Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
febus
profiilit
febus
febus
Vapaa kuvaus
Hei. Ollaan ihmisiksi.
Aloituksia
47
Kommenttia
3017
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Mutta räppinä voisi olla ihan toimivaa tekstiä.
25.03.2010 11:17
>>Kumpi on parempi: taskulämmin tapaluterilainen vai päitä katkova Al-Quidan jäsen?
Kumpi?
25.03.2010 11:13
Kuullostaa ihan toimivalta ja hyvältä systeemiltä.
25.03.2010 11:06
Ainakin tämä uskonnoton nöyrtyy luojansa edessä.
Minut on luonto ja fysiikan lait tehneet olevaiseksi ja ajattelevaksi luontokappaleeksi.
Tunnen suurta nöyryyttä ihmiskunnan upeiden saavutusten ja luonnon suuruuden edessä.
Tunnen oman pienuuteni ja merkityksettömyyteni maailmankaikkeuden äärettämyyden keskellä, mutta tunnen myös ainutlaatuisuuteni yksilönä.
En tarvitse jumalharhoja elämässäni, mutta se ei ole ylpeyttä, vaan totuuden janoa ja elämänrakkautta.
25.03.2010 10:49
Oletetaan, että jumala auttaisi uskovaisia ymmärtämään raamattua.
Silloinhan kaikki saisivat sieltä saman, jumalan tahdon mukaisen selityksen kysymyksiinsä.
Ei tarvitse seurata muuta kuin näiden uskontopalstojen kirjoituksia huomatakseen, että niin ei suinkaan tapahdu. Jokaisella lahkolla ja melkenpä henkilöllä on oma, omasta mielestään oikea tulkinta asiasta.
On helppoa selittää muiden tulkinnat vääriksi tai vääristellyiksi, mutta jos käyttää samoja kriteerejä oman tulkinnan suhteen, se ei selviä tarkastelusta yhtään sen paremmin kuin jonkin toisen lahkon tai henkilön "totuus".
Hyviä esimerkkejä ovat suhtautuminen naispappeuteen ja homoliittojen siunaamiseen. Sekä niiden puolustajille että vastustajille sama jumala on antanut aivan päinvastaiset ohjeet. Onko kyseessä jumalan vaikutus, vai pelkästään ihmisen omat asenteet ja mielihalut, joita perustellaan jumalan mielipiteellä?
Yhteenveto:
Raamattu antaa ristiriitaisia vastauksia.
Jumalavusteinen raamatuntulkinta antaa myös ristiriitaisia vastauksia.
Missä totuus piilottelee?
Onko se selvästi nähtävillä, mutta sitä ei uskalleta nähdä?
25.03.2010 09:57
Tossa olohuoneen ikkunan takana on kuusikkoinen kumpare. Siellä harakat tekevät pesää. Yhdellä siivessä törröttää sulka.
Vihin sen äsken piispaksi. Juridisesti se ei ole tietysti Suomen luterilaisen kirkon piispa, mutta de facto jumalallisessa mielessä se on piispa.
24.03.2010 19:02
Onpas tullut paljon julistusta.
Jokainen kristitty pystyisi näköjään kirjoittamaan kirjan siitä, mitä juuri hän pitää tärkeänä pelastuksessa.
Kysymys on nyt vain siitä, että raamatussa ei ole selkeää ja yksiselitteistä tietoa siitä mitä pelastukseen vaaditaan.
Mitä pidempiä selityksiä asiasta kehitetään, sitä epäuskottavampia ne ovat. Jos raamattu olisi jumalan sanaa tai totta, niin siinä annettaisiin kustakin asiasta yksi, jumalan tahdon mukainen selitys, ei useita ja keskenään ristiriitaisia vaatimuksia.
Ps. Älkää nyt hiivatissa ryhtykö mihinkään käännyttämiseen. Se on turhaa. Minua kiinnostaa lähinnä se, että ihmiset uskovat hyvin hatarin perustein ja sulkevat mielensä jopa raamatussa olevilta, heidän mieltymyksiinsä sopimattomilta kohdilta.
24.03.2010 18:52
Jos pitää molemmat silmät avoinna, niin huomaa kaikkien uskontojen olevan samalla viivalla.
En ole vielä havainnut yhdenkään kristityn uskaltavan tutkiskella omaa uskoaan ja sen oppeja samoilla kriteereillä kuin muita uskontoja.
