Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Muuttuva suhtautuminen" Jos yhtäkkiä,niin syitä voi olla kipu,dominointi,arkuus pohjalla esimerkiksi.Jos pitemmin jatkunut,niin on voinut muodostua jo tavaksi,joka saa alkuunsa jo ko.tilanteissa eli reagointi jo tilanteeseenkin.
"Siis mikä tuossa..." epävarmalle tai hyvin puolustusviettiselle (rotutyypillisiäkin) uhka.Eli koira pistää puolustukselle tai jälkimmäisessä tapauksessa vastaa "haasteeseen".
"Sama juttu..."
Koira pitäisi olla vaan erittäin hyvin hallussa (luotto,sihde,"johtajuus").niin hanskassa,ettei koiran tarvi reagoida.Toki esim.turhia tuijotteluja,ei tarvi kenenkään kanssa harrastaa.
Varautuneisuus ei ole sama kuin aggressiivinen käytös.Varautuneelle opetetaan ihan kuin normaalistikkin asiat hyvin,turhia kontakteja ei tarvi olla ja ne,mitkä on pakollisia,voidaan opettaa ihan liikkeinä.Riippuen koirasta,myös tarvittaessa käskyn alla.
01.11.2011 19:46
Sitä en tiedä miksi jotkut inhoavat pieniä,pitäis kysyä niiltä.Outo ja vähän yliampuva tunnetila,kohdistuen johonkin vähemmän oleelliseen elämässä.
Se sitten,jos on pelkästä pitämisestä tai ei kiinni,niin mikäs siinä.Makuasioitahan nuot...
Minua ei tuo fifi sana ärsytä.Tosin riippuu vähän missä mielessä kukakin käyttää.Jokasävyssä se nyt ei ihan kivaa,saati korrektia tosiaan ole.
Tuli vaan mieleen,kun kerran olin eräässä kioskissa sisäpuolella pikkukoissu sylissä,niin edessä oli mies,joka nyt vähemmän järkevää päästeli naamastaan.
"Ai sul on tollanen nyrkillä tapettava pikkififi"...Noh,mitäpä minä tuosta,varsinkin kun hyvällä päällä olin :D
Mutta kuinka sattuikin,ulkona,minne olin jättänyt vähän iiiiisomman mallin :D,niin ko.mies oli jättänyt,tosin hyvän välimatkan päähän isohkon sekarotuisen turrinsa,joka räyskytti omaani.
Pakkohan se oli kuitata,kun koko eroakin oli ihan "kivasti" joka suuntaan :D omaani,että "ai täällä on toinenkin nyrkillä tapettava pikkufifi,joka jo huutaa isäntää apuun,ettei iso paha susi sitä syö..."
Juu,ilkeä ja hävytön olin,mutta joskus ei voi vastustaa kiusausta sitä olla...
31.10.2011 17:10
Eipä siitä kirjoitustavasta niin kannata välittää.Kun ei se ole mikään pointti.
Itselläkin on kirjoitusvamma :D,pilkun/pisteen jälkeen jää välilyönti pois.Oisko syynä vilkas luonne vai mikä lie,ettei jaksa moisia näpytellä :D
Kyllä tosiaan koirat on usein omistajansa kaltaisia,lähinnä muokkautuu sellaisiksi aika usein,tavalla tai toisella.
Minulla on yksi tuttu,joka on ääreisrauhallinen.Sen kaikki koirat on tooosi rauhallisia,vähän liiankin,sen itsensä mielestä.
Minulla taas ei ole olut yhtään rauhallista.mistään roduistani.Tuuria,sattumaa,vai onko kuten omistajansa.Enemmän tai vähemmän viiropää pikemminkin :DDD
31.10.2011 16:49
Voi olla hylätty.
Tosin jalostustarkastuksiakin on erilaisia mm.palveluskoirilla on jollain omanlaisensa rodunomaiset.
Hyväksytään varauksella tarkoittaa niissä missä käytetään,että siihen lomakkeeseen kirjataan mihin kannattaa kiinnittää huomiota.Eli jos vaikka kuono-osa ei ole todettu "riittävän hyväksi",niin kirjataan esim.huomioitava-kohtaan loppuun.
Ihan ok juttu eli tarkoitus olisi sitten jos/kun käytetään jalostukseen,niin se huomioitaisiin parin valinnassa.
31.10.2011 16:42
Kappale omistajalle ja kappale rotujärjestölle.
