka+hänen+kodissansa+olivat.33+Ja+hän+otti+heidät+mukaansa+samalla+yön+hetkellä+ja+pesi+heidän+haavansa,+ja+hänet+ja+kaikki+hänen+omaisensa+kastettiin+kohta.34+Ja+hän+vei+heidät+ylös+asuntoonsa,+laittoi+heille+aterian+ja+riemuitsi+siitä,+että+hän+ja+koko+hänen+perheensä+oli+tullut+Jumalaan+uskovaksi.(+Ap.t.+16)+-PERHEKUNTA+Synonyymit+sanalle+perhekunta:suku,+sukulaiset,+perhe,+klaani,+heimo,+talous,+ruokakunta,+huonekunta,+kotitalous.Lähde:+Synonyymit.fi
  2. ...+jatkoaUudestisyntyneen+kristityn+lankeemukset+eivät+estä+meitä+pääsemästä+taivaaseen,+koska+Jeesus+on+jo+aukaissut+tien+sinne.+Synnit+kuitenkin+vetävät+meitä+kohti+kadotusta,+ja+voivat+johtaa+paatumukseen.+Tästä+syystä+on+tärkeää+tunnustaa+ja+pyytää+anteeksi+syntejään+Jumalalta,+aivan+kuten+Jeesus+itse+opetti+Luukkaan+evankeliumissa:”Ja+anna+meille+meidän+syntimme+anteeksi,+sillä+mekin+annamme+anteeksi+jokaiselle+velallisellemme;+äläkä+saata+meitä+kiusaukseen;+vaan+päästä+meidät+pahasta.”+ Luuk.+11:4Mitä+ihminen+kylvää,+sitä+hän+myös+niittääTehdyillä+synneillä+on+seurauksensa,+jotka+voivat+jatkua+hyvin+pitkään+elämässämme+–+myös+uskoon+tulon+jälkeen.+Esimerkiksi+murhaaja+joutuu+suorittamaan+vankeustuomionsa,+vaikka+olisikin+saanut+syntinsä+Jumalalta+anteeksi.+Myös+erilaiset+synnillisen+elämän+aiheuttamat+sairaudet+ja+rikkinäisyys+ovat+luonnollista+seurausta+synnistä,+joskin+meillä+on+oikeus+rukoilla+ja+pyytää+Jumalalta+apua+niihin+liittyen.Saatanan+tavoite+on+valehdella+ja+eksyttää.+Vääristämällä+evankeliumi+ja+Raamatun+sana+ja+henki+lisäämällä+sinne+ihmisten+omia+ilmoituksia,+jättämällä+jotain+pois+tai+tuomalla+yksittäisiä+jakeita+ulos+kokonaisuudesta,+Saatanan+tavoitetta+toteutetaan.+Tällaiseen+vääristeltyyn+evankeliumiin+Raamatun+kanta+on+varsin+jyrkkä:”Minua+kummastuttaa,+että+te+niin+äkkiä+käännytte+hänestä,+joka+on+kutsunut+teidät+Kristuksen+armossa,+pois+toisenlaiseen+evankeliumiin,+joka+kuitenkaan+ei+ole+mikään+toinen;+on+vain+eräitä,+jotka+hämmentävät+teitä+ja+tahtovat+vääristellä+Kristuksen+evankeliumin.+Mutta+vaikka+me,+tai+vaikka+enkeli+taivaasta+julistaisi+teille+evankeliumia,+joka+on+vastoin+sitä,+minkä+me+olemme+teille+julistaneet,+hän+olkoon+kirottu.+Niinkuin+ennenkin+olemme+sanoneet,+niin+sanon+nytkin+taas:+jos+joku+julistaa+teille+evankeliumia,+joka+on+vastoin+sitä,+minkä+te+olette+saaneet,+hän+olkoon+kirottu.”+ Gal.+1:6-9Ihmisen+ruumiiseen+sidottuna+olemme+samalla+sidottuja+Aadamin+kaltaisuuteen.+Teemme+siis+syntiä+koko+elämämme,+halusimme+tai+emme.+Paavali+kuvasi+rehellisesti+itseään,+kun+kirjoitti:”Varma+on+se+sana+ja+kaikin+puolin+vastaanottamisen+arvoinen,+että+Kristus+Jeesus+on+tullut+maailmaan+syntisiä+pelastamaan,+joista+minä+olen+suurin.”+ 1.+Tim+1:15Jos+nyt+Paavali+ja+Johannes+kuvasivat+olevansa+epätäydellisiä+syntisiä,+kuinka+me+voisimme+olla+parempia?(+Lähde:+Radio+Liekki+-+sivusto)
