karva.naamari
Vanha jääräpää, lyhyesti sanoen.
Kotimaa: ---
Koulutus: ---
Ammatti: Muu
Siviilisääty: ---
Lapset: ---
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia11 aloitusta · 1100 kommenttia
- Olen lasketellut Fiat pohjaisilla matkailuautoilla reilut 350'000 km ja ainoat viat ovat olleet yksi laturikorjaus, yksi tietokoneen kierroslukuanturi ja 2 sulaketta ynnä huohottimen vastusta jotka sanoivat sopimuksen irti. Aikaa tuohon on mennyt noin 15 vuotta joten ei se vikatiheys ole kovin kummoinen ollut. Ainoastaan tuo laturin simahtaminen siinä ensimmäisessä käytettynä ostamassani haittasi matkantekoa vaan ei montaakaan päivää.
Ei ole ollut Mersupohjaisia joten millä niistä olisin selvinnyt en osaa sanoa.
Fiatin pohjia haukutaan varsin turhaan minun mielestäni jos ne noinkin vähällä päästävät. Olisikohan kuskeissakin ajoittain toivomisen varaa? - Kun mittarin jossa on erillinen lähetin ulkolämpötilaa varten saa parilla kympillä niin en edes viitsisi kysyä moista. Auton alustan valmistajan käsikirjassahan se sanotaan jos sellaisen löydät auton valikoista.
Et kai vaan tunnusta olevasi uusavuton?
Ulkolämpötila selviää lisäksi riittävällä tarkkuudella kun avaa ikkunan ja laittaa kätensä ulos hetkeksi, siitä myös näkee sataako vettä vai lunta jos ei ihan rakeita. - Olen useana vuonna kierrellyt pohjoista niin Suomessa, Ruotsissa kuin Norjassakin enkä ole tavannut noita riehuvia norjalaisia, en suomalaisia enkä edes hurreja joten saatat hieman liioitella tyypilliseen wanna be leirimatkailija tyyliin.
Pohjoisen ja etelänkin leirinnät ovat yleensä olleet perin rauhallisia ja miellyttäviä, Suomessa tosin käytän pääasiassa SFC alueita enkä yleisiä, pohjoisessa niitä valitettavasti vain on harvassa. - Yöpyä voit mutta et leiriytyä. Leiri tarkoittaa levittäytymistä, etutelttaa, pöytäryhmiä, jne. Yöpyminen suljetussa ajoneuvossa rinnastetaan lepoon johon nuo levähdyspaikat on tarkoitettu.
Varsinkin tuolla pohjoisessa niin Suomessa kuin muissakin pohjoismaissa monet kuten minäkin harrastavat "puskaparkkia", illan tullen ajoneuvoja kokoontuu paikkoihin joista on jo kokemusta aiemmilta retkiltä ainakin joillain olijoista.
Harmaata vettä ja varsinkin ruskeaa ei saisi lorottaa muualle kuin siihen tarkoitettuihin paikkoihin joita löytyy sekä leirintäalueilla että huoltoasemilta. Harmaa vesi ei tosin yleensä ole muuta kuin hieman lannoitettua vettä, hammastahnalla ja ruuan rippeillä. On silti fiksua noudattaa tässä kohden määräyksiä.
Kannattaa aina valita ajoneuvo jossa on kiinteä säiliö harmaavettä varten mutta voi sen irtonaisenkin alle laittaa kunhan ei tyhjennä sitä muiden kiusaksi siihen viereen aamulla. Jalkoja en itse laita kuin virallisissa leireissä. Myös roskat on vietävä niille kuuluviin paikkoihin vaikka jotkut katsovatkin oikeudekseen levittää niitä mielensä mukaan. - Kyllä aikaa on vaikka kuulut keskiluokkaan, olen ollut pikkufirmayrittäjä parin työkaverin kanssa ja kesälomat pidimme aina kunnolla sen 30 vuotta kun asiaa harrastimme. Kyse on vain järjestelykyvystä vaikka katsoisi itsensä keskiluokkaan kuuluvaksi. Samahan se on kaikilla miljonääristä kerjäläiseen, aikansa pitää osata jakaa eri toimintoihin joista virkistäytyminen on yksi.
- Purjealus on aina ohjailukykyinen vaan moottorialus ei. Purjealuksen peräsin ohjaa purtta tuulessa vaikka purjeet ovat alhaalla ja moottori ei käy mutta moottoriveneessähän tämä on mahdotonta, sen peräsin vaatii potkurivirtausta.
Pienelläkin purjeella purjevene on aivan kelvollinen ohjattavaksi joten sillä ei joudu pulaan. Väitteesi perustuu täydelliseen tietämättömyyteen purjehduksesta.
Kovassakin tuulessa ja aallokossa purjevene on varsin vakaa joskin kallellaan mutta moottorivene hyppii ja hakkaa munuaiset irti. Purjeet vakauttavat veneen liikkeitä uskomattoman paljon, paitsi myötätuulessa. - Ei siinä rikas tarvitse olla mutta pitää hallita taloutensa. Tuskin minäkään mikään rikas edes tulen olemaan mutta aloitin alle 10'000 mk pienestä purresta ja siinä 30 vuoden aikana pursi kasvoi lähes 300'000€ kapistukseksi. Pitää vain miettiä mihin rahansa laittaa. Se oli kuin pankkiin olisi laittanut koska hyvin hoidetun purren hinta pitää ihan eri lailla kuin minkään auton.
