Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5229

  1. Meneppä tuolle rotuyhdistyksen sivulle eli Bullmastiffit ja Mastiffit ry.Sieltä jotain tietoa.

    Tässä lyhyesti rodunomaisesta koirasta.
    Kooltaan raskas,iso(rotumääritelmässä kokovaihtelua) molossi.Niin fyysisesti kuin psyykkisesti vahva.Ei erityisen miellyttämishaluinen,joten ei kaikkein helpoin koulutettava.Oikealla käsittelyllä ja motivoinnilla onnistuu.Vahtiviettiä,tosin sitäkin nykyisin yksilöllisesti,toisilla vähemmän ,toisilla enemmän.Mutta rotupiirteisiin kuuluva.
    Tyypillinen koira on erittäin itsevarma,ei provosoidu helposti,mutta on varottava,ettei koira joudu tilanteeseen,että sen "taistelukyvyt" pääsisi geeneistä esiin.
    Terveys ei ole ole parasta A-luokkaa.Vitsauksena mm.luustoviat,lähinnä lonkat ja kyynärät.
    Eli jos kyseistä rotua miettii,niin mm.noilta osin kannattaa miettiä tarkoin.

    Kuten muutkin ko.yhdistyksen rodut.Rodunomaiset koirat on upeita,oikeilla omistajilla ;)
  2. No,kuten mainittu,ruokinta on kokonaisuus,ei yksi juttu kesää vielä tee.

    Tuosta riisistä sen verran,että itse olen käyttänyt kumpaakin.Tumma on paljon ravintorikkaampaa kuin valkoinen,siksi myös sitä.
    Tummassa vaan on muistettava,että sitä on sitten kauan keitettävä,että kypsyy kunnolla ja koiran elimistö käyttää sen parhaiten.

    Osaltaan voi vaikuttaa myös koirien ruuansulatus.Esim.omillani ei ole tumma riisi koskaan lisännyt tai tehnyt enemmän ulostetta.

    Tuo kananmunahan on jo vanhaa urbaanilegendaa.Ei sitä ole ottanut vakavasti kukaan kotiruualla ruokkija.Joten jos siitä nyt jotain ihan tietoakin on saatu viimein,hyvä niin,mutta pikkasen perässä tullaan :=)))

    Noista ryyneistä sen verran,että niissä se ihmiselle pitempi keittoaika on tärkeää.Ja kuten sanoin,se ruuansulatus voi myös vaikuttaa,miten se on muotoutunut,eli voipi sanoa ehkä,että sekin voi vaikuttaa,kuinka monipuolisesti pentu on saanut ruokaa jo kasvattajalla ;)Vaihtoehtoja on,mistä valita sopivammat.Tuo Yrjölänpuurohan on nyt vaan yksi vaihtoehto,tosin tuntuu siltä,että on ihmisiä,jotka luulee,että se on ainoa tyyli ruokkia kotiruualla,heh...

    Ja noista ruokintaopaista.Olet oikeassa.Mitä enemmän lukee,sen sekaisemmin menee ;))))
    Ainahan pitää muistaa,että ne on vain kirjoittajan mielipiteitä,perustuu sitten mihin perustuu,esim,johonkin jonkun tekemään ja johonkin intresseihin tekemään tutkimukseen ym.Harvemmin ehkä kuitenkaan vankkaan kokemukseen.

    Ja en yhtään ihmettele sanomaasi "on saatu kuntoon".Todennäköisesti on ollut teollisella ruokittuja.

    Mutta kaikenkaikkaan olen itse erittäin iloinen,että enenevässä määrin on alkanut kiinnostaa ihmisiä "vaihtoehtoinen" ruokinta.Ja nyt kun siihen on ihan tarjolla koulutuksia,niin mikä sen hienompaa.
    Pikkunyanssit on pikkunyansseja,varsinkin jos homma toimii.Minusta pääasia on kuitenkin se,että kiinnostus sinne alkuperäisempään on koko ajan nousussa :O)

    Ja parhaitenhan sitä oppii,milläs muuten kun kantapään kautta viimekädessä.
  3. Nyt tuli niin laaja kysymys,että täytyy yrittää typistää.Mutta yritän vastata pääpiirteittäin :O)

    Olen siis ruokkinut pelkällä kotiruualla useita koiria,eri rotuisiakin.Lähinnä rodut,jotka on erittäin vaikeita luustonsa puolesta ;)
    Pentueeni on myös ruokittu alusta asti kotiruualla ja tulevatkin,ja omistajat jatkaneet siis samalla linjalla.Myös omaan muutama ystäväkasvattajan,jotka ovat ruokkineet ja kasvattaneet useita koiria suht samoin tavoin.Toki jokaisella meistä on hieman oma linjansa,mutta idea on siis pelkkä kotiruoka.