  3. "Jos+sanomme,+ettei+meillä+ole+syntiä,+niin+me+eksytämme+itsemme,+ja+totuus+ei+ole+meissä.+Jos+me+tunnustamme+syntimme,+on+hän+uskollinen+ja+vanhurskas,+niin+että+hän+antaa+meille+synnit+anteeksi+ja+puhdistaa+meidät+kaikesta+vääryydestä.+Jos+sanomme,+ettemme+ole+syntiä+tehneet,+niin+me+teemme+hänet+valhettelijaksi,+ja+hänen+sanansa+ei+ole+meissä.” +1.+Joh.+1:8-10Synnittömyysopin+mukaan+silloin,+kun+ihminen+on+oikeanlaisessa+yhteydessä+Jumalaan,+hän+voi+tässä+ajassa+saavuttaa+hengellisen+pyhittymisen+täydellisesti.+Tuolloin+ihmisen+ja+Jumalan+välille+muodostuu+rakkauden+liitto,+jota+pidetään+näiden+kahden+välisen+yhteyden+lopullisena+hedelmänä. Tällaista+kutsutaan+useissa+kirkkokunnissa+sekä+liikkeissä+”kristityn+pyhittymiseksi”.Synnittömyyttä+opetetaan+monella+tavalla.+Jotkut+opettavat,+että+kun+ihminen+tulee+uskoon,+tulee+hänestä+kertaheitolla+täydellinen+ja+synnitön.+Toiset+taas+opettavat,+että+uskovan+on+mahdollista+saavuttaa+täydellisyyden+ja+synnittömyyden+tila+vähitellen+niin,+ettei+hän+enää+lopulta+tee+tietoisesti+syntiä.+Molempien+oppien+mukaan+uskovan+on+siis+mahdollista+vapautua+täysin+kaikesta+synnistä.+Mm.+Uskon+sana+-liikkeessä+opetetaan+näin.Ajatus+uskovan+täydellisestä+synnittömyydestä+on+valhe.+Jokainen+uudestisyntynyt+kristitty+kantaa+luonnossaan+taipumusta+syntiin,+sekä+lankeaa+siihen+tavalla+tai+toisella.+Juuri+siksi+kristilliseen+elämäämme+kuuluu+tärkeänä+osana+syntien+tunnustaminen+ja+Jeesuksen+sovitustyöhön+turvautuminen.Kuoleman+ruumisJo+pelkästään+ajatus+siitä,+että+olisin+”synnitön”,+on+Jumalan+edessä+ylpeyttä+ja+eksymisen+seurausta.+Uskovasta+ei+tule+täydellistä+tässä+elämässä. Paavali+opettaa+kirjeessään:”Ei+niin,+että+jo+olisin+sen+saavuttanut+tai+että+jo+olisin+tullut+täydelliseksi,+vaan+minä+riennän+sitä+kohti,+että+minä+sen+omakseni+voittaisin,+koskapa+Kristus+Jeesus+on+voittanut+minut.”+ Fil.+3:12”Mutta+nyt, kun+olette+synnistä+vapautetut+ja+Jumalan+palvelijoiksi+tulleet,+on+teidän+hedelmänne+pyhitys,+ja+sen+loppu+on+iankaikkinen+elämä.+Sillä+synnin+palkka+on+kuolema,+mutta+Jumalan+armolahja+on+iankaikkinen+elämä+Kristuksessa+Jeesuksessa,+meidän+Herrassamme.”+ Room.+6:22-23Paavali+sanookin,+että+synnin+valta+ihmiseen+on+murrettu+Kristuksen+ristinkuoleman+ja+sovitusveren+kautta.+Meidän+ei+tule+siis+enää+palvella+syntiä,+vaikka+se+onkin+meidän+luonnossamme+lihan+takia.+Tätä+ruumiin+ja+hengen+välistä+jännitettä+hän+kuvaa+myös+osuvasti+kirjeessään+Roomalaisille:”Niin+huomaan+siis+itsessäni,+minä,+joka+tahdon+hyvää+tehdä,+sen+lain,+että+paha+riippuu+minussa+kiinni;+sillä+sisällisen+ihmiseni+puolesta+minä+ilolla+yhdyn+Jumalan+lakiin,+mutta+jäsenissäni+minä+näen+toisen+lain,+joka+sotii+minun+mieleni+lakia+vastaan+ja+pitää+minut+vangittuna+synnin+laissa,+joka+minun+jäsenissäni+on.”+ Room.+7:21-24Seitsemästi+vanhurskas+lankeaa+ja+nousee+jälleenKoko+synnittömyysoppi+nojautuu+väärään+tulkintaan+seuraavasta+raamatunkohdasta:”Kuka+ikinä+hänessä+pysyy,+hän+ei+tee+syntiä;+kuka+ikinä+syntiä+tekee,+hän+ei+ole+häntä+nähnyt+eikä+häntä+tuntenut.”+ 1.+Joh.+3:6Raamatun+hengen+mukaan+kyseinen+kohta+tulee+kuitenkin+ymmärtää+siten,+ettei+kukaan+Jumalasta+syntynyt+voi+jatkuvasti+tehdä+samaa+syntiä+tekemättä+parannusta+siitä.+Tällainen+tulkinta+sopii+siihen,+minkälaisen+ilmoituksen+Raamatusta+kokonaisuutena+saa.Jo+pelkästään+paha+ajatus+lähimmäistä+kohtaan+on+syntiä,+eikä+kukaan+pysty+täydellisesti+hallitsemaan+ajatuksiaan.+Siksi+on+väärin+ajateltu,+että+uskova+voisi+tulla+niin+täydelliseksi,+ettei+hän+koskaan+tee+tietoista+syntiä.+ Synti+riippuu+meissä+kiinni,+mutta+se+ei+oikeuta+keskeyttämään+taistelua+sitä+vastaan.jatkuu...
