Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen Suomi24-blogissa!
Keskustelu24
profiilit
rautatie
profiilit
rautatie
rautatie
Vapaa kuvaus
Aloituksia
65
Kommenttia
263
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Mikä ihmeen machomies kulttuurin edustaja kyselee tollasia? Miksi ne asiat edes kuuluisivat sinulle?
Sinun kysymystesi perusteella olet ainakin jonkin asteinen machoman, jolle armeija merkkaa hirveästi ja ihmien joka arvostaa perinteistä machokulttuuria eikä pysty näkemään että on olemassa erilaisia kulttuureja sekä ajattelumalleja?
Heterokulttuuri helvettiin, armeija kulttuuri helvettiin. Uskalla olla oma itsesi niin hymy tulee sinunkin huulillesi.
11.12.2012 00:07
Niin tuttua... Mulla oli kerran vähän samantyyppinen juttu: Oli kauppa jossa oli 3-4 leveämpää käytävää ja yksi kapeampi.
Kapeamman ajoin yhdistelmäkoneella aina kahdesti koska se oli kapea ja kone riitti hyvin. Muut käytävät olivat leveämpiä joten oli ajettava reunoilta ja sitten lopuksi keskeltä.
Tulos oli se että esimiehelle valitettiin siitä että ajoin sitä yhtä käytävää vain kahdesti. Juuri näin.
09.12.2012 21:23
Luin vuosi sitten artikkelin jossa mainittiin että vain 48% työttömistä saavuttaa 65 vuoden iän.
Sen ymmärtää hyvin kun on hetkenkään työtön. Olin eräänä talvena n. 4-5 kuukautta täysin työttömänä kunnes minut laitettiin työkkärin kurssille.
Tuo 4 kuukautta oli kamalaa aikaa: En juurikaan käynyt missään koska ei ollut varaa käydä ulkona. Tuon 4 kuukauden jälkeen en enää osannut jutella ihmisille kun pääsin tuon työkkärin kurssin kautta työharjoitteluun. Olin lähinnä zombie joka seurasi vierestä kun ihmiset puhuivat, en osannut enää vastata kun minulta kysyttiin. Olin aikalailla erilainen kuin vielä vuosi pari sitten työelämässä jossa oli jonkin verran sosiaalista elämää.
Tästä syystä ne turhatkin työkkärikurssit ovat itseasiassa erittäin hyviä. Parhaimmillaan niistä saa sytykkeen ja itsevarmuuden omiin käytännön että sosiaalisiin taitoihin.
Ja huom. minulla tämä työttömyys kesti vain hetken ja sinäkin aikana tein osa-aikatyötä 4 h/viikko, yksin tottakai. Oli muuten viimeinen kerta... Se byrokratia oli aivan kauhea. Sen jälkeen tajusin miksi ihmiset joko ottavat kokopäivätyön tai ovat työttöminä.
Mitä tulee tilastointiin ja pitkäaikaistyöttömyyteen niin tiesitkös että tilastollisesti ei ole pitkäaikaistyötön jos olet päivänkään vuodessa työvoimapoliittisessa koulutuksessa. Työkkärille siis riittää se että olet kerran vuodessa päivän koulutuksessa niin 20 vuotta työttömänä ollut ei olekaan pitkäaikaistyötön.
09.12.2012 13:42
Eniten vituttava asia on asiakaskohteen työntekijät, jotka kuvittelevat kotisiivouspohjalta osaavansa siivota ja soittavat esimiehelle siitä että siivooja siivoaa väärin, vaikka siivooja siivoaisikin täysin siten miten laitoshuoltajakurssilla on sanottu.
08.12.2012 17:13
Samaa mieltä. Jos siirryn firman pihaan ja otan firman auton ja haen puhtaita moppeja ja tuon auton työpäivän päätyttyä pihaan tuoden likaiset mopit pesuun, se kaikki on minulle työaikaa. Merkitsen sen halusi työnantaja tai ei. Se on työaikaa kun toimin välineille kuskina.
Sen sijaan jos haen firman auton ilman että kuljetan sillä pyykkiä siitä en laskuta. En keksi millä perusteella pelkästä firman auton noutamisesta pitäisi laskuttaa työnantajaa.
