Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen Suomi24-blogissa!
Keskustelu24
profiilit
rautatie
profiilit
rautatie
rautatie
Vapaa kuvaus
Aloituksia
65
Kommenttia
263
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Olen nyt työskennellyt kohteessa pari viikkoa. Työvuoroja on tullut lisää. Tuntuu että muut kesätyöntekijät jättävät työpaikkansa niin minua sitten pyydetään tekemään vuoroja.
Minusta ihan hyvä piristys akuuttiin rahapulaan. Palveluesimies on kiva, samoin kuin esimieheni.
05.07.2005 21:39
Hautajaiset sitten olivat. Toimin isän kantajana. Olin sittenkin toisessa päässä, sydämen kohdalla.
Ruumis oli tavattoman raskas, vaikka jaoinkin painon kuuden ihmisen kanssa.
Sinne se isä jäi. Koko toimituksen ajan ja varsinkin sen jälkeen tuntui kuin koko juttu olisi ollut unta. Sunnuntaina herätessäni toivoin saavani varmuuden että se kaikki olisi ollut unta. Hetken mietittyäni tajusin, ei se ollut unta. Isä on kuollut.
Olen jopa pari kertaa nähnyt unta, joissa toisessa menin aikakoneella menneisyyteen ja yritin varoittaa isää tulevasta. Toisessa unessa soitin menneisyyteen ja yritin tilata ambulanssia. Eivätpä ne hälytysnumerossa halunneet auttaa. Mutta vaikka olisiat auttaneetkin, se olisi ollut vain unta eikä isä olisi herännyt eloon.
04.07.2005 23:55
Huomenna kello 10 alkavat isäni hautajaiset. Olen yksi kantajista. Raskasta ajatella koko tilannetta.
En ole koskaan aiemmin edes ajatellut olevani kantajana. Nyt kuitenkin ensimmäisessä kantamassani arkussa on oma isäni.
Pojan kai pitäisi mennä toiseen päähän, mutta ajattelin että voisin olla keskellä, sydämen puolella.
Hankala tilanne emotionaalisesti ja sitten pitää vielä opetella tollasia. Ei kiva.
Olisin tietenkin voinut perua kantamisen, olisi joku muu löytynyt tilalleni. Toisaalta haluan kuitenkin olla kantamassa isääni. Jos en kantaisi häntä, katuisin sitä varmasti tulevaisuudessa.
01.07.2005 14:57
Ei se mikään rikos voi olla, jos pankki itse hyötyi siitä paljon enemmän kuin minä. Aina sai sen 50 markan palkkion kun olin ylittänyt tilin ja sai vielä korkean koron "lainalle". Hyvää bisnestä se heille oli. Itselleni ei ainakaan jäänyt mitään merkintää mihinkään.
Mitä sitten tulee raha käytön hallintaan, niin kaikilla ei ole niin hyvä rahan käytön hallintakyky. Ei ainakaan kun ovat alkoholissa. Ei sitä silloin ajattele rahaa. Sitä ajattelee että viinaa on saatava tulevista ongelmista huolimatta.
Kyllä sellainen visa electron selkeyttää rahan käyttöä ja paljon. Usko pois.
26.06.2005 16:16
Visa electron on nykyään jo laajalle levinnyt ja toimiva ostokortti.
Electronin suurin etu on juuri se, että sillä voi suojautua liialta rahankäytöltä.
Osto tai nostorajoituksen voi laittaa hyvinkin pieneksi esimerkiksi 20 euroon/päivä ihan omien tulojen ja tarpeen mukaan.
Minulla henkilökohtaisesti elektron vaikutti juuri rajuun rahankäyttöön. Kultakortilla saldo oli helppo ylittää mennen tullen. Sen kuin meni baariin, osti kokiksen ja höyläytti kultakorttia 300 mk:n arvosta, vaikka tili olisi ollut miinuksella.
Elektronilla ei osteta jos tilillä ei ole katetta. Ei sitten vituta seuraavana arkipäivänä kun pitää taas kerran maksaa ensin sakkoa tilin ylityksestä ja sen lisäksi maksaa rahaa jotta tilin saisi positiiviseksi.
23.06.2005 13:35
Tänään sain tietää kuolinsyyn. Massiivinen infarkti. Isä on kuollut samantien.
Isällä oli ollut pitkälle kehittynyt sepelvaltimotauti ja kaikenlisäksi aortan pullistuma. Hän olisi voinut käytännössä minä hetkenä aikana kuolla mihin tahansa näistä.
