Vapaa kuvaus

►Jokaisen ihmisen pitäisi ymmärtää mitä onni on.
►Onnea ei ole se, että saa jotain uutta, vaan että ymmärtää mitä jo omistaa.
►Onnea on oppia ymmärtämään, mitä haluaa ja mitä tarvitsee.
►Onnea on ymmärtää tarjolla olevat mahdollisuudet.
►Onni ei ole tasaista tietä, vaan kykyä edetä miellyttävällä tavalla tässä erämaassa.
►Onnella ei ole huomista päivää. Onnella ei ole eilistä päivää, se ei muista mennyttä, ei ajattele tulevia, sillä on vain nykyisyys eikä sekään ole kokonainen päivä, vaan silmänräpäys, tämä hetki, juuri tässä.
.
Olen akateeminen yhteiskunnallisista asioista kiinnostunut perheellinen nainen.
►📧 mspundit[at]hotmail.com

Aloituksia

315

Kommenttia

2475

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Tuota+Soininvaaran+artikkelia+tuskin+löytää+verkosta.+Itse+luin+se+uusimmasta+Arvopaperi-lehdestä.+Trendi+on+eri+asia+kuin+luonnonlaki.+Luonnonlaki+määrää+vieraalta+vuokratun+kalliimmaksi+kuin+oman.+Luonnossakaan+mikään+ei+ole+poikkeuksetonta.+Sama+koskee+markkinoita..Päinvastoin+kuin+väität,+minä+en+ole+kvartaalitalouden+hätähousu.+Kaikki+jotka+ovat+mielipiteitäni+täällä+seuranneet,+tietävät+että+ole+väsymättömästi+sanonut+kuukausitason+seurannan+jokseenkin+hyödyttämäksi+ja+korostanut+pidempien+jaksojen+vertaamisen+tärkeyttä..Totuus+vain+on,+että+pääosa+vuokralaisista+yli+60+prosenttia+asuu+asunnossaan+tuettuna.+Sekin+osa,+joka+maksaa+itse+vuokransa,+ovat+keskimäärin+selvästi+pienituloisempaa+porukkaa+ja+heillä+kuluu+asumiseensa+enemmän+rahaa+tuloihinsa+nähden+kuin+omassa+asuvalla.+Vuokralaisia+on+myös+muistaakseni+moninkertainen+määrä+suhteessa+velkaneuvonnassa..Ne+vuokralaiset,+joilla+on+tuloja+ovat+harvassa.+Ne+vuokralaiset,+jotka+uskaltavat+ottaa+riskiä+ja+tuntevat+markkinoita+ovat+vielä+harvemmassa.+Suurin+osa+vuokralaisista+on+"kvartaalihätähousuja",+joilla+ei+ole+mitään+riskinottokykyä+eikä+varoja+sijoitettavaksikaan+sen+puolen.+Nämä+satumaan+"sijoittajavuokralaiset"+menettäivisivät+yöunensa+jo+muutaman+prosentin+osakekurssilaskun+vuoksi.+Vain+harvan+olen+nähnyt+osaavan+vertailla+tuottoja+ja+vielä+harvemman+olen+nähnyt+osaavan+ottaa+verotuksen+vaikutukset+huomioon.+Itselläni+on+kuusinumeroinen+summa+osakemarkkinoilla+pelaamista+varten.+Miten+mahtaa+olla+sinulla,+sijoittamisesta+haaveilevalla+vuokralaisella?.Olenpa+vertaillut+keskimääräistä+pk-seudulle+tehtyä+asuntosijoitusta+samaan+aikaan+Helsingin+pörssiin+tehtyyn+sijoitukseen+2003-2013.+Laskelmassa+vuokralaisen+nettosäästötuotto+jäi+runsaat+60.000+euroa+pienemmäksi+kuin+omistusasukkaan+nettosäästötuotto.+http://keskustelu.suomi24.fi/t/12581279/asuntosijoitus-voitti-osakesijoituksen-2003-2013
