Vapaa kuvaus

Koulutus: Ammattikorkeakoulu Ammatti: Talous/hallinto Siviilisääty: Varattu Lapset: En halua lapsia

Aloituksia

61

Kommenttia

631

1. Mites buldoggi, olet noin edullisen asunnon löytänyt?

Onko yksityiseltä vai mikä?
  2. Wikipedian sivuilta:

"Euribor (Euro Interbank Offered Rate) on päivittäin julkaistava viitekorko, jolla pankit tarjoutuvat lainaamaan vakuudettomasti varoja toisille pankeille euromääräisillä rahamarkkinoilla. Käytännössä Euribor on se korko, jolla pankki saa lainattua rahaa muilta pankeilta, ja pankki lainaa näitä varoja sitten Euriboria korkeammalla korolla eteenpäin (Euribor + marginaali).

Reuters laskee euriborin viidelletoista eri lainasopimuksen kestoajalle (1–3 viikkoa ja 1–12 kuukautta) jokaisena TARGET-järjestelmän aukiolopäivänä ja julkaisee korot aamupäivällä kello 11.00 Keski-Euroopan aikaa.

European Banking Federation on valinnut joukon pankkeja paneeliksi näiden markkinavolyymin sekä luottokelpoisuuden perusteella. Euribor- ja Eonia-koron paneelit koostuvat samoista pankeista. Useimmilla näistä pankeista on pääkonttori jossain rahaliittomaassa. Eniten pankkeja on Saksasta, Ranskasta ja Italiasta. Suomesta on mukana vain Nordea. Jokainen paneelin jäsenpankki toimittaa aamupäivällä Reutersille kahden desimaalin tarkkuudella käsityksensä korosta, jolla prime-pankit tarjoutuvat lainaamaan toisilleen varoja kullakin Euriborin kestoajalla. Kyseessä ovat vakuudettomat lainat, joten niiden korko on yleensä jonkin verran korkeampi kuin vakuudellisten pankkien välisten luottojen, esimerkiksi niin sanottujen repo-kauppojen. Näin saamistaan korkonoteerauksista Reuters jättää 15 prosenttia alimmista ja ylimmistä tarjouksista huomioimatta. Lopuista tarjouksista lasketaan painottamaton keskiarvo.

Euribor ilmoitetaan kolmen desimaalin tarkkuudella ja todelliset päivät/360 -perustaisena.

Käyttötarkoitukset
    Euribor-korkoja käytetään viitekorkona erilaisten rahamarkkinasopimusten hinnoittelussa ja esimerkiksi Suomessa yleisesti myös asuntolainojen viitekorkona. Euriboria käytetään myös korkojohdannaisten kohde-etuutena.
    "

Toinen kysymyksesi: Hyötyykö koron vaihtelusta...

Yleensä lainoissa viitekorko on 12 kuukauden Euribor, jolloin lainan korko tarkistetaan kerran vuodessa sinä päivänä, kun se on alunperin nostettu.
    Eli jos laina on otettu 3.4.2008, tarkistetaan 12kk Euribor koron arvo seuraavaksi 3.4.2009 jne.
    Korko ei siis vaihdu joka pivä, vaan kerran vuodessa.

Hyötyä tulee vuodeksi, jos korko on laskenut edellisestä tarkistus kerrasta ja ei-hyötyä tulee kun korko nousee.

Viitekoron, eli esim. 12kk Euriborin päälle tulee vielä pankin ilmoittama ns. marginaalikrko, esim. 0,5-1%.

Selvensikö asiaa yhtään?
  3. Meillä on tällainen tilanne:

- Miehelläni on 2 kpl Oy yhtiöitä
    - Ekalla osoite on meille kotiin
    - Ekasta omistaa 100%
    - Toisesta omistaa jotain 20-50%
    - Toisessa mies on itse töissä, osoite muualla
    - Toisen varsinainen toimipaikka on muualla

Minä olen täysin ulkopuolisella, täysin eri alalla töissä.

Jos minä nyt jäisin työttömäksi, niin koskisivatko nuo yrittäjä"sanktiot" minua?

Varsinkin tuon ekan yhtiön kohdalla, jonka osoite on meillä kotona?