Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Vai karkaako aiheesta? Kuitenkin - esimerkiksi kaikella tavalla ajateltuna järjettömät sodat. Voi sanoa, että niitähän vain harvat päättäjät villitsee, mutta entäs raivopäisinä riehuvat kansanjoukot menossa mukana. Johtuukohan se siitä alitajuisuudesta, ainahan on sodittu? Ja sotimiseen on kasvatettu. Tai siitä, että vastapuoli on syypää - myös molemmin puolin syytettynä. Olkoon, että joskus erottaa jumalat tai allahit, usein ihan sama "henkinen tuki" takana.

    Entäs lukuisat hurmosliikkeet? Guajanan viidakkoon majoittui Kansan temppeli, n. 1000 henkeä tosiuskovaisia mieleiseensä kollektiiviin. Jos siitä joku harhautunut yritti paeta, ne ammuttiin. Myöhemmin kaikki teki itsemurhan uskon nimissä, 909 ihmistä. Jostainhan niiden ihmisten on pitänyt saada saada oppi alitajuntaansa, jota toisin ajattelija ei hyvällä tahdollakaan jaksa ymmärtää. Ei yksin yhden ihmisen, tämän uskonnollisen johtajan karisma riitä selitykseksi.

    Samoin lähti tehokkaasti 39 amerikkalaista jollekin Haley - tähdelle. Noin vain vahvasti uskoonsa nojaten.

    Saman suuntaisia, mutta vähemmän vaikuttavia, hurmosliikkeitä on Suomessakin. Heillä on oma kollektiivinen yhteisönsä, omat säännöt, jotka eivät esim. lainsäädäntöön mahdu. Ja ovat ihan kollektiivisesti vääryyksiä puolustamassa ja piilottamassa. Kollektiivista tietoisuutta sekin. Lähtökohtana vankka usko ja missä lieneekään alkujuuret.

    Kollektiivista tyhmyyttä esiintyy monenlaisessa muussakin muodossa - kaipa lienee pakko lisätä: mielestäni. Emmehän ole tyhmyydestä tai viisaudesta samaa mieltä. Eikä tarvitse ollakaan. Yritin vain pudottaa ajatuksia konkreettisemalle tasolle.
  2. Näyttää, että propakanda isku toiseen suuntaan on löytänyt jalansijaa. Puskan tutkimukset ja tulokset tyrmätään sen kummemmin kritisoimatta. Minusta hän on tehnyt ihan hyvää ja arvostettua työtä.
    Mitä P-K:n projektiin tulee, on syytä huomata se aika ja tilanne. Siellä väestön suurin osa teki erittäin raskasta työtä, hyvin suurilla metsätyömailla, pientiloilla "käsipelillä", uutisraivauksissa ja jne. Kun työt loppuivat sairauteen tai työttömyyteen elinrakennemurroksessa, seurasi se pakollinen vapaa. Kovassa työssä 5000 kaloria hupeni kulutukseen, kun joutui helpommalle, ei osaanut luonnollisesti jarruttaa popsimista. Ja olihan syömiseen paremmin aikaakin. Jotain valistusta oli tarpeen tehdä ja Puska teki. Tuloksia on turha vähätellä, olen kyllä lukenut, millä argumenteilla vähettelyä tehdään. En silti juokse "niiden perässä." Sydänliitto muistuttaa ihan asiasta.

    Koko ruokakeskustelu on hajanaista, uskomusten varassa poukkoilevaa. Siitä olen valinnut tieni ja myös jututtanut asiantuntijoita. Jokaisen se olisi räätälöitävä itselleen sopivaksi ja olla silti julistamatta ainoaksi oikeaksi. Sairauksista johtuen, painoni pääsi karkaamaan. Kun ei voinut kunnolla liikkua, oli aikaa syödä ja lievittihän se kipuakin sillä hetkellä.

