Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen Suomi24-blogissa!
Keskustelu24
profiilit
rautatie
profiilit
rautatie
rautatie
Vapaa kuvaus
Aloituksia
65
Kommenttia
263
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
En lukisi näitä kirjoituksia nyt niin ylimaallisen tarkkaan, aikalailla faktaa on se että kysyin minäkin mitä tahansa firmasta kuin firmasta niin vastaus on "tiukat aikataulut, työnantaja huijaa palkanmaksussa."
Olen ollut monella paikkakunnalla siivoojana parin yrityksen kautta eikä koskaan ole palkoissa ollut ongelmia.
Aikataulut ovat joissain kohteissa kireitä, joissain kohteissa on yllin kyllin aikaa tehdä työnsä mutta varsinaisesti kumpikaan ei ole liittynyt mihinkään työnantajaani varsinaisesti vaan ovat lähinnä kohdekohtaisia asioita.
Työ kaikkinensa on ollut ihan kivaa, joskin asiakkaiden kanssa on ollut välillä lähinnä asenneongelmia, mutta niistäkin on pyritty selviämään sillä että olen mennyt juttelemaan asiakkaan kanssa ja kysymään tältä että missä on se ongelma.
05.07.2013 14:37
Kyllä matalapalkkalaisellakin on varaa autoa. Itsekin ostin auton nimenomaan siivoustyötä varten. Oli jopa itsestään selvää että ilman autoa en olisi saanut työtä joten auto oli pakko hankkia.
Kyllä siivoojan palkalla auton hommaa ja hoitaa, kunhan työviikot ovat kokoaikaisia eivätkä mitään osa-aikaisia.
05.07.2013 14:22
kuulostaa aivan erilaiselta kuin meillä L&T:llä. Ainakin toistaiseksi olen saanut tunteja aivan kivasti. Sopimuksessa lukee 10-37.5 h/viikko, mutta kertaakaan ei ole ollut alle 20 tuntia viikko ja vain kerran alle 30 tuntia viikossa.
Enkä tosiaankaan haluaisi vaihtaa paikkaa, olen saanut vähitellen kourallisen omia kohteita ja pyrin tekemään kohteen kuin kohteen täysillä. Oli kohde sitten kauppakeskus tai porraskäytävä, samalla innolla panostan työhön ja työnlaatuun.
Mutta se että viimeistään syksyllä on pientä epävarmuutta. Kahdessa isossa kohteessa on kilpailutukset ja se herättää pientä epävarmuutta. Kummankaan kohteen poistuminen ei toisi potkuja mutta varsinkin toinen näistä vapauttaa monta siivoojaa, tosin osa heistä tulee saamaan potkut mutta osasta voi tulla minulle kilpailija.
Minulla on jonkin verran omia kohteita, mutta osa työstä on keikkatyötä sekä tuurausta, joten yksikin kohteesta vapautunut työntekijä voi vähentää puolestaan minun työtäni.
12.06.2013 22:27
No siis tuuraus ja keikkatöitä on tarjottavana jonkin verran, mutta kaipaisin vakaampaa elämää eli enemmän vakaita töitä.
08.06.2013 19:19
Ongelmani on seuraava: olen tällä hetkellä L&T:llä siivoojana. Minulla on hyvä työsuhde, hyvät esimiehet ja ihan menee hyvin töitä riittää ainakin toistaiseksi.
Varjopuolena on se että olen ollut viikon sisässä kahden kohteen osalta yt-neuvotteluissa kohteista jotka saatetaan menettää kilpailijalle.
Toistaiseksi ei ole merkkejä siitä miten paljon vaikuttaisi mikäli molemmat kohteet siirtyisivät kilpailijalle, joten tilanne on epävarma voi olla että täydet työviikot jatkuvat mutta nyt ensimmäistä kertaa on pelko että viikoista voi tulla vajaita ainakin syksyllä.
SOLilla olisi mahdolisuus päästä palveluvastaavan työhön, työ olisi täysiaikaista eli minulla olisi varmat 35 tuntia viikko, tällä hetkellä varmoja on 20 tuntia viikossa ja mikäli molemmat kohteet jäävät pois varmoja on enää 10 h/viikko.