Suurin helpotus oli kuitenkin se, että isä on käytännössä kuollut välittömästi tajuamatta koko tilannetta.
23.06.2005 12:45
Sain töiden lopettamisen jälkeen tuon palkan, se tuntipalkka oli 40 senttiä pienempi kuin mitä oli sovittu.
Kannattaako ottaa yhteyttä tämänkin takia ..
23.06.2005 11:09
Kiitos sinulle kun olet jaksanut minun tekstejäni lukea.
Sinulla itselläsikin riittää surtavaa. Jopa enemmän kuin minulla. Isän menettäminen on aina kuitenkin aivan eriluokkaa kuin oman lapsen menettäminen.
Isän tai vanhempien menettäminen on luonnollinen osa luonnollista elämää. Oman lapsen menettäminen on jotain aivan muuta.
22.06.2005 18:46
Syy sille miksi tilauksetkin tehdään niin usein juuri palveluohjaajan kautta on yksinkertaisesti se, että näin he pyrkivät estämään siivoojaa tilaamasta siivoustarvikkeita omaan käyttöönsä.
22.06.2005 11:56
Minä jaksan kohtalaisesti. Isä ei ole vielä haudassa. Torstaina on ruumiinvalvojaiset.
Tänään herätessäni toivoin kaiken olleen unta. Olen jo muutaman vuoden ajan nähnyt "enneunia" isän kuolemasta. Tälläkin kertaa toivoin herääväni tilanteeseen jossa isäni vielä elää. Heräsinkin tilanteeseen jossa isäni oli kuollut.
Vaikka jos asiaa ajattelee, eläähän isä. Minussa, siskossani. Hän elää meissä molemmissa geneettisesti. Hän elää meissä molemmissa myös kasvatuksen kautta. Jokaisesta ihmisestä tarttuu toiseen aina jotain.
Äiti juuri soitteli ja muisteli, että tänään isä olisi täyttänyt 66.5 vuotta, kesäpäivän tasauspäivänä.
Isä muistuu mieleeni kaikista paikoista. Forssassa kävellessä muistuu paikat joissa isä on ollut rakentemassa tai kuvaamassa. Isäni oli loppuun asti valokuvaaja henkeen ja vereen. Vielä kuolinpäivänäänkin hän oli kuvannut äidin kukkasia. Olivat suuren valokuvaajan viimeinen pyrähdys tälle maailmalle. Kuvat oli otettu alle kuukauden ikäisellä digitaalikameralla.
21.06.2005 19:13
Kiitos osanotostasi. Minä olin ainakin nuoremapana isäni kanssa aivan vastahankaan. Kovia riitoja ja väittelyjä. Vasta viime vuosina on ollut suhteellisen rauhaisaa.
Itseasiassa viimeisinä vuosina meistä tuli ihan kaverit. Saatoin soittaa isälle asioista olivat sitten negatiivisia tai positiivisia.
Sinänsä kuolema ei tullut täysin yllätyksenä sillä isä oli oireillut viikon vahvasti ja pyysin häntä menemään sairaalaankin. Lupasi mennä sitten kun on pakko.
Keskiviikkona juttelin viimeksi isän kanssa. Juttelimme juuri ostamastani pakastimesta. Silloin isä tuntui niin virkeältä ja terveemmältä kuin paria päivää aiemmin.
Isä oli äidin mukaan ollut torstaina melkein normaali, vaikka olikin kai ensimmäistä kertaa elämässään halunnut jotain hyvää, suklaata.
Perjantaina isä oli ollut aamulla virkeänä. Oli kastellut marjapensaat aamulla, ennen kuin lähti äitiä viemään töihin. Oli kuulemma hymyillyt ja ollut virkeä kun äiti näki hänet viimeistä kertaa.
Viimeisistä hetkistä kertoivat tietokoneen kiintolevyllä sijainneet kuvat. Perjantaina 13:30 isä oli siirtänyt digitaalisia kuvia tietokoneelle. Viimeistä kuvaa oli muutettu 13:37.
Seuraava tieto onkin se, kun äiti yritti n. 17:00 soittaa isää kyyditsemään itseään. Isä ei ollut enää vastannut.
Kun äiti oli viimein päässyt kotiin, radio oli päällä ovet auki. Isä makasi perimmäisen huoneen lattialla kalsareissa.
Oli ilmeisesti ollut kuuma päivä. Äiti soitti 112, josta hetken tiedustelujen jälkeen päättivät lähettää poliisiauton sekä ruumisauton.
