Vapaa kuvaus

" Kettu istuu kukkulan laella auringon laskun viimeisinä minuutteina. Tuulen puhaltaessa sitä hieman paleltaa; turkkiin on ilmestynyt talven aikana useita paljastuneita laikkuja. Kettu huokaisee hiljaa suunnaten katseen kohti kaukana häämöttäviä kaupungin valoja. Se tietää, että viime päivien suojaisa pesä on jätettävä ja lähdettävä välillä saalistamaan.

Ketun luolasta on tullut viimeaikoina sen turvallinen suojapaikka, jonka läheisyydestä se on löytänyt itsensä kaltaisia lajiyksilöitä. Osa noista laumaeläimiin kuulumattomista on kiiltäväkarvaisia ja osa takkuisempiturkkisia. Yhteistä heille kaikille on se, että talviturkki on katoamassa ja ihoa kutittaa kovasti.

Mutta kettu tietää, että voi halutessaan palata suojaisaan luolaansa ja tavata uusia tovereitaan. Joskus se saattaa hiipiä kallion kupeeseen hämärän tuntumassa tai öisin, ja toisinaan näin kevään aikana livahtaa paikalle keskellä kirkasta päivääkin.

Auringon viimeisissä säteissä alkaa ketun vierelle hangelle ilmestyä lyhyempiä punaisia ja pidempiä vaaleita karvoja. Kettu kääntyy, laskeutuu kallion kupeessa olevaan luolaansa ja tyynesti riisuu kalttaantuneen turkkinsa rippeet. Se pukee ylleen haalarin, nostaa vanhan tuohirinkkansa selkäänsä ja kaapaisee tervatut suksensa kallionseinämästä. Ulos astuessaan se näkee osin lumen peittämällä mättäällä pienen ketun jälkiä, joiden viereen hankeen alkaa ilmestyä isompia ihmisen jalanjälkiä.

Sen kauniin ja suuren ihmisen, jonka se sisimmässään tietää olevansa. " (Ketun iltasatu)

Tästä sadusta alkoi erään aloittelevan kirjoittelijan tarina. Mitä siitä seurasikaan, olisi jo monta uutta tarinaa kerrottavana. Mihin se tulee päättymään; sen näkee sitten aikanaan. Tärkeintä ei aina ole se, mitä kirjoitetaan, vaan mikä merkitys sillä on itselle. Ja muistuttaa välillä itseään, ettei jokaisen sanan tarvitse olla niin vakava asia :)

Elisakettu lasipallossa: suomi, nainen, varattu, perhe, työ, ystävät, metsä, vapaus, kaupunki ja maaseutu, rauha ja kiire.

Ja kuvan on maalannut eräs arvostamani kirjoittaja ja taiteilija.

Aloituksia

112

Kommenttia

11957

1. Olen pohtinut anteeksiannon teemaa, kyseenalaistanut asiaa lukuisilla kysymyksillä ja vastaväitteillä, mutta se jäänyt askarruttamaan.

Kaikki me tiedämme mitä tunteiden vuoristorataa joudumme käymään läpi. Sanoisin että niin vaikeita kuin tunteiden sietäminen välillä onkin, on niistä varmaan jokaisesta apua ollut selviytymisprosessissamme.

Mieltäni on piinannut negaatiot ja masennuskaudet. Suru ja viha ovat syöneet voimiani siinä missä yritän vahvistua, ne eivät kanna enää minua. Päätin yrittää toista tietä. Olen aloittanut tämän anteeksiannon tieni itseni vuoksi. Helppoa ei ole sekään, mutta olen enemmän sujut itseni ja arvojeni kanssa. Kaikki eivät tätä varmaan ymmärtäisi, mutta kyse on lopulta kuitenkin itseni voimaannuttamisesta.

Anteeksiantoni merkitsee sitä, että hyväksyn tapahtuneen; se on tapahtunut, eikä muuksi muutu. Annan aikaa eheytymiselle. Olen itse vastuussa siitä, mitä vastaisuudessa tapahtuu, en vastuuta toisia, enkä siirrä rikkoutunutta tunne-elämääni toisen viattoman kärsittäväksi. Tiedän että vastapuoli yksin ei ole syyllinen olemassaoloonsa tai siitä mikä hänestä on tullut. Hänhän jäi tunne-elämässään kuten muissakin seikoissa vajaaksi jo kauan sitten.

