Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
lonelybird
profiilit
lonelybird
lonelybird
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
42
Kommenttia
421
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
En kyllä noviisistä tiedä mitään mutta tämähän on julkinen keskustelupalsta ja tarkoitus on kai mm jakaa kokemuksiaan.
Siniset pullot taitaa olla hieman liian "löysä" speksi jotta tietäisin mistä on kyse.
Varmaan on niin että löytyy muutakin kuin AutoGlym mutta olen tuotesarjaan perusteellisesti tutustunut ja ollut enemmän kuin tyytyväinen.
Tuotteen merkitys koko prosessissa lienee pienempi kuin se että ymmäretään työvaiheiden merkitystä. Ilman kunnon esipesua ja hionta vahausta ei kannata edes suorittaa jos pinta on kärsinyt. Vahan laadulla ei voida kompensoida laiskuutta.
Ja muistakaa: EI SILICOONIA !!
04.04.2006 12:13
AutoGlymin ohjeet:
http://www.kiiltovaunu.com/hoitoaineet/veneenhoito_opas/
04.04.2006 09:58
Vuosien varrella olen kokeillut erilaisia tuotteita ja jälleen tullut tulokseen että halpa ja hyvää ei ole olemassa.
Itse olen viime vuosina käyttänyt AutoGlym-sarjan tuotteet ja ollut niihin erittäin tyytyväinen.
Tässä pätee jälleen että hionta on tehtävä huolella muuten tulos haalistuu hyvinkin lyhyen ajan kuluttua. Hyvän hionnan jälkeen vahaat huolellisesti jonka jälkeen viimestelet Super Gloss Protection:lla ja jälki säilyy...
04.04.2006 09:49
Jos puhut ns."salkkukeneraattorista" olet mahdollisesti oikeassa mutta kyllä oikein ja hyvin asennettu gensetti on niin hiljainen että ei se ketään häiritse.
Testi on tehty. Koehenkilö kehoitettiin hakemaan pullon veneestä. Kun kysyi mistä veneestä niin sanottiin että se jonka akut parasta aikaan ladataan gensetillä. Hän ei venettä löytänyt, vaikka ohitti sitä kolme kertaa.
03.04.2006 19:05
Hae Googlen avulla "Abranet"
Löytyy esim:
http://www.terpol.fi/hiomat.htm
Kuitenkin suosittelen että käytät imuliittimellä varustettu skraba pahimman poistamiseksi ensin. Näin tekevät ainakin ne ammattilaiset...
03.04.2006 18:38
Moottorilla kulkeva purjealus väistää muut alukset samalla tavalla kuin muut moottorialukset. Jos hänellä on purjeet/purje ylhäällä tulisi musta kolmio olla näkyvissä. Tästä on kyllä keskusteltu näillä palstoilla....
03.04.2006 18:27
Minulla on ollut Guyline 3800. Kääntököleissä, eli Swingkeel:ssä, ei kylläkään ole ongelmana ettei kestäisi karille ajoa (sillä varauksella että ei osu kölitaskuun). Veneelläni on koe-/demonstraatio-tilanteissa ajettu toistamiseen täydellä runkonopeudella matalan yli, eikä muita vaurioita ole syntynyt, kuin että lyyjy on jouduttu vähän vasaroimaan/tasoittamaan. Kaikista Guyveneiden SwingKeel:stä tunnen vaan yksi tapaus missä on syntynyt vaurio kun köli on osunut karille. Ratkaisu on erinomainen saaristo-olosuhteissa. Varjopuoli on se että avomerellä, kovassa kelissä, syntyy epämielyttäviä nykäsyjä rungossa, koska köli liikkuu hieman runkoon nähden. Jonkinlainen lukitusmekanismi olisi paikallaan. Toinen ongelma muutamassa veneessä oli että hydraulisylenterin valmistaja käytti ruostuvia sokkia joten öljyt tuli pihalle muutaman vuoden sisällä.
