Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tunnustan pikemmin,että aika vähän.
Vapaa-ajalla en ollenkaan yleensä,muuten jotain vähän rajauskynää näytän.
Aika tummat nuo räpsyttimet muutenkin,niin ei edes räpsyväriä tule enää pahemmin käyteltyä.
No sitten jos baanalle tai juhliin,niin sitten kyllä tulee laitettua täys tällinki päälle.
Yläpään värjäystä kyllä harrastan säänöllisen epäsäännöllisesti.
Ja hajusteissa vähän se ongelma,ettei pää niistä tykkää.Muutama valmiste on,jotka käy.Lähinnä sellaiset,jotka menee enemmän mausteisen tumman puolelle,kuin kukkaisjuttuihin.No taitaa meikän tyyppiinkin enemmän ensinmainitut käydäppi.
24.10.2008 19:15
Eka kappaleesi.No niin.Nyt tulee jo muutakin,kuin hyvä oppimiskyky=pehmeä koira ;)
Toinen kappale.Olen jo monesti sanonut asiasta.
Kolmas kohta.Puolustanko?Missä niin olen sanonut.Lue ne viestit mitä hänelle vastasin.Minä EN koskaan tee mitään diagnoosia kenenkään koiran luonteesta näkemättä koiraa,koska sitä ei voi tarkoin tehdä.Korkeintaan voi viitata yleisluonteisesti johonkin liittyvään,kuten mainitsin suhtautumisesta omaan sukupuoleen esim.
Eli koira voi olla,pehmeä,hieman pehmeä...kova.Ihan mitä vaan noista.
"Kova koira tarvii enemmän iskuja".No eipä tartte kyllä lainkaan.Outo lause nimenomaan sinulta.
Ja jos nyt puhutaan iskusta kumminkin,niin se riippuu myös antajasta,eli eiköhän se laakista mene kaaliin kuin kaaliin,jos antaja on riittävän "vakuuttava"...
Luonnetesti ja sen määreet ollaankin jo käyty läpi.
"Eli kun aloittaja kertoo..."
Eipä paljon mitään todellakaan,kun se ihmisen oman käyttäytymisen ja kasvatuksen/koulutuksen,ylipäätänsä tavan toimia koiran kanssa pitäisi tietää tarkemmin ja suodattaa pois,kun lähtee koiran luonnetta tai koiraa siis arvioimaan.Ja netin kautta se tuskin on tehokkain tapa...
24.10.2008 11:19
Tuli mieleen,kun eräällä harrastukseen liittyvällä luennolla oli kerran polliissi karhunen pitämässä osuutta,niin joku kysyi,että miksi juuri saksan paimenkoira on nimenomaan hänen valintansa (eli oli siis koirapolliisi).
Niin vastaus oli jotain,että haluaa koiraan,jolla hyvä oppimiskyky ja "helppo"kouluttaa,kun ei ole turhia aikoja niitten kanssa vääntää.Vähän vapaasti muistettu,mutta toi oli se pointti.Ja tietty toi esiin myös hyvän säänkestävyyden.
En minä nyt ihan usko,että tossa duunissa pehmeät koirat ihan noitten setien toive on...
23.10.2008 10:39
Aika lähellä olet tosiaan :)
Mutta kuten jo edellisessä viestissäni sanoin,niin hyvää tietoa löytyy vaikka kuinka paljon hakemalla.En itse viitsi kirjoittaa (juu laiska),kun sitä tosiaan paljon löytyy helposti.Oppimiskyvystä löytyy myös jotain hauskoja testejä koiralle (vähän viihdettä,mutta joku tutkija oli muistaakseni tehnyt),jos niitä vielä tuolla netissä vaikka pyörii :)))
Ja tuosta kovuudesta ja pehmeydestä vielä sen verran,että onnksi sekään ei ole noin mustavalkoista,eli siinä on vielä välissä määritteet.
Kovia koiria,siis oikeesti kovia,ei kauheen paljoa ole,vaikka sitä sanaa viljelläänkin helposti.
Omasta mielestäni helpoimmin koulutettavat asettuu juuri noiden kahden väliin.Itse kuitenkin jos viimekädessä pitää valita,niin kallistun enemmän jälkimmäiseen.Mutta ei mikään tärkein pointti ole,ratkaiseehan koiran luonteessa ne muut osa-alueet toki,ja koulutuksessa tietty.
