Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

0

Kommenttia

41

1. Usko tai älä, mutta syöt todennäköisesti liikaa. Itse olen lihava, nyt tosin -14 kg marraskuusta alkaen :) Laskin tuon esimerkki päiväsi kalorit ja helposti tulee 1900 kaloria kuvailemastasi ruuasta (60 kg nainen kuluttaa päivässä 1600 kcal, alle sen laihtuu yli niin lihoo) Tottakai painavampi ihminen kuluttaa enemmän,mutta tuolla ruokavaliolla sinä kyllä vain ylläpidät painoasi ja kuten mainitsin ensimmäisenä, niin syöt liikaa ja lihot. Sillä pienikin herkuttelu esim. suklaapatukka, yksi banaani lisää, annos jäätelöä tai vaikka sitten ranskalaiset ja se on jo yli energia tarpeesi ja kiloja kertyy.

Aloita ruokapäiväkirja, merkkaa ylös syömäsi määrät ja ylläty kaloreista mitä kiskot sisääsi. Mulle oli yllätys kuinkan paljon söin liikaa ja pienillä korjaus liikkeillä paino alkoi putoamaan :) Itse syön viikolla hyvin tarkasti ja pidän kalorit alhaalla, jotta voin viikonloppuna syödä vähän jotain hyvää jos siltä tuntuu :) Painon pudotus on matematiikkaa ja itselläni meni vuosikymmen ennen kuin muistin taas kuinka helppoa laihtuminen on kun vaan löytää itsekurin ja muistaa katsoa miten paljon syö.
  2. Kävin itse puolisen vuotta sitten hammaslääkärillä koska kahta hammastani vihloi. Ajattelin että niissä on reikä, koska jo aiemmin on multa paikatta 5(!!!) kiilteen alle tullutta reikää ja se oli hammaslääkärin ammattitaitoa että ne huomattiin. Yhdisti ikäni kautta sen että lapsena mulle on syötetty suositusten mukaisesti hirveästi fluoria ja siitä on seurannu todella kova kiille, mutta myös kiilteen alle muodostuvat reiät.

Sattui onnekseni virolainen naislääkäri, joka on erikoistunut purentaan ja otti röntgenin hampaistani, totesi että hampaat ovat täysin terveet ja alkoi tutkia purentaa. Totesi että mulla on LAPSESTA LÄHTIEN ollu purenta vika, jossa hampaat osuu toisiinsa, luo painetta ja aiheuttaa mikrohalkeamia kiilteeseen. Muistan kyllä kun valitin jo penskana hammaslääkärille kun hampaita vihloi, mutta ei ne kuunnellu. Myös mun päänsärky ja niskakipu johtuu mokomasta purenta viasta. Lääkäri sitten hioi pahimmat kohdat matalammaks ja neuvoi että mun kannattaa hankkia purentakisko, jota käytän öisin. Muutenkin mun hampaat saa olla yhdessä vain syödessä. Nyt sitten keskityn siihen että en puristaisi hampaitani yhteen, sillä huomasin tuon käynnin jälkeen että sitä ollen todellakin tehnyt koko elämäni ajan, siis liki 30 vuotta.

Jos joku nyt miettii, ettei tämmöinen purenta vika ole iso asia kun ei sitä kerran ole aiemmin huomattu, niin on se. Mun kaikki takahampaat niin ylhäältä ja alhaalta voi haljeta pysty suunnassa juureen asti, jos en käytä purentakiskoa ja keskity rentouttamaan leukaani ja pitämään hampaat irti toisistaan. Jos olisin tämän jo varhaisnuoruudesta asti tiennyt, niin nyt ei olisi vihlovat hampaat mikrohalkeamien tähden.
  3. Meillä on penulla (8vko) selkeät ruoka-ajat 4 kertaa päivässä ja pihalla käy usein. Pennun päivä on rutiinien täyttämä, joten nyt on 2 yötä ollut tekemättä sisällä tarpeitaan. Tässä esimerkki normaalipäivästä.

klo 7. aikaan pentu herää ja viedään suoraan pihalle tarpeilleen. Sitten tullan takaisin sisälle, pentu puuhastelee lelujen kanssa kun laittan sille ruokaa.

klo. 7.30 pentu syö ja taas mennään pihalle tarpeille ja tepastelemaan noin muutenkin.

klo 8 aikaan pentu taas nukkuu.

klo 9 herää, taas pissille pihalle vähän leikkimistä ja taas unille.

Tätä sitten toistuu aika tasaisin väliajoin

klo 13 pennulla on taas nälkä ja se syö. Mennään pihalle tarpeille ja leikkimään ja sitten taas pihalle pissalle. Taasen on torkkujen aika.

klo 17 syödään jälleen, mennään pihalle ja leikitään. Taas nukutaan vähän.

Iltasella pentu nukkuu vähemmän mutta leikkiä riittää ja energiaa. Kun on touhunnut reippaammin, niin aina viedään pihalle pissalle.

klo 21 on iltaruoka, pihalla käynti ja leikkiä. Sitten jaksaakin uinua jo aamuun asti.

Koiran pentu siis oikeasti nukkuu, syö, pissii, kakkaa ja leikkii siinä ohessa. Pentu oppii sisäsiistiksi juuri niin nopeasti kuin en ihmiset sen opettaa. Pitää ennakkoida koiran tarpeet eli pihalle tai paperille aina leikin, ruuan ja nukkumisen jälkeen. Asioista ei pidä neuvotella. Meillä eikoilla kerroilla valitti että haluaa sisälle ulkoa, mutta kun hetki odotettiin niin teki kiltisti kakan ulos. Liekkö tässä se oivallus hetki sisäsiistiksi opettelussa, milloin ei saa antaa periksi vinkumiselle.