Vapaa kuvaus

►Jokaisen ihmisen pitäisi ymmärtää mitä onni on.
►Onnea ei ole se, että saa jotain uutta, vaan että ymmärtää mitä jo omistaa.
►Onnea on oppia ymmärtämään, mitä haluaa ja mitä tarvitsee.
►Onnea on ymmärtää tarjolla olevat mahdollisuudet.
►Onni ei ole tasaista tietä, vaan kykyä edetä miellyttävällä tavalla tässä erämaassa.
►Onnella ei ole huomista päivää. Onnella ei ole eilistä päivää, se ei muista mennyttä, ei ajattele tulevia, sillä on vain nykyisyys eikä sekään ole kokonainen päivä, vaan silmänräpäys, tämä hetki, juuri tässä.
.
Olen akateeminen yhteiskunnallisista asioista kiinnostunut perheellinen nainen.
►📧 mspundit[at]hotmail.com

Aloituksia

315

Kommenttia

2475

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Näin+voi+kirjoittaa,+jos+ja+kun+ei+ole+laajempaa+ymmärrystä+asioista.+Jo+nykyisin+asuntokauppalaki+velvoittaa+kiinteistönvälittäjältä+ammattitaitoa,+huolellisuuutta+ja+hyvää+välitystapaa.+Välittäjän+on+annettava+myyjälle+ja+ostajalle+kaikki+tarpeelliset+tiedot+kohteesta.+Erityisesti+sellaiset+tiedot,+joiden+voidaan+olettaa+vaikuttavan+kaupantekoon.+Jos+välittäjä+antaa+vääriä+tietoja+tai+välittäjä+salaa+tiedossaan+olevia+seikkoja,+hän+joutuu+jo+nykyisinkin+vastuuseen..Kiinteistönvälittäjä+voi+joutua+vastuuseen+siis+silloin+kun+hän+ei+ole+toiminut+huolellisesti+ja+edellä+mainitulla+tavalla.+Silloin+kiinteistönvälittäjä+on+vastuussa+näistä+ostajalle+aiheutuneista+vahingoista+yhdessä+myyjän+kanssa..Suomessa+on+vain+harvoissa+asioissa+käytössä+vastuu,+joka+syntyy+ilman+huolimattomuutta+tai+tahallisuutta.++Tällaista+vastuuta+on+raideliikennevahingoissa,+ydinvahingoissa+ja+ympäristövahingoissa..Myyjä+tietenkin+vastaa+tietyillä+perusteilla+omistamansa+asunnon+piilevistä+vahingoista..Enpä+usko,+että+tällaista+ankaraa+vastuuta+on+missään+päin+maailmaa+käytössä.+ABC:n+baarissa+ja+tällaisia+palstoilla+tällaisia+mielipiteitä+sen+sijaan+voi+esittää.+Ankaran+vastuun+käyttäminen+kiinteistönvälityksessä+edellyttäisi+kaikilta+välitysliikkeiltä+kalliita+vakuutuksia,+joiden+hinnat+perittäisiin+asiakkailta.+Aikaisempaa+selvästi+suuremman+turvan+johdosta+yhä+harvempi+ostaisi+ja+uskaltaisi+ostaa+asuntoa+yksityiseltä+myyjältä.+Yhä+useampi+myyntitoimeksianto+siis+tapahtuisi+kiinteistönvälitysliikkeiden+kautta+ja+asuntokaupan+lukumäärä+laskisi+merkittävästi+kohonneiden+kustannusten+vuoksi.+Ihmiset+muuttaisivat+ja+pystyisivät+muuttamaan+yhä+harvemmin+työn+perässä,+ja+yhä+useampi+avoin+työpaikka+jäisi+täyttämättä+kuin+työtön+ei+voisi+jättää+asuntoaan+toiselle+paikkakunnalle.
