Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: panssarijääkäri

Aloituksia

14

Kommenttia

5110

1. "Alla olevan löydät siitä vastauksestani jota et ilmeisesti lukenut, tai ymmärtänyt kokonaan."

Mutta johan minä olen soittanut lukeneeni sen kun kommentoin sitä 24.2. lähettämässä ei viestissä.

Ja viimeisimmässä viestissäni minä kommentoin sinun viestiäsi, jossa sanoit että Raamatussa on ennustuksia , joissa kerrotaan että Jumala palauttaa "koko Israelin kansan maahansa." Tuo siteeraamasi kohta ei yksiselitteisesti kerro palautetaanko koko Israelin kansa.

Onko tuo Jeremia 32:37-38 ennustus mielestäsi toteutunut?
  2. "Kyllä niitä koulutettujakin on"

Onhan niitä, mutta heitä on suhteellisesti vähän, etenkin jos puhutaan kreationisteista. Ja koulutettujen nuorten (ja tarkoitan nuoruutta hyvin laajasti ymmärrettynä) keskuudesta heitä on jo vaikea löytää. Sinäkin otit esimerkiksesi Reinikaisen, joka on syntynyt 1947. Suomen toinen näkyvin kreationisti, Matti Leisola, on syntynyt samana vuonna. Ja huomautettakoon, että vaikka Leisola saarnaa vapaa-ajallaan, että evoluutiolla ei ole mekanismia, niin tieteellisessä työssään hän tuli lopputulokseen, että "darwiniaaniset" mekanismit ovat tehokkaita.

"Esm. Pekka Reinikainen, lääkäri. Mitä mieltä hänestä?"

Kysymys ei ollut minulle, mutta vastaan, koska toisin nimimerkki Lightning, minä tiedän Reinikaisen ja hänen juttunsa oikein hyvin.
    Vastaus kysymykseesi: Reinikainen on ainakin härski valehtelija ja hyvin todennaköisesti täysin arvostelukyvytön ja hyväuskoinen hölmö.

Perusteluni sille, että hän valehtelee: Jos yhtään olet kuunnellut Reinikaisen juttuja, olet varmaan törmännyt väitteeseen, että on löytynyt dinosaurusten "verinäyte". Oikeasti on löytynyt jäänteitä veren punasolujen proteiineista. Ei siis verta, ei punasoluja, ei edes punasolujen proteiineja, vaan jäänteitä punasolujen proteiineistä. Se ei ole millään verinäyte, vaikka kuinka kuvainnoista kieltä käyttäisi. Lääkärinä Reinikainen tietää aivan varmasti mikä on verinäyte ja mikä ei. Häntä puolustellessaan on turha vedota tietämättömyyteen.
    Löydön tehnyt Mary Schweitzer on itsekin uskova, mutta siitä huolimatta on pöyristynyt siitä miten kreationistisaarnaajat vääristelevät hänen löytöään. Esim. tässä haastattelussa Schweitzer tuomitsee tutkimustuloksiaan vääristelevät kreationistit ja vetoaa että he lopettaisivat valehtelun:
    https://biologos.org/articles/not-so-dry-bones-an-interview-with-mary-schweitzer

Perusteluni sille, että Reinikainen on hyvin todennaköisesti täysin arvostelukyvytön ja hyväuskoinen hölmö:
    Toinen Reinikaisen hyvin useasti toistelema väite on, että termodynamiikan toinen pääsääntö tekee evoluution mahdottomaksi ja että kaikki vain rappeutuu. Maailman suurin kreationistijärjestö Creation Ministries International, joka on mm. "Luominen"-lehden taustajärjestö, pitää sivuillaan listaa väitteistä, jotka ovat niin ilmiselvän valheellisia, että järjestön mielestä uskovaisten ei missään nimessä pitäisi käyttää niitä etteivät he nolaisi kreationismia. Väite siitä että termodynamiikan toinen pääsääntö muka vain johtaa rappeutumiseen eikä salli monimutkaisuuden lisääntymistä, on tuolla listalla.
    https://creation.com/arguments-we-think-creationists-should-not-use#fall

Eli (olettaen ettei Reinikainen valehtele tietoisesti tässäkin asiassa, vaikka sekin tietysti on mahdollista) hän on niin arvostelukyvytön, että hän on mennyt hyväuskoisesti nielemään niin ilmiselvän valheen, että jopa hänen uskonveljensä pitävät sen toistamista nolona. Eikä tuo edes ole ainoa Reinikaisen toistelema väite, joka on tuolla listalla.
  3. "Jos maapallo olisi miljardeja vuosia vanha, niin merien suolapitoisuus lähentelisi sataa prosenttia."

Tuo väite sai alkunsa kreationistitiedemiesten Austinin ja Humphreysin vuonna 1996 julkaisemasta artikkelista, jossa he laskivat, että suolapitoisuuden perusteella meret olisivat 62 000 000 vuotta vanhoja. Vuonna 1996 Glenn Morton osoitti, että tekijät jättivät laskuista suurimman osan suolan poistumismekanismeista esim. piimaan synnyn.
    https://www.asa3.org/archive/evolution/199606/0051.html
    Eli jo 90-luvulla virheelliseksi osoitettua laskelmaa merien kuudenkymmenen miljoonan vuoden iästä käytetään edelleen todistelamaan että maa on 6000 vuotta vanha. Näin nuo kreationistien kierrättämät tarinat vain elävät omaa elämäänsa, vaikka ne on jo ajat sitten osoitettu perusteettomiksi.