08.12.2012 16:58
Tuttu tunne :)
Kehuminen on jees, mutta ei sekään aina ole ainoa tapa jolla asiakas tuo tyytyväisyyttään esiin. Se on totta että suomalaiseen jurouteen ei kuulu suoraan kehuminen, mutta aika usein se onko työ tai siivooja hyväkstytty näkyy ihmisten asenteissa.
Tosin monilla on ikävä kyllä se asenne että siivoojalle ei kuulu tervehtiä koska siivooja ei ole ihminen, mutta se sitten taas on heidän ongelmansa.
08.12.2012 13:29
Siivousalan PAM TES määrittää niin että ruokatunnilta ei saa palkkaa mikäli pystyy poistumaan kohteesta ruokatunnin ajaksi.
Toisin sanoen sillä ei ole merkitystä onko ruokatunti 30 minuuttia vai 2 tuntia, sillä ainoa johon sillä on merkitystä on se kuinka kauan siivooja tekee työtään. Toisin sanoen jos työajaksi on määrätty 7 tuntia. Ilman taukoa työaika olisi esimerkiksi 7 - 14. Mutta mikäli pitää 20 minuutin tauon työaika on 7 - 14:20 tai jos tekee 2 tunnin ruokatauon niin työaika on 7 - 16:00.
On se vaan opettajilla hienoa kun teidän tessissä ilmeisesti saatte ruokatunnilta palkan vaikka ohittelisitte oppilaita mennen tullen jonossa opettajien etuoikeuksien mukaisesti ja istuisitte ruokalassa iät ja ajat.
08.12.2012 13:18
Olisi outoa mikäli joka helvetin välitunti pitäisi soitella jollekin huoltajille. Ei ainakaan meidän koulu ollut niin surkeassa jamassa että jokaisen oppilaan kohdalla pitäisi soitella jonnekin.
Todennäköisesti se kollegan siskontyttären pojan äidin isän veljen kaiman siskontyttären äidin isän isoisän nimipäiväkakku on niin maukas että sitä täytyy maatustella iät ja ajat unohtaen oppilaat ja ne jotka tulevat olemaan työelämässä silloin kun sinä istut kiikustuolissa espanjan lämmössä nautiskellen alkoholittomasta punaviinistä.
08.12.2012 13:10
En lähtisi ikinä etuajassa tai laskuttaisi täysiltä tunneilta mikäli kiireen vuoksi tekisin työni huolimattomasti "liian nopeasti".
Mutta mikäli työni tulos on hyvää ja olen tehnyt kaiken mitä on pyydetty tekemään ja jopa vähän extraa imuroimalla esimerkiksi mattojen alusia tai nurkkia niin en koe mitenkään epäkunnioittavaksi sitä jos vastaavasti lähtisin puoli tuntia etuajassa.
Mutta jos minulta jäisi jotain tekemättä tai en olisi tyytyväinen siivousjälkeeni niin en kehtaisi laskuttaa kokotyöajalta, joko korjaisin ongelman tai laskuttaisin vain 4,5 tuntia.
06.12.2012 18:19
Noh ensinnäkin porvarit voisivat hellentää lupa että veroviidakkoa.
Jos vaikka ajatellaan työtöntä kuviteltua henkilöä Taneli Aneli.
Hän on 25 vuotias ollut 5 vuotta työttömänä valmistuttuaan leipuriksi.
Teknisesti ottaen hän voisi leipoa leipää ja voisi kiertää isommat kaupungit ja myydä itse leipomaansa leipää torilla.
Mutta mietitäänpä onko asia niin helppo? Ei.. Pitää olla oma valvonta suunnitelmat, hygieeninen leipomo pitää olla vaikka mitä vaikka yhtälailla täysin syötävää leipää voisi tehdä kotona omalla uunilla.
Että mietippä sitä ennen kuin syyllistät työttömiä.
06.12.2012 18:11
Oma kokemus työterveyslääkäreistä on se että he ovat unohtaneet hippokrateen valan ja kuuntelevat enemmän työnantajaa kuin työntekijää.