  4. 21+Sillä+niinkuin+Isä+herättää+kuolleita+ja+tekee+eläviksi,+niin+myös+Poika+tekee+eläviksi,+ketkä+hän+tahtoo.22+Sillä+Isä+ei+myöskään+tuomitse+ketään,+vaan+hän+on+antanut+kaiken+tuomion+Pojalle,23+että+kaikki+kunnioittaisivat+Poikaa,+niinkuin+he+kunnioittavat+Isää.+Joka+ei+kunnioita+Poikaa,+se+ei+kunnioita+Isää,+joka+on+hänet+lähettänyt.24+Totisesti,+totisesti+minä+sanon+teille:+joka+kuulee+minun+sanani+ja+uskoo+häneen,+joka+on+minut+lähettänyt,+sillä+on+iankaikkinen+elämä,+eikä+hän+joudu+tuomittavaksi,+vaan+on+siirtynyt+kuolemasta+elämään.25+Totisesti,+totisesti+minä+sanon+teille:+aika+tulee+ja+on+jo,+jolloin+kuolleet+kuulevat+Jumalan+Pojan+äänen,+ja+jotka+sen+kuulevat,+ne+saavat+elää.26+Sillä+niinkuin+Isällä+on+elämä+itsessänsä,+niin+hän+on+antanut+elämän+myös+Pojalle,+niin+että+myös+hänellä+on+elämä+itsessänsä.27+Ja+hän+on+antanut+hänelle+vallan+tuomita,+koska+hän+on+Ihmisen+Poika.28+Älkää+ihmetelkö+tätä,+sillä+hetki+tulee,+jolloin+kaikki,+jotka+haudoissa+ovat,+kuulevat+hänen+äänensä29+ja+tulevat+esiin,+ne,+jotka+ovat+hyvää+tehneet,+elämän+ylösnousemukseen,+mutta+ne,+jotka+ovat+pahaa+tehneet,+tuomion+ylösnousemukseen.(+Joh.+5)+18+Lapsukaiset,+nyt+on+viimeinen+aika.+Ja+niinkuin+te+olette+kuulleet,+että+antikristus+tulee,+niin+onkin+nyt+monta+antikristusta+ilmaantunut;+siitä+me+tiedämme,+että+nyt+on+viimeinen+aika.19+Meistä+he+ovat+lähteneet,+mutta+he+eivät+olleet+yhtä+meidän+kanssamme;+sillä+jos+he+olisivat+olleet+yhtä+meidän+kanssamme,+niin+he+olisivat+meidän+kanssamme+pysyneet;+mutta+heissä+oli+tuleva+ilmi,+että+kaikki+eivät+ole+yhtä+meidän+kanssamme.20+Teillä+on+voitelu+Pyhältä,+ja+kaikilla+teillä+on+tieto.21+En+minä+ole+kirjoittanut+teille+sentähden,+ettette+totuutta+tiedä,+vaan+sentähden,+että+te+tiedätte+sen+ja+ettei+mikään+valhe+ole+totuudesta.22+Kuka+on+valhettelija,+ellei+se,+joka+kieltää+sen,+että+Jeesus+on+Kristus?+Hän+on+antikristus,+se,+joka+kieltää+Isän+ja+Pojan.23+Kuka+ikinä+kieltää+Pojan,+hänellä+ei+ole+Isääkään.+Joka+tunnustaa+Pojan,+hänellä+on+myös+Isä.24+Minkä+te+olette+alusta+asti+kuulleet,+se+pysyköön+teissä.+Jos+teissä+pysyy+se,+minkä+olette+alusta+asti+kuulleet,+niin+tekin+pysytte+Pojassa+ja+Isässä.25+Ja+tämä+on+se+lupaus,+minkä+hän+on+meille+luvannut:+iankaikkinen+elämä.26+Tämän+minä+olen+kirjoittanut+teille+niistä,+jotka+teitä+eksyttävät.(+1+Joh.+2)
  5. "Kristus+on+avannut+meille+pääsyn+tähän+armoon,+jossa+nyt+lujasti+pysymme.” (Room.+5:+1).Roomalaiskirjeen+5.+luku+alkaa+suurenmoisella+vakuutuksella+siitä,+että+Jumala+pitää+vanhurskaana+jokaista,+joka+uskoo+Jeesukseen+syntiensä+sovittajana.+Syntimme+ovat+saaneet+aikaan+vihollisuuden+meidän+ja+Jumalan+välille+mutta+Jeesus+Kristus+on+saanut+aikaan+rauhansopimuksen.+Usko+liittää+meidän+tähän+rauhansopimukseen+ja+pääsemme+Jumalan+yhteyteen.Meille+vakuutetaan,+että+Kristus+on+avannut+meille+tien+Jumalan+armoon.+Emme+ole+päässeet+Jumalan+yhteyteen+siis+oman+hyvyytemme+tai+onnistumistemme+kautta.+”Päästä+Jumalan+armoon”+tarkoittaa+pelastusta+Jumalan+vihalta,+pääsyä+Jumalan+lapsen+asemaan+ja+olemista+Jumalan+rakkauden+ja+suosion+kohteena.Miten+me+pysymme+tässä+asemassamme?+Samalla+tavalla+kuin+siihen+päästessämmekin,+eli+uskomalla+Kristukseen.+Usko+yhdistää+meidät+Jumalan+Poikaan+lujasti+ja+varmasti.+Ja+uskon+kautta+me+omistamme+kaikki+Jumalan+lupaukset+ja+olemme+Hänen+yhteydessään.Joku+saattaa+silti+kokea,+että+hän+on+syntiensä+ja+epäonnistumistensa+tähden+Jumalan+hylkäämä+tai+etäällä+Hänestä.+Tällöin+kristitty+saattaa+ajatella,+että+hänen+tulisi+itse+pyrkiä+takaisin+asemaansa+olemalla+parempi+ja+”hengellisempi”.