    Pakko oli tarttua kiinni niskastaan, koska tuli suoraan painosta johtuvia ongelmia. Hoidin sen kuntoon ihan ilman kirjevaaoilla eväiden punnitsemista, ilman minkään sortin pillereitä. Osittain Pekka Puskan oppeja ja ravintoterapaeuttien ohjeistusta hyväksi käyttäen. Pohjana on ollut yksikertaistaminen. En tee ruokailusta "juhlaa", se on vain tarpeellista tankkausta. Siihen ei kuulu kakut ja pullat, eikä ruokahalua yllyttävät mausteet. Jostainhan sitä on tingittävä, ei kaikesta. Käytän kahvikermaa, sokeria ja voita. Eihän muutoin saa iltapalaksi kunnon lohivoileipää ja suolaustakin pitää olla.
    En kerro tätäkään siksi, että se olisi "ohje", se vain sopi minulle. Kävelyä ja "kuntoiluksi" nimitettävää teen kohtalaisen paljon, mutta liikasyöntiä ei saa juoksemalla takaisin. Päämäärääni olen kyllä päässyt, painoindeksini on ollut muutaman vuoden kohdallaan ja matka taittuu metsässäkin. Toki sairauksiakin on, mutta onhan hyväkuntoisena helpompi sairastella.
  3. Jouduin keskeyttämään savottahommat, kun ope tuli tölliimme ja yritti puhua järkeä minulle ja vanhemmilleni. Ei kannattaisi keskeyttää koulua muuten hyvin sujuneiden opintojen jälkeen. Jatkokurssi olisi käytävä ja erikoisesti kotitalousopettaja sitä vaatii. Muutoin ei päästötodistus irtoaisi.
    Meninhän minä kun sain pöllipalstani tehtyä. Ja jouduinkin oikein "grillaukseen." Läksyt, ruokapresetit piti osata, ne tentattiin aina minulta. Tiesin pelin hengen, se...en tohdi sanoa nimitystä, halusi minun jäävän jälki-istuntoon lukemaan läksyjäni. Ikinä en sen tunnollisemmin ole tehtäviäni suorittanut. Läksyistä en jäänyt kiinni, mutta emme open kanssa ystävystyneet.
    Siellä opettelin myös prässäämään. Kehuin kotonakin sitä, olin lähitienoilla ainoa "koulun käynyt." Setäni, vajaa kymmenen vuotta vanhempi, halusi prässäyttää housunsa ja paitansa minulla. Hyvää kun halusi, koulutettu sai tehtävän. Ei kuitenkaan ilmaiseksi. Tiesin jo silloin koulutuksen arvon. Saihan hän minun valmistelemallani vaatetuksella akankin tulevaan huusholliinsa. Siitä kyllä muistin jälkeenpäinkin häntä vuosikymmeniä myöhemminkin muistuttaa.

    Jälkeenpäinkin, kun jo käytössäni oli ja on sähkökäyttöinen silitysrauta, teen housujeni prässäilyn itse. Se takaa laadun. Tosin on myönnettävä, että nykyään silläkäkään ei ole minulle suurempaa väliä.

    Niin...se aamun avaus, onhan se, miten tuon sanoisi, mutta kestettävä se on. Lupasin SkillaN sentään kuitenkin tulla.
  4. Voihan sen eläkeläisten "arvokkuuden" laskea kuten Ruuneberi. Jos tavoitteena on vain pelkkä tuottavuus, tuskinpa sitä ihan vääräksikään voi tuomita. Käsitän kuitenkin, että Rune tarkoituksella kärjisti asetelmaa. Tuskinpa tosissaan uskoo sitä laskelmaa omalla kohdallaankaan. Hyvinhän tuo palstalla "kiusaaminen" onnistuu - ihan hyvässä mielessä tarkoitan.

    En koe mitään tunnon tuskia hyödyttömyydestäni, sen minkä olen saanut kasaan, se on tullut työllä. Jos tarkalla mittarilla ryhdytään erottelemaan tuottavat ja tuottamattomat ihmiset, niitä löytyy joka paikasta. Kukapa on niin viisas että siihen pystyy, ei kysymyksessä ole poroerottelu. Eläkeläisten on turha syyllisää itseään ja muita.

    Tämä ikäluokka ja vanhempikin, on tehnyt työnsä. Hyvin suuri joukko on "älynnyt kuolla" aika nuorena ihan työn rasittamana. Työturvallisuus oli tavattoman heikoissa kantimissa. Varhaisempi kaivostyö ei tiennyt pitkää ikää, asbestin kanssa päivittäin tekemisissä olleet lähtivät kivuliaasti jopa parhaassa iässä, vanhanaikainen putkimies ei kuuttakymppiä usein saavuttanut, liuotin aineiden kanssa olevia höpertyi tai polttivat keuhkoputkista suodadinkarvat, vanhoilla moottorisahoillakin työskennelleet tulivat "valkosormisiksi." He eivät tänne kirjoittele, vaikka olisivat elossakin.