07.06.2013 10:35
Minä olin siivoojana aluksi tuota kaikkea, olin opiskelija joka ei edes aikonut jäädä alalle: Tein vain välttämättömistä välttämättömimmät asiat. Vein vaan roskat ja lattiaa siivosin miten sattuu. Vessat jäivät aivan pölyisiksi. Roskiksiakin tyhjensin vain jos oli aivan täysi.
Sitten tapahtui jotain. Aloin miettimään työtäni ja työni laatua. Aloin oikeasti havaitsemaan että työn voi tehdä laiskasti ja vihaten koko työtä tai kiinnostua työstä ja siivoustekniikoista ja rakastaa työtä. Lopulta keskeytin jopa opiskeluni siihen nk. hienompaan ammattiin ja päätin alkaa kokopäiväiseksi siivoojaksi.
Välillä se kadutti, vaihdoin toisenlaiseen duuniin, koska sisätyö ja säännöllinen palkka kiinnostivat. Tein erilaista elintarvikealan pakkaamotyötä 2-3 vuotta, jonka jälkeen palasin siivoojaksi.
Nyt tuntuu todella hyvältä. Oli hyvä päätös vaihtaa siivousalaan. En ehkä aina huomaa tervehtiä kaikkia. En siksi että olisin töykeä vaan siksi että teen työtäni antaumuksella enkä aina huomaa olla kaikille kohtelias.
Toki tervehdin jos minua tervehditään ja voin joskus pari sanaa vaihtaakin jos siltä tuntuu.
15.03.2013 15:08
Kuulin taannoin tilanteessa, jossa siivoojaa syytettiin siitä että hän oli jättänyt ylälukon auki eräässä postin kohteessa.
Valitukset jatkuivat ja jatkuivat, kunnes sitten selvisi että aamupostin jakaja aina avasi lukon ja sitten jätti sen auki.
Toisinaan tuntuu että siivoojaa voidaan syyttää jopa siitä että Pohjois-Korea tekee ydinokkeita tms..
09.03.2013 17:33
Onko aina oltava jotain sanottavaa?
03.03.2013 19:33
Opiskeluun, kolmeen tutkintoon. Kolmeen tutkintoon joista yksikään ei tuonut sen alan työtä.
17.02.2013 14:12
Olen siivooja ja virallinen bruttotuloni on 1350 euroa kuussa mikäli työtunteja on 37,5 h/viikko.
Työsopimuksessa vähimmäisviikkotuntimääräksi on määrätty 10 h. Työnantaja haluaa sitouttaa työntekijöitään joten työtunteja on riittävästi. Työtunteja on pääsääntöisesti 30-37,5 h/viikko.
Vero on n. 10%, joten kuukausipalkka liikkuu n. 1000 - 1200 e/kk välillä.
Ostin elokuussa syntymäkodistani isän perikunnan osuuden itselleni, joten asuinkulut ovat melko minimaaliset.
Rahaa on vähän ja kaikessa pitää säästellä, mutta osittain omaa vikaa osittain sijoittamista: Asunto oli pakko ostos, koska ilman asuntoa ei voi elää ja asuinkustannukset ovat minimaaliset. Auto oli pakko ostos, koska jos tällä seudulla ei omista autoa ei edes kannata haaveilla työstä. Bussiliikenne on, mutta se on tarkoitettu koululaisille joten kesällä ne ei kulje.
Tämän lisäksi tulevat opintolainat joita peritään nyt kolmen pankin voimalla.
Mutta silti koen että rahaa riittää ruokaan yllin kyllin, ruoassa ei tarvitse hirveästi tinkiä. Raha riittää jopa sähkölaskuihin vaikkakin sähkölasku on aika kova näin talvella.
Koska lainojen lyhennys on käytännössä suurin menoerä, en osaa ajatellakaan mihin kaikkeen raha riittää sen jälkeen kun olen maksanut opinto, asunto että autolainan pois.