23.03.2010 21:22
En minä halua pelastua miltään. Elämäni on hyvä näin kuin se nyt on.
Annoin vain esimerkin siitä, miten raamatussa ei ole vastausta edes kaikkein tärkeimpiin kysymyksiin.
23.03.2010 19:28
Evoluutio ei ole uskon asia, vaan tieteellinen teoria.
23.03.2010 19:01
Eiköhän maahanmuuttajia ole tai ala olemaan töissä päiväkodeissa.
Eikö olisi ihan oikein rukoilla jonain päivinä heidän uskontojensa mukaan.
Onhan niitä mamulapsiakin päivähoitoryhmissä.
23.03.2010 17:27
Hei arjuuna hyvä. En minä mitään kiellä, en jumalia, en uskoa enkä uskontoja. Minä en vain itse usko yliluonnolliseen.
Ei minulla taida olla juuri aatettakaan. Ainakaan poliittisessa mielessä.
Elämänfilosofia minulla on, mutta sekin on enemmän ohjenuora tai tienviitta kuin laki tai lista määräyksiä.
On totta, että jumalien olemassaolo tai olemattomuus eivät ole mitenkään riippuvaisia siitä uskooko joku niihin vai ei.
Minä nyt en usko, niinkuin taisi jo tulla mainituksi.
23.03.2010 17:07
Otetaan vaikka sellainen väite, että ihminen pelastuu pelkästään armosta.
Toisaalla vaaditaan myös kastetta siihen lisäksi. Siitäkään ei olla samaa mieltä kenen nimissä kaste pitäisi antaa.
Jotkut kehtaavat kiristää vielä jotain katumuksen tapaista.
Eikö näinkin tärkeässä asiassa voisi jättää kuurupiilon vähemmälle ja sanoa paukauttaa ihan suoraan mitä siihen pelastukseen oikein vaaditaan?
23.03.2010 16:57
Miten suhtautuisit siihen, että lapsesi joutuisi pakolla osallistumaan islamin opetukseen ja uskonnollisiin menoihin?
Ei siitäkään sen kummenpaa vahinkoa lapselle olisi.
23.03.2010 16:47
Kyllä pääsee rippikouluun kastamattomatkin.
Se on näin. Voit varmistaa seurakunnastasi. Kaste hoidetaan sitten konfirmaation yhteydessä, jos asia pääsee menemään niin pahaksi.
Ps. Konfirmaatio on rippilapselle taloudellisesti tuottoisa tilaisuus ja siksi se houkuttelee myös muita kuin uskovaisia.
23.03.2010 16:41
Minulla taitaa olla vielä yksinkertaisempi selitys, joten miettimiseen ei taida olla syytä.
23.03.2010 16:17
Ne kristityt marttyyrit todistavat että uskoivat kertomuksiin tapahtuneista, ei mitään kertomusten totuudesta.
23.03.2010 16:12
>>Uskonto ei ole koskaan ollut tie rikastumiseen.>Ne marttyyrit todistavat että uskoivat Koraaniin, ei mitään Koraanin totuudesta.
23.03.2010 15:41
Vanhempi tyttö kysyi myös, kuoleeko hän.
Vastasin, että kaikki ihmiset kuolevat kerran, mutta hän on vielä niin nuori, että hänen ei kannata vielä alkaa sitä murehtimaan. Siihen on vielä niin kauan aikaa.
Vaikeampi rasti oli kun sama tyttö kysyi minulta, joudunko kuolemani jälkeen helvettiin, koska en usko jumalaan. Päiväkodin tädit olivat valistaneet lasta. Kysymystä vaikeampi asia oli tyttäreni katse, josta kuvastui syvä huoli isän tulevasta kohtalosta.
Keskustelimme asiasta ja pienen yhteisen järkeilyn jälkeen lapsen mieli tasaantui.
23.03.2010 15:36
En minä usko mihinkään yliluonnolliseen.
Ihmettelen vain miltä pohjalta ns. uskovaisten usko rakentuu.
Raamattu on siitä kumma eepos, että sen joihinkin oppeihin nojataan ja toiset taas unohdetaan tykkänään. Mietin sitä, että kuka saa sanoa, mihin raamatun juttuihin saa uskoa ja miksi joihinkin taas ei.
Tarvitaanko koko raamattua laisinkaan, jos usko ja sen sisältö tuleekin jostain muualta.
23.03.2010 15:00
134 / 151