Ja se oppimiskyky :O)))))
Mutta toi matojen seukkaaminen oli kyllä aika huippu :O))))
23.10.2008 10:29
No minäkin tässä yritän miettiä myös,mihin tuo ironia oli oikein kohdistettu ;D.Tai pitäiskö sanoa,mihin se kohdistui.Tuli ihan vaan mieleen tuosta luonnetestin "tuntemuksesta"...
22.10.2008 20:24
Toimintakyvyn toinen erikoiskoe ;)
Mutta kuten sanoin,kovuutta katsotaan kumminkin koko testin ajan ;)
PS.Ja rekkauduin uudelleen,saapi katsoa,lähteekö nyt rekkautuneena,kun koko ajan on jotain outoa.
22.10.2008 20:20
No sen saa niin helposti selville,kun googlettamalla ;),jos ei sitä tiedä.Ihan vaikka jos googlettaa luonnetestin.Tosin paljon muutakin löytyy.
Eli en yksinkertaisesti viitsi alkaa kirjoittamaan,kun tarkkaa tietoa saa noin helposti.
Itse myös sivusit jo sitä kirjoituksessasi.
Ja nyt kun sinä hallitset sen linkin laiton minua paremmin,niin laita vaikka linkkiä koiran oppimiskyvystä,ja missä mainitaan että hyvä oppimiskyky määritellään niin,että se tarkoittaa samaa kuin koiran pehmeys,tai määritellään pehmeäksi koiraksi ;)
Pointti ole se,että pehmeä koira=hyvä oppimiskyky,kova koira=huono oppimiskyky,ei ihan noin mene.Ja puhutaan nimenomaan oppimisKYVYSTÄ.
Äläkä nyt turhaan ennen mitään korjaa kouluttajillesi.Lue vaikka ensin kummatkin viestini tässä tarkemmin,ja kysy sitten mitä mieltä he ovat.ONKO pehmeä sama kuin hyvä oppimiskykyinen ja ONKO huono oppimisKYKYINEN sama kuin kova koira?Ja onko esim.mainitsemani rotu pehmeä,koska sitä pidetään erittäin oppimiskykyisenä.
22.10.2008 15:43
No tuota,tietyt rodut on esim.tarkempia omasta "ilmatilastaan",kuin toiset.Kaikki rodut ei myöskään ole sosiaalistuman huipentumia,koirapuistokoiria,öh.Silti se ei tarkoita,että ne on aggrssiivisia varsinaisesti.Aggressiivinen ei siis ole välttämättä koira,joka yrittää häätää toisen pois iholtaan.
Otetaan tilanne.Ihminen kulkee kahden hyvinkoulutetun,kasvatetun,hallinnassa olevan ym.ym.ym.koiran kanssa.Jostain puskasta ryntää moppe porukan luo.Omistaja yrittää häätää otusta,ja koirat selvästi eleillään ja koirrankielellä osoittaa kyseiselle mopelle,että otas kaveri välimatkaa.No se kaveri viis veisaa,ja tunkee vaan väkisin vikkelänä iholle.
Ja sitten kun on jo suurinpiirtein suuss,niin kiinnioleva riittää.
Ootko sitä mieltä,että kun se väkisin iholle tunkeva.sitkeä,"tyhmä" koira ei ole räkyttävä tai "käy kiinni" (mistäs sen tietää viimekädessä,kun tilanne muuttuisi),niin omistaja ja koirat olisi syyllisiä,edes moraalisesti,jos sille tunkeilijalle kävi köpelösti?Vaikka tilanteessa hyvinkin kovasti yritettiin toimia niin,ettei mitään kävisi.
22.10.2008 15:19
No ensinnä kun puhutaan kovasta ja pehmeästä,niin olisi hyvä aloittaa niin,että kertoo mitä ne on/miten itse ne ymmärtää.Silloin on muitten helpompi vastata.Kun jos toiset puhuukin seipäästä ja toiset aidasta,niin menee jo heti alusta keskustelu sekaisin ;)
Joten määrittele mikä on kova,miten olet toiminut,kun puhut kovasta kasvatuksesta,ja mikä on mielestäsi pehmeää kasvatusta.Ja millainen on mielestäsi vaativa koira.
Luunappi ei ole pakote.Pikemmin rankaisu.
"Ilman fyysistä koskettamista".Sekin tarttis vähän tarkennusta ;)
No lyhyesti sanottuna.Taas kerran,että asiat voi tehdä eri tavalla.Onnistuminen riippuu pitkälti siitä,miten sen taitaa miten tekee.
21.10.2008 18:33
Ainahan se on melkoist riskipeliä,että uusi ostetaan,ennenkuin vanha on myyty.Eipä olisi itsellä kanttia moiseen,vaikka ei nää meijän nurkat tuskin kätteen jäisi.
