Vapaa kuvaus

Aloituksia

5

Kommenttia

444

1. Juu, eli on hyvä että näitä juttuja miettii etukäteen.

Pannan koosta en tiedä, mutta suosittelisin pennulle jotain pehmeää ja leveää pantaa, ehkä nahkainen olisi hyvä. Älä vielälaita pennulle valjaita, valjailla koiraa on hankalampi hallita kuin asiallisella pannalla. Ja kun pentu on isompi, pieneksi käyneen pannan voi myydä ja ostaa isompi tilalle. Ota koira mukaan pantaostoksille, niin saat sopivankokoisen ja koiralle muutenkin hyvän, myöskin koiria harrastava tuttava voi olla hyödyllinen. Metalliset pannat ovat kylmiä, painavia, karvaakuluttavia ja voivat vahingoittaa koiraa esim. nykästessä.

Flexin suhteen olet oikeassa. Ei flexiä ainakaan pennulle. Ensin opetellaan kulkemaan kauniisti tavallisessa hihnassa. Eikä ne normaalit remmit mitään outouksia liene, ainakaan isojen koirien keskuudessa. jos teillä on oma piha niin koira voi aluksi ulkoilla ihan vapaana siinä pihalla ja sitten muulloin opetellaan hihnassakävely. Siinä kannattaa olla kärsivällinen

Hyviä vinkkejä koiran koulutukseen, niin tapakasvatukseen, kotitottelevaisuuteen, aktivoimntiin kuin ihan temppuiluunkin saa Tuire Kaimion Pennun kasvatus- kirjasta. Kirjaston lemmikkiosastolta pitäisi löäytyä.
  2. Onko meidän toinen koira sitten koulutettu väärin?

Se rupeaa haukkumaan, jos esim. joutuu liian lähelle koirakammoista tai tottumatonta. Tietääkseni on kuitenkin sosiaalistettu pentuna normaalisti ja koiraihmisiin ja muuten välinpitämättömästi tai luontevasti koiriinsuhtautuviin henkilöihin se suhtautuu yleensä ystävällisesti tai välinpitämättömästi, riippuen esimerkiksi henkilön sukupuolesta ja siitä, onko koira saanut henkilöltä jotain hyvää, esim. makupalan tai lelun.

Syy koirani käytökseen löytyy elekielestä. Koirani on äärimmäisen tarkka siitä, miten sille elehditään, vaikka tahtomattaankin, ja se lukee ihmistä koiran silmin! Se on ilmeisesti epävarma ja purkaa sitten epävarmuuden uhoamiseen, koska ei saakaan tukea toiselta osapuolelta ("oudostikäyttäytyvältä ihmiseltä" tai yhtä epävarmasta toisesta koirasta)Siksi en päästä koiraa esim. lasten lähelle, koska heistä ei ikinä tiedä ja koiran käytökseen liittyy säikyttämisen riski. En usko, että koira purisi, mutta sen ilme, ääni ja äkillinen liike ovat pelottavat ja voivat aiheuttaa kammon muukalaiselle. Ja entä jos koira jonain päivänä unohtaakin varoa?

Usein lenkillä koira on minulla vapaana, mutta sen luoksetulo on älyvarma ja tarkkailen valppaasti ympäristöä. Tai siis koiraa, se nostaa hitusen häntäänsä, jos vastaan tulee joku enkä ehkä itse ole sitä vielä huomannut. Kun joku tulee vastaan, otan koiran sivulle ja saatan napata sen kiinnikin, etenkin jos tulijalla on koira tai pieniä lapsia. Vilkasliikenteiseen aikaan ja paikkaan koira on ja pysyy kiinni.

Eli koira voi pitää pelkäävää ihmistä uhkana, koska henkilö elehtii tietämättään koiralle uhkaavasti tai jotain sinnepäin. Lapset taas eivät aina osaa olla koiran kanssa tai heitä ei ole opetettu.
  3. kävin kerran match showssa tämän nuoremman koiran kanssa. Olin tietty vähän lapsellinen, mutta tuumin, että voihan sitä kokeilla, juttu kun osu kohdalle, oli ilmainen ja leikkimielinen.

