Vapaa kuvaus

Aloituksia

65

Kommenttia

267

1. Kuule ei tarvitse mennä edes ulkomaalaisiin kun puhe on siitä että tekevät töitä enemmän mistä laskuttavat.
    Eräskin tuttu naispuolinen siivooja teki 1-2 tuntia ylimääräistä eräässä kohteessaan varsinaisen työn lisäksi.
    Syitä oli tasan kaksi: Ensinnäkin hän tykkäsi kohteen ilmapiiristä ja asiakkaista.
    Toinen syy oli se että, koska hän piti näistä kohteen työntekijöistä hän halusi tehdä mahdollisimman puhdasta jälkeä eikä hän olisi kyennyt tähän normaalissa työajassa.

Omakohataisesti ymmärsin häntä melko paljon. Ne ihmiset olivat oikeasti mukavia, tuurasin tätä rouvaa useampaan kertaan. Yleensä asiakaskohteissa työntekijät nostelevat nokkaansa siivoojille. Tässä kohteessa asiakkaat juttelivat ja ottivat minut tuuraajan kuin kenet tahansa omista työntekijöistään. Tykkäsin siis kovasti.
    Olen nuori ja modernimpi siivooja joten minulle se työaika riitti ihan mukavasti mutta voin ymmärtää sen että tältä varsinaiselta työntekijältä meni hirveästi aikaa työhönsä sillä hän oli jo iäkkäämpi ja käveli hitaammin joten moppaus oli hitaampaa.
  2. Luin vuosi sitten artikkelin jossa mainittiin että vain 48% työttömistä saavuttaa 65 vuoden iän.
    Sen ymmärtää hyvin kun on hetkenkään työtön. Olin eräänä talvena n. 4-5 kuukautta täysin työttömänä kunnes minut laitettiin työkkärin kurssille.
    Tuo 4 kuukautta oli kamalaa aikaa: En juurikaan käynyt missään koska ei ollut varaa käydä ulkona. Tuon 4 kuukauden jälkeen en enää osannut jutella ihmisille kun pääsin tuon työkkärin kurssin kautta työharjoitteluun. Olin lähinnä zombie joka seurasi vierestä kun ihmiset puhuivat, en osannut enää vastata kun minulta kysyttiin. Olin aikalailla erilainen kuin vielä vuosi pari sitten työelämässä jossa oli jonkin verran sosiaalista elämää.

Tästä syystä ne turhatkin työkkärikurssit ovat itseasiassa erittäin hyviä. Parhaimmillaan niistä saa sytykkeen ja itsevarmuuden omiin käytännön että sosiaalisiin taitoihin.

Ja huom. minulla tämä työttömyys kesti vain hetken ja sinäkin aikana tein osa-aikatyötä 4 h/viikko, yksin tottakai. Oli muuten viimeinen kerta... Se byrokratia oli aivan kauhea. Sen jälkeen tajusin miksi ihmiset joko ottavat kokopäivätyön tai ovat työttöminä.

Mitä tulee tilastointiin ja pitkäaikaistyöttömyyteen niin tiesitkös että tilastollisesti ei ole pitkäaikaistyötön jos olet päivänkään vuodessa työvoimapoliittisessa koulutuksessa. Työkkärille siis riittää se että olet kerran vuodessa päivän koulutuksessa niin 20 vuotta työttömänä ollut ei olekaan pitkäaikaistyötön.
  3. Eikö ole kiva että joku on kyyninen? Että joku joka on kriittinen? Ei sekään ole mitenkään hienoa jos kaikki olisivat kuin pilvessä: Hymyilisivät kaikille ja olisivat niin ihania ja niin itseriittoisuutta puhkuvia "kyllä mä nyt taas pelastin yhden elämän.. "
    Vittu se ei mene niin...