Kumma kun silloin vuosia sitten oli se iso souvi,ja noita kahden asunnon ongelmaisia oli/tuli rytinällä.Ei taidettu mitään oppia.Toisaalta myös jos pankki on hommassa mukana,niin pitäisi niittenkin katsoa tarkemmin touhuaan.Eli jotain vastuuta.
21.10.2008 10:23
No en olen mikään alan asiantuntija,joten pitkälti nyt mutulla menen.
Ainahan on metsästetty.Eli toisaalta se kuuluu kait jonkin sortin tasapainoon.Ihmiset metsästi tarpeeseen.Myös koko eläinkanta oli sellaisessa maailmassa niin,että sopivasti oli kaikkea.Isot piti huolen,ettei pienemmät lisääntyneet liikaa luonnonmukaisesti.Ihminen taas isoista elukoista.
Jos nyt ajattelis vastaavaa,niin hyväksyn metsästyksen silloin,kun sillä pidetään nää kannat kurissa.Luonto kun yksinään ei siihen nykyelämässä pysty.
Ja kun se homma hoidetaan huolellisesti,mahdollisimman niin,ettei eläimelle tuoteta kärsimystä.
Mitään huvimetsästyksiä en ymmärrä.Missään päin maailmaa.
21.10.2008 10:17
Itseasiassa en ole huomannut.Mutta yhden mitä olen miettinyt,niin harvoin olen nähnyt (tai henk.kohtaisesi e koskaan)tietyntyyppisiä koiria,esim.omanlaisia isoja koskaan tekevän/pyrkivän tekevän niin.
Aika mielenkiintoista,jota voisi pohtia vaikka enemmänkin itseasiassa.
Ja ihan samaa mieltä olen tuosta omistajan käytöksestä.Se on suurinpia tekijöitä.Varsinkin vielä kun puhutaan jo ongelmakoirista,niin suuri tekijä on parempiin tuloksiin nimenomaan omistajan oikea käytös.
Tuo maahanpläjäyskin,tai riippuu nyt vähän,mistä viimekädessä puhutaan ehkä kuitenkin,niin kuten muittenkin asioitten kanssa,on tärkeintä se kotona työstäminen.Eli opetus,harjoitus,siirtyminen häiriöihin ym.eli ketjuttaminen.Tietty on aina omanlaisensa,kun puhutaan jonkun asian opettamisesta tai ongelmien pois työstämisestä.Mutta periaatteet on mielestäni samat.
Tuosta selän kääntämisestä.Eli nyt ei ollutkaan tarkoitus puhua yleisesti selänkääntämisestä.Vaan tilannekohtaisesta käyttäytymisestä.
Eli jos nyt puhutaan mainituista tilanteista,niin ei olekaan kyse vastaantulevan koiran reagoinnista toiseen ihmiseen,vaan vastaantulevaan koiraan.Eli riippuu myös tilanteesta.Jos nyt vaikka se toinen koira jämähtämisen sijaan kääntäisi selkänsä (ihmisen sijaan) ja osoittaisi muita rauhoittavia signaaleita,niin tilanne olisi toiselle osapuolelle varmasti selkeämpi.Koska silloin oman lajinen viestittää,vastaantuleva näkee koko "tapahtuman" ja koko ajan.Jos nyt ihminen on siinä edessä selkä päin,niin se ei ole sama asia.Koska kuitenkin viimekädessä se koira yrittää tulkita nimenomaan sitä lajitoveriaan,ei niinkään mitään muita ;).Varsinkaan siis tilanteissa,jossa sen lajitoverin osuus on suuri.
Eli selän kääntäminen on ihan hyvä juttu,tietyissä tilanteissa ilman muuta.Mutta riippuu missä tilanteessa ja miten tehtynä.Ja miksi.
20.10.2008 18:29
Kertoisitko miten koirasi testattiin?
Kiinnostava asia.Varsinkin kun tuo tulos "vahva,mutta heikkohermoinen" on mielenkiintoinen.
Kerran jo kysyin,onko koirasi ollut luonnetestissä?Ihan mielenkiinnosta se kannattaa viedä.Ihan jos haluaa suht oikeesti tietää vaikka se "kovuuden" ;)
20.10.2008 16:06
Hieno homma,että olet tutustunut Rugasiin :O)
Mielettömän taitava on ko.ihminen ja itse käytän koirien käsittelyssä paljonkin noita signaaleita ;).
