Vapaa kuvaus

Aloituksia

65

Kommenttia

267

1. Vihdoinkin,eilen 19.8.2005 sain lukea patologin raportin isäni kuolinsyystä.
    Verihyytymä oli tukkinut isän sydämen niin, että sydän oli haljennut. Isä siis ei kuollutkaan itse infarktiin vaan sitä seuranneeseen runsaaseen sisäiseen verenvuotoon.
    Isän kuolemasta on jo yli kaksi kuukautta. Jaksan hymyillä hyvinkin paljon. Mutta välillä tulee todella surullisia hetkiä. Näin käy varsinkin, kun herään unesta jossa isä on elävänä ja olevana. Unessa isän läheisyys, kosketukset, äänet sekä tuoksut ovat niin realistisia että isä tulee elävästi mieleen vielä pitkään herättyäni.

Hassua miten isän kuolema vaikuttaa sisäisesti myös minuun, ensimmäistä kertaa elämässäni tuntuu että olen itse vastuussa vain ja ainoastaan itselleni tulevaisuudestani. Ennen olin kuin tilivelvollinen omalle isälleni. Nyt en ole tilivelvollinen kenellekkään. Vain itselleni.
  2. Kiitos osanotostasi. Minä olin ainakin nuoremapana isäni kanssa aivan vastahankaan. Kovia riitoja ja väittelyjä. Vasta viime vuosina on ollut suhteellisen rauhaisaa.
    Itseasiassa viimeisinä vuosina meistä tuli ihan kaverit. Saatoin soittaa isälle asioista olivat sitten negatiivisia tai positiivisia.
    Sinänsä kuolema ei tullut täysin yllätyksenä sillä isä oli oireillut viikon vahvasti ja pyysin häntä menemään sairaalaankin. Lupasi mennä sitten kun on pakko.
    Keskiviikkona juttelin viimeksi isän kanssa. Juttelimme juuri ostamastani pakastimesta. Silloin isä tuntui niin virkeältä ja terveemmältä kuin paria päivää aiemmin.
    Isä oli äidin mukaan ollut torstaina melkein normaali, vaikka olikin kai ensimmäistä kertaa elämässään halunnut jotain hyvää, suklaata.
    Perjantaina isä oli ollut aamulla virkeänä. Oli kastellut marjapensaat aamulla, ennen kuin lähti äitiä viemään töihin. Oli kuulemma hymyillyt ja ollut virkeä kun äiti näki hänet viimeistä kertaa.
    Viimeisistä hetkistä kertoivat tietokoneen kiintolevyllä sijainneet kuvat. Perjantaina 13:30 isä oli siirtänyt digitaalisia kuvia tietokoneelle. Viimeistä kuvaa oli muutettu 13:37.
    Seuraava tieto onkin se, kun äiti yritti n. 17:00 soittaa isää kyyditsemään itseään. Isä ei ollut enää vastannut.
    Kun äiti oli viimein päässyt kotiin, radio oli päällä ovet auki. Isä makasi perimmäisen huoneen lattialla kalsareissa.
    Oli ilmeisesti ollut kuuma päivä. Äiti soitti 112, josta hetken tiedustelujen jälkeen päättivät lähettää poliisiauton sekä ruumisauton.
    Vielä ei ole tarkkaa varmuutta oliko kuolema luonnollinen. Hän nimittäin makasi mahallana lattialla, lasit oduosti kasvojen alla ja päässä jotain vammoja.
    Tarkemman tiedon saamme tiistaina tai keskiviikkona. Isä on nykykäsityksen mukaan saanut edeltävänä perjantaina yhden hitaan sydänkohtauksen. Kuitenkin hän jo ennen kohtausta kyseli sairaanhoitaja -tyttöystävältäni sydänkohtauksen oireita niin tarkkaan, joten oletan että hän on saanut kohtauksen jo aiemmin.
    Itse olen varma, että isä sai nyt perjantaina sydänkohtauksen noustuaan iltapäivätorkuilta. Hän on todennäköisesti kuollut pystyyn ja sitten pudonnut lattialle pääedellä, joka selittäisi pääalueen jäljet.
  3. Ja sitten tietenkään ei koskaan osaa ottaa oikeata määrää sveppareita tai muita liinoja mukaan. Aina niitä tuntuu loppujen lopuksi menevän enemmän kuin niitä ottaa mukaan. Sitten täytyy taas ravata takaisin sinne siivouskoppiin ja hakea niitä lisää.

Kyllä näin on.