+Sitä+yrittämällä+epätoivo+vaan+lisääntyy,+koska+omilla+yrityksillä+ei+päästä+Jumalan+yhteyteen.Perkele+ja+kaikki+maailman+voimat+yrittävät+estää+meitä+näkemästä+Kristuksen+armoa+ja+rakkautta.+Perkeleen+tavoitteena+on+uskotella+meille,+että+Kristus+ei+riitä+pelastukseen+ja+Jumalan+yhteyteen.+Silloin+meiltä+katoaa+evankeliumi.Me+olemme+siis+Jumalan+yhteydessä+yksin+Kristuksen+tähden.+Ja+kun+koemme+olevamme+”ulkopuolella”+tai+etäällä,+on+yksi+tie+takaisin:+turvautuminen+Jeesukseen.+Silloin+olemme+lujasti+armon+ytimessä.(+Lähde:+Jaakko+Pirttiaho/Miten+Jumalan+yhteydessä+pysytään?/Yksin+armosta+sivusto)
  6. -Jo+nyt+–+eikä+vieläKristuksen+kuolema+oli+näkyvä,+käsin+kosketeltava+ja+ruumiillinen.+Samoin+oli+hänen+ylösnousemuksensakin.+Mutta+Kristuksen+ja+uskovan+yhteen+liittyminen+yhtäläiseen+kuolemaan+ja+ylösnousemukseen+ei+tässä+tarkoita+kirjaimellista+ja+jo+tapahtunutta+tosiasiaa+(vrt.+2+Tim+2:18).+"Nyt+me+olemme+Jumalan+lapsia,+eikä+ole+vielä+käynyt+ilmi,+mitä+meistä+tulee.+Me+tiedämme+tulevamme+hänen+kaltaisikseen,+kun+hän+ilmestyy”+(1+Joh+3:2,+KR+38).+Se+on+vielä+jokaisen+kohdalla+edessäpäin.Tänään+on+kysymys+uskon+luomasta+yhteydestä+Kristukseen,+ei+tapahtumien+samankaltaisuudesta.+Nyt+pääsemme+osalliseksi+siitä+lupauksesta+ja+lahjasta,+joka+sisältyy+Kristuksen+kuolemaan+ja+ylösnousemukseen+meidän+edestämme.+Samalla+Paavali+rohkealla+tavallaan+käyttää+Kristuksen+kuolemaa+ja+ylösnousemista+kuvaamaan+jo+nyt+kristittynä+elämistä.+Mutta+kerran+se+toteutuu+ruumiillisella+tavalla,+mikä+tänään+on+jo+uskossa+toteutunut.Kuten+Kristus+kuoli,+niin+hänen+omansakin+saa+pitää+kuolleena+koko+tähänastista+elämäänsä.+Kaikki+synti+on+nyt+pyyhitty+pois.+Vanha+ihmisemme,+vanha+minämme,+koko+vanha,+saastainen+vaelluksemme+on+nyt+Kristuksen+kanssa+ristiinnaulittu+-+siihen+sisältyy+myös+tämänkinpäiväiset+lankeemuksemme.+Mennyt+on+haudattu,+niinkuin+Kristus+haudattiin,+se+ei+enää+nouse+syyttämään+eikä+tuomitsemaan+Jumalan+vihan+alle.Mutta+tämä+kuolema+merkitsee+myös+jatkuvaa+ja+tuskaista+ristiinnaulitsemista+omalle+minälle,+jokapäiväistä+katumusta+ja+parannusta.+Uusi+elämä+meissä+on+vasta+alkamassa.+Se+on+jo+nyt+iankaikkista+elämää,+vaikka+vielä+elämmekin+synnin+niin+surkeasti+runtelemassa+ruumiissa.+Se+on+kuitenkin+väkevämpi+kuin+kuolema.Mikä+tänään+on+kohdallamme+toteutunut+uskossa,+toteutuu+kerran+näkyvällä,+käsin+kosketeltavalla+ja+ruumiillisella+tavalla.+Nyt+elämme+tapahtuneen+ja+tapahtuvan+välisessä+ajassa.+Juuri+tämä+saattaa+hämätä+meitä+myös+suhteessamme+syntiin.+Jo+tapahtunut+yhteen+liittyminen+Kristuksen+kanssa+on+irrottanut+meidät+synnin+herruudesta.+Kuoleminen+pois+synnistä+on+jo+toteutunut+Kristuksessa.+Mutta+kristitty+ei+silti+ole+tullut+synnittömäksi+eikä+päässyt+perille+Isän+kirkkauteen+niinkuin+Jeesus+Kristus.+Hän+on+vasta+matkalla,+vaikka+uskoo+jo+elävänsä+iankaikkista,+lopullista+elämää+Kristuksen+kanssa.+Kristitty+on+samalla+vasta+tulemassa+siksi,+mitä+hän+jo+on.+"Juuri+siinä+on+kristityn+elämän+sisäinen+jännitys,+että+hän+omistaa+eikä+vielä+omista,+hänellä+on+jo+ja+kuitenkaan+hänellä+ei+vielä+ole.+Hän+ei+jää+rauhaan+syntiinsä,+vaan+hän+pyytää+joka+päivä+puhdistusta+synneistään.+Hän+kärsii+pahasta+luonnostaan+ja+hän+rukoilee+Herraa+Kristusta+voittamaan+pahuuden.+Mutta+mitä+enemmän+hän+näkee+itsensä++Kristuksesta+riippuvaiseksi+sitä+pitemmälle+myös+tosiasiallisesti+hänen+sisäinen+uudistumisensa+pääsee.+Vain+Kristuksen+mukana+tulee+uusi+elämä”+(0smo+Tiililä,+Armojärjestyksestä,+117).Riippuvaisuus+Jeesuksesta+johtaa+uuteen+asenteeseen+ja+toimintaan.