Mutta hieman vielä tuosta maahan menemisestä.Se on myös rauhoittava signaali.Mutta,itse signaaliin myös vaikuttaa muut eleet,mitä koira antaa.Pään asento,silmien kohdistus ym.Siksi ei voi sanoa esim.noissa ohitustilanteissa,että on välttämättä nimenomaan rauhoittavasta signaalista kyse.Ja useinmiten,mitä itse olen ohittanut noita,niin enpä kovin usein ole nähnyt koiran viestittävän nimenomaan myös noita muita signaaleita.Ja siihen sitten vielä se omistajan käytös...
Mutta kuten sanoit."jos tuollainen koira saisi valita..."Siksipä kannatankin sitä,että ne ohitukset opetetaan mahdollisimman pienestä,mahdollisimman normaaliksi ;)
Jos nyt halutaan luoda mahdollisimman normi ohitus koiralle,niin siinä,että omistaja menee koiransa eteen seisomaan,on pari hankaluutta.Ensinnä,se tekee vastaantulijalle tilanteesta oudon.Vastapuoli häipyy yllättäen,toinen tietää,että se on lähellä,mutta sitä ei näy,tai näkyy pikkasen,jos on isosta koirasta kyse.Ja se taas saa koiran pikemmin kiinnostumaan vastapuolesta.Eli poikkeava tapahtuma.
Toinen ihan käytännön juttu on se,että jos tuon tekee ison ja vahvan koiran kanssa,niin hallinta on heikoissa kantimissa.Eli jos koira ampaiseekin tuosta yllättäen,niin täytyy olla melkoinen gladiaattori,että siitä asennosta saa vastattua koiran liikkeeseen eikä lennä kuin leppäkeihäs pahimmassa tapauksessa.
Mutta tuossa olen samaa mieltä kanssasi,että etäisyyksien ottaminen ei ole pahitteeksi.Jos tilanne sen tarvii.
Jep,ja minä suosittelen myös kaikille ko.kirjan lukemista :O)
20.10.2008 15:55
Tuota,mitä tarkoittaa makupaloilla kasvattaminen?
Jos käytät "tokoilussa" kuitenkin makupaloja,eli missä siinä?Et ilmeisesti kun opetat istumaan,odottamaan (luoksetulo,paikallaolo?) tai luoksetulossa?Miten opetat ne koiralle tokossa ja miten peruskasvattamisessa?
Ai niin,jos koira on opetettu makupaloilla luoksetuloon tai käytetty siinä makupaloja vahvisteena,niin mitä se kertoo suhteen laadusta.Eli esim,jos minä olen noin tehnyt,niin se tarkoittaa automaattisesti,että tiedät,että minun ja kaikkien koirieni mitä tähän asti on ollut,on ollut suhde pielessä.Mitenkä se on ilmennyt?
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen :)
17.10.2008 19:45
On kiellettyä taatusti,jos se on ehdotus vaikka eläimen pahoinpitelyyn.Jos tuollaisessa asemassa olevat ihmiset tuollaisia ehdottaa,niin eikö ole suuri vaara myös,että siihen ehdotukseen joku tarttuu?
Ja siis todellakin,jos joku kouluttajaksi itseään kutsuva tuollaista ehdottaa,mikä jakaa oppejaan ja neuvojaan muille,on täysin väärässä hommassa pahan kerran.Ja jokainen,jos mahdollista,siihen myös puuttuu.
Tuossa tilanteessa voi ehdotuksen jopa katsoa rikokseen yllyttämiseksi,varsinkin jos se vielä jollain toteutuu.
Jos otetaan vaikka kouluttaja,joka toimii yhdistyksessä,niin oletko sitä mieltä,että vaikka se ei lukisi missään seinällä,että että ehdotus koiran hakkaamiseen on kielletty,niin sen kaltaisia ehdotuksia jakava saisi toimia ilman että muut voisi siihen puuttua?
17.10.2008 16:53
"Hakataan se luonne pois siltä".Kait teit ilmoituksen eläinsuojeluviranomaisille tai Suomen kennelliittoon,jos kysessä on liiton jäsen?
17.10.2008 16:38
"Ei vaan..."
Ja taas mustavalkoista.Esim.laumanvartijat elää omaa elämäänsä lauman keskellä.Eli ne hoitaa sen homman,minkä ihminen on niille suonut ja tehnyt.
Ihminen voi silti siis olla johtaja viimekädessä.
Tää on jo sataan kertaan jauhettu ;)
"Yliolennosta".Tuohan oli sinun aloittamasi sana,jolla kuvailit minua.
