Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
belgiter
profiilit
belgiter
belgiter
Vapaa kuvaus
Aloituksia
5
Kommenttia
444
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Siinä mun paremmassa naksuttimessa lukee James Wellbeloved. Sen ääni on aika hiljainen ja mukavan sointuva. Välillä musta tuntuu tosin, että se hajoaa, kun sitä naksuttelee, mutta eipä ole vielä hajonnut.
Se huonompi on iso, tummanvihreä ja kovaääninen, se myös rämisee jotenkin ilkeästi, kun koittaa naksuttaa.
27.02.2006 12:25
Hei!
Voit kokeilla toista naksutinta, eri merkkiset pitää erilaista ääntä. Toinen vaihtoehto on tunkea teippiä siihen kieleen ja siten ääni vaimenee. Tai vaikka naksuttaa jonkun paksun kintaan sisältä.
Voit myös vaihtaa naksun toiseen ääneen, esimerkiksi pilliin, joka tosin on vähän hankala. Tai voit kokeilla, toimisiko kuulakärkikynä tai Frezza-pullon korkki. Piltti-purkin kanttakin on käytetty, mutta mun mielestä se ääni ei siitä tuu luotettavasti aina ja sormen paikkaa joutuu hakemaan.
Oma koirani ei pelkää naksua, en ole tosin kauheasti naksulla koulutellutkaan. Aluksi käytin Piltti-purkin kantta, kun en ollut ostanut vielä naksutinta. Sitten voitin koira-arvonnasta toisen ja nyt mulla on niitä kaksi. Minusta se ostettu on parempi. Se on keltavihreä ja siinä lukee jotain w:llä alkavaa.
26.02.2006 20:46
Tampereella on koiratrimmaamo nimeltä Lucky Star.
23.02.2006 20:04
Kysyi joku äijä iltapimeellä ilmeisesti ihan vitsillä.
Tossa on saksanpaimenkoiraa! Ei ole sakua, eikä collieta! Eikä se ole collie-saku-sekoituskaan.
Nykyään ihmiset tuntevatrodun paremmin, usein jollakin tutun tutulla on samanrotuinen. Jos ei nyt ihan samaa muunnosta.
Meillä on kaksi tervuerenia.
23.02.2006 20:02
Meiän koira ei oo kyllä pieni, mutta kyllä se temppuja osaa ja oppii. Kiva sitä on kouluttaa.
Pyörähtää myötä- ja vastapäivään eri käskyillä.
Pujottelee jalkojen välistä.
Tuo ja etsii osoittamiani tavaroita.
Peruuttaa.
Nousee takajaloilleen.
"Kuolee". (Toistaiseksi toisiksi vaikein temppu, peruuttaminen oli vaikein)
Kierähtää kyljelleen.
Antaa eri tassua eri käskyillä.
Ryömii.
Hyppää ojennetun jalan yli.
Haukkuu käskystä.
Kumartaa.
23.02.2006 19:41
Opiskelen yleissivistävässä koulussa. En tosin enää peruskoulussa. Haaveammatti on jotain, jossa tarttee matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa ja ehkä jopa voi pyöriä eläinten kanssa, mutta saa nyt nähdä. Taiteilijan vikaakin minussa on.
23.02.2006 19:34
Mä käyn joskus sätissä. Sinne vaan tuppaa juuttumaan tuntikausiksi joskus. Mutta lähinnä siellä pyörii 8-15-vuotiaita tyttöjä ja minusta olisi mukava keskustella joskus vähän vanhempien ja kokeneempien kanssa esim. pk-harrastuksesta.
Oon kyllä törmänny joskus ihan aikuisiinkin siellä mutta ne on harvassa... Kyllä siellä oma vakiporukka on, ainakin lemmikkisätissä, lähinnä teinityttöjä, mutta suurin osa ihan järkeviä.
Sitä joskus ihmettelen, miten ne voi roikkua siellä koko päivän? Mulla ainakin sanoo äiti vastaan ja koiraakin pitää ulkoiluttaa.
21.02.2006 20:36
Lopun hymiökokeilu epäonnistui.
21.02.2006 20:30
Hei!
Meilläkin on belgianpaimenkoiria, kaksi kaunista, punaruskeaa tervunarttua.