Yksikään tuntemistani purjehtijoista ei ollut rikas minun kategoriani mukaan vaan tavallisia työtätekeviä kansalaisia jotka mieluummin käyttivät varansa purjehtimiseen kuin kapakoissa kiertämiseen. Voihan sitä iltaisin ankkurissa sitten kaukalossa totinkin ottaa jos siitä puutetta ilmenee.
Kerro vielä miten luokittelet "sikarikkaan" Onko se mies sikarisuussa vai mikä, jos se on rikas niin paljonko on sika rikas euroissa? - Purjehdus on kokoajan perillä oloa kun laiturista irrotaan. Kiire ei kuulu purjehdukseen ja aikaahan meillä on koko ikämme.
Olen purjehtinut 30 vuoden kesät ja vahtinut talvet pressuja jottei tuuli vie. En kadu päivääkään ja ainoa oikea vene on purjevene jos soutuveneet unohdetaan. Sitä kuitenkin tuossa ajassa katsoi saaneensa kyllikseen ja siksi vaihdoin karavaanariksi, samoihin rantoihin pääsee moniin mutta eri puolelta ja käsijarruun on helpompi luottaa myrskyssä kuin ankkuriin.
Pisimmät purjehdusmatkani ylsivät Tanskaan pari kertaa mutta matkailuautolla olen kiertänyt Rooman ja Portugalin sekä Nord Capin, sitäkin on mennyt jo 15 vuotta joten köntys tässä alkaa olla jos totta puhutaan.
Minun purjehdus aikanani purjeveneiden määrä kasvoi runsaasti ja ainahan hyvät veneet ovat hinnoissaan olleet mutta minä katsoin ja katson edelleen ne sijoitukseksi. Siinä missä matkailuauton arvo tippuu 5 vuoden käytössä lähes puoleen niin 5 venettä omistaneena sain niistä jokaisesta vaihdossa saman tai enemmän markkoina kuin mitä olin ostaessani maksanut. Hyvin pidetty ja hoidettu purjevene pitää kutinsa hinnan suhteen.
Suosittelen lajia sen rentouttavien ominaisuuksien vuoksi hektisille nykyihmisille. - Kun on mukana vessa, keittiö, oleskelutila tarvittaessa ja makuuhuone niin on todella mukavaa matkustella vapaana kuin taivaan lintu.
Voit itse päättää mihin milloinkin menet ja vain isot meret ovat haitta vaan eivät este.
Komeroa ei tarvitse vetää sillä ajettaviakin löytyy, jo sadalla tonnilla saat aika mukavan matka-asunnon jossa kelpaa matkustaa ja elellä. - Bäckman on omilla lausumillaan jotka ovat varsin kaukana objektivisuudesta aiheuttanut ongelmansa. Häneltä realiteetti on häipynyt jonnekin mistä sitä enää tuskin löytyy.
Yhden tai kahden haastattelun julkaiseminen ei todista mitään jos niitä pitäisi olla toista sataa. Niistä muistikuvista joita haastatelluiksi väitetyillä on, voi jopa epäillä "haastattelujen" olleen keskusteluja ilman toisen osapuolen aavistustakaan keskustelua käytettävän väitöskirjan aineistoksi. - Vaikka olenkin eläkkeellä niin karavaanarina olen vielä varsin nuori, vasta rippikouluiässä. En tosin ole koskaan omannut millään alueella vakipaikkaa koska veressäni lienee karjalaista vaeltajan verta mutta kotimaan matkoilla käytän lähes 100% omia SFC alueita. En usko karavaanareiden käyttävän alkoholia sen enempää kuin muidenkaan ja itse olen siinä mielessä poikkeus, olettaakseni, etten käytä lainkaan edes ykkösolutta.
Noiden vuosien aikana jona olen asioita seurannut olen yhden kerran nähnyt alkoholin jotenkin haittaavan oloa karavaanarialueella je sekin haitta oli varsin yksiselitteisesti käyttäjän omaa tohellusta hänen kaatuessaan ja siinä halkaistessaan kalloaan peittävää tuheroa. Hänkin palasi vielä samana iltana parsittuna paikallisesta sairaalasta jatkamaan illan viettoaan.
Sanoisin noiden SFC alueiden olevan perin rauhallisia yöpymiseen, suurin häiriö lienee jatkuva saunan mainostus jos sitä nyt häiriönä voidaan pitää suomalaisessa ympäristössä. - Kohtuullisen hyvä valinta, itse aloitin vastaavalla käytetyllä 1998 keväällä. Siinä oli fiksuin sisustus omistamistani m-autoista. 2,5l moottori veti hyvin Roomaan asti yli alppien sekä Norjan vuorilla.
Oikeastaan ainoa huonopuoli oli harmaaveden jäätyminen pakkasilla ja yövyttäessä alle -20C pakkasilla tuppasivat seinät osin huurtumaan puisten tukien kohdalta.