Vastapuolihan ei tiedä ansaitsevansa mitään anteeksiantoa. Jos hän millään tasolla sen ymmärtäisi, olisin silloin hänelle sen luottamuksen arvoinen minkä joskus olen luvannut olla. Se on ainoa asia, mitä pyyteetön välittämiseni tarkoittaa. Hän ei pääse enää lähelleni, mutta myös hän on turvassa minulta. Koska siinä missä ns alistettu oirehtii, vastapuolikin oirehtii; hehän ovat kuin bensiini ja liekki toisiinsa nähden.
  2. Jos parisuhteessa ollaan ja yhteistä elämää jaetaan, tulevaisuuttakin suunnitellaan, ei silloin tarvita tukea ulkopuolisilta tahoilta, deittipalstoilta ainakaan. Parisuhde tarkoittanee yleensä jotain kahden ihmisen välillä olevaa, jonka eteen ponnistellaan yhteisten päämäärien saavuttamiseksi. Se vaatii myös mukautumista ja luopumista, mutta niissä edellytyksissä, mikä yksilölle on hyväksi. Parisuhde ei ole jatkuvaa symbioottista tilaa, jossa yksilöllä unohtuu itsekunnioitus luopumalla toisen eteen kaikesta tärkeästä ja arvokkaasta. Se rakentuu kahden yksilön perustarpeista ja miksei haavestakin, jotka sitten sovitellaan yhteen ajan saatossa. Lähtökohtana on oman ja toisen kunnioitus itseään kohtaan; tehdään asiat niin, että kumpikin tietää missä mennään ja mikä on yhteinen tavoite.

Minä uskoin kerran ihmiseen, joka halusi yhteistä tulevaisuutta kanssani. Ajattelin, että siinä on rinnalla kulkijani, rakastettuni, ystäväni, luotettuni, mahdollisten lasteni toinen vanhempi. Hän piti minut tässä uskossa, enkä herkkäuskoisuudessani ymmärtänyt käyttävän minua hyväkseen. Suunnitelmia oli kaikenlaisia, mutta hänen tarkoituksenaan oli pitää minua varaventtiillinään, kunnes toisenlaiset, omat päämääränsä saavuttaisivat määäränpäänsä. Vahinko vain, ettei tullut kertoneeksi asioiden todellisesta tilasta, koska olisinhan tällöin voinut itse käyttää aikani paremmin, vaikkapa etsimällä sitä avointa ja toista kunnioittavaa suhdetta muualta. Vilpillisyydellään hän tuli menettämään arvostukseni ja kunnioitukseni itseään kohtaan ja voin vain todeta, että tarjoamansa keskinäinen ystävyyden jatkuminen ei olisi kovin rakentavalla, rehellisellä pohjalla.

Mieti edelleen, mitä suhteessanne tapahtuu; loukataanko, satutetaanko sinua, oletko hyväksikäytetyn roolissa? Oletko tyytyväinen, jopa onnellinen tässä tilanteessa, ja onko tämä sinun päämääräsi, tai sen toisen? Olisiko muutosten aika? Ei kukaan muu voi tietää, miten teidän tulee toimia; parisuhteessa olijat itse tietävät tarpeensa ja tavoitteensa ja heidän itsensä päätettävä, miten ne saavutetaan. Yksi elämä, toista ei saa.
  3. pöörn aut kirjoitti: Tälläinen kriisi on pitkä, koska on niin monta osa-aluetta, missä on tapahtunut. Jos olisi vaikka ollut tulipalo tai sota ja sillä tavalla olisi joutunut erilleen kaikesta omastaan, olisi se ollut konkreettinen syy ja seuraus sellisesta, mihin itse ei voi vaikuttaa. Se, että syy on ihminen, jota kuvitteli rakastavansa, on kova pala purtavaksi. Oma epäonnistuminen henkilökohtaisella saralla on myös kovaa ihan kenelle tahansa, saati se, että joutuu murtamaan omien lastensa elämän.

Huomio otsikkoon; ei siihen aina itse voi vaikuttaa. Jumalauta, jos välittää ihmisestä tosissaan ja haluaa tämän kanssa yhteistä elämää vaikka rakentaa, ei välttämättä heti kättelyssä mieleen tule, että kas kas, narsistihan se siinä, juokse pois. Se hienovaraisuus, uskomaton manipulointitaktiikka tapahtuu niin vaivihkaa, että menee pitkiä aikoja ennenkuin "uhri" tajuaa mistä helkkarista on kysymys. Ja kaiken aikaa asiat normalisoidaan, vaikka jutut ovat käsittämättömyydessään kaikkea muuta kuin normaalia luokkaa.

Ja tärkein; epäonnistumista omalla saralla ei ole. Uhri itse ei ole pystynyt vaikuttamaan siihen mitenkään. Vaikka päällään seisoisi, ei pysty toimimaan niin, että olisi tässä suhteessa onnistunut jotenkin. Ainoa onnistuminen on tapahtunut sitten, kun on päässyt irtautumaan vahinkollisesta suhteesta ja kauas sittenkin. Ei kyse ole omasta epäonnistumisesta, osa on ollut epäonnisesn ihmisen, jolle tapahtui jotain hyvin, hyvin pahaa.
  4. Yleensä muille (ei tämän kokeneille) se on yksinkertaisempaa; eivät ymmärrä mikä taakka annettu kannettavaksi. Käskeminen, älyllästäminen jne:..."kiitos kaunis, juu, tottakai, kyllä se tästä, ajan kanssa":.. mutta totuus selviytymisessä ei todellakaan mene minkään tavanomaisen parisuhde-erokäsikirjan mukaan.