Kysyisin herra (olettamus) Kääntököli:ltä (ei millään pahalla) mistä hänen kokemukset ovat peräisin.
Minä taas, suosittelen lämpimästi kyseistä ratkaisua, kaikille joiden aikomus on pysyä Tanskansalmen tällä puolella!
PS nykyään minulla on raskas avomeripurjehtia mutta jos kunto vaatii ja joudun luopumaan pitkien matkojen purjehduksesta siiryn taatusti takaisin samantyypiseen veneeseen.
23.03.2006 22:46
Käykää katsomassa naapurimaan vastaava palsta.
Ilmapiiri on kuin täydellinen kontrasti.
http://klotterplanket.marinan.com/customer/marindisc.nsf/Disc01W?openform
23.03.2006 18:29
Hei
Onko todella ollut sellainen ohjelma?
Kerro lisää please...
23.03.2006 18:11
Olen Lauri-paran suhteen kuitenkin optimistinen.
Kehitysvammaisuus ei ole Laurin vika ja se tosiasia että siihen joskus liittyy patolooginen aggresiivisuus. Jos luette Laurin kirjoitukset niin huomaatte että vähitellen (toki todella hitaasti) on hänen vokabuläärinssä lisääntynyt jopa niin että hän nykyään jopa käyttää joitakin merellisiä termejä kuten esim. "brassailemaan". Se on kehitystä se, ja meidän pitää siitä olla iloisia!
23.03.2006 13:37
Kysymys ei ollut huono, ja vaikka olisikin niin minulle ei aukea miksi vastaus on oltava tuollainen...
Meillä on kaikki erilaiset kokemukset. Niitä pitäisi täällä keskenämme jakaa eikä käyttäytyä kuin mulkku. Todennäköisesti vastaaja on hankkinutkin purjehdustaitonssa aappisesta...
Sitten asiaan. Jos purjehdit pienellä veneellä tuo LazyJack ratkaisu riittää mutta jos isopurje on vähän kookkaampi ehdotan laakeroidut ratsastajat ja SailStack tyyppinen ratkaisu. Katso esim. Dehler 36:sen tai Guy3800. Toimivat ratsastajat mahdollistavat ettää purje putoaa itsestään sinne SailStackiin kunhan vaan nouset tuuleen ja päästät fallista, -mitään laskostusta ei tarvita. Jos sinulla on läimenevät latat, katso että ratsastaja on sellainen että roikkuva latta ei pääse kampeaamaan niin että se vaikeuttaa purjeen alaslaskeninen/ylösnouseminen.
23.03.2006 09:16
Ajatteleva on ihan oikeassa että kontaktihäiriön aiheuttama riski on äärimmäisen pieni nimeenomaan jos käytetään 4 mm2 kaapeli ja kuluttaja on joku plotteri. 20%:n sääntö on yleispätevää, ja käsittää myös suurten kuluttajien sulakkeet, esim. ankkuria tai keulaputkuria, jolloin kontaktihäiriön synnyttämä lämpötila jo muodosttaa riskin.
Se 20%:n sulake on nimenomaan "sellaisia sulakkeita, että eivät varmasti katkaise virtaa ennen kuin tulee oikea vika" ja sellainen että ei joudu "turhanpäiten askartelemaan kesken purjehduksen.
Ajattele nyt sitten mitä ajattelet...
22.03.2006 17:19
Voi voi kun opiskelu nyt meni hukkaan. Sulakkeen arvo määritellään kulutuksen mukaan venemaailmassa, siitä yksinkertaisesta syystä että näin minimoidaan kontaktihäiriöiden muodostama riski. Vastakysymyksenä kysysin että miksi 6 A:n sulake.