  2. Tjaa,+ei+siis+ole+oma+kysymyksesi,+mutta+olkoon..Kuolinpesää+verotetaan+perukirjaan+merkittyjen+arvojen+mukaan,+ellei+perukirjaan+merkityt+arvot+liiaksi+poikkea+käyvästä+arvosta.+On+siis+mahdollista,+että+verottaja+nostaa+ja+arvostaa+perintöosuudet+käypään+arvoon,+jos+ja+kun+toteaa+perukirjaan+merkityt+arvot+liian+alhaisiksi..Jos+kuolinpesän+osakkaat+myyvät+tontin+perukirjaan+merkittyä+tai+verottajan+nostamaa+arvoa+alhaisemmalla+määrällä,+heille+syntyy+tavallaan+tappiota.+Jos+kuolinpesän+osakkaat+myyvät+tontin+perukirjaan+merkittyä+tai+verottajan+nostamaa+arvoa+korkeammalla+hinnalla,+heille+syntyy+voittoa+jota+verotetaan+myyntivoittoverona+tässä+tapauksessa+30+prosenttia+erotuksesta..Sinä+tai+oikea+kysymyksen+tekijä+tietenkin+maksaa+varainsiirtoveroa+kaupasta+4+prosenttia..Periaatteessa+on+hyväksyttävää+ja+järkevää+ottaa+huomioon+tontin+arvostuksessa+sen+arvoa+laskevana+kustannukset+purkukuntoisen+talon+purkamisesta..Jos+ostat+tontin+alempaan+hintaan+kuin+25+prosenttia+tontin+käyvästä+arvosta,+sinua+voidaan+verottaa+lahjasta+(Lahjaluonteinen+kauppa).+Jos+siis+kiinteistön+käypä+arvo+on+60.000+ja+ostat+kiinteistön+44.000+euron+hintaan,+sinua+voidaan+verottaa+16.000+euron+lahjasta,+mikä+tarkoittaa+veroina+2.600+euroa+(jos+et+ole+lähisukulainen).+Jos+sen+sijaan+ostat+kiinteistön+vaikkapa+46.000+hintaan,+lahjan+arvo+ei+ylitä+25+prosenttia+kiinteistön+arvosta,+eikä+verottajalla+pitäisi+olla+kiinnostusta+asiaan..Asuntolainan+saamiseen+ja+ottamiseen+en+tässä+suuresti+kommentoi.+Finanssivalvonta+on+1.7.2016+lähtien+edellyttänyt+vähintään+10+prosentin+omarahoitusosuutta+muilta+kuin+ensiasunnon+ostajilta+(se+tuskin+tulee+kysymykseen).+Esimerkiksi+10+vuoden+lainalla+(27.000+euroa)+ja+1,5+prosentin+korolla+kuukausittaiseksi+eräksi+tulisi+242+euroa.
  3. Sinä+et+valitettavasti+aina+täysin+ymmärrä+lukemaasi,+joten+kai+tuon+kommenttisi+voi+laittaa+sen+piikkiin.+Et+ymmärtänyt+sitä,+että+Soininvaara+sanoi+vuokra-asuntotarjonnan+kasvun+tulevan+tiensä+päähän,+jos+verotusta+ei+tasapuolisteta.+Soininvaara+siis+uskoi,+että+vuokra-asuminen+ei+voi+kasvaa+yli+tietyn+rajan,+koska+se+on+taloudellisesti+epäedullista.+Se+ei+ollut+minun+ajatukseni+enkä+minä+ole+Soininvaaran+hengenheimolainen+kuin+korkeintaan+siinä,+että+minuakin+viehättävät+enemmän+älylliset+keskustelut,+kuin+epä-älylliset+keskustelut.+Minä+laitoin+tuon+aloituksen+tuohon+sen+vuoksi,+että+siinäkin+Soininvaara+kertoi+vuokra-asumisen+kalleudesta+omaan+asumiseen+nähden+(syy+on+isomman+luokan+verotuskysymys+ei+väittämälläsi+tavalla+korkojen+verovähennysoikeus-+asia+mitä+et+ole+ilmeisesti+vieläkään+ymmärtänyt)..Tuossa+Raklin+kysymyksessä+samat+vastaajat+uskoivat+pienten+asuntojen+vuokrien+edelleen+nousevan.+Sinä+et+kiinnittänytkään+tähän+mitään+huomiota.+Poimitko+siis+tästä+Raklin+kyselystä+vain+oman+agendasi+mukaisen+väitteen+ikuisesti+kasvavasta+vuokra-asuntotarjonnasta,+mutta+et+samojen+vastaajien+näkemyksiä+kasvavista+vuokrista?.Samat+vastaajat+arvioivat+suurten+asuntojen+vuokrien+pysyvän+ennallaan.+Sinä+olet+yrittänyt+väittää,+että+vuokrataso+lähtee+laskuun.+Asuntojen+hintojen+olet+väittänyt+kehittyvän+huonosti..Palataanpa+kysymykseen+siitä,+mitä+olet+täällä+varmaan+lukuisia+kertoja+väittänyt,+mutta+et+ihan+tässä+muodossa:+Asuntojen+hinnat+seurailevat+vuokrahintoja.+Jos+hyväksytään+ajatus+vuokrien+noususta,+tarkoittaisi+tämä+myös+hintojen+nousua+asuntojen+arvoihin.+Jos+asuntojen+hinnat+kehittyisivät+huonosti,+olisi+yhä+kannattavampaa+ostaa+oma+asunto+eikä+asua+vuokralla+-+eikö+niin?.Tälläkin+hetkellä+arvioidaan+vuokra-asuntotarjonnan+kasvun+olevan+liian+vähäistä+kattamaan+kasvavan+kysynnän.