Tottakai koira osaa tehdä luontaisia asioitaan,sitähän minä sanoin.Toisin kun sinä,joka annoit kuvan mm.mopsista,niinkuin se ei pystyisi tekemään luontaisia juttuja,kuten haukkumaan,käyttämään nenäänsä ym.Luontainen ja rotutyypillinen on hieman eri kuitenkin,eli jos niistä puhut,niin kannattaa puhua selvemmin.
Ja nythän ei ole kyse siitä,mitä koira osaa.Vaan mitä se saa,ja kuka määrittelee mitä se saa tehdä.Vai saako se määritellä itse.Minähän pistin jo esim.aidalla louskuttavista koirista,karkaavista ym.Siinähän koira ihan mainiosti osaa toteuttaa itseään.Eli olet ilmeisesti sitä mieltä,että jos koirarotu omaa vaikka voimakkaan vahtivietin,niin se on ihan ok,että se sitä toteuttaa,missä vaan ja milloin vaan,koska se osaa tehdä sen rotutyypillisesti?Eli koira saa päättää.Jos noin menee,kun kirjoitat,niin toivottavasti et koskaan hanki rotuja,millä noit asiat on vahvasti takaraivossa.
Ja ei ole sinulla suojelukoiraa.Olen sen määritteen lyhyesti kertonut jossain viestissäni.Lue kertaalleen,jos et ekasta kerrasta ymmärtänyt.Sinähän täällä viljelet iloisesti sekaisin suojelukoiraa,vartiokoiraa ja vielä ihan omaa keksimää suojelukoiraa,sitä pihamoppea.
Itsekin olet täällä antanut esim.kouluttamisesta.Mm.miten koiran voi ensin opettaa ja antaa istua vinoon,ja sitten opettaa sille turha toiminta eli korjaaminen.
Onko kaikilla esim.tokokoira,ketä opettaa koiransa vaikka istumaan taikka seisomaan paikallaan käskystä vaikka näyttelyssä :O)
" Hyvä,olet asian ytimessä".No,kiva että olen,ja vielä nimenomaan sinun määrittelemässäsi sellaisessa;)
Ja vain se hoitaa,joka parhaiten hoitaa.Mitä tarkoitat sanalla parhaiten?Määrittele se vaikka puolustamisessa.Kyllä se nyt kuitenkin turvallisinta on,että ihminen määrittää,mikä on parasta,missä ja milloin,ei koira.Vaikka olisi kuinka rotutyypillistä ja koira sen kivasti osaisi...
Kumpi meistä täällä puhuu susista ja ihmisistä,tai mistä ihmeen yliolennoista?Minä käsittääkseni olen keskittynyt koiriin,ja painottanut sitä,että koira on koira,ei susi,ei ihminen.
Ja vielä sen verran tutkimuksista.Minusta ne on ihan kivoja,jopa hauskojakin.Eräskin koiranruokafirma mainostaa ruokaansa (tuossa jonkin aikaa sitten),että syömällä sitä,koiran elinikä pitenee.Siitä oli ihan linkit tutkimukseenkin.En tosin sitäkään enää saa kaivettua,kuten sanonut olen,mulle ei toi teoriapuoli ole mitenkään erikoisen tärkeää,eikä moiset jää mieleen miten ja missä.
Ja juu,en syötä tuota ruokaa,vaikka se uusi mullistava ruoka onkin,ja ihan tutkittu.En syötä edes teollista ylipäätään.Ei tehoa siinäkään meikäläiseen propagandat,teoriat,tutkimukset tai linkit.Oli ne sitten vanhoja tai UUSIA.
Toiset voi valaistua vaikka mistä linkeistä mun puolesta,ei se haittaa ollenkaan :O)
17.10.2008 14:21
Ei alkanut tuossa tapauksessa.Mutta tosiaan kannattaa tarkkaan noit tiliotteet tsekata,että näkee mitä on otettu.
Vanhempi ihminen kun oli,niin loppu sitten alkutekijöihinsä korttiostokset,kun pelästyi moisia touhuja.
16.10.2008 21:15
Siis mitä neuvoa vielä haluat?
Eikö nyt ole tullut jo aika selväksi,mitä voi tehdä?
Se miksi et ole papereita saanut tai et saa,ei sitä kukaan voi tietää.Onko kyseessä sekarotuinen,paperiton,mitä lie.Mutta melkoisella todennäköisyydellä jotain mäihää on.Muuten olisit vähintäänkin EP:n saanut jo kaupantekohetkellä.
16.10.2008 21:11
227 / 262