Normisti ei ole kaikkien nähtävillä,ellei sitten rotujärjestö niitä halua julkaista jäsenistölleen esim.lehdessä.
Yleisemmin tuloksista julkaistaan onko hyväksytty vai ei,ja ehkä onko varauksellisesti ja miltä osin.
Rotujärjestön päätettävissä asia.
30.10.2011 09:14
Meillä oli perunamuussia,jossa oli kasviksia sekoitettu joukkoon.Muussin kanssa oli uunimakkaraa.Jälkiruuaksi oli tilaamaani itsetehtyä banaanirahkaa.
Koissut söi tattarihirssipuuroa ja heppaa ja kesäkurpisaraastetta.Jälkkäriksi kaalinpalat.
Minä en pidä hernekeitosta.Tosin kun ukko itse tekee,niin silloin kyllä se menettelee,kun ei usein ole.Tosin siihen sitten lisään kilon sinappia...
Mikä se tirppa videon alussa oli?
27.10.2011 16:40
Kun sais sitten mieluiten AINA sen iän ja rodun...
Pentu tuskin voi olla peruskoulutettu,yleensä ne on vähän vanhempia koiria...Jos se olisi,niin se ei tekisi mitään ei-toivottua.
Ekaksi kannattaisi pitää se ovi kiinni,ettei se pentu pääse lastenhuoneeseen.Kyllä tuonikäinen oven jo kiinni osaa laittaa.Sillä mitä enemmän se pääsee touhujaan tekemään,sen tiukemmin pysyvät.
Ja sitten vaan kieltoja riittävästi oikeissa kohdin ja opetusta,ohjausta ja palkkausta oikeaan toimintaan(paljon ennakointia).
Pennulla pitäisi olla myös riittävästi toimintaa.
27.10.2011 09:49
Opettaa,ettei haukkuminen ole sallittua.
Itse käytän niin positiivista vahvistamista,kuin kieltoakin.Eli kun koira ei hauku,niin palkataan ja kehutaan rauhallisuudesta ja jos ehtii haukkumaan,niin kielto.
Ja tuota sitten pitää kunnolla harjoittaa,että tulee riittävän vahvaksi.Pääpaino on ennakoimisella,että mahdollisimman paljon pääsee näyttämään,mikä on oikea toiminta,mistä pääasiassa koira oppii.
Ei ihan helppoa.Vaatii määrätietoista toimintaa ja harjoittelua kunnolla,että koira oppii ja haluaa myös olla haukkumatta,kun valvontaa ei ole.
Viimekädessä sitten sekin on kuvioissa mukana opetuksen ohessa,miten hyvä suhde on,joka siis lisää sitä,että koira toimii oikein myös,kun ei ole suorassa kontrollissa.
Sitruunapannoista tai muista vempeleistä ei ole kokemusta.Itse mielelläni lähden koulutuspuolesta,aina kun vähänkään mahdollista.
26.10.2011 13:45
Ennen vanhaa sanottiin,että voi olla kapinen kettu,kun tulee liian lähelle ihmistä.
Nykypäivänä taitaa olla myös,että nekin alkaa jo niin urbanisoitumaan,että tulevat rohkeammaksi,varsinkin mitä enemmän kaupunkialueella ovat tai liki.
Täällä en ole kettuun törmännyt,mutta yksi ystäväni noin puolentoistakilsan päässä on pariinkin otteeseen törmännyt kettuun koiransa kanssa.Kettu ei ole ollut moksiskaan ollut.
Mökillä noita silloin tällöin on mennyt pihapiirinkin poikki.
26.10.2011 09:41
Jos jalostustarkastukset tulisi pakolliseksi näytelmiin,niin mitä merkitystä sillä olisi?
Ei siinä,hyviä nuot on.Se sitten,jos tulisi pakolliseksi,tarkoittaisi myös sitä,että olisi oltava myös järjestyskapasiteettiä,ja niitä jotka sen tekevät riittävän usein myös.Ei muuta,kun ovat kiireisiä jo entisestään,eikä välttämättä kovin helppoa ole saada todella usein.Jalostustarkastus myös kestää jokusenkin aikaa,eli ei niitä kovin moni kerralla ehdi tekemään.
26.10.2011 09:31
Tiedän muutaman pitkäturkkisen koiranomistajan,jotka ei pidä lumesta,kun koirien turkit,jalat lähinnä kerää lunta ja kokkaroituu.Tuon perusteella voikin sanoa,että kaikkien pitkäkarvasten koirien omistajat ei pidä lumesta...