Tuomari olikin sitten vaihtunut naisesta mieheen, mikä ei todellakaan nostanut meidän mahiksia. No, kisa alkoi ja satuinkin paikan ainoaa groenendaelia vastaan. Muita belgejä ei siellä sitten ollutkaan. tämä grotsku olikin sitten iso ja hyvin kiiltävä- ja tuuheaturkkinen uros. juoksutettiin koiria ja ite mokailin lähes koko ajan enkä tainnut edes esitttää koiraakaan kovin edukseen. G ravasikin sitten kauniisti kokeneemmalla esittäjällä ja kun oli vielä todellakin koulutettu eläin kyseessä.

No, sitten tuli hampaiden tarkistus. olin unohtanut, että mätsärikoiran odotetaan olevan sellainen kiltti sylikoira, tai ainakin tämä tuomari haki tällaista. Uros anto kattoo hampaansa kiltisti ja sitten oli meidän vuoromme.

Kuten jo kerroin, koirani on hyvin tarkka siitä, miten sitä lähestytään. Ilmeisesti tuomari testasi koiran luonnetta ja tuli kohti hitaasti, kyyryssä, kädet ojennettuina ja koiraa silmiin katsoen. Tästähän narttuni ei pitänyt.

Koirani oli selvästi vaivautunut. Se seisoi jäykästi kuin virkamies ja sen korvat taittuivat puoliksi taakse. Häntä roikkui tosin vapaana ja huulet olivat tiukasti supussa.Karvat olivat ahaalla. Loppujen lopuksi tuomari tyytyi vain hipaisemaan koiran kirsua. koko aikana koira ei astunut askeltakaan, ei murissut, värähtänyt tai muuten osoittanut mitään muuta raktiota kuin tuon jähmeän ruumiinasennon. Tutkiskelinkin sitten koiran ilmettä jälkeenpäin valokuvasta.

Koiran käytös johtui mielestäni tilanteesta ja tuomarin tavasta lähestyä sitä. Harmi, ettei minulla ole enempää kokemusta näyttelyistä.
  4. Meillä on kaks belggaria, molemmat tervuja.

Toista sietää kyllä varoa kun siitä on tullut semmonen rähisijä ja näykkijä, mutta toinen on niin kultanen.

Tää nuorempi, joka on kiltimpi, on aika tarkka siitä, miten vieras sitä lähestyy, mutta en ikinä oikein voi kuvitella sitä puremaan. tuntuu myös suht tervepäiseltä. Juoppoja väistää ja muuten oudosti käyttäytyvät haukutaan, jos tulevat liian lähelle.Pimeessä myös kattoo kulkijat tarkkaan, mutta ei tosiaankaan ole semmonen hallitsematon räky. Koiraihmiset se yleensä hyväksy ja alkaa kerjätä silityksiä, jollei sitten suhtaudu välinpitämättömästi.

En ole kauheesti belgejä tavannut, mut ne harvat ovat olleet ihan hyväluonteisia ja omistajansa hallinnassa. Kaks nuorta malinoissia suorastaan puski kaikkien syliin (olivat käyttölinjaisia ja hyvin sosialistettuja.)Yhden aran narttutervun oon nähny, sekin uskalsi haistella kun olin ihan rauhallisesti. Tämä on kyllä sellanen rotu, joka tekee ensin ja aattelee sitten ja ovat usein tarkkoja toisen käytöksen suhteen, mitä oon kattellu.

Ite oon yrittäny olla ennakkoluuloton ja hyväksyä sellaset rodut, joista en niin kamalasti pidä. Tämä koskee etenkin näitä ns. taistelukoiria, esim. pitbullia ja staffia, ja tunsinkin yhden. se oli nuoremman koiran hyvä kaveri, nuori hyväkuntoinen uros. Äksy vanhempi koiramme pääsi kuitenkin kerran ärsyttämään sitä ja on isäni nopeiden refleksien ansiota, että koirallamme on edelleen häntä tallella. Tämän jälkeen oloni muuttuu kovin epävarmaksi tällaisen koiran lähellä.

Belgianpaimenkoira on rotu, jossa on niin hyväpäisiä, kuin heikompiakin koiria. Kaikki tulee kasvattaa pennusta pitäen oikein, sillä kasvattamaton belgi on oikea hirviö ja jopa vaarallinen. Minä kuitenkin uskon vielä tähän jokapaikan palveluskoiraan.