+Hänestä+tulee+Jumalan+työtoveri.+Hän+ei+ole+enää+tahdoton+ja+sokea+synnin+orja.+Synti+ei+voi+pakolla+hallita+häntä+(Room+6:12).+Kun+synti+saa+vallan,+kristitty+on+sen+itse+luovuttanut+tai+tullut+synnin+pettämäksi.+Vaellus+uudessa,+syntiä+vastustavassa+asenteessa+on+monesti+heikkoa.+Mutta+kristitty+on+kuitenkin+kutsuttu+ja+häntä+rohkaistaan+vastustamaan+synnin+himoja.+Hänen+tulee+oppia,+ettei+hän+enää+anna+jäseniään+-+nimenomaan+itseltään+-+vääryyden+aseeksi+synnin+käyttöön+(6:13).Vaikka+kristitty+lankeaa,+jopa+päivittäin,+se+ei+anna+hänelle+oikeutta+pysyä+synnissä.+Jumala+haluaa+hallita+jo+nyt,+ja+uskovaa+rohkaistaan+antamaan+itsensä+ja+jäsenensä+tietoisesti+Jumalalle+hänen+tahtonsa+toteuttamiseksi+(6:13).+Tämä+merkitsee+läpi+elämän+kestävää+kamppailua.+Mutta+se+ei+merkitse+sitä,+etteikö+uskovan+sisimmässä+olisi+edelleen+synnin+perinpohjin+turmelema+luonto.+-(+Ote+Olavi+Peltolan+opetuksesta+"Roomalaiskirje++6.luku")
  7. Ja+Hän+sanoi+minulle:+”Minun+armossani+on+sinulle+kyllin;+sillä+minun+voimani+tulee+täydelliseksi+heikkoudessa.” (+2+Kor.+12:+9++KR+33/38)+Hän+sanoi+minulle:+”+Minun+armossani+on+sinulle+kyllin.”+Usko+on+Jumalan+teko+meissä.+Usko+Jeesukseen+Kristukseen+saadaan+armosta.+Monet+pitävät+uskossaan+vahvoja+parempina,+kuin+sellaista,+joka+kokee+uskossaan+heikkoutta.+Koska+usko+on+armosta+saatua,+ei+siihen+ihminen+voi+vaikuttaa,+missä+aikataulussa+uskon+siemen+kasvaa.+Jumalan+armosta+on+kaikki+kiinni.+Hän+vaikuttaa+uskossa+kasvua.+Herran+armossa+on+minulle+ja+sinulle+kyllin,+ja+siihen+on+tyytyminen.Heikoksi+uskonsa+tunteva+on+Jumalan+silmin+katsottuna+hyvässä+asemassa.+Herramme+lupaa,+”+sillä+minun+voimani+tulee+täydelliseksi+heikkoudessa.”+Valtava+lupaus.+Jumalan+Pyhän+Hengen+voima+tulee+täydelliseksi+heikkoudessa.+Kristuksen+voima+pääsee+parhaiten+asumaan,+silloin+kun+tunnemme+itsemme+heikoksi.+Heikko+on+nöyrällä+paikalla+Kristuksen+edessä.+Hän+lyö+rintaansa,+kuten+teki+publikaani.+”+Jumala+ole+minulle+syntiselle+armollinen.+Rintaan+lyöminen+oli+syvän+katumuksen+osoitus.+Se+oli+nöyrtymisen+osoitus.Publikaani+antoi+kunnian+Jumalalle.+Hän+koki+Jumalan+pyhyyden+edessä,+olevansa+suuri+syntinen,+joka+anoi+vain+armoa.+Hän+huusi+apua+itselleen.+Hänellä+oli+tarve+saada+apua.+Hädässä+oleva+ei+selittele,+miten+avun+antajan+pitää+toimia.+Hän+ei+latele+neuvoja,+tee+niin+taikka+näin,+että+tulen+autetuksi.+Hän+yksinkertaisesti+huutaa,+apua!”+Mutta+publikaani+seisoi+taempana,+eikä+tahtonut+nostaa+silmiään+taivasta+kohti,+vaan+löi+rintaansa+ja+sanoi;+”Jumala+ole+minulle+syntiselle+armollinen.” Luuk.+18:+13.+KR+33/+38.Uskova+kristitty+on,+Kristuksen+verellä+pesty+puhtaaksi+syntisyydestä.+Hän+on+saanut+kaikki+syntinsä+anteeksi.+Golgatan+täytetty+työ+on+kertakaikkinen+uhri,+joka+on+sovittanut+syntimme+ja+syyllisyytemme+Jumalan+edessä.+Kuitenkin+ihminen+ei+milloinkaan+tule+tässä+ajassa+täysin+puhtaaksi.+Kristityn+taistelu+syntiä+ja+maailman+houkutuksia+vastaan+on+elinikäinen.Publikaani+tuntee+olevansa+syntinen+Jumalan+edessä.+Hän+ei+voi+tuoda+pitkää+ansioluetteloa+rukouksessa+Herralle.+Hän+kokee+olevansa+Jumalan+edessä+armahdettu,+mutta+syntinen.+Jumalan+pyhyys+tekee+nöyrän,+ja+heikoksi+itsensä+tuntevan+pieneksi.+Jeesus+lupaa+nöyrille+armonsa.Monella+tavalla+elämän+kolhima+kokee+epäonnistumisen+tunteita.+Sairaudet,+monet+vastoinkäymiset,+surut+ja+murheet,+asettavat+ihmisen+pienelle+paikalle.+Masennus+valtaa+mielen.+Epäonnistumisen+tunne+on+voimakas+tunne.+Haluaisimme+verhoutua+kinisteripuun+lehtien+alle+piiloon+kaikkien+katseilta.