Lunta toivon minäkin.Tosin en tiedä,onko se oikeasti totta vai kuvitelmaani,koska kuulun kääpiökoiraihmisiin.Voi mahoton :D
24.10.2011 18:47
Ja sitten ihmetellään miksi se mussukka kusee sisälle ja/tai eturauhanen prakaa...
Jollain roduilla on kyllä korostunut sukupuolivietti tyypillistä.Ja se pistää(tosin MYÖS ihan muutkin jutut,joista olen johonkin ketjuun kirjoitellutkin muistaakseni) noita juttuja harrastamaan.Mihinkään kokoon se ei liity,muuta kuin siis siinä mielessä,että jos geneettisesti vahvana kulkee,eikä siihen ole kiinnitetty huomiota,niin toki se siellä pysyy.
Ja enemmistö varmaan on pieniä.Johtuuko osaltaan myös siitä,että kun se on omistajien mielestä niin hubaa,toisin kuin se että vaikka 50 kiloa tömäyttelisi aina vieraitten jalkoja...Tai kun niitä pieniä ei voi kieltää,tulee vielä vaikka joku frustraatio...
Viime kädessä,ihan koosta riippumatta,omistaja on se,mikä määrittää noita juttuja,missä ja miten ja missä määrin.
Kirja,jossa neuvotaan hankkimaan koiralle s***ilelu,voi elämän kevät...
23.10.2011 16:07
Sitä millä kukin parhaiten palkkautuu ;)
Ja se sitten voi olla mitä vaan aina ruokapalkasta esim.appelsiini saalispalkkaan ilmapallojen paukutteluun :D
Minulla ei ole sillä merkitystä,onko ihmisille tarkoitettuja vai ei.Itseasiassa ennemmin niitä,kun ovat usein A.maistuvampia, B.ei ihan samoissa määrin löydy lisäainepommeja,kuin koirien jutuissa.Tosin meillä nyt ei siinä mielessä jälkimmäisellä ole viimekädessä merkitystä,koska ei muuten syö mitään koirien kökköjä.
Ruokapalkkana periaatteessa käy aika moni ihan siksikin,kun on hotoja koiria.Pääasia että omasta mielestään saa :D,mutta lähtökohta kuitenkin on,että sitä mistä eniten saa motskua,niin sillä/niillä mennään,eikä muuten saa(lukuunottamatta jotain ruokintaan kuuluvia muutenin välillä,kuten esim.sisäelimet).
Ja ruuassa nyt tulee mieleen nakit,makkara,broileripyörykät (siis ihmisten),sisäelimet paistetut,kuivatut pikkukalat(koirien juttuja),juusto ja yhdelle se appelsiini.Tuossa nyt jotain mitä mieleen tulee.
Mutta kuten sanoin,ihan yksilöjuttuja,joten kannattaa aina uusi tulokas testata,mikä parhaiten iskee.
Saalispalkkaa myös käytetty/käytetään.Aika paljon olen sekakäyttäjä,mutta AINA siitä lähdetään,millä kukin parhaiten palkkautuu.
"Ruualla ei saa vietikästä..." Enpä allekirjoita.Tosin usein virettä saa nostettua enemmän saaliilla,mutta eipä ihan voi sanoa kaikilla.Yhä edelleen,sillä palkkautuu parrhaiten,mikä on vahvin.Ja on rotuja,joilta mm.on käytön takia jalostettuksella pyritty vähentämään saalisviettiä,jolloin sitä ei riittävästi välttämättä löydy.Varsinkaan niin,että se pysyy koulutuksen kannalta riittävästi yllä.
Sitten on taas rotuja,jonka myöskin jalostuksessa on siihen pyritty,niin toki ne saaliilla hyvin palkkaantuukin.Yksilöeroja toki on,mutta ne on oma juttunsa.
Voi olla aika vaikeaa muuten palkata koiraa saaliilla,jos se pahemmin kiinnosta...
Ja yhä edelleen,siinä ruuan käyttämisessä on kaksi tapaa.Tehdä oikein tai väärin...Ja se sitten jos jälkimmäisen valitsee,niin se ei suinkaan tarkoita,että sillä itse tavalla ei hyviä tuloksia saa ;)
23.10.2011 15:54
Inhoan syvästi tätä pimeää ja kuraisaa aikaa...