"Kuu olisi kilometrien paksuudelta pölykerroksen peittämä"

Ei olisi. Tuo perustuu geologi Hans Petterssonin laskelmaan 50-luvulta. Se perustui väärään oletukseen, että Maan kaikki nikkeli on meteoriiteista ja laskemalla maan nikkelipitoisuutta hän arvioi avaruudesta tulevan aineksen määrän ja sovelsi laskujaan kuuhun. Mutta koska hänen luulonsa Maan nikkelittömyydestä oli väärä, hän päätyi monisatakertaisesti liian suureen lukuun.

"Tieteellinen tutkimus osoittaa maan ja kuun olevan kuusituhatta vuotta vanhoja."

Ei osoita. Tuo on yksiselitteisesti valehtelua.
  4. "En ala inttää sellaisesta asiasta jonka joku haluaa tahallaan ymmärtää väärin."

Eli ilmeisesti pitää tulkita, ettet koskaan ole valmis myöntämään, että ennustus olisi pielessä ja että Raamatusta ei saa selville suuntaviivoja tuleville tapahtumille. Vaikka kuluisi kymmeniä vuosia ilman ennustusten tapahtumista, sanot edelleen että tapahtumat alkavat tapahtua muutaman vuoden sisällä.

"Minä kokoan heidät jälleen kaikista maista, joihin heidät vihassani, kiivastuksessani ja suuressa suuttumuksessani karkotan. Minä palautan heidät tähän paikkaan ja annan heidän asua turvassa. 38. He ovat silloin minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa."

Tuo on erittäin epämääräinen. Siinä ei sanota, palaavatko kaikki juutalaiset, vai suurin osa, vai alle puolet. Ei sanota mitään onko juutalaisilla omaa valtiota vai ei. "Turvassa asuminen" on niin epämääräinen ilmaisu, että en ole koskaan nähnyt kenenkään, jonka mielestä tuo ennustus on toteutunut, näkevän mitään ongelmaa sen ja vallitsevan todellisuuden välillä. Voisi aika hyvällä syyllä sanoa, että Israelissa asuvat juutalaiset eivät asu turvassa.

"Vai et löytänyt Pekka Puukkoa Googlella, minä löysin hänestäkin kymmeniä eri mainintoja"

Toki sen nimisistä ihmisitä löytyy vaikka kuinka paljon mainintoja, mutta professori Pekka Puukosta ei yhtäkään.

"Vehnä ja ohra ovat leipäviljoja vain pohjoisissa maissa, muualla on esim. riisi, maissi yms."

Jaa, tarkoititkin pohjoisilla mailla tyyliin kaikkia maita, jotka ovat niin pohjoisessa että niissä viljellään noita. Luulin että tarkoitit Pohjois Eurooppaa.
  5. "Huomasit varmasti tuon mainintani, joten ei 21.1.2027 ole minun antamani päivämäärä, kuten ei mitään tapahtumaa voi etukäteen sanoa päivälleen, mutta varmaan jo silloin asiat alkaa olla nähtävissä."

Niin, ja viimeistään 21.1.2027 antamasi aikaikkuna on umpeutunut. Minusta vähän tuntuu että heittäydyit tyhmäksi välttääksesi vastaamasta. Väännetään rautalangasta:
    Jos VIIMEISTÄÄN 21.2.2027 ei ole tapahtunut ennustamisiasi asioita, niin toteatko että Raamatun suuntaviivat eivät ennusta tulevaa, vai alatko ennustaa nälänhätää seuraavien muutaman vuoden päähän?

"En ole profeetta vaan ajan merkkien seuraaja."

Ja nämä merkit ovat selvästi epäselviä, koska niitä seuraamalla on oltu varmoja juuri käsillä olevista lopunajoista jo pari tuhatta vuotta putkeen.

"Israelin kansan peluu omaan maahansa on myös ilmoitettu Raamatussa, ja sehän tapahtuu aivan silmiemme alla, mutta ei myöskään sille ole tarkkaa päivämäärää."

Olen tehnyt havainnon, että kukaan Raamatun "ennustamaan" Israelin perustamiseen tai juutalaisten sinne paluuseen viittaava ei koskaan laita lainauksia näistä ennustuksista ellei erikseen pyydä (eikä aina silloinkaan). Kaikki näkemäni ovat hyvin epätarkasti muotoiltuja.

"Aikoinaan profes. Pekka Puukko luennoi ja kirjoitti, ettei se kansa koskaan palaa, eikä sellaista valtiota ikinä perusteta.
    Pekka puukko oli väärässä,"

Vai niin. Google ei tunne häntä.

"mutta Raamattu oikeassa."

Sehän vasta ihme olisikin, jos erittäin ympäripyöreät ja moneen eri tilanteeseen helposti sopivat "ennustukset" eivät toteutuisi.

"Tässä on ilmoitettu pohjoisiin maihin tulevasta nälänhädästä."

Mistä keksit että se koskee nimenomaan pohjoista? Eikö tuo viittaa koko maailmaan.