+Lakimuutoksilla+on+vaikutuksia+vuokra-asuntotarjontaan.+Sellaisia+lakimuutoksia+on+tehty,+jotka+lisäävät+vuokra-asuntotarjontaa.+Suuremmilla+institutionaalisilla+sijoittajilla+on+kovin+vähän+vaihtoehtoja+tuottojen+saamiseksi,+kun+osakemarkkinat+näyttäytyvät+hieman+hinnoiltelluilta+ja+riskisiltä.+On+mahdollista,+että+vuokra-asuntotarjonta+lisääntyy+ainakin+lyhyessä+juoksussa,+mutta+ei+välttämättä+riittävästi+kattaakseen+kysynnän.+Vuokra-asuntojen+kysyntää+hillitsevät+kovat+vuokrat.+Kovat+vuokrat+tarkoittavat+sitä,+että+ne+joilla+on+kykyä+hankkia+oman+asunnon+ja+ne+jotka+osaavat+arvioida+taloudellisesti+parastaan,+valitsevat+jatkossakin+useammin+omistusasunnon..Ne+joilla+ei+ole+asunnon+ostokykyä+eikä+kykyä+taloudelliseen+vaurastumiseen/riskinottoon+ajautuvat+yhä+todennäköisemmin+vuokra-asumiseen.+Nämä+ihmiset+eivät+suurelta+osin+sijoita+rahojaan+mihinkään+muualla+kuin+välttämättömään+kulutukseen.
  4. Asutteko+avioliitossa+vai+avoliitossa+miehesi+kanssa+ja+miten+jaatte+asumiskulut+ja+normaalin+elämisen+menot+tällä+hetkellä?+Onko+avioehtoa?.On+ehkä+helpompaakin+ja+turvallisempaakin+ostaa+asunto+omiin+nimiin,+jos+asutte+avoliitossa.+Siitä+riippuen+miten+olette+elämisenne+järjestäneet+asumisesta+syntyy+edelleen+kuluja+ja+olisi+luonnollista,+jos+kumpikin+edelleen+osallistuu+yhteisen+talouden+hoitoon.+Saahan+miehesi+asumishyödyn,+vaikka+sinä+alkaisitkin+vähitellen+saada+asuntosäästöä+aikaan..Jos+asutte+avioliitossa,+ei+ole+niin+suurta+merkitystä+sillä+miten+paljon+ja+kuka+vastaa+asumiskuluista,+ellei+ole+avioehtoa.+Ilman+avioehtoa+erotilanteessa+varakkaampi+puoliso+joutuu+maksamaan+tavallaan+omistaan+vähemmän+varakkaalle+puolisolle,+niin+että+kummallakin+on+yhtä+paljon+varallisuutta..Asunnon+osto/vuokralla+asumisen+päätös+on+aina+yksilöllinen+ja+tapauskohtainen.+Omassa+asunnossa+asuminen+on+suurella+todennäköisyydellä+taloudellisesti+kannattavampaa+kuin+vuokran+maksaminen.+Tämä+ei+tietenkään+koske+tuettua+asumista,+josta+vuokralainen+ei+itse+maksa+käypää+vuokratasoa.+Lyhyeen+asumiseen+ei+omaa+yleensä+kannata+ostaa+eikä+omasta+asunnosta+koskaan+kannata+maksaa+koskaan+ylihintaa.+Keskimäärin+omassa+asunnossa+asuminen+tulee+pitkällä+tähtäyksellä+edullisemmaksi+jopa+siinä+tilanteessa,+että+asunnon+arvo+hieman+laskisi.+Itse+olen+arvioinut,+että+vuokralla+asuminen+muuttuu+kannattavammaksi+jossain+siinä+tilanteessa,+jossa+asunnon+arvo+pitkällä+aikajaksolla+laskee+enemmän+kuin+keskimäärin+kaksi+prosenttia+vuodessa..Jos+kysymyksessä+on+kerrostalo,+onko+putkiremontti,+julkisivuremontti+jne..+tehty..Tilanteessanne+on+tavallaan+mahdollista+sekin,+että+asunnon+nykyinen+omistaja+onnistuu+myymään+asunnon+uudelle+omistajalle,+joka+haluaakin+asunnon+omaan+käyttöönsä..Jostain+syrjäalueilta+saa+70-80+luvulla+rakennettuja+asunto-osakkeita+pilkkahinnalla.+Tällaisen+asunnon+ostaminen+ei+paljon+kustanna+ja+tietenkin+tulee+asumisajaltaan+edullisemmaksi+kuin+vuokra-asuminen,+mutta+sellaisen+asunto-osakkeen+myyminen+voi+olla+vaikeaa+ja+vastikekulut+sen+kuin+juoksevat.