  2. Huonoja+kokemuksia+on+minullakin+välittäjistä.+Itse+osasin+sentään+valita+myyntihenkisen+ja+myyntitaitoisen+välittäjän+omaa+asuntoani+myymään,+jolla+oli+tuntemusta+myös+asunnon+rakenteista+ja+tekniikasta.+Kauppamies+kyllä,+mutta+ei+rehellisimmästä+päästä.+Sen+sijaan+kaksi+viimeistä+kertaa,+kun+olen+ostanut+asunnon,+myyjän+valitsemat+välittäjät+ovat+olleet+täysin+kädettömiä.+Sellaisia+henkilöitä,+jotka+eivät+osaa+kunnolla+edes+vähimmäisvaatimuksia,+kuten+kauppakirjan+laatimista+ja+asiakirjojen+hankkimista..+Jos+ja+kun+on+aikomus+palkata+kiinteistönvälittäjä,+kannattaa+kilpailuttaa+ja+tavata+2-3+kaksi+ehdokasta+eikä+valita+summassa+sitä+ensimmäistä.+Jos+kiinteistönvälittäjä+ei+osaa+myydä+palveluksiaan+sinulle,+ei+hän+juuri+osaa+myydä+asuntoakaan+siitä+kiinnostuneille.+Sellaista+ei+kannata+palkata,+jolla+ei+ole+edes+yksinkertaisia+kaupanpäättämistaktigoita+hallussaan..Pieniä+asuntoja+on+luontevaa+myydä+omaan+lukuun+ilman+välittäjää,+mutta+isommassa+perheasunnossa+mm.+itse+olen+kallistunut+käyttämään+kiinteistönvälittäjää,+vaikka+kyllä+se+välittäjän+palkkio+kirpaisee+maksettaessa.+Sen+verran+suuri+se+on..Kuvitelmat+helposta+rahasta+ja+television+reality-ohjelmien+mielikuvat+pintaliitoelämästä+saavat+liikkelle+oikeaa+ammattia+vailla+olevat+helppoheikit+ja+helppomaijat.+Uusi+laki+edellyttää+sitä,+että+toimiston+myyjistä+vähintään+puolella+on+suoritettu+LKV-tutkinto.+LKV-tutkinnon+suorittaa+vuosittain+n.+33+%+hakijoista+ja+vuokravälittäjätutkinnosta+63+%+hakijoista).+Esimerkiksi+poliisikouluun+hakijoista+vain+n.+16,2+%+tulee+valituksi.
  3. Lainalaskureita+löytyy+netistä+pilvin+pimein.+Jos+summasta+90+prosenttia+on+lainaa,+lainamääräksi+tulee+360.000+euroa.+1,5+prosentin+korolla+ja+20+vuoden+maksuajalla+kuukausieräksi+tulee+n.+1740+euroa..Pari+seikkaa+arvioitavaksi.+Tilanne+on+aika+vaikea,+jos+asumiskuluihin+menee+40+prosenttia+tai+yli+sen+nettotuloista.+Pankitkaan+eivät+todennäköisesti+myönnä+lainaa+tuon+yli.+Oletetaan+yksinkertaisuuden+vuoksi,+että+tuon+asunnon+vastikkeet+ovat+200+euroa+kuukaudessa.+Silloin+nettotulojen+raja+liikkuisi+n.+2910+eurossa.+Tuon+summan+saa+kirkkoon+kuuluva+helsinkiläinen+asuntolainan+korkovähennyksen+kanssa+n.+4.250+euron+bruttotuloilla.+Tuloja+siis+pitää+yksin+tai+yhdessä+olla+ehdottomasti+tätä+enemmän.+Vaikka+kyllä+näin+pienillä+tuloille+tuollainen+lainasumma+on+hirvittävä..Mielestäni+nettotuloja+saisi+olla+vähintään+6400-6500+euroa+tällaiseen+asuntoon.++Se+tarkoittaa+melkein+12500+euron+bruttokuukausituloja+yksinäiseltä+henkilöltä+tai+pariskunnalta+tasaisin+tulojakaumin+kummaltakin+noin+5.000+euron+bruttotuloja.+Silloin+talouteen+pitäisi+jäädä+puskureita+myös+yllättävien+menojen+varalta.+Aina+parempi,+mitä+enemmän+taloudessa+on+puskureita..Jos+asunnon+hinta+on+vain+150.000,+lainamäärä+olisi+135.000.+Samoilla+spekseillä+ehdoton+minimivaatimus+tuloista+olisi+650+euron+kuukausierällä+ja+200+euron+vastikkeella+vähintään+2920+euron+bruttotuloja+(liian+suuri+lainasumma+liian+pienituloiselle),+mutta+suosittelisin+yksinäiseltä+henkilöltä+vähintään+5.000+euron+bruttokuukausituloja+(jolloin+nettotuloista+n.+30+%+menisi+asumiskuluihin).+Silloin+talouteen+pitäisi+jäädä+myös+puskureita.