Päälenkki tehdään valoisaan aikaan,että voi pitää irti myös.Ja muutenkin kun pimeästä en pidä,niin kunnon valoisan ajan lenkki täytyy tehdä.
Koirat ei käy jalkakäytävillä kusella,ei pimeillä,eikä valaistuilla.Ei ole kukaan koskaan käynyt.Ne hommat tehdään pientareille ja jalkakäytävien viereen siis.Samaten kököt.Yleensä ne hommat tehdään samoihin paikkoihin,jos mahdollista, ja irti.Mitä parempi pöheikkö vielä,sen parempi.
Tosin pihallekin tekevät,vähemmässä määrin,kun mieluiten tehdään tontin ulkopuolelle.Yeensä enemmän vasta vanhat koirat.
Oman aidan viereen tehdään tosin,kun itse on aidat tehtykkin.Ja aika lailla sama paikka on muodostunut.
Eikä tee sisälle.Muuta kuin ihan pentuna ennen sisäsiisteyden oppimista ja sitten vanhoina jotain vahinkoja saattanut tulla.
Että meillä lenkkeillään joka päivä.Lenkkikavereiksihan nuot on aina osaltaan hommattukkin,koosta riippumatta :)
Otsalamppu täältäkin löytyy.Tosin ei ole ole sen jälkeen käytetty,kun harrastus loppui,missä sitä käytettiin.
Sen verran kuitenkin hyvin on valaistu kulkuväylät,ja mettään ei ole pimeällä enää tarvis mennä.
Kait se kesä sieltä joskus vielä taas tulee.Sitä odotellessa...
22.10.2011 19:14
Fazerin Sinistä ei ole voittanutta.Sitä pitää joka päivä saada.
Sitten jos ja kun satunnaisesti jotain muuta tekee mieli,tai pikemmin lisänä :D,niin sitten se on joku Ässä Mix pussi.Useinmiten se Choko-versio.
Ostettua ei pahemmin muita tule.
22.10.2011 18:55
Niin piti vielä sanoa,kuten edeltävässä viestissä,että eiköhän sillä ruokinnalla ja hoidollakin ole sanansa sanottavana...
20.10.2011 20:12
No minä myös olen vähän skeptinen tuohon sekarotuinen terveempi.Oliskos vähän jo myytti...
Tarvitsisi saada jotain tutkimusta ihan vaikka viimeisiltä vuosilta.
Sen uskon,että ennenvanhaan saattoi olla terveempiäkin,siis ihan oikeat kylillä juosseiden jälkeläiset.Mutta oli silloin rotukoiratkin terveempiä.
Nyt kun on rotukoiratki sairaampia,niin ei se erirotuisuus sairauksia poista itsessään ja samat geenit vanhemmissa/suvussa on.
Ja jos taas mennään sinne kauas,niin eipä ehkä niitä sekiksiä niin kärkkäästi hoidettu,kun oli halvalla/puoli-ilmatteeksi saatu...Eipä silloin myöskään sairastilastoja pahemmin kartoittaneet...
"Kasvattajat ovat huonoja lähteitä".Tuo lause oli vähän siihen malliin,että tulee mieleen,kuinka paljon on myös asenteellisuutta mukana...
Kasvattajia toki on monen lähtöön,mutta yleistys on vähän voimallinen.Myöskin tuo,että jotkut pikkukenneleiden pitäjät.Siitä sitten voidaankin olla monta mieltä,kummalta puolen niitä avoimempia ja rehellisempiä löytyy viimekädessä enemmän...
Toisaalta ihan asiaa(llistakin) tekstiä.Se vaan,että suosittaa varsinaisesti sekarotuisia,varsinkin nykypäivän selvässä bisneksessä ja pentutehtailun aikaan,ei ihan mielestäni ole ihan pitkälti ajateltu tai asiatietoisin mielipide,ainakaan ihan noinensa...
20.10.2011 20:10
Pentulaatikosta sen verran,että jos kasvattaja on pentujaan hartaasti seurannut ja touhunnut niiden kanssa,niin kyllä niistä voipi osviittaa aika paljon saada.Myöskin jos on riittävän usein vieraita käynyt,erilaisia,voi usein aika paljonkin saada osviittaa tulevasta.Toki mikään satavarmaa "ennustusta ja takuuta" ei voi tehdä.