17.02.2013 12:36
Onpa outoa. Menin ensiapuun, josta minut passitettiin suoraan röngteniin ja keuhkokuumediagnoosi tuli hyvin nopeasti.
17.02.2013 11:46
minulla todettiin hiljattain keuhkokuume. Minäkin sain aluksi vain muutaman päivän sairaslomaa, joka viikko olen käynyt lääkärillä ja saanut aina viikon lisää sairaslomaa.
Tosin ensi viikon jälkeen minun on pakko lähteä töihin, koska ensi viikkoon asti saan palkan suoraan työnantajasta, mutta ensi viikon jälkeen joudun hakemaan kelalta sairaspäivärahaa. Päätöksen teko kestää niin monta viikkoa että mun lainat ja talous kaatuu varmasti sinä aikana, joten minun on palattava töihin halusin tai en.
17.02.2013 11:43
Mielenkiintoista että joku muu kuin siivooja ottaa tämän asian esille. Olen ollut lukuisia kertoja siivoamassa kymmeniä ellei satoja eri kohteita kautta suomen.
Siivoojan näkökulmasta olen törmännyt pääsääntöisesti kahden tyyppisiin ihmisiin: Niihin, jotka eivät arvosta siivoojia ollenkaan. Niihin jotka katsovat ylöspäin ja poistuvat jopa tupakkapaikalta sanomatta sanaakaan jos siivooja tulee hetkeksi vaihtamaan pari sanaa.
Sitten on on näitä jotka tietyllä tavalla kunnioittavat siivoojaa. He ainakin pyrkivät olemaan siivoojan kanssa samalla tasolla ja ottamaan siivoojat huomioon.
Silti ikävän usein koen sitä että vaikka työyhteisön seinillä olisi tekstejä työntekijöiden samanarvoisuudesta tai siitä miten pitäisi kohdella muita työntekijöitä.
Silti nämä huomiot tuntuvat harvoin koskettavan siivoojaa. Jopa niissä kohteissa joissa on ollut tunne että minua arvostetaan siivoojana saatetaan esimiehelle soittaa mm. siitä että siivooja imuroi mattoja liian äänekkäästi. Tai saatetaan soittaa asioista joita voisi ihan yhtä hyvin jutella siivoojan kanssa kasvotusten.
Siivooja tuntuu lähes aina olevan yhteisön ulkopuolinen henkilö, ikävä kyllä.
10.01.2013 05:07
Mielestäni täällä on ihan hyvä känistä, koska selvästi tämä asia tuntuu koskettavan myös opettajia jotka täällä kommentoivat puolesta ja vastaan tätä viestiketjua.
Minusta jo se on hyvä että joku opettaja seuraa tätä ja kommentoi. Ehkä tämä keskustelu saa edes yhden tai kaksi opettajaa ajattelemaan myös omaa maailmaansa ja omia asenteitaan ja ehkä maailma on taas parempi yhden tai kahden ihmisen näkökulmasta.
On tämä keskustelu ainakin minuun vaikuttanut ja olen monessa asiassa tarkastellut myös omia kantoja niin siivoojana, kuin entisenä peruskouluopiskelijana.
Siitä juuri pidän: Opin taas siivojana paljon asioita ja näkökulmia suhteessa kohteiden henkilökuntiin. Opin sitä että miten tärkeää on siivoojan ja kohteen henkilökunnan välinen yhteistyö ja kommunikointi. Pitäisi osata parantaa omassa elämässäni juuri tätä että ei ainakaan minun osaltani tulisi tehtyä huonoa työtä vain siksi että pitäisi kaitsea lapsia, vetää johtoja ylös tms. kun se ei olekaan kohteen työntekijöiden vastuulla vaan SIIVOOJAN.
30.12.2012 18:04
Otetaas nyt alusta: Ensinnäkin tilanne lienee se että kouluissa on kahden sortin TES-työntekijöitä siivoamassa: On ulkoistetut jotka siivoavat L&T:llä tai ISS:llä TES:sinä PAM. Sitten on kunnalliset siivoojat, jotka ovat suoraan kunnan TES:sien mukaan ja heillä on ainakin paremmat palkat ja ilmeisesti paremmat työehdot.