  4. Tuossa+on+kyllä+selvä+ristiriita,+joka+vääristää+vuokramarkkinoita+näiden+yleishyödyllisten+yhtiöiden+hyväksi,+koska+ne+saavat+verotukea,+mutta+yksityiset+vuokranantajat+eivät+saa.+Ammattiliitot+ja+työeläkeyhtiöt+omistavat+leijonan+osan+näistä+yleishyödyllisistä+vuokrayhtiöistä..Sen+lisäksi,+että+vuokrataloyhtiöt+ovat+osittain+julkisen+vallan+tukemia.+Myöskään+näiden+vuokratayhtiöiden+pääasialliset+omistajat+eivät+maksa+veroja.+Työeläkeyhtiöiden+osalta+syy+kai+on+suomalaisten+eläkkeiden+kerryttäminen.+Ammattiliittojen+verottomuus+on+isompi+kysymys.+Ammattiliitot+eivät+taida+maksaa+mitään+muita+veroja,+kuin+ostamiensa+tuotteiden+arvonlisäverot+ja+valmisteverot.+Arvonlisäverotkin+olisivat+vähennyskelpoisia,+jos+ne+rekisteröityisivät+arvonlisäverorekisteriin..Tavallaan+ovatkin+oikeassa+ne+tahot,+jotka+arvostelevat+jatkuvaa+asumistuen+nousua+ja+näiden+yleishyödyllisten+yhteisöjen+vuokrien+nostamista.+Suuri+osa+yleishyödyllisten+vuokrataloyhtiöiden+asukkaista+saa+yhteiskunnan+tukea+vuokransa+maksamiseen.+Kun+yleishyödylliset+yhteisöt+nostavat+vuokria,+ne+palkitsevat+samalla+omistajansa+verottomilla+korvauksilla,+jotka+kuitenkin+korvataan+pääosin+yhteiskunnan+rahoista+ja+verotuloista+nostamalla+asumistuen+määrää..Ammattiyhdistyksillä+oli+ainakin+viime+hallituksessa+suora+linkki+hallituksen+päätöksentekoon+SDP:n+kautta.+Työeläkeyhtiöiden+linkeistä+en+osaa+sanoa.+Lainsäätäjän+pitäisi+ilmeisesti+laittaa+tiukemmat+raamit+yleishyödyllisten+yhteisöjen+mahdollisuuteen+tehdä+näitä+vuokrankorotuksia..Onhan+se+selvää,+että+yleishyödyllisten+asuntoyhteisöjen+vuokrannostamiset+tukevat+myös+yksityisten+asuntomarkkinoiden+vuokratasoja.+Välillisesti+nämä+vaikuttavat+myös+asuntojen+hintoihin,+koska+ainakin+itse+lasken+kaiken+aina+vaihtoehtoiskustannusten+kautta.+Mitä+korkeampi+vuokrataso+on,+sitä+järkevämpää+on+asua+omassa+asunnossa.
  5. Denialismi+on+puhtaimmassa+muodossaan+näillä+vuokralaisilla.+Tosiasiat+kielletään,+kun+totuus+ei+miellytä.+Mikään+tilastollinen+todistettavissa+oleva+tieto+ei+riitä+eikä+mikään+arkipäiväivään+kuuluva+itsestäänselvyys+ole+selvää+näille+tyypeille+:)
  6. Minulla+ei+ole+agendaa+päin+vastoin+kuin+sinulla.+Muistatko+kun+kirjoitit+ensimmäisiä+kertoja+palstalle.+Silloin+sinusta+ei+heti+käynyt+ilmi,+että+olet+hanakka+vuokra-asumisen+agendakirjoittaja.+Silloin+jopa+puolustelit+minua+sanoen,+että+minä+kirjoitan+asiallisesti+ja+että+sinun+havaintosi+mukaan+minua+kohtaan+kirjoitettiin+usein+epäasiallisesti+(oletan+että+olet+edelleen+samalla+nimimerkillä+kirjoittava+henkilö).+Olit+ilmeisesti+lukenut+minun+kirjoituksiani+ja+halusit+alkuun+kysellä+juuri+minun+mielipiteitäni+asuntojen+hinnoista+ja+hintakehityksestä..Minä+kirjoittelen+tänne+huvikseni+ja+tarkoituksenani+on+lähestyä+totuutta+ja+keskustelen+mielelläni+eri+näkökulmista+sen+tiimoilta.