Vapaa kuvaus

Vanha jääräpää, lyhyesti sanoen. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

11

Kommenttia

1056

1. Matalat korot ovat euron aikaansaamia. 20% korkoa on aika vähän jos vertaat pikavippien satoihin prosentteihin. Asuntojen neliöhinnat muotoutuvat paljolti markkinoiden mukaan. Jos ei makseta yli 1500€/m^2 niin ennen pitkää hinnat asettuvat sille tasolle missä kauppa käy. Siinä tosin voidaan sitten joutua tinkimään monesta asiasta jopa kirvesmiesten palkoista. En tosin ole koskaan tehnyt rakennusprojektien kustannuslaskentaa joskin muissa projekteissa olen.

Minun asuntolainani oli 12% ja 10 vuotta ja noin 50% hankinnan arvosta. Olin laskenut sen siten, ettei ongelmia tule ja pienet kestetään.

Kyllä pankkien lainanantoa voi osin syyttää asuntojen hinnoista, kansalaiset eivät laske kokonaiskustannuksia vaan maksavat 20 - 30 vuotta lainojaan ja siinä pienikin korko saa hinnan tuplaantumaan. Tasaerässä vielä alkuun maksetaan lähes pelkkiä korkoja ja vain pieniä lyhennyksiä joten 10 vuoden päästäkin ollaan vielä heikoilla jos hinnat alkavat laskea. Tasalyhennys on ainoa järkevä lainan maksutapa jota kannattaa käyttää ja ostos pitää valita sen mukaan.
  2. "mieti vähän..." ja mikä sitten tuolla ylhäällä löytyykään lienee laiminlyönyt oman koulutuksensa ja on nyt siitä muille katkera.

Kokemuksesta voin sanoa tässä maassa pärjäävän ilman rikkaita vanhempiakin, varsinkin jos he ovat kunnollisia työihmisiä ilman perin suuria pahoja tapoja kuten tupakointi ja ryyppääminen. Ilman noita pärjää pienelläkin ansiolla ja saa vielä oman töllinkin joskin vaatimattoman mutta asumiskelpoisen.

Itseään voi kouluttaa vielä senkin jälkeen kun muuttaa ulos pesästä, näin on karva.naamarikin tehnyt ja nyt ollaan noiden koulujen ja ahkeran, tuloksellisen ammattiuran aikana ansaitulla työeläkkeellä omassa asunnossa ja ajetaan velattomalla, tosin jo kohta 10v autolla. Lomamatkoihin ja harrastuksiinkin riittää varoja joten asiat eivät ole ihan huonosti.

Ihmisen ei tarvitse olla miljonääri ollakseen hyväosainen, siihen riittää kohtuullinen tulo ja reipas mielenlaatu. Tuollaista marinaa ei kukaan täyspäinen ymmärrä, itse kun on munannut niin pitää syyttää muita. Tuntuu ihan kommunistien toiminnalta.

"ex-..":lle sanoisin asuntojen hinnasta, ne ovat nousseet koska me emme osaa laskea. Olemme suurin osa menneet halpaan pienistä koroista ja pitkistä maksuajoista emmekä katso kokonaiskustannusta vaan tuijotamme kuukausierää. Olemme niin tyhmiä, että emme enää lähde yksiö, kaksio, kolmio jne linjalle emmekä rahoita edes osaa omilla säästöillä vaan jotkut lainaavat jopa 100% asuntoon kun katsovat juuri ja juuri pystyvänsä kuukausierään. Suurinta tyhmyyttä mitä voi löytyä ja juuri tuohon perustuvat toisten miljoonat ja meidän tyhjä lompsamme.

Asunnon ostoon puolet säästöä ja max 10 vuotta lainaa jolloin kohtuullisessa ajassa pääsee omilleen. Mitenkö säästää? Laita se lainanlyhennys ja korko pankkiin vaikka 5 vuoden ajan niin jotain siitäkin kertyy ja sen ajan elät vaatimattomasti, samalla opit miten selviät sen lopun maksusta. Se on mukavaa kun pystyy myöhemmin parantamaan elintasoaan eikä huonontamaan. Kun on maksanut puolet itse niin ei pankkikaan laman tullen ole heti laittamassa lukaalis myyntiin vaan voi antaa jota lyhennyslykkäyksiä jos korot maksaa huonon tilanteen tullen ja kun vakuusarvot ovat kunnossa.

Siinä on sen omistusasumisen etu "ex..." sinulla on varma asunto ja jopa vakuuksia pieneen lainaan ilman, että joutuu pikavippien alamäkeen.
  3. Maailma muuttuu ja puolueiden tulee kehittyä sen mukana. Miksi halata takaisin vanhoja aikoja, eivät ne niin hyviä olleet koska tähän päivään on tultu. Aika kultaa muistot, sanoo vanha suomalainen viisaus. Jokaisella ajalla on hyvät ja huonot puolensa joten palaamalla vanhaan saat unohtaa tämän päivän hyvät puolet.