Ja mitä tulee uuden työni suhteen, käytännössä palasin vanhaan työhöni 4 vuoden tauon jälkeen. Siivoojana olen toiminut 4-5 vuotta laskutavasta riippuen.
Mitä tulee lapsiin, luuletko etten itse muista millaisia lapset olivat ala- tai yläasteella. Ne olivat yllättävän julmia toisiaan kohtaan, remusivat ja melusivat. Ja varmasti muistan sen kuinka tietyt opettajat myöhästelivät tunneiltaan, toiset eivät sekuntiakaan.
En ymmärrä miksi pitäisi siivota julkisella puolella tai olla lapsia jotta tietäisi mistä on kyse.
Kannattaisi katsoa peiliin ja opettaa omatkin lapset arvostamaan toisia ihmisiä olivatpa he sitten siivoojia tai opettajia tai mitä vaan. Siivoojissa on lusmuja, siivoojissa on hyviä tyyppejä. Samoin on opettajissa huonot ja hyvät. Minusta tässä ei ole mitään kummallista, normaalia elämää josta koulusiivooja känisee ja osin ihan syystä.
Känisinhän minäkin esimiehille siitä että autokorjaamoissa autokorjaajat eivät osaa kelata johtojaan vaan jättävät ne lojumaan maahan niin että siivoojan työstä jolla on rajattu työaika joutui niitä nostelemaan.
Muistan myös sen kuinka esimies kertoi pomon suuttuneen minulle siitä että pyysin esimiestäni välittämään tämmöisen viestin.
30.12.2012 16:10
Kouluttajat puhuvat että jätesäkki pitää raahata maata vasten tai sitten kuljettaa kärryillä jos se on mahdolista. Ne ovat teknisesti ottaen oikeaoppisia tapoja raahata jätesäkki paikasta toiseen.
29.12.2012 19:51
Olisi meinaan tuntunut aika ilkeältä selkääni vasten/munuaisissa...
29.12.2012 19:38
Eipä sillä. Itsekin olen noukkinut aikoinaan ja nostanut jätesäkkiä selkääni ja näin edelleen.
Sen jälkeen kun olin nostamassa jätesäkkiä selkääni ja ennen nostamisat 10 cm pitkä rikkoutuneen peilin terävä kärki puski jätesäkin läpi päätin muuttaa toimintatapojani aika radikaalisti.
29.12.2012 19:38
Työsuojeluvaltuutetut sanoisivat aika pahasti jos joku napsii roskista yksittäisiä roskia. Minulle on ainakin muistutettu useampaanotteeseen siitä että aina sen yhdenkin roskan takana voi olla joku piikki. Ehkei ihan huumepiikki josta yleensä varoitetaan mutta lasin siru tai muu, johon voi loukata sormen. Mielestäni siihen ei kulu sen kummemmin aikaa kun vaihtaa roskiksen kuin noukkisi sieltä jonkin roskan.
29.12.2012 11:44
Tähän voisi lisätä vaikkapa tämän linkin: http://www.demari.fi/politiikka/uutiset/9004-is-toimihenkilot-tyontekijoita-valmiimpia-palkanalennukseen
Tottakai 3000-4000 e/kk tienaava toimihenkilö on valmiimpi palkan alennukseen kuin 1000-1300 e/kk tienaava siivooja.
Minulla on siivoojaksi ihan kivasti tunteja ja koska asun kotitalossani josta ostin isän perikunnan osuuden menot ovat pienet, joten pärjään vähälläkin.
Sen sijaan ihmettelen kovasti kuinka pk-seudulle riittää yhä siivoojia? En millään pysty mieltämään miten joku pystyy maksamaan 500-700 euron vuokria näistä palkoista TAI tulemaan jostain 100 km:n päästä maaseudulta tekemään tätä työtä.
29.12.2012 11:16
2 / 14