+Minun+keskeinen+näkökulma+on+laskea+asumista+vaihtoehtoiskulujen+kautta.+Oma+asuto+vs.+vuokra-asunto.+Sinä+kirjoitat+välillä+ihan+uskomatonta+denialismia:-➽+väitteesi,+että+vuokra+on+vain+kulu+eikä+se+ole+menetystä+ollenkaan+(minulle+se+edustaa+vaihtoehtoisia+kuluja+ja+on+hyvin+merkittävä+valintatekijä+oman+asunnon+tai+vuokra-asunnon+välillä)➽+osittain+väärinkäsitykseesi+perustuvat+väitteesi+muka+todisteista+(mm.+elinkustannusindeksi),++jonka+pitäisi+osoittaa+tai+todistaa+omassa+asunnossa+asumisen+kalleutta➽+absurdi+väitteesi,+että+asunto+ja+kiinteistöpohja+muuttuvat+arvottomaksi+noin+50+vuoden+iässä+riippumatta+siitä,+kuinka+paljon+asuntoa+on+peruskorjattu➽+jankutuksesi,+että+asunto+on+tuottanut+tappiota+tai+omassa+asuminen+on+kannattamatonta,+jos+asunnon+arvo+ei+ole+noussut+merkittävästi+reaalisesti+(noususta+vähennetty+elinkustannusindeksi+pois).+Et+tässäkään+kuitenkaan+halua+tai+osaa+verrata+saman+elinkustannusindeksin+vaikutusta+samaan+aikaan+maksamaasi+vuokraan+ja+vuokrista+kertyneisiin+tappioihin➽+väärät+tulkintasi+Oikarisen+kirjoituksista➽+omituinen+hahmotustapasi,+jossa+lasket+oman+asunnon+säästön+kuluksi+etkä+huomaa+säästöön+kertyneen+osan+vaikutusta+varallisuuteen+ja+mahdollisuuteen+realisoida+kertynyttä+varallisuutta+milloin+tahansa+(sinulle+vuokra+on+vain+vuokra,+mutta+asunnon+ostajalle+et+huomioi+säästöön+kertyvää+osuutta+lainkaan)➽+viime+aikoina+kirjoituksissasi+esiin+tullut+utopia+sijoittajavuokralaisesta.+Vain+ani+harvalla+kotitaloudella+olisi+oikeasti+kykyä,+rohkeutta+ja+mahdollisuus+valita+pörssisijoittamisen+ja/tai+oman+asunnon+hankkimisen+välillä.+Tavalliset+sukankuluttajat+voisivat+säästää+sijoitusrahastoon+kuukausittain+vaikkapa+sen+määrän,+minkä+he+voivat+käyttää+lainanlyhennyksiin.+Pienten+panosten+kerryttäminen+sijoitusrahastoon+aiheuttaisi+merkittävät+vaihtoehtoiskulut.+Itse+voin+mainita+sen,+että+minulla+on+kooltaan+sekä+kohtalaisen+merkittävä+pörssisalkku+että+oma+(tosin+osin+velkainen)+omistusasunto.+Vain+aniharvoin+olen+nähnyt+kenenkään+edes+vähentävän+verojen+osuutta+näistä+vertailulaskelmista..Siitä+pääasiasta+vielä.+Ei+tarvitse+valita+Jakomäkeä+eikä+Ullanlinnaa.+Käytetään+nyt+sitten+vaikka+PK-seudun+indeksejä+jälleen+kerran.+Mikä+voisi+olla+tuota+aidompi+ja+rehellisempi+lähestymistapa+ratkaisuun.+Kymmenkunta+laskelmaa+jo+asiasta+tehneenä+ja+melkein+yhtä+monta+lukeneena+ja+kommentoineena+lopputulos+on+aina+ollut+varsin+selkeä+taloudellinen+selkävoitto+oman+asunnon+ostaneen+hyväksi+yksittäisiä,+satunnaisia+poikkeuksia+lukuun+ottamatta+(mm.+lyhytaikainen+asuminen+tai+asuntoon+liittyvät+syyt).