4 kk on vielä pieni ipana.Ei sen tarvi varsinaisesti erikoisemmin arkakaan olla,voi olla vaan vähän herkemmin reagoiva ja epävarma.
Sellaisen pennun kanssa pitää olla vaan hyvin selkeä itse.Tukea sopivasti,mutta ei liikaa.
Itse pitää olla hyvin rauhallinen,neutraali siinä mielessä,ettei koiran hörhötyksiä yhtään "kannusta".
C.f jo tuossa kirjoittelikin myös noista.
Kaikennäköistä kivaa kannattaa keksiä tekemistä,josta pentu saa itseluottamusta.
Käskytyksissä myöskin kannattaa olla tarkka sävystä ja ihan omista eleistäkin.
Koulutuksiin meno on ihan ok,varsinkin jos on hyvä kouluttaja.
Yksi vaihtoehto on/lisänä myös joku yksityinen ongelmakoirakouluttaja/yksityistuntien pitäjä,joka tsekkaisi sitä pentua ja vähän omistajaakin ja miltä saisi nyt heti alussa jo hyviä henkilökohtaisua neuvoja.
Jotkut kasvattajat antavat pentukansiossa myös sisarusten yhteystiedot (jos saavat luvan,usein kyllä).Ne olisi mukava aina saada,että jos jotain tulee,niin voisi muidenkin kuulumisia kysellä.Tosin,yleensä ne,ketkä tiedot antavat,ovat jo kasvattajana rehellisiä ja tuntevat pentunsa ja niiden kuulumiset.
20.10.2011 19:52
Geenitesteillä myös pystytään saamaan selville geenien periytyvyys ;)
Eli ei se kavenna muuta kuin niiltä osin,että ne sairaat tai riippuu mistä kyse,ääripäät karsitaan pois.Millä lailla itse ehdottaisit,että tuloksiin päästäisiin,jos ei noin tehdä?
.On myös paljon sairauksia(joista myös perinnöllisyys on aika hyvin tiedossa),jotka ovat niin pahoja,että mielestäni jokainen sairas koira on pois suljettava.Kaventaa sitten geenikantaa tai ei.Jos ollaan niin surkeassa tilanteessa,että ollaan niin kapeassa tai poistamalla selkeästi sairaat ja eteenpäin vievät kanta menee elinkelvottomaksi geenipooliltaan,niin silloin ollaan tilanteessa,että omasta mielestäni pitää jo vakavasti harkita roturisteyttämistä.
19.10.2011 15:29
Enpä minäkään tuota vartiointivietiksi välttämättä sanoisi.Iänkään puolesta...
Todennäköistä koirille tyypillistä asioitten kommentoimista,sijaistoimintaa,omaa viihdettä,epävarmuutta.Mitä lie kellekkin on...
Helpompia tapoja on(edes yrittää jotain puuttua),siirtää aitaus (siis toivottavasti aitaus,ei todellakaan häkki ;) ),sellaiseen paikkaan,ettei näe ohikulkijoita.
Voi auttaa vähän,tai sitten ei sitäkään.Riippuu miksi haukkuu ym.
Ylipäätään haukkumiseen ulkona yksinään puuttuminen ei ole helppo homma.
Se vaatii aika paljon.
Lähtökohdat on koiralla riittävät aktiviteetit,jolloin sen tarmo menee pääasiassa niihin.Siihen yhdistettynä kunnon opetus eli miten koiran halutaan toimivan.Itse olen opettanut palkkaamalla oikeaa,motivoimalla siihen (ennakointi on tärkeää) ja kieltämällä lepsuksista yksilöön nähden sopivasti.
Se,että koiraa vaan kieltää,voi myös koiran kannalta ymmärtää niin,että se lopettaa,mutta EI ole tajunnut olla myös aloittamasta ;)
Ja sitten,viimekädessä kaikkeen tottelemiseen vaikuttaa se suhde.Mitä parempi,sen voimakkaammin koira pyrkii ihmisen tahtoa toteuttamaan.Myös vaikeimmissakin "tilanteissa".
Mutta kuten sanoin,ei ole ihan helppoa opettaa olemaan meluamatta ja vaatii pitkän ja säännöllisen työn,vielä enemmän silloin kun kyseessä on oikeasti vartioiva (ääntään käyttävä voimakkaasti) oleva rotu tai ylipäätään ääntään rakastava rotu.
19.10.2011 15:21
94 / 262