Multakin työterveyslääkäri kehtasi kysyä että olenko oikeutettu työterveyteen ja sitten ummisti silmänsä monelle asialle jotten olisi saanut pidempää sairaslomaa.
06.12.2012 18:03
Olen huomannut että valo ohjaustehostimen valo syttyy ainakin silloin jos kääntää parkkipaikalla rattia laidasta toiseen niin ettei auto liiku.
Satunnainen sytytyshäiriö tuntuu poistuneen sen jälkeen kun laitoin besiinin joukkoon ainetta jonka pitäisi poistaa likaa ja hoitaa moottoria jollain tavalla.
Autossa ilmeni nyt uusi outo vika. Ensin en pystynyt avaamaan oikeanpuoleista lasia sähkösesti. Kävin jopa sulakkeet läpi kunnes huomasin että napauttamalla avausnappulan viereen nyrkillä yhdisti ja alkoi toimimaan.
Toinen mielenkiintoinen ongelma on tuuletin. Se ei toimi kun sen laittaa teholle 1-3, mutta toimii kun laittaa teholle 4. Ilmeisesti tuulettimessa on kaksi sulaketta, mutta ikävä kyllä molemmat sulakkeet ovat niitä isoja sulakkeita joihin ei ohjekirjan mukaan saisi koskea. Näkyisikö se päällepäin mikäli tällainen iso sulake on palanut vai voiko sen tarkistaa ilman että sulketta ottaa pois?
No toisaalta kun ostaa 8 vuotta vanhan auton niin eipä sitä voikaan odottaa täydellistä autoa. Pääasia että käynnistyy ja sammuu ja että menee katsastuksesta läpi.
25.11.2012 18:55
Sitä minäkin pelkään että muisti jää tämmöiseksi tönköksi loppu elämäkseni. Tosin muisti on parantunut reippaasti verrattuna työuupumusta seuranneeseen kevääseen. Mutta silti se muisti ei ole sama kuin mitä se oli vaikkapa 2005 tai 2006.
Niin surullista, niin surullista. No näillä eväillä on edettävä. Tärkeintä on se että pää toimii muuten melko normaalisti.
15.10.2012 17:16
Eikö ole kiva että joku on kyyninen? Että joku joka on kriittinen? Ei sekään ole mitenkään hienoa jos kaikki olisivat kuin pilvessä: Hymyilisivät kaikille ja olisivat niin ihania ja niin itseriittoisuutta puhkuvia "kyllä mä nyt taas pelastin yhden elämän.. "
Vittu se ei mene niin...
29.09.2012 20:23
Olen nyt ajellut n. kuukauden autolla. Välillä nuo merkkivalot ovat palaneet mutta nyt on mennyt jo muutama päivä että ovat olleet sammuksissa.
Voisin vetää johtopäätöksenä sen että ehkä se vaan on ollut liian pitkään käyttämättä.
Rekisteritietojen mukaan se on tuotu liikkeeseen helmikuussa ja ollut siellä kunnes minä ostin sen elokuun lopulla.
22.09.2012 00:33
tai sitten vihaa minua kuolemaani saakka, koska pakotin hänet elämään maailmassa jossa hän ei halua elää.
20.09.2012 22:01
No jaa.. olen monesti luottanut ihmisiin ja pitänyt heitä todellisina ystävinä kunnes ne ovat lyöneet puukon niin syvälle selkään että multa on kadonnut täysi luottamus koko ihmislajiin.
17.09.2012 23:58
yiritin monta vuotta sitten ostaa juhlakengät kenkäliikkeestä. Sanoivat ettei ole vaan pitää mennä hakemaan jostain 20 km:n päässä olevasta toisesta ketjun liikkeestä.
09.09.2012 16:21
Niin no haluan vaan sanoa että hirveän moni hyvääkin tarkoittanut on vienyt ainakin omalla kohdallani huonoilla ja typerillä sanavalinnoilla tätä kokemaani paskaa jopa syvemmälle.
Asenne yms. jutut herättivät minussa lähinnä syyllisyyttä siitä etten ole tavallinen koska en osaa asennoitua kuten ulkopuolelta "määrättiin".