    Yleensä pidetään hyvänä kansakunnan pitkäikäisyyttä. Se kertoo myös muusta yhteiskunnan toimivuudesta. Päättäjillä on tietysti myös ongelmansa. Miten ratkaista "rajatapaukset", kun on myös erittäin kalliita hoitoja ja tulokset ovat silti lyhytaikaisia? Miten käytetään mahdolliset hoitoresurssit, jätetäänkö kymmeniä hoitamatta valintoja tehdessä? Yhteiskunnan hallitsema terveydenhoitojärjestelmä on aivan valttämätön. Haukuttiinpa teveyskeskuksia miten tahansa, joskus aiheellisestikin. Jos koko hoitojärjestelmä karkaa yksityisten, jopa kansainvälisten pörssiyhtiöiden käsiin, se karkaa käsistä. Kustannukset nousevat ja eriarvoisuus kasvaa.

    Runen esittelemään "henkiseen osuuteen" en viitsi puuttua, koska se ei ole pohdinnassani. Taipaleeni päättyy joskus, pian tai myöhemmin, luonnonmukaisessa järjestyksessä. Se ei ole "ylä - tai alakerrassa."
  5. lehmäthän ne ovat tiesuunnitteluja tehneet. Joitain tällaisia pätkiä syrjäseutujen maisemista voi vieläkin löytää. Metsässä liikkuminen ilman polkujen seuraamista tekee menosta vaihtelemman. Siinä korjaantuu tasapainon hallitseminenkin kun kontteikossa harppoo. Ihmiset, jotka liikkuvat paljon metsissä, erottuvat kävelytyyliltäänkin. Askeleet ovat pitempiä, lähes harppomisia ja notkeammin maaperään vastaanottavia. Se on välttämätöntä joutuisasti metsässä taivaltavalle. Kuopat ja kumpareet on tasattava joustavalla kävelyllä, joskus pitää tehdä pitempi loikka, tai äkkimutka vauhdin kärsimättä. Se tunto tulee vaistomaiseksi, ikäänkuin polkupöyrällä ajo. Kun sen on oppinut, se lähtee pienen haparoinnin jälkeen sujumaan. Ennen salotöllien asukkaat sen oppivat. Kinttupolkuja, täynnä puun juuria kiviä ja kuoppia piti osata taivaltaa pimeässäkin. Se on lähes käsittämätöntä, miten sen oppii, mihin vaisto kasvaa ja kehittyy.

    Perus asfalttiastujan töpöttävä, lyhyt askelinen, jäykkä tyyli sopii huonosti metsärumeikkoon. Sinne ei sovi "hieno kävelytyyli" ja korkokengät. Ainahan niilläkin avuilla johonkin pääsee. Marjaankin niin kauas, että parkkeerattu auto pysyy näköpiirissä. Ehkäpä onkin parempi, ettei kunnon metsään tunkeudukaan kovin syvälle.

    Minusta on ollut parasta, kun olen muutaman kilsan runtannut pieneen hikeen, nousen kumpareelle ja katselen sopivan mättään tyynyksi ja vedän kunnon nokoset. Eihän sen parempaa paikkaa voi löytää. Taivaalla leijailevat pilvenhattarat, hento tuulen suhina puissa, lintujen ääntelyä... se on kuin hypnoosia.
    Sitä olen toteuttanut ilmojen ja muiden mahdollisuuksien mukaan.

    Kyllähän ikä tietysti hillitöntä vauhtiani rajoittaa, mutta kummasti ne metsässä liikkumiskyvyt löytyvät. En niitä matkoja ja määriä jaksaisi asfaltilla töpötellä. Sen verran on metsäläistä pysynyt muistissani ja jäljellä. Ja piristää se hyötykäyttökin kun se ei ole pakollista. Jos saalista tarttuu, hyvä on, saalista se on hyvän olon tunnekin reissun jälkeen.