    Perehtymisestä voisi kait tärkein olevan kokemus.Minä kun kuulun niihin ihmisiin,joille se on se tärkein asia.Tutkimuksia sun muita väheksymättä,mutta minulle ainut oikea tieto on kokemus,ei se,minkälaisen tutkimuksen kuka milloinkin tekee,ja mitkä on sen intressit,kuten koiranruokafirmoilla ;).
    Tosin aina olen kiinnostunut kaikesta koiriin liittyvästä,ruokinnasta eritoten,koska itse harrastan vaikeita rotuja.
    Eli on luettu monenmoista artikkelia,käyty erilaisilla luennoilla eri ruokintatavoista,ja ennenkaikkea,aikoinaan ahdisteltu kovasti niitä vanhoja viisaita koirankasvattajia ennen kun koirat oli muuta kuin prosentteja,teollista muonaa syöviä ;),heh.
    Eli koskaan ei ole pahitteeksi olla utelias ja ennakkoluuloton,vaikkei tarvetta olisikaan muuttaa mitään ;)Mutta kaikkea uutta voi joskus myös hyödyntää.Minä lähinnä tarvittaessa luontaistuotteita ym.,koska teolliseen en tule koskaan päätymään.


    Ja sitten ruoka.Eli ryynipohjainen.Mitä milloinkin tulee käytettyä ja vaihtelevasti.Proteiinit raakana,erilaiset lihat,muna,kala ym.sitten kasviksia ym.rehua,erilaisia lisäravinteita kuureittain,päivittäin,tai tilanteesta riippuen,esim,öljyt.Tuo pääpiirteittän siis.Vitamiinit ja kalkit,riippuen ikävaiheista,tilanteesta (esim.kasvava,kantava)hieman kasvusta ja rodustakin hieman myös.Tärkeintä on seurata aina yksilöllisesti koiraa,jolloin tarpeen vaatiessa rukataan ruokintaa,jos on tarvetta.Niin ja ruuanjätteet ilman muuta hyödynnän.Siksi meillä ruokakompostori huutaakin tyhjyyttään :=)))
    Jos joku aines ei jollekin ehkä sovi,niin se jätetään sitten pois.

    No,teollisella ruualla on puolensa.Se on helppo,siisti ja vaivaton.Ja toki se on selvä asia,ellei ole kuitenkin kunnolla perehtynyt muhun tapaan ruokkia,niin se on sitten siinä.

    Jokainen toki ruokkii millä haluaa,itse vaan en pidä siitä,että täysin kokemattomat teollisen ruuan ruokkijat antavat "aivopestyinä" muusta tavasta ruokkia niin ihmeen vaikean ja matemaattista taitoa vaativan kuvan,saati ei-toimivan,jolloin jotkut i uskalla edes miettiä sitä,vaikka kiinnostaisi.

    Aina kannattaa kuitenkin muistaa se,että on ollut aika,jolloin teollista ei ollut.Niin oli ensin,sitten tuli teollinen ;).
    Toisille se tieto/taidon säilyttäminen,ja omasta mielestä paremman vaihtoehdon säilyttäminen on ollut tärkee.Kaikille ei.Ja varsinkin jos ajattelee sukupolvia,jotka ei ole ikinä nähneetkään muuta koiranruokaa kuin nappuloita,ja siihen hyvin briiffattu,ei ole ihme,jos joku muu tapa,olisi outoa.
  4. Lohen syöttämiselle todennäköisesti on perusteena se,että ainakin sen saatavuus on helpompaa,kuin erikoislihojen.Myös jotkut lekurit mielellään jostain syystä haluaa suositella kalaa eka proteiiniksi.Toisaalta se on kaksi piippuinen juttu,koska myös kala lasketaan allergisoivaksi ainesosaksi,kun puhutaan allergisoivista ruoka-aineksista.

    Kalasta mielestäni seiti on huonoa siksi,että se on liian puhdistettua.Rasvainen kala (lohi) on siksi parempaa.Siitä saa runsaammin rasvahappoja,joita siis allerginen nimenomaan tarvitsee ;)
    Kaloista kannattaa muistaa myös se,ettei silakkaakaan kannatta kovin usein antaa.Kun sekin kerää itseensä ympäristömyrkkyä...
  5. Sypressi.Ei paha :=)