+Ei+ole+paljon+sanoja,+on+vain+hiljainen+huokaus.+Heikkona+ja+epäonnistuneena,+saa+tulla+Isän+eteen+ja+vuodattaa+sydämen+tuskan+Hänelle.+Yksinkertaisesti+ja+koruttomasti.+Herra+on+heikoissa+väkevä.+Hän+kuulee+heikon+huudon.+Kristukseen+uskova+saa+katsoa+kaikissa+elämän+olosuhteissa,+yksin+Kristukseen+ja+Hänen+lupauksiinsa.+Jumalan+Sana+on+täynnä+lupauksia,+ettei+Herra+hylkää+epäonnistunutta+ihmistä.+Jeesus+on+heikkojen+ja+epäonnistuneiden+auttaja. ”+Eivät+terveet+tarvitse+parantajaa,+vaan+sairaat. Matt.+9:+12.+KR+33/+38.+”+Joka+itsensä+ylentää,+se+alennetaan,+mutta+joka+itsensä+alentaa,+se+ylennetään.”+Jeesus+sanoo+publikaanista.+”+Minä+sanon+teille;+tämä+meni+kotiinsa+vanhurskaampana+kuin+se+toinen.”+Luuk.+18:+14.+KR+33/38.-(+Otelainaus:+Liisa+Rantasaari/Silloin+kun+olen+heikko)
  8. "Jokaisen+Jumalan+ihmisen+elämässä+täytyy+tapahtua+kaksi+kääntymystä.+Ensimmäinen,+jolloin+hän+kääntyy+jumalattomasta+hurskaaksi,+ja+toinen,+jolloin+hän+kääntyy+hurskaasta+jumalattomaksi.+Sillä+useasti+ensimmäinen+kääntyminen+jumalattomasta+hurskaaksi+on+kääntymistä+maailman+ihmisestä+fariseukseksi.+Ihminen+näet+luulee,+että+kun+hän+on+saanut+uudestisyntymisen+armon,+on+hän+samalla+tullut+jollain+lailla+paremmaksi+itsessään,+eikä+huomaa,+että+hän+on+ainoastaan+tullut+paremmaksi+Kristuksessa.+Näin+voi+helposti+hänen+vanha+ihmisensä+omistaa+itsellensä+kaiken+sen+armon+ja+siunauksen,+minkä+Jumala+uudestisyntymisessä+on+ihmiselle+antanut.+Yhtenä+selvänä+osoituksena+tästä+on+se,+että+hän+saa+ihmeellisen+tuomiomielen+ei+ainoastaan+'tämän+elämän+lapsia'+kohtaan+vaan+vieläpä+usein+heikkoja+uskovaisiakin+kohtaan.+Hän+eksyy+käyttämään+Jumalalta+saamaansa+armoa+oman+itsensä+korottamiseksi+ja+tehostamiseksi.””Mutta+tämänlaatuinen+mieli+ei+suinkaan+ole+Jeesuksen+Kristuksen+mieli,+sillä+hän,+vaikka+oli+täysin+puhdas,+pyhä+ja+synnitön,+tunsi+aina+suurta+rakkautta+ja+osoitti+elävää+ymmärtämystä+syvimmällekin+langennutta+syntistä+kohtaan.+Mutta+sangen+harvoin+tapaa+Jumalan+omia,+joitten+kristillisyyttä+leimaisi+tämä+mieli.+Paavali+oli+yksi+niistä,+mutta+hän+olikin+kristittynä+kokenut+uuden+kääntymyksen.+Tullessaan+uskoon+oli+hänelläkin+varmaan+korkeat+käsitykset+itsestään,+mutta+ennen+pitkää+Herra+vei+hänet+niin+syvään+itsensä+tuntemiseen,+että+hänen+täytyi+sanoa:+”Olen+halvin+apostoleista,+huonoin+pyhistä+ja+suurin+syntisistä”.(+Otelainaus:+Urho+Muroma/Kaksi+kääntymystä)
  9. Kukaan+meistä+ei+ole+synnitön,+ei+ole+yhden+yhtäkään+synnitöntä.+AINOA+synnitön+kautta+aikojen+on+rakas+Herramme+Jeesus+Kristus.Palstalla+on+pääasiassa+kahdenlaista+synnittömyyden+harhaoppia.Toinen+harhaoppi+sanoo,+että+meidän+synnittömyytemme+on+Jeesus+Kristus.+Totisesti+JEESUS+ON+synnitön.+Mutta+Raamattu+ei+anna+mitään+oikeutusta+sille,+että+me+saisimme+lakata+kilvoittelemasta+syntiä+vastaan+ja+lujan+kilvoittelun+sijasta+tuudittautua+Jeesuksen+synnittömyyteen.Uskomme+perustus+ON+Jeesus+Kristus,+joka+viattomana+kärsi+meidän+syntiemme+tähden.+Mutta+synnittömiä+Hän+EI+meistä+tehnyt,+vaan+jätti+meille+esikuvan,+miten+Hänen+seuraajiensa+on+uskossa+vaellettava.Palstalla+esiintyvä+toinen+synnittömyysoppi+on+vähintään+yhtä+vaarallinen+kuin+edellä+mainittu+"synnitön-koska-Jeesus-on-synnitön"+-oppi.Nimittäin,+tuon+toisen+suuntauksen+mukaan+uskova+ihan+oikeasti,+in+fact,+voi+saavuttaa+synnittömän+olotilan.+Opin+kannattajat+väittävät,+että+uusi+luomus,+uusi+ihminen+heissä,+ikäänkuin+takaa+synnittömän+elämän.Viimeksimainitun+synnittömyysopin+kannattajat+joutuvat+esiintymään+puhdaskaulaisina+fariseuksina.