  7. Veron+vähentäminen+tai+poistaminen+todella+vähentäisi+työvoiman+liikkuvuuden+esteitä.+Vaikka+on+helppo+sanoa,+että+ihminen+voi+aina+muuttaa+toiselle+paikkakunnalle+työn+perässä+ja+hankkia+sieltä+vuokra-asunnon+se+ei+kuitenkaan+poista+sitä+tosiseikkaa,+että+kahden+asunnon+ylläpitäminen+ei+ole+taloudellisesti+mielekästä+eikä+suuri+osa+ihmisistä+halua+asua+vuokralla.+Veron+poistaminen+tai+vähentäminen+helpottaisi+myös+oman+asunnon+myymistä+siellä+paikkakunnalla,+mistä+pitää+muuttaa+pois..Ajatelkaapa+VATTin+arvion+paikkansapitävyyttä.+VATTin+tutkijoiden+mukaan+prosenttiyksikön+nousu+vähentää+myyntejä+10-20+prosentilla.+Voisiko+prosenttiyksikön+lasku+toimia+toiseen+suuntaan+ihan+samalla+voimakkuudella.+Asunto-osakkeiden+varainsiirtovero+on+2+%+ja+kiinteistöjen+4+%.+Voisiko+siis+asuntoosakkeiden+kauppamäärät+nousta+veron+poistamisen+jälkeen+20-30+%+ja+kiinteistökauppamäärät+vaikkapa+40-60+%.+Puhutaan+aika+hurjista+määristä.+Nämä+prosenttiluvuthan+on+päätelty+osittain+ulkomaalaisten+kokemusten+varjolla..Ei+muuten+ole+totta+väite,+että+valtaosa+saksalaisista+asuisi+vuokralla.+Sanon+nyt+ulkomuististani,+että+muistaakseni+saksalaisista+puolet+asuu+vuokralla+ja+puolet+omassa+asunnossaan..Jos+varainsiirtoveroa+oltaisiin+alentamassa+tai+poistamassa+se+vaikuttaisi+välittömästi+asutomarkkinoihin.+Alkuun+ennen+lain+voimaantuloa+kaupanteko+hidastuisi+merkittävästi+ja+tulisi+lain+voimaantulon+ulos+isona+purkauksena.+Veron+poistaminen+tai+vähentäminen+lisäisi+kiinteistönvälitysalan+liikevaihtoa+ja+helppoheikkien+ja+helppomaijojen+olisi+entistä+helpompi+tehdä+rahaa+ihmisten+asuntojen+myynnillä.+Eipä+taida+kuitenkaan+olla+olemassa+keinoa+ottaa+mahdollisesta+veron+alentamisesta+tai+poistamisesta+kiinteistönvälitysalalle+koituvaa+nettohyötyä+pois+sillä+tavalla+ettei+se+samalla+kohdistuisi+asunnon+myyjiin+ja+ostajiin.+Kiinteistönvälitysala+vyöryttää+taatusti+kaikki+kulut+asiakkaidensa+maksettavaksi+samoin,+kuin+mikä+tahansa+ala.
  8. Lehtiä+myydään+jutuilla+ja+terävillä+otsikoilla.+Toimittajilla+on+monesti+hyvin+vähän+aikaa+kirjoittaa+juttuja+lehtiin+ja+keksiä+jutun+aiheita.+On+teräviä+ja+hyviä+toimittajia+ja+on+työhönsä+leipääntyneitä+toimittajia,+joiden+paikka+olisi+kortistossa,+mutta+huonojakaan+työntekijöitä+ei+kovin+helpolla+saa+irtisanottua+saati+työsuhdetta+purettua+työntekijään+liittyvillä+syillä.+Siinä+yksi+syy+suomalaisten+työmarkkinoiden+jäykkyyteen..Lisäksi+toimittajilla+on+käytössään+vain+tietty+tila+kirjoituksen+tekemiseen.+Kirjoituksia+ja+juttuja+joudutaan+lyhentämään,+jotta+ne+mahtuisivat+varatulle+paikalleen.+Juttujen+lyhentämisessä+jutun+sisältö+joskus+muuttuu+ja+kiireessä+ei+aina+ehditä+tsekata+jutun+sisältöä+haastateltavalta.+Tällöin+haastateltavan+suuhun+on+saatettu+laittaa+asioita,+joita+haastateltava+ei+ole+todellisuudessa+sanonut.+On+minuakin+omassa+ammatissani+(ei+liity+millään+tavalla+asuntojen+myymiseen,+eikä+asuntobisnekseen)+haastateltu+lehtiin+ja+tiedän,+kuinka+juttuja+tehdään+ja+kuinka+jutut+voivat+muuttua+matkan+varrrella..Kuten+tuossa+edellä+jo+joku+siteerasi+sanomaani.+Minun+mielestäni+fiksuinta+olisi+verrata+kauppamääriä+pitkän+aikavälin+keskiarvoon.+Toki+yhtä+rehellistä+on+verrata+vaikkapa+tämän+ja+viime+vuoden+kauppamääriä+keskenään.+Omituisempaa+on+verrata+yhtä+kolmesta+asuntokauppamäärien+huippuvuosista+28+vuoden+ajalta+tähän+vuoteen.+Yhtä+outoa+olisi+verrata+kauppamääriä+vaikkapa+yksittäisen+vuoden+2009+kauppamääriin,+kun+kauppaa+käytiin+todella+vähän+ja+tehdä+siitä+päätelmiä+siitä,+kuinka+kauppamäärät+ovat+nyt+"todella+korkealla".+Ymmärsitkö?