Olin vuosina 2005-2009 L&T:llä silloin ikälisä oli jotain 17 c. Palasin elokuussa 2012 L&T:lle. En saa enää ikälisiä vaikka sama firma, joten tuskin saisit sinäkään ellet sitten pysty sopimaan erikseen asiaa. Periaatteessa laikkarina sinulla on teknisesti ottaen parempi mahdollisuus kilpailla ja saada parempi palkka kuin minulla.
Mutta vastaus kysymykseesi: TES ei määritytä ikälisiä enää uudessa työsuhteessa.
Luin vuosi sitten artikkelin jossa mainittiin että vain 48% työttömistä saavuttaa 65 vuoden iän.
Sen ymmärtää hyvin kun on hetkenkään työtön. Olin eräänä talvena n. 4-5 kuukautta täysin työttömänä kunnes minut laitettiin työkkärin kurssille.
Tuo 4 kuukautta oli kamalaa aikaa: En juurikaan käynyt missään koska ei ollut varaa käydä ulkona. Tuon 4 kuukauden jälkeen en enää osannut jutella ihmisille kun pääsin tuon työkkärin kurssin kautta työharjoitteluun. Olin lähinnä zombie joka seurasi vierestä kun ihmiset puhuivat, en osannut enää vastata kun minulta kysyttiin. Olin aikalailla erilainen kuin vielä vuosi pari sitten työelämässä jossa oli jonkin verran sosiaalista elämää.

Tästä syystä ne turhatkin työkkärikurssit ovat itseasiassa erittäin hyviä. Parhaimmillaan niistä saa sytykkeen ja itsevarmuuden omiin käytännön että sosiaalisiin taitoihin.

Ja huom. minulla tämä työttömyys kesti vain hetken ja sinäkin aikana tein osa-aikatyötä 4 h/viikko, yksin tottakai. Oli muuten viimeinen kerta... Se byrokratia oli aivan kauhea. Sen jälkeen tajusin miksi ihmiset joko ottavat kokopäivätyön tai ovat työttöminä.

Mitä tulee tilastointiin ja pitkäaikaistyöttömyyteen niin tiesitkös että tilastollisesti ei ole pitkäaikaistyötön jos olet päivänkään vuodessa työvoimapoliittisessa koulutuksessa. Työkkärille siis riittää se että olet kerran vuodessa päivän koulutuksessa niin 20 vuotta työttömänä ollut ei olekaan pitkäaikaistyötön.
4 / 14