Faktaa on se että näissä asioissa saa olla hyvin tarkkana sillä hyväksikin tarkoitettu asia voi romauttaa masentuneen täysin.
08.09.2012 21:19
Asenteista. Ei kannata sotkea tähän asiaan asenteita. Tässä puhutaan sairauksista jotka liittyvät mielialaan.
Voin väittää että moni masennuksen käynyt ihminen ymmärtää täysin mitä tarkoitan. Ei se ole kiinni mistään asenteista jos ajatusmaailma kääntyy masennuksen vuoksi. Joku vertasi masennusta linssiksi joka kääntää asiat negatiivisiksi.
Masentuneen mieltä on vaikea ymmärtää jos ei ole kokenut kunnon masennusta. Masennuksen mieltä voisi kuvata oikeastaan väsyneeksi mieleksi joka ei yksinkertaisesti pysty ajattelemaan asioita kovinkaan monimutkaisesti. Muistan hyvin kuinka niin positiiviset kuin negatiivisetkin ajatukset kääntyivät minua vastaan. Jos joku yritti jotain positiivista niin se oli helppo kääntää pienessä mielessä täysin päinvastaiseksi.
Pieni moite saattoi kääntyä sellaiseksi että "pitäisi tehdä itsari koska tuokin haluaa minusta eroon."
Tai jos tiesi että joku tai jotkut eivät pidä minusta "pitää tehdä itsemurha, jotta tuon elämä helpottuisi."
Jos joku vaikka kehui tai yritti parantaa mieltä. Se oli helppo kääntää epäluuloksi siitä miksi se joku haluaa mulle hyvää. Oli helppo ajatella että vaikka se sanoo hyvää niin sen taka-ajatus jostain pahasta on tosi.
Aivan kaikki masentunut ihminen pystyy kääntämään itseään vastaan ja haluamaan vapautusta elämästä ja muustakin suunnittelemalla itsemurhaa.
Minä en vieläkään tiedä täysin miksen itse koskaan yrittänyt tai tehnyt itsellen mitään vaikka vuosikausia sitä halusin. Ehkä kaiken pahan ja negatiivisuuden keskellä oli silti pieni mutta vaatimaton polku sille että halusin nähdä tulevan ja halu nähdä että tulevaisuus saattaa olla hyvä.
Haluan tuoda tällä tekstillä esille sen että terveen ihmisen voi olla mahdoton ymmärtää. Asenne itsessään on sana joka voi jopa syyllistää masentunutta. Masentunut haluaisi voida paremmin, muttei voi vaikka kuinka vaihtaisi asenteitaan. Aivot eivät vain kykene siihen niin vaan. Se on vuosien ehkä vuosikymmenten prosessi. Itsellänikin se kesti 15 vuotta.
Ja mitä tulee koko idealogiaan. Se että ihminen on masentunut ja haluaa kuolla on lähimmäisille raskasta, mutta se on myös sairastuneelle erittäin raskasta. Masennushan on tauti joka voi johtaa kuolemaan, kuten vaikkapa syöpä.
Mutta mitä tulee masentuneen ajatusmaailmaan. Yksi tärkeä seikka on se että ainakin minulta puuttui motivaatio. Motivaatio on paljon tärkeämpi sana kuin asenne. Jos ei ole motivaatiota nähdä tulevaa tai elää, ei edes halua hakea positiivista asennetta. Jos elämä sortuu ja kaikki menee pieleen niin katoaa motivaatio yrittää. On hankalaa jollei jopa mahdotonta ymmärtää sitä että jotain positiivista voi tapahtua -- varsinkin kun masennus kääntää positiivisetkin kokemukset tai puheet negatiivisiksi... Masentuneen ihmisen ajattelukyky on oikeasti hyvin kapea. Se mistä tämä kaikki saa alkunsa: Onko se kroonisen tulehduksen syy (tästä oli hetki sitten juttua) vai jotain muuta häikkää aivokemiassa. Sitä en osaa sanoa, mutta yritän vaan sanoa että masennus ei ole mikään yksinkertainen juttu. Terve ihminen jota masentaa on täysin eri asia kuin masennuksesta kärsivä ihminen .
08.09.2012 04:53
4 / 14