Vapaa kuvaus

Aloituksia

5

Kommenttia

444

1. Hei!

Voit kokeilla toista naksutinta, eri merkkiset pitää erilaista ääntä. Toinen vaihtoehto on tunkea teippiä siihen kieleen ja siten ääni vaimenee. Tai vaikka naksuttaa jonkun paksun kintaan sisältä.

Voit myös vaihtaa naksun toiseen ääneen, esimerkiksi pilliin, joka tosin on vähän hankala. Tai voit kokeilla, toimisiko kuulakärkikynä tai Frezza-pullon korkki. Piltti-purkin kanttakin on käytetty, mutta mun mielestä se ääni ei siitä tuu luotettavasti aina ja sormen paikkaa joutuu hakemaan.

Oma koirani ei pelkää naksua, en ole tosin kauheasti naksulla koulutellutkaan. Aluksi käytin Piltti-purkin kantta, kun en ollut ostanut vielä naksutinta. Sitten voitin koira-arvonnasta toisen ja nyt mulla on niitä kaksi. Minusta se ostettu on parempi. Se on keltavihreä ja siinä lukee jotain w:llä alkavaa.
  2. Näykkiminen on ilkeä leikki. Jos koira näykkii, ulvaise kivullisen oloisesti, vaikkei sattuisikaan. Koiran pitäisi tajuta, että toiseen sattui, ja lopettaa. jos se vielä ulvaisun jälkeen yrittää, jämäkkä ei ja koira siirretään kauemmaksi. Kun käyttäytyy hyvin sylissä, sitä voi vaikka kehua ja raaputella korvantakaa, tai millaisesta hellittelystä se sitten tykkääkin.

Missä tilanteissa koira haukkuu ja näykkii? Pentu on helpointa opettaa pois huonoista tavoista, mutta tärkeintä on tietää, mistä käytös johtuu ja korjata syy tai tarjota em. tilanteissa koiralle vaihtoehtoinen käyttäytymismalli. Parhaiten opetus tehoaa, kun koiran käytökseen puututaan jo juuri ennen kuin se tekee, silloin kun se juuri aikoo, ei silloin kun se tekee tai on jo tehnyt.

Rankaisu ei aina tehoa toivotusti, siksi nykyaikana koiraa koulutetaan ehkäisemällä ongelmakäytös kokonaan (paras keino, mutta aina ei voi ennustaa, mitä koira keksii), poistetaan käytöksen syy tai ongelman synnyttyä koiralle opetetaan vaihtoehtoinen käyttäytymismalli. Esimerkiksi koira, joka ryntää ärjyen vieraita vastaan tervehtimään, opetetaan esim. odottamaan kiltisti omalla paikallaan, kunnes omistaja antaa sille luvan tulla tarkistamaan tulijat.

Kirjojenkin lukemisesta voisi olla apua. Tuire Kaimio: Pennun kasvatus, ja nettisivuja, esim. kumikana.org? koiraneuvola (en ole käynyt, mutta olen kuullut toisten suosittelevan).

Eli tarkempia tietoja: MIlloin ja miksi koira haukkuu? Entä näykkiminen?
  3. Olen täysin samaa mieltä kanssasi.

Koirankasvatuksesta minulla ei ole kokemusta, muuta kuin siitä, että tutulla on kenneli ja olen joskus päässyt katsomaan niitä pentuja. Ne terrierinalut olivat pirteitä ja niitä käsiteltiin ja niiden kanssa leikittiin joka päivä, jo kauan ennen luovutusikää. Sen huomasi. Pennut tulivat vieraan luo ja puskivat syliin, mutta olivat jo minuutin päästä nahistelemassa kaverin kanssa lelusta. vilkasta porukkaa. Ja liikkuivat tosi ketterästi eivätkä yhtään pelästyneet, vaikka vielä välillä tassut karkasivat alta esimerkiksi sisaruksen tönättyä liian rajusti.

Kennelillä meinaan ylipäänsä, että on kasvattaja, jolla on narttukoira tai useampi, osa ehkä sijoituksessa.