Mä enempi pyörin tän nuoremman(7) kanssa ja se on ihan mielettömän ihana, mitä nyt muutama paha tapa. Lenkeillä pidän vähänkin syrjemmällä irti ja opetan koiralle tokojuttuja ja temppuja.
Niin, ja nuorempana nämä repi kaikenlaista, kengät ja erityisesti kirjaston kirjat olivat herkkua. Myös kaikki puinen ja jopa betoniseinä maistui. Nuorena nuorempi koira oli myös hirveän laiha ja vieläkin sitä luullaan n. 2-5-vuotiaaksi. Johtuu ehkä kevyestä rakenteesta, nopeista liikkeistä ja lyhyehköstä, säänkestävästä karvasta. Nyt aikuisena koira on lopettanut lähes täysin esineiden syömisen, mutta ruokaa se pöllii pöydältä, kun silmä välttää.
Ihana rotu, ei käy kieltäminen. Saa palveluskoiran ja kauniin kaverin samassa paketissa. Mutta pitää olla tarkka kasvattajan kanssa ja nuorena nämä on oikeita pirulaisia, me selvittiin lukemiini juttuihin perustuen helpolla.
^-^
->¨-@
V
21.02.2006 20:29
En mene sanomaan mitään bc:n näy ja käy-linjojen älykkyyden eroista, mutta olisin kuullut puhetta, että toisinaan koira oppii liiankin nopeasti, eli oppii helposti liikkeen väärin. Uudeleenopettaminen voikin olla sitten hankalaa.
Muutenkin bordercollie on tosi vaativa rotu, samoin myös belgianpaimenkoira ja saksanpaimenkoira, jotka oppivat myös nopeasti asioita ja ovat suht älykkäitä ja, se, mikä tekee niistä "älykkäitä", on niiden into totella ja tehdä yhteistyötä.
21.02.2006 17:49
Kannattaa leikkauttaa, jos ei oo jalostuksenarvoinen rotukoira. Säästynee monelta juoksuisen nartun aiheuttamalta harmilta.
Soita rohkeasti vaan eläinlääkärille. Tyhmää kysymystä ei olekaan ja lääkärin kuuluu vastata.
Koirat paranevat yleensä leikkauksesta tosi nopeasti, pitkäkarvaisella voi turkin laatu muuttua. Meillä muuttui, kohtutulehduksen takia leikatun belgianpaimenkoiran karvasta tuli pitkä ja villainen. Koira parani muuten parissa viikossa eikä sillä näy arpeakaan. Mutta en muista aikaa tarkkaan, kannattaa kysyä eläinlääkäriltä. Sieltä saa myös hinnat.
21.02.2006 17:44
Ja vielä kaikille: Mistä tiedät, että puhekumppanisi on ns. normaali? Lievä AS-henkilö tms. voi yhtäkkiä tavattuna tuntua ihan tavalliselta, ainakin mä oon kuullu näin.
Pyydän jo valmiiksi anteeksi, jos loukkasin jotakuta.
14.02.2006 19:28
Näykkiminen on ilkeä leikki. Jos koira näykkii, ulvaise kivullisen oloisesti, vaikkei sattuisikaan. Koiran pitäisi tajuta, että toiseen sattui, ja lopettaa. jos se vielä ulvaisun jälkeen yrittää, jämäkkä ei ja koira siirretään kauemmaksi. Kun käyttäytyy hyvin sylissä, sitä voi vaikka kehua ja raaputella korvantakaa, tai millaisesta hellittelystä se sitten tykkääkin.
Missä tilanteissa koira haukkuu ja näykkii? Pentu on helpointa opettaa pois huonoista tavoista, mutta tärkeintä on tietää, mistä käytös johtuu ja korjata syy tai tarjota em. tilanteissa koiralle vaihtoehtoinen käyttäytymismalli. Parhaiten opetus tehoaa, kun koiran käytökseen puututaan jo juuri ennen kuin se tekee, silloin kun se juuri aikoo, ei silloin kun se tekee tai on jo tehnyt.