22.03.2006 08:49
"Sytkärirasia" on kai se pahin vaihtoehto. Sulake on kai oleellisesti 6A isompi? Miksi 6A:n sulake? Ei läppärin poweri polta edes 3A:n hidas sulake. Minusta on käsittämätöntä että veneessä missä palo on suunilleen se pahin mitä voi meille tapahtua ei huolehdita sähköjärjestelmästä! Läppärin DC/DC converterin sulake ei saa ylimitoittaa! Kulutus + max 20% on se sääntö ja jos on pakko, laita siihen hidas sulake. Älä ajattele että "minähän purjehdin vaan saaristossa". Palo on meidän pahin vihollinen ja voit joutua (perheesi kanssa), veden varaan minuutissa!
Summa sumaarum: Omat johdot pääsulakkeesta. Sulakeen arvo = convertterin max kulutus +20% !
21.03.2006 18:12
Ohjeet on ihan OK jos Sinulle riittää kohtuullinen herkkyys. Kuitenkin jos Sinusta on avomeripurjehtia, on kaiku navigaation väline. Silloin ei herkyys riitä, jollei anturi ole pohjan ulkopuolella. Titysti on laitekohtaisia eroja, mutta minä poraisin kyllä sen reijän.
Keskilinja on AINA se paras paikka sillä veden nopeus ja kupplien määrä on siellä vähemmän.
21.03.2006 17:53
Oikoluku olisi hyvä ennen lähettämistä!
21.03.2006 17:37
Elämäni laatu ei tällä hetkellä ole sellainen että lähtisin reisuun mukaan. Kysyjä ei ilmeisesti ole ollut kirkkoveneellä avomerellä. On sanomattakin selvää että jos tosta reisusta palaa niin se lienee sen takia että Jumalamme suojaa lapset, hullut ja kirkkoveneiliät!
Rantojen läheisyys ei Aussin kohdalla ole turva pikemmin päinvastoin. Aaltojen jyrkkyys, hejastuksien takia, kasvaa moninkertaiseksi, ja ainoa hyöty rannan läheisyydestä on se että sinne voi mennä ennen kelin pahentumista. Muista kumminkin että siellä, aallokko on tosiasia 4-10 tuntia ennen kun se varsinainen keli kohtaa.
Ennustukseni on että jos kysyjän tiimi tempun yrittäisi, ilman "advanced forecast" niin huonosti käy. Aalot heitä tuhoaa, se on salitti!
21.03.2006 17:33
Kunnon GenSetti maksaa....
Äänieristys on oltava hyvä mikä edellyttää moottorin lisäksi myös generaattorin vesijäähdytys. Kuuden kiloeuron hinta tuskin tänäpäivänä riitä sillä Fischer Pandan AGT 4:n maksoi jo vuosia sitten vedenerottajan kanssa noin runsaat kymmenen kiloeuroa.
Ainoastaan tällainen ratkaisu on käyttökelpoinen koska naapurit eivät huomaakaan kun sinulla on laite päällä, -jollei jäähdytysveden ulostulo on liian korkealla niin että syntyy lirisevä ääni.
Nähdäkseni ainoa kiinostava vaihtoehto olisi http://www.whispergen.com/main/dcwhispergen/ , -mutta sehän vasta maksaa.
21.03.2006 16:46
Hyvät kiinitysköydet on hyvä sijoitus. Paras köysi on ehdottomasti Marlowin Multiplait-köydet.
Yleenssä lasketaan että multiplait-köysi tulisi kestää veneen paino eli 16 mm olisi sellainen että oikein hoidettuna kestää +10 vuotta.
Minulla on aina Marlowiin tutustumiseen jälkeen, ollut Multiplait. Jos peset max 40 asteen vedessä palautuu notkeus ja köysi on kuin uusi. Älä milloinkaan käytä liian lämmintä vettä.
21.03.2006 12:38
Raumalta sen saa. Minulla ollut jo kahdessa veneessä. Toimii erinomaisesti kunhan vaan huolehdit siitä ettei mikään muu mastohuipussa oleva metalliosa pääsee vääristämään sen ympärisäteilevä symmetria.
13.03.2006 16:36
17 / 22