Vapaa kuvaus

Aloituksia

65

Kommenttia

267

1. Mulla on ollut LT:n kanssa yhteensä kolme työsuhdetta ympäri suomea.

En osaa syyttää LT:tä siitä että se olisi huono työnantaja, palkat ovat tulleet ajoissa ja muutenkin pääasiassa olen mielestäni pärjännyt esimiesten tai palveuohjaajien kanssa.

Kaksi kertaa kolmesta olen irtisanoutunut siksi että esimies on vaihtunut joko sillä että esimies on vaihtanut itse firmaa tai sillä että esimies tai palveluohjaaja (tai molemmat) ovat jääneet äitiyslomille.

Yritän tässä sanoa sitä että olen kokenut lt:n hyväksi työantajaksi, palkat tulevat ajallaan ja palkka juoksee, vaikka hiljaa juokseekin.

Ongelmana olen kokenut yksittäiset esimiehet, kuten äsken totesin olen kahtena kertana kolmesta lähtenyt talosta kun esimies on vaihtunut. Eli toisin sanoen olen karannut firmasta kilpailijalle, kun esimiestaso laskee.

Viimeksi palveluohjaaja oli todella hyvä ja töitä riitti. Sitten hän ja esimies jäivät äitiyslomille, sitten tuli eräs nuori kiinteistöpuolen tradenomi esimieheksi.

Se oli ihan kauheaa.. mulle oli luvattu vanhan palveluohjaajan kautta kesän alussa että pääsen tuuraamaan tiettyihin kohteisiin, tämä uusi esimies oli antanut ne kohteet kesälomatuurarille joten mulla ei sitten ollut tarpeeksi tunteja.

Toinen juttu jota vihasin oli se, että esimies soitteli monta kertaa viikossa: välillä aamulla, välillä illalla, välillä keskellä päivää.. piti mukamas mennä tuuraamaan jotakuta.. sitten se soitti 5 minuutin päästä ettei tarvitsekaan kun siellä on jo joku tuuraamassa.

Mä alon jo tämän takia harkita firman vaihtoa, loppuisku oli se kun oli jokin epäselvyys avainten kanssa. Niin tottakai minua siinä syytettiin vaikka olin tehnyt juuri niinkuin virkaa tekevä palveluohjaaja oli pyytänyt, eli antanut avaimen sille jonka piti tuurata kohdetta kun olen tuuraamassa isompaa kohdetta toisaalla.

Vaikka tämä esimies lähti parin kuukauden työsession jälkeen isompaan yksikköön, päätin vaihtaa maisemaa sillä eräs iso vakikohde lähti kilpailijalle.
    Esimieheksi värvätty palveluohjaaja lupasi tuurauskohteita ihan riittävästi, mutta olin jo tehnyt päätökseni.
    Lähdin kilpailijalle ISS:lle.. siellä työtahti on kovempi, mutta luotan palveluohjaajiin ja heidän osaamiseensa enemmän kuin luotin tähän virkaa tekevään joukkoon lt.llä..
  2. Mielenkiintoista että joku muu kuin siivooja ottaa tämän asian esille. Olen ollut lukuisia kertoja siivoamassa kymmeniä ellei satoja eri kohteita kautta suomen.
    Siivoojan näkökulmasta olen törmännyt pääsääntöisesti kahden tyyppisiin ihmisiin: Niihin, jotka eivät arvosta siivoojia ollenkaan. Niihin jotka katsovat ylöspäin ja poistuvat jopa tupakkapaikalta sanomatta sanaakaan jos siivooja tulee hetkeksi vaihtamaan pari sanaa.
    Sitten on on näitä jotka tietyllä tavalla kunnioittavat siivoojaa. He ainakin pyrkivät olemaan siivoojan kanssa samalla tasolla ja ottamaan siivoojat huomioon.
    Silti ikävän usein koen sitä että vaikka työyhteisön seinillä olisi tekstejä työntekijöiden samanarvoisuudesta tai siitä miten pitäisi kohdella muita työntekijöitä.
    Silti nämä huomiot tuntuvat harvoin koskettavan siivoojaa. Jopa niissä kohteissa joissa on ollut tunne että minua arvostetaan siivoojana saatetaan esimiehelle soittaa mm. siitä että siivooja imuroi mattoja liian äänekkäästi. Tai saatetaan soittaa asioista joita voisi ihan yhtä hyvin jutella siivoojan kanssa kasvotusten.
    Siivooja tuntuu lähes aina olevan yhteisön ulkopuolinen henkilö, ikävä kyllä.
  3. Otetaas nyt alusta: Ensinnäkin tilanne lienee se että kouluissa on kahden sortin TES-työntekijöitä siivoamassa: On ulkoistetut jotka siivoavat L&T:llä tai ISS:llä TES:sinä PAM. Sitten on kunnalliset siivoojat, jotka ovat suoraan kunnan TES:sien mukaan ja heillä on ainakin paremmat palkat ja ilmeisesti paremmat työehdot.
    Ja mitä tulee uuden työni suhteen, käytännössä palasin vanhaan työhöni 4 vuoden tauon jälkeen. Siivoojana olen toiminut 4-5 vuotta laskutavasta riippuen.
    Mitä tulee lapsiin, luuletko etten itse muista millaisia lapset olivat ala- tai yläasteella. Ne olivat yllättävän julmia toisiaan kohtaan, remusivat ja melusivat. Ja varmasti muistan sen kuinka tietyt opettajat myöhästelivät tunneiltaan, toiset eivät sekuntiakaan.

En ymmärrä miksi pitäisi siivota julkisella puolella tai olla lapsia jotta tietäisi mistä on kyse.

Kannattaisi katsoa peiliin ja opettaa omatkin lapset arvostamaan toisia ihmisiä olivatpa he sitten siivoojia tai opettajia tai mitä vaan. Siivoojissa on lusmuja, siivoojissa on hyviä tyyppejä. Samoin on opettajissa huonot ja hyvät. Minusta tässä ei ole mitään kummallista, normaalia elämää josta koulusiivooja känisee ja osin ihan syystä.
    Känisinhän minäkin esimiehille siitä että autokorjaamoissa autokorjaajat eivät osaa kelata johtojaan vaan jättävät ne lojumaan maahan niin että siivoojan työstä jolla on rajattu työaika joutui niitä nostelemaan.
    Muistan myös sen kuinka esimies kertoi pomon suuttuneen minulle siitä että pyysin esimiestäni välittämään tämmöisen viestin.