Rankaisu ei aina tehoa toivotusti, siksi nykyaikana koiraa koulutetaan ehkäisemällä ongelmakäytös kokonaan (paras keino, mutta aina ei voi ennustaa, mitä koira keksii), poistetaan käytöksen syy tai ongelman synnyttyä koiralle opetetaan vaihtoehtoinen käyttäytymismalli. Esimerkiksi koira, joka ryntää ärjyen vieraita vastaan tervehtimään, opetetaan esim. odottamaan kiltisti omalla paikallaan, kunnes omistaja antaa sille luvan tulla tarkistamaan tulijat.
Kirjojenkin lukemisesta voisi olla apua. Tuire Kaimio: Pennun kasvatus, ja nettisivuja, esim. kumikana.org? koiraneuvola (en ole käynyt, mutta olen kuullut toisten suosittelevan).
Eli tarkempia tietoja: MIlloin ja miksi koira haukkuu? Entä näykkiminen?
14.02.2006 19:04
Kun rodun muunnoksen nimi lukee rodun perässä. eli meidän perheeseen kuuluu kaksi Belgia lambakoer tervuerenia. :)
12.02.2006 11:16
Ne laminaatit on ihan sairaan _liukkaita_. Meillä koirat ruopii tosi pahan kuulosesti keittiössä. Muualla asumuksessa on tavallinen parketti, oli jo valmiiksi kulutettu kun muutettiin ;). Laminaatti ei ole koirien käsittelystä ja muutamasta tipahtaneesta kattilasta kärsinyt.
09.02.2006 20:34
@@@£$&%¤@:( ¤%"
Ei me tarvita enää höyrykonetta, koska Neetan korvista tupruaa savua ja se puhisee omituisesti. Ja mä oon tosissani. ¤&"@£$€£@@%/(¤#""½§§§
09.02.2006 20:30
Minä olin yksi plus tasan kaksi kertaa niin monta vuotta, kuin olen oikeasti.
09.02.2006 20:23
Ei voikaan. Nehän pystyy varmaan kiskomaan aikuisenkin perässään, jos ne oikeesti haluavat. eikä ton ikäsellä ole sitä kokemusta ja auktoriteettia kuin aikuisella. Kyllä pitäisi olla pomminvarma parivaljakko, että vois päästää, eikä silloinkaan, kun ei tiedä mitä ympäristö keksii.
Munkaan äiti ei antanu mun kuljettaa kahta belggaria yhtä aikaa, kun olin nuorempi, koska ilmeisesti pelkäsi, ettei koirat olisi hallussa ja kiskoisivat ties mihin onnettomuuteen. Jotenkin se sääntö on jäänyt, vaikka oon noita kuljetellu, eikä oo ollu ongelmia, koska toiseen tehoo tiukka käsky ja toinen ei aina viitti ees vetää. Näillä kun on toisinaan ongelmia tossa ohittamisessa.
07.02.2006 19:44
Meillä on kaksi belgianpaimenkoiraa. En jättäisi niitä täydessä turkissakaan yli ööh -10 asteen pakkasessa. Turkki kyllä pitäisi kylmän loitolla, mutta koiraparkojen tassut palelevat kun ne joutuvat seisomaan paikoillaan. Niin kauan kuin pysyn koiran kanssa liikkeellä, ne eivät ainakaan näytä, että niillä olisi kylmä.
07.02.2006 19:38
Olen täysin samaa mieltä kanssasi.
Koirankasvatuksesta minulla ei ole kokemusta, muuta kuin siitä, että tutulla on kenneli ja olen joskus päässyt katsomaan niitä pentuja. Ne terrierinalut olivat pirteitä ja niitä käsiteltiin ja niiden kanssa leikittiin joka päivä, jo kauan ennen luovutusikää. Sen huomasi. Pennut tulivat vieraan luo ja puskivat syliin, mutta olivat jo minuutin päästä nahistelemassa kaverin kanssa lelusta. vilkasta porukkaa. Ja liikkuivat tosi ketterästi eivätkä yhtään pelästyneet, vaikka vielä välillä tassut karkasivat alta esimerkiksi sisaruksen tönättyä liian rajusti.
Kennelillä meinaan ylipäänsä, että on kasvattaja, jolla on narttukoira tai useampi, osa ehkä sijoituksessa.
07.02.2006 19:32
17 / 23