+Heille+kaikki+synniltä+haiskahtavat+sanat,+ajatukset+tai+teot+ovat+lähtökohtaisesti+mahdottomia.+Synnitön+uusi+luomus+ei+voi+syyllistyä+sellaiseen.+Heidän+vanha+aatunsa+on+naulittu+ristille+niin+"kiireestä+kantapäähän",+ettei+se+raato+enää+edes+inahda.____________________Jumalan+tahto+on,+että+uskovat+pysyvät+Kristuksessa+Jeesuksessa.+Hänen+askelissaan+meidän+on+kuljettava+nöyrinä+omaa+ristiämme+kantaen.+Joka+päivä+meidän+on+tunnustettava+ja+poispantava+ne+synnit,+jotka+Pyhä+Henki+meille+synniksi+osoittaa.+Ja+sitä+osoitettavaa+riittää.1.Joh.1:8+"Jos+sanomme,+ettei+meillä+ole+syntiä,+niin+me+eksytämme+itsemme,+ja+totuus+ei+ole+meissä."+Pyhä+Henki+paljastaa+meillä+olevaa,+meidän+luonnossamme+asuvaa+syntiä,+joka+on+pantava+pois.Tietoinen+syntielämä+on+eri+asia.+Kaikista+tahallisista+synneistä+meidän+on+luovuttava+kokonaan.+Sen+pitäisi+olla+selvää+jokaiselle+uskovalle.(+Lainaus:+Nimimerkin+Semper.Fidelis+aloitusviesti+"Synnittömyyden+harhat"+tällä+palstalla+01.07.2011+11:03)
  10. -Minä+sanon:+vaeltakaa+Hengessä,+niin+ette+lihan+himoa+täytä.+Sillä+liha+himoitsee+Henkeä+vastaan,+ja+Henki+lihaa+vastaan;+nämä+ovat+nimittäin+toisiansa+vastaan,+niin+että+te+ette+tee+sitä,+mitä+tahdotte.”+(Gal.+5:16-17,+KR+1938).Tämän+jälkeen+seuraa+pitkä+luettelo+hengen+hedelmistä+ja+lihan+teoista+ja+siihen+liittyen+vakava+varoitus.Roomalaiskirjeen+kuudennessa+luvussa+Paavali+vastaa+kysymykseen,+saako+kristitty+tehdä+vapaasti+syntiä+kun+kerran+kaiken+saa+anteeksi.+Vastaus+on+tiukka:+Ei,+koska+meidät+on+kastettu.+Kaste+merkitsee+vanhan+ihmisen+kuolemaa+ja+uuden+syntymää,+ja+tähän+palataan+jatkuvasti.”Tiedättehän,+että+meidät+kaikki+Kristukseen+Jeesukseen+kastetut+on+kastettu+hänen+kuolemaansa.+Näin+meidät+kasteessa+annettiin+kuolemaan+ja+haudattiin+yhdessä+hänen+kanssaan,+jotta+mekin+alkaisimme+elää+uutta+elämää,+niin+kuin+Kristus+Isän+kirkkauden+voimalla+herätettiin+kuolleista.+Jos+kerran+yhtäläinen+kuolema+on+liittänyt+meidät+yhteen+hänen+kanssaan,+me+myös+nousemme+kuolleista+niin+kuin+hän.+Tiedämme,+että+vanha+minämme+on+yhdessä+hänen+kanssaan+ristiinnaulittu,+jotta+tämä+syntinen+ruumis+menettäisi+valtansa+emmekä+enää+olisi+synnin+orjia.”+(Room.+6:3-6).Kolossalaiskirjeen+kolmannessa+luvussa+esille+nousee+hyvin+havainnollinen+kuva:”Luopukaa+nyt+tekin+tästä+kaikesta:+vihasta,+kiukusta,+pahuudesta,+herjauksista+ja+siivottomista+puheista.+Älkää+valehdelko+toisillenne.+Olettehan+riisuneet+yltänne+vanhan+minänne+kaikkine+tekoineen+ja+pukeutuneet+uuteen,+joka+jatkuvasti+uudistuu+oppiakseen+yhä+paremmin+tuntemaan+Luojansa+ja+tullakseen+hänen+kaltaisekseen.”+(Kol.+3:8-10).Kristityn+ihmisen+elämä+on+juuri+tätä:+Me+riisumme+pois+’lihan’+ja+pukeudumme+’henkeen’.+Se+ei+tapahdu+vain+kerran,+vaan+niin+kauan+kuin+me+elämme+täällä+maan+päällä.+Sen+jälkeen+liha,+vanha+ihminen,+vanha+Adam+–+mitä+sanaa+käytämmekin+–+jää+tänne+ja+perille+taivaan+kotiin+pääsee+vain+uusi,+Kristuksen+takia+pyhä+ihminen.-(+Otelainaus:+Erkki+Koskenniemi)+-"Kaikkein+vilpittömimmissäkin+kristityissä,+joilla+on+eniten+rakkautta+ja+Jumalan+pelkoa,+on+paha+luonto+kuitenkin+aina+epäpuhdas.+Toisinaan+he+tuntevat+tämän+niin+selvästi,+että+ovat+valmiit+luopumaan+kilvoituksesta.+He+kokevat+välinpitämättömyytensä+ja+epäuskonsa,+itsevarmuutensa+ja+kovuutensa+suorastaan+kauhistuttavaksi.+Rukouksissa+ei+ole+elävää+henkeä,+he+eivät+osaa+rakastaa+lähimmäistään.+Tämän+lisäksi+tulee+kaikki+kelvottomat+ajatukset,+joita+heidän+sisimmässään+liikkuu,+kaikki+kärsimättömyys,+viha+ja+kateus”+(Rosenius).