Itse en havainnut tyyppi enkä juurikaan muitakaan vikoja, ne etupään laakerit vaihdettiin ja laturi jouduttiin korjaamaan mutta kilometrejä tuli alkuperäisen noin 15'000 lisäksi noin 110'000 ennen vaihtoon menoa.
Vaihdon syynä oli pääosin paremmin talvimatkailuun sopiva jossa pakkanen ei hätistele eivätkä harmaatkaan vedet jäädy. - Yhteensä noilla on ajettu ympäri Euroopan noin 350'000 km ilman suuria murheita jotka olisivat jättäneet tielle. Hankalin tilanne taisi olla kun kesällä palatessa huohottimen lämmitysvastus poltti sulakkeensa ja ilmastointi lakkasi toimimasta koska ohjaussähkö tuli samalta sulakkeelta. Hellettä piisasi etelässä ja hiki tuli, kotona asia kuitenkin saatiin kuntoon nopeasti.
Kahteen autoon vaihdettiin ne kuuluiset ylälaakerit etupäähän ja ensimmäisessä korjattiin laturi sekä toisessa mätäni moottoria ohjaavan tietokoneen nopeusanturi joka vaihdettiin.
Kun huollot tehtiin asianmukaisesti niin isoja ongelmia ei tuolle matkalle sattunut. Olisikohan kuskeissakin vikaa? - Tähän "huhutyyliin" voin kertoa jotta minun Canonissani oli reikä jonka paikkasin katajatapilla ja Pentaxistani, ihan uudesta, löytyi sisiliskon pesä.
Nyt kun asia on tullut julki niin toivon teidän levittävän tätä Rumoria ympäriinsä jotta ihmiset tietävät varoa.
Nikoniin ei tarvinnut enää keksiä koska se oli jo tehty. - Kolmas Fiiu menossa mökin runkona eikä sade ole haitannut tippaakaan. Tosin 2,5, 2,8 ja nyt 2,3 litraiset ovat liikutelleet ihan mukavasti.
- Tänä aamuna pantiin kitkat alle, keleistä kun ei tiedä ja on hyvä ajaa hieman asfalttia ennen lumen tuloa, ne pinnat kun hieman kesällä saattavat kovettua.
Olen tällä 2008 autolla käyttänyt kitkoja talvisin ja todennut ne ihan käypäsiksi minun ajotyylilläni. En aio enää m-autoon nastoja laittaa van jos keli vaatii lueskelen päivän ja odottelen kelien paranemista. On niin mukavaa ajaa rapisematta! - Minulla taas on m-auton perässä 100 lappu mutta pääosin käytän vihreää nopeutta noin 70 km/h koska silloin voi rauhassa nauttia maisemista ja aina jätän sen vasemman kaista teille kiihkoilijoille vapaaksi. Samalla polttoaineen kulutus/100km laskee ainakin litralla eli se on sitä vihreää ja CO2 säästävää toimintaa, suosittelen muillekin.
- Olen nyt suunnittelemassa 2008 Hymerin vaihtamista uuteen Hymeriin hieman eri järjestelyin sisätiloissa. Entinen maksoi ehkä noin 70'000€ mutta koska suuren osan maksoin vaihtoautolla niin oikeaa hintaa käteisellä ostettaessa on vaikeaa arvioida. Nyt kuitenkin yhdessä keskustelussa myyjän kanssa sen arvo vaihdossa olisi ollut noin 50'000€ joten hyvä sijoitus se ei ole ollut. Sen käyttö maksaa mutta mikä hupi ei maksaisi.
Autot kannattaa aina ostaa käteisellä sillä se on halvin tapa. - Kuinkahan moni niistä esiintyjistä on oikeasti karavaanari, järjestäytynyt ainakaan?
- Nyt noin 15 vuotta matkailuajoneuvolla kierrelleenä ympäri pohjolan ja muun Euroopan en oikein koe näitä täällä saatikka siinä TV ohjelmassa esitettyjä asioita mitenkään karavaanareihin yhdistettäviksi lukuun ottamatta ajoneuvoja.
15v aikana on pahin yö ollut kerran lähellä Venetsiaa kun saksalaisnuoriso tuli sinne viettämään helluntaivapaitaan perin kosteissa merkeissä. Muutoin on yleisesti ollut rauhallista.
Kun käytät SFC alueita niin saat rauhassa nukkua, sillä Messilän väellä ei ole SFC alueen statusta vaikka se jäsenten käytössä onkin. "lapselliset" perheet tietysti haluavat lapsilleen toimintaa jota en pidä mitenkään tuomittavana vaan jopa suotavana. Eivät ole edes uskovaiset häirinneet, onko sinunkaan pakko mennä heidän kesäjuhlilleen aikaasi viettämään jos sanoma ei kiinnosta?
Koittakaas nyt saada objektiivinen kuva harrastuksesta, ei se vaikeaa ole jos vain tiedät mitä itse haluat ja päätät menosi sen mukaan.
15v ja noin 330'000km karavaanarina välillä Budapest - Rooma - Portugal - Nord cap - Ilomantsi.