Vielä ei ole tarkkaa varmuutta oliko kuolema luonnollinen. Hän nimittäin makasi mahallana lattialla, lasit oduosti kasvojen alla ja päässä jotain vammoja.
Tarkemman tiedon saamme tiistaina tai keskiviikkona. Isä on nykykäsityksen mukaan saanut edeltävänä perjantaina yhden hitaan sydänkohtauksen. Kuitenkin hän jo ennen kohtausta kyseli sairaanhoitaja -tyttöystävältäni sydänkohtauksen oireita niin tarkkaan, joten oletan että hän on saanut kohtauksen jo aiemmin.
Itse olen varma, että isä sai nyt perjantaina sydänkohtauksen noustuaan iltapäivätorkuilta. Hän on todennäköisesti kuollut pystyyn ja sitten pudonnut lattialle pääedellä, joka selittäisi pääalueen jäljet.
19.06.2005 20:55
Ollessani Kajaanissa siivoojana minulla oli todella mukava ja hyvä esimies. Ymmärsi todella minua siivoojana ja myönsi itsekin olevansa hankalana välikappaleena minun ja asiakkaan välissä, sillä hän tiesi asiakkaan joskus vaativan ihan mahdottomia samalla kun minä tein kaikkeni asiakkaan toiveiden täyttämiseksi.
Tosin hän on ollut omien sanojensa mukaan perussiivoja aiemmin.
No sitä oli aikansa, ja sitten tulikin tämä Forssan vatipää.
10.06.2005 20:01
Ja sitten tietenkään ei koskaan osaa ottaa oikeata määrää sveppareita tai muita liinoja mukaan. Aina niitä tuntuu loppujen lopuksi menevän enemmän kuin niitä ottaa mukaan. Sitten täytyy taas ravata takaisin sinne siivouskoppiin ja hakea niitä lisää.
Kyllä näin on.
09.06.2005 22:12
se vesi nyt vaihdetaan säännöllisesti, niin ettei se lika pääse lattialle tai muualle. Tottakai ne lavuaarin ja pytynpesu rätit vaihdetaan ja niitä varten on muutenkin oma vetensä. Samoin kun on lattian pesuun tarkoitetuille räteille oma vetensä.
09.06.2005 14:12
Aktiivisuus olisi toki hieno asia ja kannatettavakin, mutta siivousala on alana huono koska alalla on niin paljon nuoria opiskelijoita jotka tekevät muutaman tunnin työtä opiskelun ohella. Heillä ei ole aikaa eikä haluja järjestäytyä. Heillä on kuitenkin opiskelun päätyttyä työtä aivan erialalla ja varmasti paljon paremmalla palkalla.
Itse kaipaisin toki isompaa liksaa, mutten minäkään osaa järjestäytyä enkä jaksaisi ruvetakaan tappelemaan näistä asioista. Nykymaailmaa seuratessa on selvää, ettei niin ala-arvoisesti käsitetyssä työssä kuin siivousalalla herrojen mielestä tarvita lisää liksaa. Itse he toki ovat korottamassa palkkojaan, kuten esimerkiksi lääkärit tai kansanedustajat.
08.06.2005 23:11
Miksi sweppi muuten pitää vaihtaa aina uudeksi? Itse pesin joskus samoin swepillä kuin lattiapyyhkeellä, eli aina kun swep tuli likaiseksi, pesin sen pesuämpärissä. Ja ihan hyvin lika lähti.
Missä mielessä se eroaa lattiapyyhkeestä? Lattiapyyhehän kuitenkin pestään useita kertoja siivouksen aikana.
08.06.2005 23:03
Eli noin 8 euroa/tunti, paikkakunnasta riippuen joko yli tai ali.
Uusi palkkaluokka, 5. palkkaluokka on 8.30 euroa/tunti.
07.06.2005 23:10
Terve menoa L&T:lle ;) pikemminkin.
07.06.2005 20:48
En tiedä mistä se käytös johtui. Päätin, että saavat työntää kengänkoloonsa jonkun toisen tyypin. Niissä väleissä oli muutakin hiertoa. Ilmoitin siis erostani puhelimitse ja vein tavarani heille.
Kotiin tultuani soittelin samantien toisenlaisten siivoustöiden perään toiseen firmaan, ja vaikutti lupaavalta. Työ olisi aivan erilaisessa ympäristössä ja todennäkäisesti rennompaa.
07.06.2005 17:59
Uudessa työsopimuksessa näkyy olevan myös 5. luokka palkkkaus on 8.30 e/tunti
30.05.2005 23:13
11 / 14