  11. 23+Mutta+kaiken+minä+teen+evankeliumin+tähden,+että+minäkin+tulisin+siitä+osalliseksi.24+Ettekö+tiedä,+että+jotka+kilparadalla+juoksevat,+ne+tosin+kaikki+juoksevat,+mutta+yksi+saa+voittopalkinnon?+Juoskaa+niinkuin+hän,+että+sen+saavuttaisitte.25+Mutta+jokainen+kilpailija+noudattaa+itsensähillitsemistä+kaikessa;+he+saadakseen+vain+katoavaisen+seppeleen,+mutta+me+katoamattoman.26+Minä+en+siis+juokse+umpimähkään,+en+taistele+niinkuin+ilmaan+hosuen,27+vaan+minä+kuritan+ruumistani+ja+masennan+sitä,+etten+minä,+joka+muille+saarnaan,+itse+ehkä+joutuisi+hyljättäväksi.(+1+Kor.+9)
  12. Ymmärretäänkö+puhe+synnistä+väärin?Kristinusko+opettaa,+että+kaikki+ihmiset+ovat+syntisiä.+Meissä+on+syntymästä+saakka+se,+mitä+kutsutaan+perisynniksi.+Tämä+merkitsee,+että+meistä+ei+tule+syntisiä+vasta,+kun+teemme+ensimmäisen+kerran+syntiä.+Asia+on+pikemminkin+päinvastoin.+Me+teemme+kaikki+syntiä,+koska+synti+asuu+meissä+syntymästä+saakka.Monesti+keskusteluista+tulee+sellainen+kuva,+että,+että+kristittyjen+opetus+synnistä+on+nykyään+ymmärretty+väärin.+Kun+kristitty+sanoo+itseään+ja+muita+ihmisiä+syntiseksi,+näyttää+usein+siltä,+että+se+ymmärretään+ihmisen+vähättelyksi+tai+haukkumiseksi.KRISTILLISEN+NÄKEMYKSEN lähtökohta+on+kuitenkin+se,+että+ihminen+on+luotu+Jumalan+kuvaksi.+Siksi+hän+on+äärettömän+arvokas+iankaikkisuusolento.+Ihmisarvomme+ei+riipu+siitä,+millaisia+me+ihmisinä+olemme.+Ihmisarvomme+on+jakamaton+ja+katoamaton.+Syntisyytemme+ei+mittaa+meidän+maallista+arvoamme,+kykyjämme,+lahjakkuuttamme+tai+menestystämme.+Synti+kuvaa+asemaamme+Jumalan+edessä.Tämä+merkitsee+käytännössä+sitä,+että+ihminen+voi+olla+erittäin+lahjakas,+älykäs+ja+kunniallisesti+käyttäytyvä,+mutta+hän+on+silti+Jumalan+ehdottoman+lain+edessä+samanaikaisesti+syntinen.+Tämän+toteaminen+ei+vähennä+millään+tavoin+meidän+ihmisarvoamme+eikä+se+perustu+siihen,+että+ihmisellä+olisi+heikko+itsetunto.+Ihmisellä+voi+olla+hyvinkin+korkea+omanarvontunto,+vaikka+hän+samalla+näkee+itsensä+syntisenä.+Näin+voi+olla,+koska+sama+ihminen+näkee+itsensä+myös+Jumalan+luomana,+rakastamana+ja+Kristuksessa+armahdettuna.TOINEN+VÄÄRINKÄSITYS syntyy,+kun+ihmiset+jaetaan+syntisiin+ja+uskoviin.+Ikään+kuin+olisimme+syntisiä+vain+ennen+uskoontuloamme+ja+sen+jälkeen+muuttuisimme+ilman+syntiä+oleviksi.+Apostoli+Paavalin+mukaan+ihminen+on+syntinen+senkin+jälkeen,+kun+hänestä+tulee+kristitty.+Mitä+pidemmälle+Paavali+eteni+uskossaan,+ja+mitä+kauemmin+hän+eli+Jeesuksen+seuraajana,+sitä+selvemmin+hän+näki+synnin+itsessään.Tämä+ei+tarkoita,+ettei+Paavali+olisi+ajan+myötä+kasvanut+ihmisenä+ja+kristittynä+ja+ollut+yhä+suuremmaksi+iloksi+ja+hyödyksi+lähimmäisilleen.+Kuitenkin,+mitä+kauemmin+hän+kulki+Jeesuksen+seurassa,+sitä+syvemmin+hän+oppi+tuntemaan+omaa+syntisyyttään.+Samalla+hän+tietenkin+kasvavassa+määrin+myös+ymmärsi+Jeesuksen+mittaamattoman+armollisuuden+ja+rakkauden+itseään+kohtaan.RAAMATUN+MUKAAN olemme+siis+kaikki,+niin+ei-kristityt+kuin+kristitytkin,+Jumalan+kuvaksi+luotuja+ja+siksi+arvokkaita.+Olemme+myös+kaikki+syntisiä.+Ennen+kaikkea+olemme+myös+kaikki+Jumalan+iankaikkisen+rakkauden+kohteina,+mikä+näkyy+kirkkaimmin+Jeesuksen+ristinkuolemassa.Mitä+synti+lopulta+oikeastaan+on?+Syntiä+on+kaikki+sellainen,+mikä+rikkoo+Jumalan+pyhää+ilmoitettua+tahtoa,+kuten+esimerkiksi+kymmentä+käskyä+ja+Raamatun+muuta+opetusta,+vastaan.KAIKKI+IHMISEN synti+ja+vääryys+on+aina+myös+syntiä+Jumalaa+vastaan.+Koska+ihminen+on+luotu+Jumalan+kuvaksi,+sekin+vääryys+mikä+tehdään+lähimmäistä+vastaan,+on+samalla+myös+aina+rikkomus+Jumalaa+vastaan.Jumalan+edessä+syntisyytemme+on+niin+vakava+asia,+että+ihminen+joutuu+iankaikkiseen+kadotukseen,+jos+hän+ei+elämänsä+aikana+tunnusta+syntejään+ja+turvaudu+Jeesukseen+Kristukseen,+syntiensä+sovittajana+ja+anteeksiantajana.+Näin+meitä+kutsutaan+jokaisessa+jumalanpalveluksessa+ja+päivittäin+tekemään.(+Lähde:+Leif+Nummelaa/Uusi+Tie+-+verkkolehti)